Een paar zomers op rij verblijf ik in een pipowagen bij rc het Fjordenpaard waar ik de paarden beleer. Deze wagen vond ik altijd bijzonder. Zo'n compact huisje met alles erop en eraan, met de mogelijkheid om je met je paard te verplaatsen. Deze wagen is helaas verkocht en zo ben ik sinds Januari ongeveer aan het werk geslagen om een oude huifkar om te bouwen tot mijn eigen huis op wielen. Er zitten zoveel uren werk in... Ik wist om te beginnen bijna niets van pipowagens, wel was ik altijd handig. Maar gaandeweg leert men en nu ben ik onderhand een heel eind op weg en is de wagen bijna woonbaar. Redelijk primitief, er is geen gas water en licht, koken gaat via een kleine houtkachel en op termijn wil ik een water aansluiting maken met tank en elektra via een klein zonnepaneel.
Het zou heel gaaf zijn om uiteindelijk rond te gaan reizen met de kar. Ik heb 3 paarden die nu in het tuig aan de lange lijnen lopen maar ik moet zeggen dat ik het rijden fantastisch vind en ik liever op de rug met pakpaard er op uit trek dan mennend. Van dit hele project heb ik wel ontzettend veel geleerd, maar op termijn komt deze wagen misschien te koop. Of het wordt een B&B haha!
Van vervallen toestand afgelopen winter.

Naar een kaal frame. Het draaistel is nog in goede conditie, dus daarom was deze huifkar de moeite nog waard om op te knappen.

Ik heb het frame technisch helemaal over de kop gehaald, er erg fijne torsiegeveerde assen onder laten zetten, nieuwe bijpassende velgen en banden. Zelf ben ik verder alles bij na gegaan met de slijper en gelast waar nodig was. En er zit nu ook een voetrem op. Dit hele proces duurde aardig lang want in eerste instantie wou ik het zo budget mogelijk opknappen. Ik heb dus eerst geprobeerd de oude assen te redden, en hier een rem op te maken, maar dit ware zulke oude assen, 2 verschillende ook. Niemand wist precies van welke auto. De makkelijkste weg was uiteindelijk nieuwe assen. Naast pipowagenbouwer ben ik nu ook een halve automonteur na al die uitzoekerij.

Toen kon het opbouwen echt beginnen.

Hier de vloer op maat gezaagd.

In de beits en lak.

Al gauw begon het er aardig uit te zien.

Ik heb me flink verdiept in de bouw van Ierse pipowagens, bowtops en de sheep wagons uit de USA. Die laatste, de sheep wagons, vind ik zó prachtig. Met deze wagens in m'n hoofd ben ik vooral gaan bouwen, op zoek naar die stijl. Ik bedacht overigens niet echt een plan van te voren. Alles valt op z'n plek als ik aan het bouwen ben. Sommige dingen heb ik bij andere wagens gezien en sommige bedenk ik zelf.
Dit wordt onderdeel van het frame. De lattenboddem van het bed komt hier op. De ruimte onder het bed hier word van de achterkant vd kar toegankelijk voor tuig, paardenspul, voer etc. Het is de bedoeling dat de paarden achter aan de kar vast gezet kunnen worden om bv op te tuigen. (ringen aan het frame gelast)

Ik had de vaart er aardig in zitten. Niet veel later zag de wagen er zo uit:

Ruitvormige ruitjes

Vandaag de deur er in gezet. (bovenste deur moet nog vast en komt nog plexiglas in)

De donkere kleur wordt de kleur van de deur.

Vandaag heb ik ook het zeil gekregen. Deze ga ik morgen op maat maken!
Hopelijk vinden jullie het leuk om dit project zo te volgen, er is nog best wat werk. Vooral het interieur en de afwerking zit er aan te komen.
Groetjes Karin
