[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:30

8Eveline schreef:
Print iemand van jullie je gemaakte digitale prints? Ik heb wat gelezen al over fine art prints en glicee maar ervaringen zijn altijd fijner.
Jup, ik heb een aantal prints laten drukken: giclée op Hahnemühle German etching. Ziet er prima uit en wat ik fijn vind is dat het papier zelf ook vrij veel structuur heeft, waardoor je net wat meer diepte in de print krijgt.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:59


Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:55

Het is hier ongetwijfeld besproken, maar ik kan het zo snel niet terugvinden :+
Ik heb altijd photoshop gebruikt, maar aangezien ik momenteel niet echt geld over heb ben ik op zoek naar een gratis (of eenmalige aankoop ipv abo) alternatief voor photoshop (voor windows 10), waar ik met lagen en brushes kan werken, en bij voorkeur ook met een wacom bamboo tablet met pen pressure.
Ik heb al wel wat op google geneusd, maar omdat het me in dit geval puur om tekenen gaat wou ik graag jullie ervaringen en meningen horen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:19

Laurora schreef:
Het is hier ongetwijfeld besproken, maar ik kan het zo snel niet terugvinden :+
Ik heb altijd photoshop gebruikt, maar aangezien ik momenteel niet echt geld over heb ben ik op zoek naar een gratis (of eenmalige aankoop ipv abo) alternatief voor photoshop (voor windows 10), waar ik met lagen en brushes kan werken, en bij voorkeur ook met een wacom bamboo tablet met pen pressure.
Ik heb al wel wat op google geneusd, maar omdat het me in dit geval puur om tekenen gaat wou ik graag jullie ervaringen en meningen horen :)
Er staat een hele lijst in de OP, haha. ;) Ik heb zelf Krita ooit gedownload en dat is best oké, maar ik blijf toch teruggaan naar mijn oude vertrouwde PS. Zat er trouwens geen software bij je Bamboo? Want volgens mij heb ik Painter Essentials daarbij gekregen, maar dat gebruik ik zelf nooit. GIMP is ook heel lang heel populair geweest.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:36

Oh jee, wat stom, gewoon niet gezien :Y)
Er zat inderdaad software bij mn bamboo, maar de disk is ergens de laatste tien jaar verloren gegaan.
Gimp heb ik inderdaad ook lang gebruikt, ga ik sowieso maar weer even downloaden.

Anoniem

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:05

Als het goed is kun je die software ook downloaden via je account + serienummer! En anders gewoon even Wacom berichten, misschien dat ze je weer toegang geven. :D

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:14

Thanks voor de tip! Ga ik vanavond direct even proberen.
Krita ziet er ook erg goed uit! Die ga ik ook eens uitproberen.

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:49

Mijn vader zei laatst dat hij tegenwoordig affinity photo gebruikt, dat heeft eenmalige aanschafkosten in plaats van een abbonement en het ziet eruit als een vrij exacte kopie van photoshop.

Zo te zien zijn er hier nu ook al helemaal gratis alternatieven genoemd, maar gezien ik hem ook niet in de lijst in de opening zie staan noem ik m toch maar even, misschien heeft iemand anders er wat aan.

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:47

Ik sta nu toch eindelijk op het punt om een iPad te kopen om Procreate te gebruiken maar ik vraag me het volgende af: kan je bestanden van Procreate gewoon delen, opslaan en bekijken op een Windows pc of Android apparaat?

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 21:39

Afbeelding

Je kan alle bestanden delen vanuit Procreate, in diverse bestandsformaten. Je kan ze alleen niet als Procreate-bestand importeren en er verder in werken. Zie links de bestandsformaten voor export.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 23:42

Ik volg


Weet iemand btw boeken of online cursussen om t onder de knie te krijgen?

Ik heb een wacom pen&paper en teken graag realistisch of een poging tot maar heb echt geen idee waar te beginnen digitaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 23:46

AlexandraM schreef:
Ik volg


Weet iemand btw boeken of online cursussen om t onder de knie te krijgen?

Ik heb een wacom pen&paper en teken graag realistisch of een poging tot maar heb echt geen idee waar te beginnen digitaal

Aaron Blaise: creatureartteacher.com :j Verder gewoon veel op YT kijken hoe anderen het doen en veel oefenen.

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 00:02

MoniqueT schreef:
[ [url=m/byiIr7.png]Afbeelding[/url] ]

Je kan alle bestanden delen vanuit Procreate, in diverse bestandsformaten. Je kan ze alleen niet als Procreate-bestand importeren en er verder in werken. Zie links de bestandsformaten voor export.


Ooh top!
Hebben jullie ook nog tips voor een fijne paperfeel screen protector?

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 03:51

Mkango schreef:
AlexandraM schreef:
Ik volg


Weet iemand btw boeken of online cursussen om t onder de knie te krijgen?

Ik heb een wacom pen&paper en teken graag realistisch of een poging tot maar heb echt geen idee waar te beginnen digitaal

Aaron Blaise: creatureartteacher.com :j Verder gewoon veel op YT kijken hoe anderen het doen en veel oefenen.


Dankje

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:26

Ik ben begonnen met een cursus van Lianneh.nl om de basics te leren, maar heb vooral zelf heel veel ontdekt door allerlei tutorials. Mijn favorieten zijn daarbij Brenda Bakker, Jennifer Nichols, Cat Coquilette en Tatyworks. Allemaal posten ze op YouTube, maar ik heb vooral heel van geleerd van lessen op Skillshare (betaald, maar vaak wel een maand gratis als je een link van iemand krijgt).

Op Facebook zijn wel wat goede groepen voor inspiratie en om elkaar op weg te helpen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:50

Jolien87 schreef:
MoniqueT schreef:
[ [url=m/byiIr7.png]Afbeelding[/url] ]

Je kan alle bestanden delen vanuit Procreate, in diverse bestandsformaten. Je kan ze alleen niet als Procreate-bestand importeren en er verder in werken. Zie links de bestandsformaten voor export.


Ooh top!
Hebben jullie ook nog tips voor een fijne paperfeel screen protector?


Paperlike is heel populair. Ik teken zonder.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:11

MoniqueT schreef:
Dat ziet er prachtig uit! Ik heb een paar opdrachten, ik ga het proefpakket van Gallery Color bestellen. Bedankt!

https://www.gallerycolor.nl/demo-pakket


Het resultaat op Hahnemühle German Etching van Gallery Color. Hun demopakketje is echt heel compleet.



Afbeelding

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:39

MoniqueT schreef:
Ik ben begonnen met een cursus van Lianneh.nl om de basics te leren, maar heb vooral zelf heel veel ontdekt door allerlei tutorials. Mijn favorieten zijn daarbij Brenda Bakker, Jennifer Nichols, Cat Coquilette en Tatyworks. Allemaal posten ze op YouTube, maar ik heb vooral heel van geleerd van lessen op Skillshare (betaald, maar vaak wel een maand gratis als je een link van iemand krijgt).

Op Facebook zijn wel wat goede groepen voor inspiratie en om elkaar op weg te helpen.



Dankje

Anoniem

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:28

Heel mooi, Monique! Je maakt echt leuke werken - ik denk dat ik voor m'n nieuwe huis straks in Engeland even bij je kom shoppen! :D

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:33

Ah, je maakt me verlegen. Ik weet niet of het mag hier, maar ik heb vandaag mijn nieuwe RedBubble-shop gelanceerd ;-)

Motekent.redbubble.com

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:11

MoniqueT schreef:
Ah, je maakt me verlegen. Ik weet niet of het mag hier, maar ik heb vandaag mijn nieuwe RedBubble-shop gelanceerd ;-)

Motekent.redbubble.com


Wat gaaf! Je tekenstijl spreekt me erg aan. :j

Ik ben compleet! +:)+
Afbeelding
Ik heb nog even getwijfeld tussen de Air en de gewone van 2021 maar ben uiteindelijk toch voor de laatste gegaan. Eerst maar eens zien hoe leuk ik het over een jaar nog vind en dan kan ik altijd nog voor een slagje groter (en duurder :') ) gaan.

Ik moest eerst van mezelf administratie wegwerken en daarna mocht alles uit de doos. Eerst even lekker zelf 'vrij spelen' in Procreate maar ik denk dat ik uiteindelijk de cursus van Gouden Lijntjes ga bestellen. Die kost wel wat maar dan heb je ook wat.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:34

Lekker, jij kan van start!

Ik vind die cursus prachtig. Maar wel prijzig, ik schrik ervan. Ik zou eerst eens een paar live sessies volgen bij bijvoorbeeld Lianneh en wat tutorials. Daar heb ik echt zo ontzettend veel van geleerd.

Deze net verkocht, opdracht. Op Dibond 60 x 60.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:57

Jolien: Je moet het zelf weten, maar er zijn zoveel gratis resources te vinden online. Je leert ook een hele hoop van gewoon kijken naar andere artiesten, en daar vind je echt genoeg van op YT. :) Ik heb tot vorig jaar nooit betaald voor iets van een cursus o.i.d. en inmiddels heb ik ook alleen wat Domestika cursussen gekocht omdat er bepaalde vaardigheden waren die ik wilde verbeteren of specifieke technieken waar ik meer over wilde weten en waar ik geen gratis dingen voor kon vinden. Uiteindelijk moet je het toch allemaal zelf doen en is goed leren tekenen gewoon een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen (en je een beetje verdiepen in bepaalde theorieën, zoals kleur en anatomie).

Monique: Mooi weer! :D

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:02

Dank Mkango!

Ben het met je eens. Ik heb wel een Skillshare-abo, juist omdat je van verschillende artiesten zoveel verschillende dingen leert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:05

MoniqueT schreef:
Dank Mkango!

Ben het met je eens. Ik heb wel een Skillshare-abo, juist omdat je van verschillende artiesten zoveel verschillende dingen leert.
Je moet vooral doen wat bij jou, je ambities en je tekenstijl past, maar voor het alleen leren kennen van ProCreate zou ik geen 250 euro neertellen als er zoveel gratis te vinden is. :o Daarna, om echt als tekenaar beter te worden, kun je idd wel investeren in cursussen, platforms als Skillshare etc. :j Voor mij is het heel lang niet nodig geweest, omdat ik het zelf wel redde door gewoon te kijken naar hoe anderen werkten, maar het ene is niet beter dan het andere. Iedereen leert immers anders. :D

Alpinista is eindelijk af:
Afbeelding