[ART] 2 voorbrenghoofdstellen -> 1 trenshoofdstel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

[ART] 2 voorbrenghoofdstellen -> 1 trenshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 22:18

Afgelopen zondag kreeg ik een bundeltje leerwerk van iemand die het niet verkocht kreeg en die weet dat ik graag met dit soort materiaal knutsel. Onder andere zaten er twee voorbrenghoofdstellen bij. Ze leken erg op elkaar, allebei rondgenaaid, en de ene had zilverkleurige lijntjes in neus- en frontriem en de andere goudkleurige. Ze waren van verschillende merken (als ik de labeltjes mag geloven) maar ze zien er verder precies hetzelfde uit. Die met zilverkleurige accenten was maat cob en die met goudkleurige details was maat pony.

Van degene waar ik ze van kreeg kreeg ik ook een creatief idee: de twee hoofdstellen samenvoegen tot één rondgenaaid trenshoofdstel! Vos (mijn paard) had ook maar pas 5 hoofdstellen :') maar ik vond het een leuk idee dus hoppekee, van de kleinste de bakstukken losgehaald, schroefjes erin en bit eraan, en de ruimste frontriem. Eerst maar eens kijken of 't wat zou kunnen worden.

Afbeelding

Jup, levensvatbaar project :j

Eerste stap: het koperdraad uit de zilveren lijntjes!

Afbeelding

Goed. Het grootste hoofdstel wilde ik gebruiken voor de neusriem, omdat daarvan de bakstukken langer moeten zijn. De bakstukken waren nét te kort, oplossingen die ik kon bedenken waren
1- een extra stukje ertussen, waar dus ook weer een gespje aan moet. Een verlengstukje dus.
2- gesp er helemaal tussenuit, ding hoeft toch niet versteld te kunnen worden. Dit dus:

Afbeelding

Daarna heb ik de oogjes van de frontriem kleiner gemaakt, gewoon met simpele stikseltjes. Zoals de hoofdstellen waren liepen er 1 bakstuk en 1 keelriem doorheen, van elkaar gescheiden door een rozet. Nu heb ik gewoon de lussen doormidden gedeeld, zodat het bakstuk er precies goed in zit.

Daarna aan de slag met de kinriem, die ik gemaakt heb van een keelriem. Hier vast een kant op maat gesneden en geschaafd:

Afbeelding

Je kunt hier als je goed kijkt ook zien dat het geperst leer is. Taai spul. Mijn els, die ik letterlijk gloednieuw uit de verpakking had, had er moeite mee.

Daarna uiteraard ook de andere kant eraan gezet, en het stukje voor over de neus op maat gemaakt. Daar zijn niet echt boeiende foto's van te maken :Y)

Hier nog een close-up van de schroefjes die in de bakstukken voor het bit zitten. Vind ik netter staan dan gespen. De schroefjes zijn bewerkt :)

Afbeelding

Dan nog voor datzelfde kopstuk de goudkleurige gesp eraf en de zilverkleurige eraan:

Afbeelding

En het eindresultaat:

Afbeelding

Vos met z'n wollie winterhoofd :P Ben benieuwd hoe het van de zomer zal staan.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Re: [ART] 2 voorbrenghoofdstellen -> 1 trenshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:32

Mooi hoor. Alleen zou ik het nek stuk van de neusriem onder de bakstukken door doen. Ziet er dan net wat netter uit. Nu zijn het echt twee losse onderdelen.

Wie los durft te laten, heeft twee handen vrij
Een ander kan je niet geven wat er in jezelf ontbreekt.
"Vertrouwen is als een gum, het wordt alsmaar kleiner na elke fout"...

Set_Elkol
Berichten: 14844
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:36

twee lossen onderdelen hoort zo bij de ijslander. Super leuk weer, staat goed op je knappe kopervos! Dat rondgenaaide is heel sierlijk :j

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Re: [ART] 2 voorbrenghoofdstellen -> 1 trenshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:37

Oke, dat zal dan wel ;) Ik vind het er alleen mooier uit zien als het er onderlangs zou gaan. Maar goed dat is een smaak. Ik vind het wel heel netjes afgewerkt!

Wie los durft te laten, heeft twee handen vrij
Een ander kan je niet geven wat er in jezelf ontbreekt.
"Vertrouwen is als een gum, het wordt alsmaar kleiner na elke fout"...

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 12:53

Dank jullie wel :) Ik snap wat je bedoelt Aartje maar het "hoort" inderdaad zo. Daarnaast vind ik het ook een onhandig gepruts met veel te veel riempjes als de neusriem aan het kopstuk vast zit. Onderlangs kan ook niet meer, in het kopstuk van de neusriem zit geen gesp meer dus die kan niet door de frontriem.

Het valt me mee hoe het staat. Vos heeft een vrij groot hoofd dus ik was bang dat dit wat te ielig voor 'm zou zijn. Maar blijkt maar weer dat hij veel kan hebben.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers