[tek] potlood, tips gevraagd

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

[tek] potlood, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 18:44

Bij gebrek aan fatsoenlijke titel...
Hoi,
Geïnspireerd door een ander topic heb ik toch maar weer eens een poging gedaan tot tekenen. Alleen met een hb potlood tips zijn zeker welkom, daarom plaats ik het hier. Ik ben trouwens 13 dus ja het is belangen niet perfect maar ik wil graag leren. Houd het wel vriendelijk.
Foto van het aanvraagtopic pagina 184 en de opzet is gemaakt met een raster. Het hoofdstel de rechteriempjes moesten meer naar links maar dat zag ik pas te laat.


Afbeelding

Kerstmuts!
donkere dagen vragen om pure chocolade


Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [tek] potlood, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:56

Als tip: Je zou eventueel kunnen proberen om wat meer te kijken naar de vachtstructuur. Je ziet nu dat je alle streepjes diagnonaal hebt getrokken. Als ik kijk naar mijn paard zie ik dat de haren op zijn hoofd bijvoorbeeld vaak van boven naar beneden lopen (met uitzondering van het kruintje). Probeer dit dan ook met kleine, zachte streepjes in beeld te brengen.

Verder vind ik je oog al erg goed gelukt! Dat is iets waar ik vaak moeite mee heb :=

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Selina

Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:57

Ik mis eigenlijk de schaduwen. Zo geeft tuig al schaduw. Boven het oog, bij de oogkas. Onder de manen en frontriem. Maar goed begin hoor!

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: [tek] potlood, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 07:45

Late reactie maar bedankt voor de tips. De shaduw wouw ik om het einde toevoegen maar toen was ik bang om hem te verpesten :o
Ik zal nog eens goed naar de vacht kijken de volgend keer :)

Kerstmuts!
donkere dagen vragen om pure chocolade

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: [tek] potlood, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 07:51

Gebruik van een doezelaar is handig om mooie schaduwen te maken. Ook het gebruik van verschillende potloden, dus denk aan B 2-3-4 enz. is fijn om mee te werken. Maar vooral veel oefenen en doorgaan met tekenen, want je kan het echt wel zo te zien!

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: [tek] potlood, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 08:48

Goed begin hoor! Probeer ze volgende keer ook te letten op de verhoudingen, het oog is nu wat te klein.
Heb je het nagetekend of uit je hoofd getekend? Wat helpt is namelijk om als oefening een keer een tekening over te trekken. Je zult merken dat, als je iets natekent/uit je hoofd doet, je geneigd bent om elementen anders te plaatsen of uit verhouding te tekenen.
Keep up the good work! +:)+

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: [tek] potlood, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 09:49

Bedankt iedereen ga seffens nog wat tekenen! En dan plaats ik het hier ;)
@Jannaa ik heb een foto uit het aanvraag topic nagetekend met een raster.
@aerdenhout1 ik wil inderdaad eens gaan kijken voor een doezelaar heb ik als vaker gehoord, bedankt voor je tips

Kerstmuts!
donkere dagen vragen om pure chocolade

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:09

Ziet er al goed uit!
Wat me opvalt is dat je veel aandacht hebt besteed aan het oog en het hoofdstel, maar helemaal niet aan de vacht. Waarschijnlijk omdat je niet zo goed weet hoe je dat zou kunnen doen.
Bij (natuurgetrouw) tekenen, met name als je nog niet zo lang bezig bent, is kijken een heel belangrijk onderdeel. Niet tekenen wat je denkt zoals het is, maar door het goed en objectief te bekijken en dan zo goed mogelijk te tekenen. kijk ongeveer 60% en teken 40%. Ik weet niet of je een foto neemt van de computer, maar uitprinten kan helpen en dan zo dicht mogelijk naast je tekening leggen. Zodat je makkelijker en sneller kan kijken. Kijk hoe de vacht eruit ziet, hoe lang zijn de haren, waar vallen de schaduwen, welk deel is donkerder en wel deel is lichter, wat is de groeirichting etc.
En neem je tijd! Een tekening hoeft niet binnen een uur af te zijn. Wees ook niet bang het te verpesten. Je tekent al met potlood wat je makkelijk kan uitgummen en ook al verpest je het wel: Misschien is dat even zuur maar zeker ook leerzaam! En meestal kun je veel meer er uithalen door steeds nét iets langer en verder door te gaan dan je eigenlijk van nature zou willen. Ik ben het ermee eens dat je het best meerdere hardheden kunt gaan gebruiken. En probeer ze gewoon uit! Wat heeft een hard potlood voor effect en wat nou juist een zachte? (5B en hoger) Hierdoor kan je nog meer diepte creeëren.
Wat ook kan helpen is om instructiefilmpjes op youtube te kijken bijvoorbeeld.
Je hebt potentie, dus lekker doorgaan zo!

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: [tek] potlood, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 10:26

Bedankt echt heel nuttig. Ik druk de foto's trouwens af maar als ik moeilijke stukken tekenen neem ik de iPad erbij. Dat is net iets scherper

Kerstmuts!
donkere dagen vragen om pure chocolade


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mariett, nicolailover, Selina, snorkel1986 en 8 bezoekers