[DIGI] Portret van mijn nichtje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

[DIGI] Portret van mijn nichtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 01:24

Ik moet zeggen dat ik lichtelijk verbluft ben hoe goed ik onderweg ben met deze tekening. Als je bedenkt dat ik nog nooit een portret heb getekend.. wel eens een oog hier en daar. Of details, maar nooit een heel portret. Al denk ik wel dat hele jonge kindjes makkelijker zijn dan volwassen mensen. Ben zelf dus redelijk verbaasd over het resultaat :+

Maar goed, een portret van mijn nichtje dus! Getekend op de iPad met Procreate.

In alle eerlijkheid ben ik wel begonnen door een ruwe schets te tracen van de foto voor de proporties. Moet ergens beginnen toch :+ .

Op een gegeven moment zat ik vast, en heb ik ook in een facebook groep om tips gevraagd en nog wat mooie verbeteringen kunnen maken.

Mocht je tips of aanmerken hebben, houd je vooral niet in! Ik wil mijn nichtje graag tot haar recht laten komen! Dus alles wat me helpt om de tekening verder te verbeteren is welkom. Ik ben hoe dan ook trots op mezelf :D , dat kan geen kritiek verpesten :P

De foto:

Afbeelding


De ruwe schets:

Afbeelding


Toen ik vast zat:

Afbeelding


En hoe die nu is:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 25-12-20 02:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [DIGI] Portret van mijn nichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 01:28

Prachtig zeg. Nu ben ik maar een leek en ik heb geen enkel verstand er van. Maar ik zie weinig verschil tussen afbeelding 2 en 3?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 01:37

Dankje! Ja het verschil is ook niet zo heel erg groot op het eerste gezicht.

Voornamelijk wat meer diepte aan de ogen gegeven (schaduwen). De kin wat beter gedefinieerd. De mond (hoeken) iets betere vorm gegeven. Neus iets betere shape en meer diepte door highlighten van het puntje. En overal de huid wat beter geblend :) . En miniem het shirtje wat meer detail gegegeven.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [DIGI] Portret van mijn nichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 01:45

Ja, nu je het zegt zie ik het. Superknap dat je zoiets kan!

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:11

Baby's kunnen heel lastig zijn met goed herkenbaar maken omdat ze allemaal nog zo glad zijn.
Met de jaren komen de lijnen en rimpels, kenmerkende gelaatstrekken die iemand heel herkenbaar maakt en dan ook wat makkelijker te vangen zijn. Maar een glad huidje tekenen/schilderen gaat wel weer makkelijker, dat is mijn ervaring.

Ik vind het ontzettend mooi worden. :j
Mooie kleurkeuze op de achtergrond.

Enige puntje voor mij is dat ik de omlijning van de ogen wat donker vind.

Steefz

Berichten: 2081
Geregistreerd: 26-10-13

Re: [DIGI] Portret van mijn nichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:26

Je hebt de gelijkenis al goed getroffen! Heel knap gedaan voor je eerste portret. :)
Je zou nog kunnen kijken naar het volgende:
- de bovenkant van de ‘wenkbrauwen’ loopt op de referentie meer hoekig (op jouw tekening zijn ze wat ronder)
- het haar op het voorhoofd kan nog iets langer en iets blonder van kleur
- de bovenlip mag wat donkerder
- de ruimte tussen de neusgaten mag wat lichter
- ik mis wat licht/schaduw-werking onder de onderste oogleden (wallen)
- de bovenste rand van de bovenlip is wat donker aangezet, dit kun je wat afzwakken
- de schaduw onder de onderlip mag wat donkerder
- de schaduwen in de oorschelpen mogen wat minder hard
- de oogleden boven mogen wat meer aangezet worden, dan zal de donkere omlijning die je nu hebt ook wat minder opvallen

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 12:53

Dank jullie wel!

Dat van de donker omlijnde ogen had iemand op facebook inderdaad ook al genoemd. Dus die heb ik ietsje lichter gemaakt (hier nog niet laten zien). Kan inderdaad ook nog iets met de aanzet doen.

Goede tips Steefz! Dankjewel. Ga ik mee aan de slag! Wanneer is even zien... Ben nu eerst even nog volle bak op een ander portret bezig. Ik wil 1 van de twee cadeau doen op oudjaar. Het liefste die andere, omdat die recenter is, maar maar zien of die goed uit de verf komt en op tijd af komt. Als ik hem nog gedrukt wil krijgen, moet ik hem eigenlijk niet later dan morgen opsturen naar een drukker.

Vanavond even een beslissing nemen welke van de twee het gaat worden.

Ik twijfel of ik hem als foto ga laten afdrukken en in een lijst ga doen, of dat ik hem op canvas ga laten drukken.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [DIGI] Portret van mijn nichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:18

De onderlip mag wat voller. Verder mag wat meer indruk gegeven worden aan het lachje.
de lijn van de neus, naar de mond, naar de onderkant van het gezichtje (links, maar rechts van de baby) klopt niet waardoor het gezichtje langer lijkt.
Verder al een hele mooie indruk hoor.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 19:23

Bedankt Babootje, als ik deze eerste weer verder op pak zal ik daar eens goed naar kijken.

Ben dus ondertussen aan een tweede begonnen, weet nog niet welke ik ga afdrukken en cadeau ga doen. Deze dus van een foto van dat ze wat ouder is! Wat gelijk lastiger is, want er zit direct veel meer vorm en karakter in het gezicht.

Aangezien ik het portret volgende week cadeau wil doen aan opa (mijn vader), heb ik nog weer opnieuw voor de proporties grofweg de contouren getraceerd bij de start. Dit is pas mijn tweede portret, en vind het al lastig genoeg om de schaduwen en kleuren goed te krijgen. Ga later wel oefenen op de vormen en proporties ook geheel uit de hand te doen.

Had bedacht dat het wel leuk was de voortgang bij te houden.

De referentie foto
Afbeelding

De schets
Afbeelding

En de voortgang tot nog toe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ogen steken nog erg donker uit, ziet er een beetje vreemd uit. Maar ik hoop dat dat naar mate de rest meer vorm en contrast krijgt het steeds natuurlijker gaat ogen. Gelukkig zitten de ogen op en een eigen laag. Mocht het toch zo raar eruit blijven zien, dan ga ik er nog een nieuwe poging aan wagen.

Met het voorbeeld kloppen de ogen wel, maar de belichting in de foto is dus verre van ideaal en ik probeer de schaduwen wat minder heftig en hard te laten zijn, dus wellicht horen de ogen dan ook lichter te blijven.

Ook de mond nog verre van tevreden van, maar probeer het gewoon echt laagje voor laagje op te bouwen en te verbeteren. Naar mate de rest meer vorm krijgt, hoop ik dat ik ook beter beeld krijgt van wat er rond de mond nog anders moet.

Heb in een cursus geleerd niet te lang de focus op 1 detail te blijven leggen, maar de tekening rond te springen en nooit langer 5-10 minuten op 1 stuk te spenderen, voor “door” te gaan naar een ander stuk en dan later weer terug te komen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 00:45

En af!

Althans voor nu. Als iemand nog tips heeft zijn ze uiteraard welkom!

Referentie nog een keer.

Afbeelding



En de tekening


Afbeelding


Heb dus expres geprobeerde schaduwen wat zachter te houden dan de foto.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [DIGI] Portret van mijn nichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:17

Persoonlijk zou ik de ogen nog wat meer leven geven. Maak ze iets lichter dan op de foto en voeg wat lichtpuntjes toe.

Maar ik doe je het niet na, mooi gedaan.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:02

tjonge wat knap, het heeft veel weg van een foto ipv een tekening ohhzo mooi!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 10:22

Dankjulliewel! Ik had die ogen al een stuk lichter gemaakt dan ik ze eerst had, maar nu ik ze sochtends met verse ogen bekijk moet ik je gelijk geven en mogen ze nog lichter. Denk ook dat ik de ooghoeken wat lichter bruin moet maken ipv bijna zwart.

Ik kan wel even kijken of ik 1 van de andere minder leuke gelukte foto’s kan pakken met beter licht om te gebruiken als referentie voor de ogen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 11:27

Ogen lichter zo. Echt een stuk beter! Dankjewel Selina!


Afbeelding

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [DIGI] Portret van mijn nichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:40

Gaat je vader vast blij mee zijn!

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:09

Erg mooie portretten! Ze lijken beiden erg op de foto's! Ik denk dat je nog wel wat winst kan behalen als je de kleuren op je referentie foto's ook ietsjes los zou laten en hier en daar wat warmere kleuren toe zou voegen. Zeker bij die eerste foto is het licht vrij kil op de foto, dat heb je echt heel goed weten over te nemen in je tekening maar juist als je een tekening maakt heb je de vrijheid om de foto "te verbeteren". De tweede was qua kleuren al wat warmer maar omdat je het contrast heel erg naar beneden hebt geschroefd zou je dat kunnen compenseren door de schaduw die je toe voegt net wat warmer te maken. Wat meer rood/roze tinten op de wangen en bij het neusje. Dan komen je portretten nog meer tot leven en til je ze naar een hoger level dan "een kopie van de foto" en krijgt het ook meer een eigen handtekening van jou als kunstenaar (wat ook heel knap is hoor, als je een foto 1 op 1 over kan nemen).

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [DIGI] Portret van mijn nichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:26

Ik vind het al heel mooi eruit zien. Ik denk wel dat je nog wat meer moet werken met licht en schaduw om het geheel meer "diepte" te geven. Zo liggen de oogjes wat dieper en door de schaduw tussen de ogen aan het begin van de neus, maak je de neus optisch ook wat korter. Voor de mond geldt hetzelfde. Die komt er ook meer "uit" door het spel van licht en schaduw maak je ook de lippen wat voller. De schaduw aan de zijkant van het hoofdje (rechts) loopt bijna tot het oog. Daardoor oogt ook het voorhoofdje wat ronder. De wenkbrauwen zitten iets dichter op de oogjes. Kijk nog even goed naar de vorm van de mond.
Met wat voor materiaal werk je?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 16:36

De tekening is inmiddels besteld op canvas, dat was de laatste mogelijkheid dat ik nog enigszins kans had dat het er missschien wel op oudjaar gaat zijn. Dus verdere verbetering is meer voor de mooi en voor de toekomst.

Ben me nu even druk aan het maken mijn tas in te pakken. We gaan een weekje naar een huisje (godzijdank kan dat door gaan)

Ga nog wel aan de slag met jullie tips hoor! Zeer waardevol, dankjewel!

Babootje, dit is digitaal met iPad en Procreate.

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:22

Och ze zijn zo ook prachtig hoor!! Gaat je vader heel blij mee zijn dat kan niet anders _/-\o_

Geniet van het weekje weg :D

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:24

Shiloh schreef:
Babootje, dit is digitaal met iPad en Procreate.


Aha, dat lijkt me nog best wel moeilijk. Geef mij maar olieverf _O- _O-

Steefz

Berichten: 2081
Geregistreerd: 26-10-13

Re: [DIGI] Portret van mijn nichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:05

Je vader gaat er hoe dan ook blij mee zijn!! :D

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 20:45

Babootje schreef:
Shiloh schreef:
Babootje, dit is digitaal met iPad en Procreate.


Aha, dat lijkt me nog best wel moeilijk. Geef mij maar olieverf _O- _O-


Nee joh. Veel makkelijker. Bijna valsspelen.

Oneindig “undo”, in lagen werken en lagen kwa vorm manipuleren. Kun je bijvoorbeeld bij het linkeroog (vanuit ons gezien) goed zien. In de eerste progressie foto’s was dat oog veel breder. Later heb ik die ogen wat smaller geduwd. Iets uitproberen? Laag dupliceren, 1tje uitzetten, op de andere wat aanklooien. Mooi? Andere weggooien. Niet mooi? Het probeersels weggooien, en de veiliggestelde weer aanzetten.

De smudge tool is fantastisch (zelfde effect als met je vinger vegen en kleuren mengen op het papier).

Oh en vergeet de color picker niet... gelijke kleuren pik je zo uit de foto.

Ik sta compleet versteld van mensen die dit op papier kunnen.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [DIGI] Portret van mijn nichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:47

Hahaha nou dat moet ik ook eens gaan proberen dan. Ik heb een Ipad en een stylo alleen geen procreate.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 23:14

Oh. Dat is de hoofdprijs niet. Kost Max 10 euro. En elke euro dubbel en dwars waard.

Daarnaast heb ik deze cursus gedaan om de basis van procreate te leren.

https://www.udemy.com/course/drawing-an ... procreate/

Die is regelmatig in de aanbieding voor maar een 10tje.

Alleen niet elke pen is geschikt voor procreate. Ik heb Apple Pencil, maar er zijn er meerdere geschikt, maar lang niet allemaal.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [DIGI] Portret van mijn nichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:20

Hij wordt steeds mooier na al het feedback. Ik doe het je zeker niet na! En ik vind het extra knap dat je ze zo goed kan weergeven omdat kleinere kinderen of baby's nog erg weinig expressie in hun gezicht hebben waardoor het erg lastig is om de exacte blik weer te geven en het echt op de foto te laten lijken. Petje af!