[CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:04

Sheran schreef:
Ik had er inderdaad een filmpje over opgezocht toen jij het postte. Hij ziet er geweldig uit, een handig om veel bladmuziek op te slaan en mee te nemen. Hoeveel kost zo'n ding nou?

Een aardig zakcentje. :+ Het zijn tenslotte twee grote e-ink schermen, waarop je kan schrijven (!) en dan is het natuurlijk ook nog alleen voor een niche markt (professionele muzikanten), dus niet bepaald mass-produced zoals standaard e-readers. 1 groot e-ink scherm kost al een behoorlijke duit, die worden al bijna niet geproduceerd (Ik ken er eigenlijk alleen eentje van Sony, maar destijds toen die uitkwam was die alleen in de VS te krijgen). De Gvido is trouwens ook niet verkrijgbaar in Nederland.
https://www.gvido.tokyo/


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:45


Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 13:54

Wat leuk dat je nog iets hebt kunnen plaatsen Djali! Wat is jouw piano-ervaring?

Volgens mij is nu iedereen binnen toch? Dan kunnen we gaan stemmen. Stemming staat natuurlijk open voor iedereen, ook de mensen die niets hebben ingezonden. Er zijn in totaal drie filmpjes, te vinden op de laatste 2 pagina's: van Djali, Dallista en mij.

Ik zal ook bij iedereen nog even een commentaartje proberen te geven! :D

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:13

Haha ja het was maar op het nippertje, dit is de enige versie die ik er volledig op kreeg. Ben nogal onzeker en dan blokkeer ik, niet zo handig dus :+

Als kind heb ik 3 jaar gespeeld, dan 10 jaar compleet gestopt, 2 jaar terug opgepakt, en nu weer enkele jaren gestopt wegens geen piano en een kindje.
Maar misschien dat ik nu wel weer wil beginnen, goede voornemens haha, dit topic kan een goede stok achter de deur zijn *D

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 21:01

Denken jullie ook nog aan het stemmen? :D

Dallista: ik vind dat je een fijne aanslag hebt in dit stuk, waardoor het, ook al is het soms luider, niet onaangenaam wordt. Dit geldt natuurlijk vooral voor de akkoorden in de middenstem, die zijn aanwezig maar niet storend :). Je rechterhand komt er vaak mooi uit en lijkt ook wel echt één lijn te hebben! In de linkerhand is dat grotendeels ook wel aanwezig, maar daar kan het nog iets meer. Ik zou het zelf mooi vinden als je ook de lijnen in de middenstem wat meer eruit zou kunnen laten komen (doe ik zelf ook niet hoor, daar niet van) :P. En misschien een tikje meer spelen met de dynamiek? Verder speel je het stuk in mijn ogen wat aan de andere kant, maar dit stoorde me niet :)

Djali: top dat je nog iets hebt opgenomen! Je rechterhand komt er mooi uit! en als je het stuk nog nooit had geoefend ben je er erg ver mee gekomen :). Ik zou het mooi vinden als je de middenstem wat subtieler aan zou slaan, zodat het met de sfeer zet dan heel erg aanwezig is. Je onderarmen bewegen tijdens het spelen kan hier erg bij helpen! En de baslijn is natuurlijk ook erg mooi, die kun je er ook nog meer uithalen.

Ik stem deze ronde voor Dallista, maar het was erg lastig!

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:05

Dankje voor de feedback!

Ik heb dit stuk enkele jaren al gespeeld hoor haha, dit zou ik niet redden in een uurtje :P

Ik ga mee voor Dallista omdat ik persoonlijk meer fan ben van dit op tempo spelen + je hebt een fijne aanslag!
Maar Sheran de jouwe vond ik heel netjes gespeeld dus petje af! Ik kon niet kiezen :D

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:16

Ik ben zelf geen fan van mijn eigen versie omdat ik niet het gevoel heb dat ik er veel van geleerd heb, maar in dit geval ben ik wel “blij" om de reden. ;-)
Ik kende het stuk natuurlijk al, dat scheelt wel, maar de noten zijn (op mijn niveau) zo weg te spelen, dus het is meer de rest van het verhaal waar de problemen zitten.

Dit stuk lijkt zo simpel, maar toen ik het speelde liep ik ook weer tegen al die halve noten aan in de bovenstem in de rechterhand die dus moeten blijven liggen terwijl je vrolijk de middenstem met dezelfde hand speelt… en oh ja, die bovenstem moet ook nog legato! Dat laten liggen lukte nog wel redelijk, maar de bovenstem legato binden… oops. Je kan duidelijk op het filmpje zien dat ik de pink steeds vrolijk loslaat. Dikke vette onvoldoende dus, hahaha.

Ik vind Djali's opname wel heel leuk omdat er gespeeld wordt met de dynamiek, dat is dan echt iets waar ik op let bij muziek omdat ik er zelf zo slecht in ben. Of je nou een nootje ernaast slaat is van latere zorg, maar na dertig jaar spelen durf ik te zeggen, die noten komen echt wel met oefenen. Maar dynamiek, als je dat van nature niet hebt, die muzikaliteit, is dat heel, heel moeilijk om erin te krijgen.

Sheran: dank voor je commentaar!
Citaat:
Verder speel je het stuk in mijn ogen wat aan de andere kant, maar dit stoorde me niet

Euh... “andere” kant van wat? Snelle kant? In dat geval, volmondig ja, helemaal mee eens. :D

Jouw versie spreekt me nog wat meer aan omdat het heel rustig overkomt, niet zo snel als die van Djali en mezelf (moet je voor de lol eens naar de lengte van de filmpjes kijken, wat een verschil!). Getuigt ook van veel ervaring, dat je het tempo zo strak kan houden.

Mijn stem is voor Sheran, maar eigenlijk vind ik dat jullie beiden een pluim verdienen. Djali, leuk dat je ook hebt meegedaan! Leuke ronde!

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-17 13:21

Oh autocorrect, ik bedoelde inderdaad snelle kant! :D Bedankt voor je commentaar!

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:57

Wauw 30 jaar ervaring dat is knap!
Wat speel jij dan voor stukken? :)

De Moonlight sonata heb ik destijds 3 weken op geoefend dat weet ik nog! En het is wel een beetje het maximum van mijn kunnen haha :o maar goed in vergelijking met jullie ervaring ben ik maar een broekje natuurlijk!

Wel was het fijn geweest als ik het afgelopen maand had kunnen oppakken want het stuk zat toch best ver weg en dat hoor je natuurlijk ook heel erg.

Ben benieuwd naar het volgende stuk!

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:21

Djali schreef:
Wauw 30 jaar ervaring dat is knap!
Wat speel jij dan voor stukken? :)

Ik voel me ineens heel oud. :+ Nah, ben ook jong begonnen, en nooit gestopt met lessen. Maar ik speel echt puur voor de hobby en voor mezelf, heb geen drang om voor groot publiek op te treden enzo. Speel wel vluchtig wat op vleugels in de stationshallen en doe wel mee aan kleine uitvoeringen, maar daar blijft het tegenwoordig wel bij.

Ik speel heel diverse muziek, maar vooral klassiek (want klassiek geschoold), Amerikaanse muziek (jazz, rag-time etc.), her en der wat pop muziek, filmmuziek, Disney, heck, zelfs opera, en heb een grote liefde voor Japanse role-playing game muziek en anime. Als ik iets leuk vind (en er is bijzonder weinig dat ik niet kan waarderen), speel ik het, mits ik de bladmuziek kan vinden.

De e-reader wilde ik ook vooral voor de video game muziek hebben, omdat ik inmiddels zo'n enorme collectie digitaal spul daarvan had dat al die mappen met uitgeprinte muziek echt de spuigaten uitliep. Je kan het het beste vergelijken met filmmuziek, en van series als Final Fantasy en Kingdom Hearts worden ook officiele pianoboeken uitgegeven, zowel recht-toe-recht-aan eenvoudige transcripties van de soundtracks tot advanced-level arrangements. Het is niet echt een 'genre', VGM is overal door geinspireerd. Op youtube is er oneindig veel van te vinden, zoek maar eens op Final Fantasy piano (collections). :D Gisteren heb ik me laten verleiden tot het aanschaffen van een fan-made FF XIV piano collections. Die is (tot nu toe) nooit officieel gepubliceerd, en ik vond dat ik nu wel lang genoeg gewacht had. Plus, heerlijk, alles in pdf, kwak je zo op de e-reader!

Gisteren heb ik deze in 1 keer doorgespeeld. Had hem jaren niet gespeeld, was echt heerlijk. Kon me goed herinneren dat bepaalde stukken me vroeger wel problemen gaven, nu ging het allemaal heel smooth (op een paar kleine dingetjes na, de linkerhand in sommige stukken is heel hard werken, en "Music Man" is echte jazz, en met alle verschillende ritmes echt een crime om te spelen . <3 https://youtu.be/BXTTc6v5DAc Ik heb de Arc the Lad spellen niet eens gespeeld, maar ken de muziek al heel lang.

Anoniem

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:58

Klinkt behoorlijk moeilijk dat laatste stuk haha, geweldig dat je er in 1x door kan!

En nee ik bedoelde niet dat je oud bent haha, inderdaad als je gewoon na je kindertijd blijft spelen kom je snel aan je jaren! :)

Misschien maar goed dat je niet echt de behoefte hebt om voor groot publiek op te treden, ik weet dat het met name voor pianisten echt maar voor een heel klein percentage is weggelegd om dat te bereiken.. jammer genoeg :) hobbymatig is zelfs leuker denk ik want dan ben je tenminste vrij van de druk en het prestige!

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:18

Djali schreef:
Klinkt behoorlijk moeilijk dat laatste stuk haha, geweldig dat je er in 1x door kan!

Ik heb nooit ander gedaan dan van bladmuziek spelen, na verloop van tijd is dat net zo makkelijk als gewone boeken lezen. Het is ook zo leuk als je jaren later weer iets speelt en merkt dat het zoveel makkelijker gaat.
Citaat:
Misschien maar goed dat je niet echt de behoefte hebt om voor groot publiek op te treden, ik weet dat het met name voor pianisten echt maar voor een heel klein percentage is weggelegd om dat te bereiken.. jammer genoeg :) hobbymatig is zelfs leuker denk ik want dan ben je tenminste vrij van de druk en het prestige!

Ik heb de behoefte ook nooit gehad. Ik vreesde dat als ik serieus een studie op het conservatorium zou gaan doen, de lol er heel snel af zou gaan, en ik een belangrijke hobby voor mezelf zou verknallen. Bovendien heb ik er gewoon niet het talent voor. Ik ben niet zo expressief. Gelukkig hoef je voor een hobby geen talent te hebben, als je het maar leuk blijft vinden. :D

Ziezo, vier dikke klappers aan geprinte muziek leeggehaald en uitgezocht (lang leve de vrije dagen zo aan het eind van het jaar)!

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-17 17:38

Ik kan nog steeds heel slecht a prima vista spelen. Met piano dan. Met viool kan ik het juist erg goed. Ik overzie die twee notenbalken gewoon niet.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:20

Sheran schreef:
Ik kan nog steeds heel slecht a prima vista spelen. Met piano dan. Met viool kan ik het juist erg goed. Ik overzie die twee notenbalken gewoon niet.

Dat lijkt me inderdaad best lastig als je 1 balk gewend bent. Bij pianoles krijg je vanaf dag 1 al de twee balken voor je neus, en hoe jonger je dat leert, hoe handiger natuurlijk.
Ik herinner me dat ik na twee jaar pianoles ook blokfluit ging spelen. Dat ging me in de eerste paar jaar ontzettend makkelijk af, omdat ik geen noten meer hoefde te leren lezen, en in ensembles ook in de F sleutel kon lezen. Het was in het begin alleen ietswat onwennig omdat ik een balkje miste. :D

Maar uiteindelijk is het gewoon een kwestie van doen doen doen. Nieuwe muziek durven te pakken en oefenen. De reden dat ik alleen maar van blad kan lezen en nul komma noppes kan improviseren is omdat ik het gewoon nooit gedaan heb. Ga ik nu ook echt niet meer leren, laat mij maar lekker van blad spelen.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-17 20:32

Ik ben juist begonnen met piano en later viool gaan spelen. Ik kan het gewoon niet goed. :p

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Anoniem

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:45

Ik vind persoonlijk improviseren & zichtlezen met viool stukken makkelijker dan met piano! Heel gek want het is geen makkelijk instrument maar op dat vlak dan wder wel :)

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 12:07

Gelukkig nieuwjaar!

En gefeliciteerd Dallista! Jij mag de volgende challenge posten! :D

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:44

Telt alleen piano of mag een ander instrument ook?

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 17:02

Andere instrumenten mogen uiteraard ook!

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:04

Dan doe ik graag mee. Ik speel viool, en net vanmiddag heb ik ook een electrische. Nieuw speelgoed, dus weer reden om meer te spelen in het nieuwe jaar.

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:28

Hoe meer instrumenten, hoe meer vreugde. :-) En nieuwe speeltjes zijn altijd leuk!

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 21:41

Ben ook erg benieuwd wat de volgende wordt. Misschien kan ik hem wel op viool proberen...

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Athelas

Berichten: 1962
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:55

Ik doe een nieuwe poging in het nieuwe jaar om weer mee te doen! Ben benieuwd!
Leuk dat er nog twee andere zijn die ook viool spelen. :D

[o]

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:01

Dit is een gaaf idee <3
Het is dat ik niet heel veel speel, niet met 2 handen kan spelen(Alleen akkoorden dan) en bang ben dat het faalt, anders had ik meegedaan :')
Ik vind het echt gaaf dat je zoveel verschillende 'versies'(dmv instrumenten) van eenzelfde nummer hoort!

Never apologize for being yourself

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:25

Nico_lette schreef:
Ik vind het echt gaaf dat je zoveel verschillende 'versies'(dmv instrumenten) van eenzelfde nummer hoort!


Als we ze over elkaar heen zetten kunnen we samen spelen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Punz en 58 bezoekers