[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Seven

Berichten: 21188
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:45

Wat is er mis met jou tekeningen sjolvir ik vind de kat juist erg mooi. Mooi contract en aansprekende pose. Ik wou dat ik zo kon tekenen het lijkt zo simpel

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:57

Wat er mis mee is, is dat ze ehh, nogal boos kijkt dat doet ze op foto echt niet en ik zou graag realistisch tekenen, maar die missie had ik bij dit project ook maar weer snel laten varen.
Voordeel van niet realistisch is dat je tekening wel zo af is.

(in werkelijkheid keek kat echt heel anders, was namelijk om ca 1/2 1 op nieuwjaarsnacht.. kat heeft wekelijk 3 kwartier in dezelfde houding onder die stoel gezeten en keek niet kwaad, meer verbaasd bang, kop en ogen kloppen dus ook niet, teken trouwens eigenlijk nooit katten, maar had net deze foto dus dacht, geen beter moment dan het heden om iets anders te doen)

Het origineel de foto, helaas ook niet helemaal scherp.
Spoiler:
Afbeelding

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Seven

Berichten: 21188
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:01

Dat herken ik wel ik maak er ook snel m'n eigen draai aan kwa blik :j
We oefenen maar gewoon door haha

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:11

Oke ... hier mijn "commentaar", echte tips kan ik niet geven, maar ik probeer op iedereen te reageren.

@Sjolvir: Ik vind hem leuk, alleen lijkt het alsof hij 2 verschillende ogen heeft. En hij kijkt een beetje chagrijnig, haha.

@Seven: Supermooi hoor, ik doe het je niet na!

@AmyLyklama: Erg mooi zo met die kleuren, het geeft mij een beetje een duister gevoel op een positieve manier.

@Malenka: Erg apart! Het kleurgebruik vind ik erg mooi. Ik ben het met Sjolvir eens dat het net lijkt alsof je de hond heel dicht bij je lens hebt.

@joey-lover: Mooi dat je met een paar "simpele" streken zo een mooi resultaat kan krijgen. Fantastisch!

@Jodhi: Al een heel mooi resultaat. Voor meer realisme zou je de vacht wat echter kunnen laten lijken (erg moeilijk, lukt mij ook nog niet) en ook het oog kan wat levendiger. Maar zeker al heel mooi!

@Jolandeee: Mooi gedaan. Schaduwgebruik vind ik erg mooi! Leuke, sprekende tekening.

@julie0307: Mooi met die kleuren. Perfectie bestaat niet met tekenen. :+

@Wendy 1708: Lastige foto zo, toch nog knap gedaan! +:)+

@ Selina: Heel mooi! De ogen zijn echt supermooi en de schets is ook veelbelovend. Ik vind zwart altijd zo moeilijk om "mooi" te krijgen en laat ik nu net een zwarte pony en een zwart/witte (en zwart/grijze) hond hebben. :=

@Telpeva: Ik ben altijd fan van je werk! Vind deze ook mooi, alleen klopt het neusje niet helemaal.

@sanneb: Supermooi! Knap dat je dit zo kan! <3

@Fennadev: Leuke vosjes. Die ogen pakken me direct!

@Quebelle: Die eerste dacht ik dat een foto was, haha, zo mooi gedaan! De 2de is ook zooooo mooi. De 3de is echt helemaal mijn smaak en stijl! <3
Bedankt voor de interessante linkjes.

@zanakuzies: Mooie kleuren. Heel aparte tekening zo.

@Isapaardje: Leuke tekening, doet me een beetje aan die oude tekeningen van vroeger denken. Of een beetje Rien Poortvliet of zo, ik weet niet precies. :+ Wel heel mooi!

Poeh ... allemaal gehad hoop ik, ik zal morgen waarschijnlijk mijn eerste tekening posten. Nog niet af, of wel ... ook dat weet ik nog niet. :=

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem

Telpeva

Berichten: 14667
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:25

Reactie rondje :D

julie0307 Wat een leuk idee om zo een boekenlegger te maken! ideaal voor in een paardenboek :D
Jolandeee ik zie niks geks aan de manen, en ik vind de neus mooi gelukt. Het oog is voor mijn gevoel wat groot, maar dat geeft hem ook iets schattigs, ik vind het in elk geval niet storend
Jodhi En dat heb je even in een dag gedaan :wow: Poeh wat een werk en een detail voor zo'n korte tijd!
joey_lover wat lief die vogeltjes!! wat tips betreft mwah, ik denk dat jij niet minder goed zo kan tekenen als ik hoor, ik zie op jouw tekening ook nog een flits van de camera dat maakt het geheel misschien wat onrustiger? Mijn zwarte tekening had ik gescand, en ik had digitaal nog een beetje met het contrast en de hooglichten gespeeld. Mijn origineel is ook niet haarfijn of super strak, maar met scannen krijg soms net de kleuren iets meer egaal gekleurd (zoals dat zwart) vergeleken met fotograferen denk ik.
Malenka Nóóóh wat een schatje <3 Die zou ik gewoon mee laten tellen, die is veel te leuk!
AmyLyklama Ik spot markers <3 Gaaf met het weerkaatsende licht van de maan op de achterkant van je personage
Selina ik heb geen tips voor je wat pastel betreft... ik kan er al helemaal niet mee om gaan :') Wat ik leuk vind zijn de extra kleuren zoals het blauw, dat geeft imo altijd net wat meer realisme
Seven weet je dat ik zulke dingen nou nooit zie in tekeningen van anderen? misschien ook niet in mijn eigen tekeningen... ik ga er eens op letten of bij mij de ogen en alles wel recht zijn, ik ga nu aan mijzelf twijfelen want ik had dat écht niet gezien in je tekening totdat iemand er wat van zei. Je details trokken mijn aandacht veel harder denk ik
Fennadev Vergis je niet, katten zijn ook best moeilijk imo. Ik vind de oren altijd zo moeilijk met dat pluis overal, dat heb je goed opgelost vind ik.
Sjolvir Wat een schatje, en leuk om te zien hoe je de tekening opgezet hebt! voor realisme zul je denk ik wat meer verschillende kleuren nodig hebben maar deze stijl vind ik ook leuk :j
Victory-Boy Wat lief dankje :D *zelfvertrouwen meteen wat meer opgekrikt*

De mijne van vandaag, ik ging mij aan character design wagen en toen sloeg ik helemaal dicht. 2 gezichtjes heb ik er met moeite uit geperst en toen ben ik maar een paard erbij gaan tekenen om weer te ontspannen :') Verder gaat het goed hoor
Afbeelding

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Seven

Berichten: 21188
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:41

Voor mij was het ook niet direct storend Telpeva tot ik het zag nu irriteer ik me er aan :D
Daarnaast kon ik de kleur niet helemaal fijn vinden dus dan is het next voor mij :D

Jou paard lijkt wel een erg korte nek te hebben
Verder blijf ik jou stijl erg waarderen ben benieuwd waar je dit jaar weer mee komt

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:44

hoi ! mijn doel voor dit jaar is om 12 olieverfschilderijen af te krijgen , ben net begonnen ! Heb nog geen voorbeeld, ben met mijn eerste schilderij bezig:)

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:56

En hierbij nog mijn tips en tops !

@sjolvir ik vind hem er al super gaaf uit zien maar denk dat als je meerdere kleuren had hij nog mooier was geweest :) leuke uitstraling!

@fennadev ik vind hem al heel leuk, een echte kat :o

@seven vind hem al heel gaaf! volgens mij zit het oog een beetje te ver naar links en hij nog net iets te licht in vergelijking met de foto (tenzij je daar bewust voor gekozen hebt). Ik teken zelf ook met pastel en wat ik vind dat helpt tegen dat het grof wordt is als je je potlood slijpt met een mes (ik gebruik een zakmes). goed bezig!

@selina Wat een gave uitstraling heeft die al ! Grof kun je deels voorkomen door je potlood heel scherp te slijpen met een mes !

@AmyLyKlama Wat is hij gaaf ! Ik vind het een super mooie tekening, is weer eens iets anders!

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

Summerfly

Berichten: 2901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:00

Zo wat is iedereen lekker bezig! Ik waag me aan een reactierondje :+

joey_lover: prachtig zeg <3 vind wit potlood op zwart altijd erg mooi(moet ik ook is proberen :P)en je hebt de vogels in gave poses getekend!
Malenka: gaaf dat kleurgebruik juist! Een nieuw materiaal is altijd even wennen maar vind dat je op de goede weg bent :j
AmyLyklama: mooi, een beetje anime achtig! Het paars past heel goed bij de tekening.
Selina: gaaf begin al <3 hele sprekende oogjes! Het grove vind ik juist erg tof.
Seven: ik vind het erg mooi! Zou er zeker mee verder gaan, daar kun je juist veel nog van leren denk ik.
Fennadev: ik zou proberen volgende keren te starten met een wat meer schetserige lineart. Let goed op de kleine details en vormen. Qua kleur zou ik met een egale ondergrond beginnen zodat je geen wit onder de tekening uit ziet komen.
Sjolvir: Heel gaaf! Mooie pose en de lijnen zijn prettig om naar te kijken.
Telpeva: herkenbaar probleem :D ik sla ook ontzettend snel dicht als ik buiten mijn comfort zone probeer te gaan (en aangezien ik de gameindustrie in zou willen is het voor mij wel handig om ook character art te oefenen :')). Verder vind ik het paard wel erg gaaf!!


Bij deze mijn eerste. Heb er gister ook een gemaakt, maar was er echt niet tevreden over. Deze lag wat meer in mijn comfort zone dus met het resultaat ben ik redelijk tevreden. Ik ben behoorlijk onzeker over mijn skills maar ondanks dat zijn tips wel welkom :o

Afbeelding

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:04

Telpeva Ik zie niets raars aan je gezichten?
Je paard is tof. Zou zo een tekenfilm karakter kunnen zijn.

victory boy bedankt voor je reactie. Mede hierdoor durf ik zo mijn tekeningen van vandaag te plaatsen. Ben benieuwd naar je tekening morgen.

sjolvir ik vind je kat ook goed gelukt. Herken wel het gevoel van mislukken omdat jezelf iets compleet anders bedacht had.

fennadev Handig zo'n model wat gewoon wegloopt :') Misschien volgende keer omkopen :j

Seven Leuk dat je er ook weer bij bent. Dat ik fan ben weet je al :j Alles is al gezegd over je tekening. Niet weggooien.

selina tips heb ik niet. Misschien met een scherpere punt voor fijnere details? Die ogen <3

azmay welkom, hopelijk plaats je ook gewoon lekker en raak je ook geïnspireerd door de rest.

amylyklama Heb je dit zelf verzonnen? Er zit echt een verhaal in je tekening. Het maakt mij nieuwsgierig naar zijn verhaal. Waar kijkt de raaf naar en waarom is zijn mond bedekt. Net of ik een strip niet heb uitgelezen, haha.

Bedankt voor de mensen die op mijn tekening hebben gereageerd. Iemand vroeg nog welk materiaal ik gebruikt heb, houtskool. Sorry dat ik het niet meer weet, maar reageer vanaf mijn telefoon en kan niet zover terug lezen.

Vandaag plaats ik er ook weer 1 met samengeknepen billen.
Polychromos potloden in veel te weinig tijd. En uit frustratie maar een paar snelle schetsen.

Afbeelding

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:05

Ik wilde vorig jaar ook meedoen, maar legde de lat voor mezelf te hoog.
Bij mijn nieuwe poging hoop ik dat te voorkomen. Ik heb een mooi schetsboek gekocht bij de HEMA, dus dat motiveert ook al :D

Voor januari heb ik besloten om puur te focussen op line-arts.
Ik wil leren tekenen wat ik zie, en niet wat ik denk te zien.
Daarom heb ik mezelf verboden om een gum te gebruiken, en dat is een fikse uitdaging voor me.
Ik ben over het algemeen te perfectionistisch, en probeer het op deze manier mezelf af te leren

Over de ijsbeer ben ik wel tevreden, alleen zijn hoofd vind ik nog niet echt kloppend/sprekend. Misschien iets te smal kopje, ik weet het niet.

De walvissen vind ik wat minder geslaagd, ik kreeg de vormen niet helemaal goed. Naar mijn idee moet de 'neus' langer

Ga zo op de pc even een commentaar rondje doen :j


Afbeelding

en voor de geïnteresseerden de referentie foto's:
ijsbeer: https://www.nationalgeographic.com/cont ... _02072.jpg
walvis: http://www.shawnheinrichs.com/wp-conten ... 60x450.jpg

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:07

Jullie gaan zo snel dat terwijl ik mijn reacties schreef er alweer nieuwe mensen geplaatst hebben.

WelkomPleun02

Summerfly, wat jammer dat je je tekening van gisteren niet durft te plaatsen, maar ik herken het gevoel. Deze is prachtig.

Seven

Berichten: 21188
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:18

Bedankt voor alle leuke, duidelijke en berichten met verbeterpunten werkt voor mij zeer motiverend.
Zal er zelf binnenkort ook even voor gaan zitten als m'n kleine man mijn aandacht niet wil

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:45

Iedereen heel erg bedankt voor het commentaar op mijn tekeningen :)

Misschien een idee dat mensen die echt tips willen het erbij zetten? Anders geef ik alleen maar tops :)

Vandaag iets nieuws gedaan, namelijk van bewegend beeld getekend. Dus niet een foto, maar video's gebruikt en aan de hand daarvan uit mijn hoofd eigen schetsen gemaakt. Mijn letter was een W en daarna een E, dus weasel. Hihi, voor de eerste keer van bewegend beeld schetsen had ik beter een wat rustiger dier kunnen kiezen, wat zijn die beesten snel! :=

Ik zie nog genoeg verbeteringspunten, maar zo voor de eerste keer ben ik er absoluut niet ontevreden over, zeker ook omdat ik nog nooit wezels getekend heb. En ik vind het erg leuk om te doen! Ook hoop ik dat dit ervoor zorgt dat ik straks makkelijker uit mijn hoofd kan gaan tekenen omdat je veel meer moet kijken hoe een dier nou eigenlijk echt in elkaar zit en je zelf rekening moet houden met het perspectief.

2 januari - 2/365
Afbeelding
tips wat betreft het goed krijgen van het perspectief zijn welkom :j

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Malenka: Oooh, ik vind hem juist heel erg leuk <3 Mooi zo dat grove, met die kleurtjes! Ik zou hem zeker mee laten tellen hoor :j
Ik ken aquarelkrijt trouwens helemaal niet. Hoe werkt dat? Moet je er daarna met water over?

AmyLyklama: Wat ontzettend lief dat je dat zegt! Dank je wel :o
En ik ben dan weer lichtelijk jaloers op wat jij kan, zo zonder referentie! Ik vind hem erg mooi ingekleurd ook. Wel vraag ik mij af wat de paarse bol is? Is dat de zon/lichtbron? Want als dat zo is, dan klopt de lichtinval op de haren niet helemaal, volgens mij.

Selina: achossie, wat een schatje al! Leuk ook om te zien dat je blauw als achtergrond voor de vacht gebruikt. Qua dikte van je pastel, misschien iets minder hard drukken? Maar er in plaats daarvan wat vaker overheen gaan? Meerdere laagjes maken kan volgens mij ook wel helpen, omdat je dan gedeeltelijk weer over de haartjes heen gaat, waardoor ze wat dunner worden.

Seven: Mooi hoor! De dingen wat betreft het oog zijn al gezegd. Maar verder vind ik het al een erg goed begin. Hoop dat je toch de zin krijgt om hem af te maken, want denk dat je er zeker nog iets heel moois van kan maken :j

Fennadev: Hihi, hij ziet er inderdaad behoorlijk chagrijnig uit, die blik heb je knap gevangen :j

Sjolvir: Oooh, ik vind hem juist gaaf! Hij kijkt inderdaad wel iets bozer dan op de voorbeeldfoto, maar hé, niemand die dat zou weten als je hem er niet bij geplaatst had :D Ik vind het juist wel leuk dat hij niet zo realistisch is :j Maar als je wat meer realistisch wilt gaan, dan zou je denk ik die zwarte omlijning weg moeten halen.

Telpeva: Dank je voor de tips. Ja, inscannen is denk ik inderdaad wel wat beter, alleen dat duurt voor mij echt zoveel langer, dat ik daar vaak geen zin in heb :+
Ik vind je eenhoorn gaaf! Echt zo'n krachtpatser. En je hoofden vind ik anders ook prima hoor! Waar ben jij niet blij mee?

Summerfly: Wat een mooi plaatje. Er komt veel rust vanaf :j Aangezien je om tips vroeg: haren kan je vaak beter in plukjes tekenen, in plaats van elk haartje los. Haren vallen vaak in plukken en deze plukken hebben elk hun eigen lichtinval en schaduwplekken. Eventueel kan je in de plukken wel wat haren tekenen. Door met plukken te werken, wordt het minder krasserig.

sanneb: Ik vind hem anders leuk! Mooi kleurgebruik ook. Potloden lijken mij ook weer een heel stuk moeilijker om kleur overgangen te maken.

gerlinde: Knap hoor zonder te gummen. Mijn gum is mij heilig :D Ik vind de walvissen ook duidelijk walvissen :j Alleen mis ik bij de grote z'n staart een beetje.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:03

Telpeva
Gaaf ik kan helemaal geen mensen tekenen dus voor mij ziet het er super uit haha!!
Paard is ook gaaf echt een eigen stijl!!

Summerfly
Wauw geweldig dat wil ik ook kunnen!!!

Sanneb
Mooi oog lijkt een beetje raar alsof je van voren kijken klopt niet helemaal als je er naar kijkt! Net zoals ik lekker door oefenen mijn tekeningen slaan helemaal nergens op :')

Gerlindie
Ohh ook leuk!
Ik denk dat ik ook een buiten mijn comfortzone moet komen en andere dieren moet gaan tekenen.

Joey_lover
Ohh gaaf een fretje!!
Ik heb helaas geen tips ik kan t zelf niet:p

En nu ikzelf.
Verschrikkelijk ik heb alleen deze foto het afgemaakte werkje ben ik vergeten te uploaden en staat op de pc op de zaak :')

Afbeelding

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:10

Feedback: Jullie zijn allemaal echt goed bezig, ik bedoel niets verkeerds met mijn commentaar :)

Vanaf pagina 1:
@Malenka: Geweldig kleurgebruik!

@Century: Ik vind het heel knap hoe goed je de verhoudingen hebt getekend. Het is een moeilijke hoek!
@Jodhi: Hele fijne tekening. Misschien is de afstand neus-frontriem net iets te klein?
@Granoek: Ik vind je kleuraccenten leuk :j
@AmyLyklama: Superleuke draak <3

Pagina 2:
@_AAASCHAAA_ : Ik vind je orka’s echt geweldig :D
@Jackytje: Heel fijn kleurgebruik
@Isapaardje: Ik vind het paardje een hele lieve uitdrukking hebben <3 Heel knap, met relatief zo weinig lijnen
@Quebelle: Ik ben dol op jouw werk!
@Zanakuzies: Superleuk kleurgebruik. Ik vind alleen het groene oog iets afbreuk doen, maar dat is natuurlijk persoonlijk :D
@FennadeV: leuk perspectief heb je gekozen!

Pagina 3:
@FennadeV: ik denk dat je eigen commentaar heel goed is. Ik vind ook de staart heel goed gelukt!
@Sanneb: echt geweldig! Teken je met gum, of met houtskool? Ik bedoel begin je met een wit vel, of maak je alles eerst zwart, en gum je dan de lichte vlekken?
@Telpeva: Misschien is de neus iets te groot? Wel echt fantastisch licht/donker gebruik <3
@AmyLyklama: Gave Line-art, mooi in verhouding :j
@Selina: de ogen zien er al goed uit! Dat is nou juist het gedeelte wat ik tot het laatst uitstel, uit angst dat ik het verpest. Ogen zijn zooo moeilijk :’)
@Wendy: Ik vind de manen en voorpluk echt leuk zo! Moeilijke hoek inderdaad
@Julie0307: erg mooie achtergrond :j
@Jolandeee: Heel gaaf! Erg mooi licht/donker gebruik
@Jodhi: Heel vet, niets aan toe te voegen!

Pagina 4:
@Joey_lover: super gaaf :oo Niets aan toe te voegen
@ Maleka: ik vind hem schattig <3
@AmyLyklama: ik vind het heel knap hoe je de veren en haren hebt getekend :j
@Selina: De ogen zijn nog steeds zo mooi sprekend. Het haartjesprobleem heb ik ook altijd :’)
@Seven: Ziet er goed uit!
@FennadeV: Goed bezig!
@Sjolvir: Ik vind je contrast echt heel gaaf :j

Pagina 5:
@Telpeva: Superleuke eenhoorn :D Zijn hoofd lijkt iets te klein voor zijn lichaam, maar ik vind hem geweldig!
@Summerfly: Heel mooie textuur in het haar en bij de oogleden <3
@Sanneb: Heel mooi kleurgebruik!
@Joey: wat een leuk idee! Ik vind het heel goed gelukt <3
@zanakuzies: Schets ziet er goed uit; misschien is de kaak-neuslijn iets te recht?

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:13

Mijn tekening van vandaag komt morgen. Ik heb er wel een gemaakt (schets van 5 min) maar aangezien we morgen op vakantie gaan heb ik geen tijd om een foto te maken en te plaatsen.

Kerstmuts!
donkere dagen vragen om pure chocolade

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:31

Victory-Boy schreef:
Oke ... hier mijn "commentaar", echte tips kan ik niet geven, maar ik probeer op iedereen te reageren.

@Isapaardje: Leuke tekening, doet me een beetje aan die oude tekeningen van vroeger denken. Of een beetje Rien Poortvliet of zo, ik weet niet precies. :+ Wel heel mooi!

Oh wat netjes dat je op iedereen reageert. Ik vind dat sowieso al knap als mensen daar de tijd voor nemen, dus bij deze alvast dank je wel.

En ja ik denk dat dit inderdaad een schetsje was nav een boek van Poortvliet. Of van Wim Romijn. Ik heb van beide alle boeken staan. Vroeger veel uit nagetekend. Tegenwoordige tekeningen (nou ja die paar tekeningen per jaar) zijn gemaakt vanaf eigen foto, zodat ik zeker weet dat ik niet te maken heb met wat voor copyright dan ook als ik iets publiceer en ook met beide hobby's tegelijk, fotografie en tekenen, bezig kan zijn.

Foto en kleurpotloodtekening 2017 merrieveulen begrazingsgebied. Hier wil ik verder op oefenen; ben nog niet lang bezig in kleur (merendeel grafietpotlood).

Afbeelding

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 01:02

Klein value dingetje van ongeveer 15 minuten. Heel snel en slordig maar het was ook niet het doel om gedetailleerd te gaan. Ik kan enkele stappen plaatsen voor de geintresseerde :')

Afbeelding

@Telpeva; bij het designen van characters is het silhouette belangrijk, dat geeft al een heel stuk karakter mee zonder dat je je zorgen hoeft te maken (en jezelf verliest) over de details.
Dit is misschien wel interessant voor je:
https://www.youtube.com/watch?v=TEl__CfOT7U

@Summerfly, ik vind hem leuk :j Ik kan alleen als tip geven om wat meer diepgang aan je schaduwen te geven en te bepalen van welke richting je lichtbron komt. Hier komt het licht van vooraan? Dat betekend dat je geen schaduwen krijgt langs de zijden van de neusbrug bijvoorbeeld.

@Sanneb, constructie kan helpen met je schetsen, zo kun je sneller en gemakkelijker proporties bepalen. Zoals hier bvb; https://i.pinimg.com/736x/c2/db/73/c2db73e504c2b4f884bd7632d38f4353--horses-and-dogs-construction.jpg

@Gerlindie; zelfde advies als bij sanne, bekijk het vanuit een constructie standpunt. Wat is de basis vorm van die ijsbeer, en ga daarmee verder. Ik zie aan je lijnen dat je nog behoorlijk onzeker bent, wat normaal is! Wees dus niet bang om in snelle, vloeiende bewegingen te werken. Bouw je ijsbeer/walvis/.. op vanuit basisvormen, ik denk dat dat je zal helpen en je 'oog" verder zal ontwikkelen.

@Joey_Lover, dit is een hele goeie omtrent perspectief en foreshortening :j Ik vind je een erg leuke schetsstijl hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=eJWLaDSNBAI

@Zanakusies, zelfde advies als bij Gerlindie en Sanne, bij je tekening op vanuit basisvormen; cirkel - doos - driehoek, het zal je helpen meer vertrouwen te krijgen en met je anatomie/proporties.

@Isapaardje, mooie zachte stijl, al trekt die hoop bladeren rechtsonder meer de aandacht omdat die dieper in kleur zijn, probeer dus de aandacht in de plaats op je onderwerp te leggen.
Laatst bijgewerkt door Quebelle op 03-01-18 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Telpeva

Berichten: 14667
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 01:11

Doe :D Vertel mij alles want ik wil dat ook wel kunnen!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Wendy15

Berichten: 11091
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 01:23

Het topic gaat mij te snel om alles bij te lezen en te reageren maar ik kijk wel alle foto's. Leuk hoeveel mensen al meedoen.
Ik heb vanavond sinds lange tijd ook mijn schetsboek weer onder het stof vandaan gehaald.


Afbeelding

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 01:35

Ik ben hier klein begonnen, ver uitgezoomd dus. Zo kan ik niet te ver in detail gaan, waar ik altijd voor val :')
Afbeelding

Tip voor degene die digitaal werken, spiegelen. Spiegel je canvas constant. Volgende stap hier is wat aanduiden wat licht en schaduw is. Zoals je ziet zijn mijn schetsen vuil :+
Afbeelding

Grove invulling van de grijswaarden, licht en schaduw.
Afbeelding

Foto is niet wazig, ik werk gewoon met een zachte ronde brush. Iets verder uitgewerkt + vage achtergrond.
Afbeelding

En daarna gewoon verder uitwerken zonder teveel over na te denken. Ik let hierbij vooral op de negative spaces (lege gebieden, hier bvb dat kleine gaatje tussen de achterbenen) en licht en schaduw.

1ste laag: schets
2de laag onder schets: basis kleur
Daarne voeg ik beide lagen samen en maak ik een derde laag aan erboven. Dit is een masklaag zodat ik kan inkleuren zonder erbuiten te gaan. 4de laag is die waar ik uiteindelijk in uitwerk.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 01:51

Bedankt voor de feedback Quebelle!

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

Telpeva

Berichten: 14667
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:23

Nou ik vind dat toch erg knap dat je in een kwartiertje dan zo'n resultaat hebt, ik heb in het verleden ook digitaal gewerkt maar zulke resultaten in zo'n korte tijd...nope :D ik krijg er aan de ene kant meteen weer zin in maar dan moet ik mijn tekentablet eerst afstoffen en instellen, dat vind ik altijd zo vervelend want liefst wil ik dan ook meteen kunnen tekenen ermee :') Eigenlijk moet ik dat maar gewoon eens gaan doen. Maskers heb ik nooit helemaal begrepen (ik snap wat een masker is en wat het doet, maar hoe ik dat voor elkaar krijg in photoshop was het raadsel) dus dat ga ik maar weer eens googlen zo. Dank voor je tips :*

Ik heb vandaag een rustdag wat tekenen betreft dus genoeg tijd om te rommelen met de pc en om straks te reageren op iedereen, succes allemaal vandaag!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:27

Ik werk niet met photoshop, vind ik te ingewikkeld en te duur :') Ik heb Clip Paint Studio, wat goedkoper is en imo betere brushes heeft.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mayadeby en 81 bezoekers