[TEK] Audrey Hepburn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

[TEK] Audrey Hepburn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 00:39

Vandaag zat ik in de trein en besloot ik om weer eens een portret te proberen maken. Over het algemeen heb ik hier een haat-liefde verhouding mee, aangezien ik vaak nét niet de uitstraling van mijn "model" op papier krijg (of juist helemaal niet) :')
Als voorbeeld heb ik deze foto gebruikt van Audrey Hepburn, met een aantal aanpassingen aan de schaduwen:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Audrey_ ... r_1955.jpg

Gemaakt op A5 formaat met een HB potlood (zonder puntenslijper, raden waar mijn punt helemaal stomp was :)) ), in ongeveer 75 minuten:
Afbeelding

Detailfoto van ogen (vanwege de aparte glans op de foto hierboven):
Afbeelding

Zijn een aantal dingen waar ik niet tevreden mee ben, maar vond het erg prettig om weer eens te tekenen. Ik hoor graag tips! :)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [TEK] Audrey Hepburn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:42

Prachtige ogen <3 maar ik ben minder fan van de mond als ik hem met de foto vergelijk. Sprekend gezicht!

Geslaagde tekening!

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 01:38

Dat is een snelle reactie! Dankjewel, heel leuk om te horen! :D
Wat betreft de mond ben ik zelf tevreden over de schaduwen enzo, ben het zeker met je eens dat hij niet klopt met de foto! Nu is het wat meer een pruillip haha, was wat mooier geweest als hij breder was.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: [TEK] Audrey Hepburn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:00

Als je wil verbeteren in het tekenen van gezichten zou ik adviseren meer te schetsen, er zijn namelijk best een paar handige richtlijnen waardoor je de verhoudingen beter krijgt.

hierbij een linkje wat ik zo snel vond met wat uitleg: https://lauwpauw.com/portret-tekenen-beginners/

Wat mij helpt is als je eerst het gezicht een paar keer globaal schetst op klad, je gaat dan langzaam steeds meer dingen zien in het gezicht. Gebruik heel veel lijnen tot dat je de juiste hebt. En dan zet je dat over op een ander vel, waar je het dan verder kan uitwerken mocht je dat willen.

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:14

Knap gedaan. Toch heb ik ook het idee dat je tekening wat ik verhouding is. Ik vind haar gezicht vrij lang.
De ogen heb je wel heel mooi gedaan.

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [TEK] Audrey Hepburn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 18:35

Bedankt voor het commentaar! Ben het ermee eens dat het gezicht in verhouding te lang is, zowel in de overgang ogen-neus als mond-neus en de neus op zich (dus zo'n beetje alles wat met de neus te maken heeft :') ).
Erg fijne link ook, bedankt daarvoor! Het enige waar ik dan aan twijfel als ik die pagina lees, is wat ze zeggen over de verhouding (bv. waar de haarlijn begint): dit zal toch verschillen voor ieder mens? Of is het meer een grove "rule-of-thumb"?

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:52

Ik vind haar wenkbrauwen niet zo mooi. Audrey stond bekend om haar prachtige, krachtige wenkbrauwen. Ik zou ze sterker aanzetten (eerst even oefenen op een los blaadje). Nu zien ze er streperig uit. Kleinere haartjes die dichter op elkaar staan is misschien een optie.

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 19:11

Gaby schreef:
Ik vind haar wenkbrauwen niet zo mooi. Audrey stond bekend om haar prachtige, krachtige wenkbrauwen. Ik zou ze sterker aanzetten (eerst even oefenen op een los blaadje). Nu zien ze er streperig uit. Kleinere haartjes die dichter op elkaar staan is misschien een optie.


Helemaal met je eens! Merk dat ik het dan nog erg moeilijk vind om fijne haartjes te maken met inderdaad een krachtigere aanzet zodra ik een wat stompe punt heb.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:56

__Maartje schreef:
Gaby schreef:
Ik vind haar wenkbrauwen niet zo mooi. Audrey stond bekend om haar prachtige, krachtige wenkbrauwen. Ik zou ze sterker aanzetten (eerst even oefenen op een los blaadje). Nu zien ze er streperig uit. Kleinere haartjes die dichter op elkaar staan is misschien een optie.


Helemaal met je eens! Merk dat ik het dan nog erg moeilijk vind om fijne haartjes te maken met inderdaad een krachtigere aanzet zodra ik een wat stompe punt heb.

Daarom altijd een puntenslijper mee +:)+.

Je ziet aan de ogen duidelijk Audrey haar blik, dat heb je goed gedaan. De verhoudingen kloppen niet helemaal, maar oefening baart kunst :j.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:30

__Maartje schreef:
Bedankt voor het commentaar! Ben het ermee eens dat het gezicht in verhouding te lang is, zowel in de overgang ogen-neus als mond-neus en de neus op zich (dus zo'n beetje alles wat met de neus te maken heeft :') ).
Erg fijne link ook, bedankt daarvoor! Het enige waar ik dan aan twijfel als ik die pagina lees, is wat ze zeggen over de verhouding (bv. waar de haarlijn begint): dit zal toch verschillen voor ieder mens? Of is het meer een grove "rule-of-thumb"?


Dit is inderdaad standaard richtlijn, maar de indeling komt meestal wel redelijk overeen :)

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [TEK] Audrey Hepburn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 21:05

Ietwat late reactie, excuus!

Inderdaad _San87_, voortaan een puntenslijper mee. Dankjewel!

Bedankt voor de tip Kaaaren, dat zal zeker goed van pas komen!