gezocht: bladmuziek piano, notenbalk EN akkoorden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

gezocht: bladmuziek piano, notenbalk EN akkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 14:51

Mja, na jarenlang gehannest te hebben met enkel noten lezen, is gisteravond eindelijk, eindelijk, éindelijk het kwartje van akkoorden gevallen. **\O/** :o

Mijn notenleeskunst voor twee notenbalken is belabberd, het is dan een kwestie van stukken volledig in mijn spiergeheugen trainen en dan raak ik ze ook nooit weer kwijt, maar zo kom ik eigenlijk nooit aan het leren van nieuwe stukken toe. Nu ik ineens de akkoorden begrijp, wordt notenlezen een stuk makkelijker.

Echter, ik merk dat ik ritmisch echt voorlopig de noten erbij wil houden. Een bekend nummer met alleen tekst en daarboven de akkoorden, is echt nog een stap te ver. Ik ben dus op zoek naar bekende muziek voor piano, géén klassiek, iets als piano en zang ofzo (het eerste wat me te binnen schiet en die ik hier toevallig heb liggen, is make you feel my love. Dat idee dus, al hoeven het absoluut niet alleen ballads te zijn. Let it be is bijvoorbeeld één die ik in elk geval op wil zoeken).
Maar dan dus én de notenbalken (allebei!!) én de akkoorden. En dan ook nog stukken met akkoorden die voor een beginner op dat gebied ook nog een beetje goed door te komen zijn, het moet op dit moment ook nog leuk blijven.

Helemaal niet veeleisend, zo aan het eind van het jaar, maar een mens wil wel eens wat :+. Wie heeft er tips voor mij? Zowel titels als waar te krijgen is heel erg welkom!

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: gezocht: bladmuziek piano, notenbalk EN akkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:45

Is zoiets wat je zoekt?
Afbeelding

Want dan voldoet alle bladmuziek voor piano en gitaar waarbij de gitaar als akkoorden (diagrams) wordt weergegeven.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: gezocht: bladmuziek piano, notenbalk EN akkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:52

Afbeelding

Ik denk dat je zoiets bedoeld?
Niet het type muziek dat je zoekt overigens :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 16:55

:j Beide gevallen ja. Tweede zelfs iets beter dan de eerste, omdat de zang daar apart staat uitgeschreven. Zingen mag een ander doen, dat hoef ik niet zozeer te spelen. Maar om te oefenen werkt beiden prima lijkt mij.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: gezocht: bladmuziek piano, notenbalk EN akkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:11

Misschien kun je hier iets vinden? Je kunt alleen lid worden met creditcard helaas. Maar met knippen en plakken kom je ook al een stuk. https://musescore.com/

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: gezocht: bladmuziek piano, notenbalk EN akkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:24

Er zijn heel veel pianoboeken met popmuziek waar het zo staat uitgeschreven :j
In elke bladmuziekwinkel kan je dat vinden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 17:25

Bedankt voor de tip, die had ik inderdaad al gevonden. Het meeste daar voor piano heeft echter geen akkoorden erbij staan.

Daarnaast blijft de vraag, wat?? Welke nummers zijn speelbaar voor een beginner met akkoorden? Ik wil ook best iets kopen, maar heb niet zo'n zin om heel veel geld uit te geven aan nummers die toch te lastig blijken. Ik ben dus ook echt op zoek naar titels om te kunnen oefenen.

Bladmuziekwinkels zijn op zijn vroegst pas voor donderdag of vrijdag een optie.... :P Zoveel geduld heb ik niet meer nu ik het trucje heb ontdekt :') Bovendien blijft ook dan de vraag, wat is speelbaar voor een beginner?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: gezocht: bladmuziek piano, notenbalk EN akkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:47

Maar euhm... als je nu de akkoorden kent, kun je ze er toch zelf bijschrijven? :)

De meeste popmuziek is wel prima te spelen, zitten niet de meest ingewikkelde akkoorden in :) of Disney, speel ik ook graag en zijn ook versimpelde versies van :j

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: gezocht: bladmuziek piano, notenbalk EN akkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:07

Je kunt evt ook zoeken op muziek voor orgel.
Daar staat bijna altijd wel de tweede notenbalk met de akkoorden eronder, omdat je op echt 2 klaveren speelt en je dus de onderste notenbalk op het andere klavier speelt.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: gezocht: bladmuziek piano, notenbalk EN akkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:38

Als je op 'easy guitar' en piano zoekt, vind je in ieder geval muziek met basic akkoorden.

Veel muziek is dan getransponeerd naar C. Dat levert dan songs op met C, F, G akkoorden plus Dm, Em en Am. De basis van veel popmuziek is het zgn 1, 4, 5 principe, met als mineur 2, 3, 6. Je snapt zelf wel waar die cijfers op slaan, denk ik :)

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:52

'Really Easy Piano' is een hele serie aan boeken die volgens mij precies zijn waar je naar op zoek bent;

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 20:54

Ibbel schreef:
Als je op 'easy guitar' en piano zoekt, vind je in ieder geval muziek met basic akkoorden.

Veel muziek is dan getransponeerd naar C. Dat levert dan songs op met C, F, G akkoorden plus Dm, Em en Am. De basis van veel popmuziek is het zgn 1, 4, 5 principe, met als mineur 2, 3, 6. Je snapt zelf wel waar die cijfers op slaan, denk ik :)


Die cijfers kom ik wel uit :j

Vanillia schreef:
'Really Easy Piano' is een hele serie aan boeken die volgens mij precies zijn waar je naar op zoek bent;

[ Afbeelding ]


Als ik de afbeelding bekijk, is dat helaas niet wat ik zoek. Ik zoek juist liever geen vereenvoudigde versies, maar normale versies die gewoon vanuit zichzelf niet al te ingewikkeld zijn. Bovendien staan hier geen akkoorden bij en speelt de rechterhand alleen de zanglijn.

Iemand vroeg nog waarom ik zelf de akkoorden er niet bij schreef, maar dat lukt dus alleen met heel veel telwerk (en eerlijk gezegd, vermoed ik dat zelfs dan nog niet lukt, eigenlijk...). Ik herken ze gewoon nog niet.
Gecombineerd, dus mét noten én akkoorden kom ik er op dit moment uit. Elk herken ik half, samen heb ik dan het geheel. Dat idee, zeg maar.

Maar zo gaandeweg geloof ik dat ik het noten idee gewoon los moet laten en echt meteen het diepe in moet. Dus echt enkel alleen akkoorden en zelf een ritme zien te vinden. Ik pruts rustig verder, maar tips zijn nog steeds welkom.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: gezocht: bladmuziek piano, notenbalk EN akkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:00

Ik heb in ieder geval een top-2000 boek voor je met uiteraard geen 2000 nummers, maar wel een stuk of 200, in de vorm die je zoekt. Moet je alleen even tot eind januari wachten :+