[VRAAG] Animatiefilmpje maken zonder ervaring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

[VRAAG] Animatiefilmpje maken zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 14:33

Dag allemaal, voor een schoolopdracht moet ik een sprookje schrijven, hierbij mogen we zelf kiezen of we er een toneel bij verzinnen, een filmpje maken, een tekening... Nu wou ik erg graag een animatiefilmpje/cartoon maken. Alleen heb ik totaal, maar dan ook helemaal geen ervaring met dit soort dingen. Tekenen 'kan ik wel', maar ben ik ook zeker niet de beste in (al zal het met referenties wel lukken). Mijn vriendin heeft wel een tekentablet die ik gelukkig mag gebruiken, maar daarmee ben ik nog niet veel verder.

Dus ik ben op zoek naar programma's die mij hierbij zouden kunnen helpen. Ik heb een Asus laptop, Windows 7, al staat 10 er wel op volgen mij. Ik wou bijna een nieuwe laptop aanschaffen waar betere programma's opstaan om dit soort filmpjes te maken, maar aangezien we niet meer zoveel tijd hebben lijkt me dit een beetje zinloos (al heb ik sowieso ooit wel een nieuwe laptop nodig, dus moesten hier aanraders voor zijn..x)).
Het is de bedoeling dat ik de personages aanhoudend kan laten bewegen zonder elke keer alles opnieuw te moeten tekenen, zoals een echt filmpje dus en niet enkel wat verschillende stilstaande plaatjes. De hoofdpersonages zijn een man en een hond. Verschillende achtergronden zullen gebruikt worden zoals thuis in de zetel of in een donker bos, op straat,...

Mijn grootste 'zorg' is dat het over vier weken ongeveer af moet zijn, ik heb helaas dus niet zoveel tijd meer om te oefenen. Wat me het moeilijkste lijkt zijn de kleine bewegingen, bijvoorbeeld de man de hond laten aaien, iets weg laten gooien, de hond zijn lichaamstaal tekenen etc,... Misschien kan dit uiteindelijk wel simpel zijn?

Ik heb zelf al een beetje zitten opzoeken en ik kwam uit op nawmalEDU. Verder vind ik meestal alleen sites die soortgelijke dingen aanbieden, maar dan in de richting van business en commerce, niet echt wat ik zoek dus. NawmalEDU komt volgens mij al dichterbij, alleen is het niet helemaal mijn stijl (en ik weet ook niet of je er een hond in kan laten rondlopen?), ik heb het liever cartoon/2D achtig met niet al te dikke zwarte lijnen en ook niet te modern (meer sketch dus). Al is het niet extreem erg als het programma van deze 'eisen' afwijkt, als ik iets fatsoenlijk kan maken zal ik al erg blij zijn.
Ik zag ooit van een vriendin die kunst studeert dat zij een heel handig programma had waarbij je een mensje had wat je kon laten bewegen, zoiets lijkt me heel handig. (Kan ik eigenlijk ook aan haar vragen, maar zij kent niet alles van programma's dus hier kan ik misschien nog net iets meer informatie krijgen)

Kort samengevat zoek ik dus ofwel een programma waarbij ik 'direct' aan een cartoon kan beginnen, ofwel misschien handige tips hoe ik dit het beste zelf (digitaal) kan tekenen (en eventueel ook via welk programma). Mijn 'last resort' is dat ik de mannetjes zelf uit klei maak, de achtergronden zelf teken en het zo laat bewegen door foto's te nemen (ben de naam even vergeten van hoe dit soort filmpjes heten).

Dus moest iemand een gouden tip hebben voor een goed programma of wat ik eventueel zou kunnen doen om mijn idee toch uit te kunnen werken, dan hoor ik het graag.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [VRAAG] Animatiefilmpje maken zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:56

Adobe After Effects is een top programma voor animaties! YouTube staat vol met tutorials.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: [VRAAG] Animatiefilmpje maken zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:59

Mijn dochter heeft een animatiestudio. www.studiofillem.com als je op haar site kijkt, vind je vast haar gegevens, ze wil je vast wel een tip geven. Ze geeft namelijk ook workshops op school.

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [VRAAG] Animatiefilmpje maken zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:47

Wil je perse een animatiefilmpje maken? Misschien heel wat anders, maar je zou ook een stop-motion-filmpje kunnen maken. Dan maak je zeg maar foto's van heel kleine veranderingen die je vervolgens heel snel achter elkaar plakt. Ik heb dat eens gedaan met een groepje vrienden met een poppetje van klei. Het decor waren twee grote stukken karton die we hadden geverfd in bosgrond/bomen en als decorstukken hadden we bijv. stronken broccoli als bomen, maar je kunt natuurlijk alle kanten op. Daar heb je buiten een statief (of een stapel boeken) en wat klei weinig voor nodig. In Moviemaker of iMovie kun je al die foto's dan achter elkaar zetten en versneld afspelen. Misschien een alternatief ideetje :)

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VRAAG] Animatiefilmpje maken zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:51

Ik weet niet of het helemaal is wat je zoekt, maar kijk eens op de site van Powtoon!

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:56

Celine_Famke schreef:
Adobe After Effects is een top programma voor animaties! YouTube staat vol met tutorials.


:j

En de illustraties kan je dan via Adobe Illustrator maken.

Maar een stop motion (dat woord zocht je) is als je goed bent in kleien/tekenen/knutselen misschien eenvoudiger dan voor je.

moos1984

Berichten: 115
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [VRAAG] Animatiefilmpje maken zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:28


DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [VRAAG] Animatiefilmpje maken zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 23:05

Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb dat ding van Adobe After Effects ondertussen wel al op mijn laptop gezet maar ik heb er nog niet naar gekeken, dat ga ik morgen of straks even op mijn gemak doen. :) Zal ook eens kijken naar de andere programma's van Adobe! Al zag ik wel dat je moest betalen voor Effects volgens mij? Hij is nu wel gedownload maar weet niet hoe het verder zal gaan..

Ik bedoelde inderdaad een stop motion. Met klei zou het misschien wel nog lukken, dat gaat meestal wel iets makkelijker dan tekenen. Welke klei heb jij hiervoor gebruikt trouwens?
Een stop motion tekenen lijkt me dan weer veel te moeilijk. :o Aangezien je voor een stop motion toch ook wel de details moet veranderen en ze zichtbaar moeten zijn. Als ik een hond ga proberen te maken die loopt dan gaat hij er heel erg krom uitzien vrees ik... :')

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [VRAAG] Animatiefilmpje maken zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:47

Wij hadden gewoon gekleurde klei uit de speelgoedwinkel gebruikt :)) En grappige dingen uit de supermarkt ter aankleding van het decor. Broccoli als bomen wat ik al zei en een tuinpad van donkere hagelslag met M&M's langs de rand. En een huisje gemaakt van ontbijtkoek. Maar bij ons ging het dan ook om een snoep huisje :)

_roodvos_
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:24

Citaat:
Ik zag ooit van een vriendin die kunst studeert dat zij een heel handig programma had waarbij je een mensje had wat je kon laten bewegen, zoiets lijkt me heel handig. (Kan ik eigenlijk ook aan haar vragen, maar zij kent niet alles van programma's dus hier kan ik misschien nog net iets meer informatie krijgen)


Dit doet me denken aan Pivot, heel makkelijk was dat:
https://pivotanimator.net/

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 16:15

_roodvos_ schreef:
Citaat:
Ik zag ooit van een vriendin die kunst studeert dat zij een heel handig programma had waarbij je een mensje had wat je kon laten bewegen, zoiets lijkt me heel handig. (Kan ik eigenlijk ook aan haar vragen, maar zij kent niet alles van programma's dus hier kan ik misschien nog net iets meer informatie krijgen)


Dit doet me denken aan Pivot, heel makkelijk was dat:
https://pivotanimator.net/

Het was DesignDoll, maar dat programma lijkt me ook erg handig!

Ik ga er straks eens naar kijken. :j Al denk ik dat de kans vrij groot is dat ik het uiteindelijk toch uit klei ga maken, mijn vriendin het het tekentablet vergeten.. :+

Allemaal bedankt voor de reacties!