[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:33

Ehm.... *doe heel erg mijn best voor me te zien wat je bedoelt*

Mijn kantsteek is altijd recht, nooit averecht, want bij de tweede pen van een toer wordt hij enkel afgehaald en niet gebreid. Minderen doe ik dan ook nooit bij mijn kantsteek, maar altijd pas de steken er na. Dus ik krijg even niet helder wat je bedoelt. En het hangt ook nog af van hoe je mindert.... twee steken breien 1 overhalen, twee steken samenbreien, wat moet je doen?

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:35

Ok dus 5 steken "recht" minderen en dan de pen verder averecht breien.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:38

Dan ben ik niet duidelijk geweest. Mijn kantsteek is altijd recht, de eerste steek van een pen. Maar als je hele pen averecht is, dan zou ik niet zomaar recht gaan minderen. Ik ga even in je patroon kijken voor je, als mijn belabberde mobiele internet verbinding dat toestaat.

Edit: patroon bekeken en gevonden wat je bedoelt. Ze melden op de meeste plaatsen niet hoe je moet minderen. Ik zou dan zowel in de rechte pennen als in de averechte pennen steeds twee steken samen breien. Bij de rechte pennen recht samen breien, bij de averechte pennen averecht samen breien. Op plaatsen waar vermeld staat hoe je moet minderen, gewoon doen wat ze zeggen (zijn minderen wel hun kant steek, door hem af te halen, de volgende te breien en dan de kantsteek over de tweede steek heen te halen voor je door gaat met breien. dat zou ik gewoon aanhouden)

Overigens, als je het echt mooi wilt doen, kies je voor de manier van minderen waarbij het schuine draadje aan de ene kant linksom valt, en aan de andere kant rechtsom, zodat je dit patroon krijgt: ////\\\\ in de minderingen. De ene is bij mijn weten SSK, de andere weet ik zo even niet. En mijn internet is echt te slecht voor youtube.....

Edit twee: Mijn eigen stukje nagelezen, ik hoop dat het je duidelijk is..... := Valt nog niet mee zo via internet :o

Edit 3: en zolang je maar mindert, valt het een niet breister niet eens op wat je gedaan hebt. Dus ik zou me er ook niet al te druk over maken als ik jou was. Doe ik zelf wel, maar dat is omdat ik het zelf zou zien en dat me niet aan zou staan, maar soms moet je wat pragmatischer zijn :))

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:40

Wat zou ik zonder jou moeten! Ik blijft dat recht afkanten en dan door met de aangegeven toer. Nou ja komt vast goed, denk ik hahahaha.

Bedankt voor je uitleg!

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:10

Het is hier niet heel actief, maar ik hoop toch dat iemand mij kan helpen.

Ik ben bezig met een soort ster te breien, en moet aan begin en einde van de toer per kant 40! Steken extra opzetten. Maar hoe??

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:09

Zoek eens op Knitted cast on. Daarmee kun je al breiend extra steken opzetten. Helpt dat?

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:19

assie schreef:
Zoek eens op Knitted cast on. Daarmee kun je al breiend extra steken opzetten. Helpt dat?


Ik heb toevallig net dat filmpje (na dagen zoeken) gevonden!

Bedankt alsnog voor het mee denken!

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:33

Blue_flower schreef:
Het is hier niet heel actief, maar ik hoop toch dat iemand mij kan helpen.

Ik ben bezig met een soort ster te breien, en moet aan begin en einde van de toer per kant 40! Steken extra opzetten. Maar hoe??


Even op youtube zoeken, is een simpele handeling die je even door moet hebben. Is het gelukt?

Ik heb dit zojuist op FB geplaatst, maar als jullie om extra leven vragen wil ik het hier ook wel posten. :-)
Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:39

Ah, die is leuk. Waar ze willen, is dat je eerst het ene beentje breit, terwijl je de steken voor het tweede beentje op je naald laat staan. Dus je hebt 36 steken, je breit er 16, je breit steek 17 en 18 samen, keert je werk om alsof je al aan het einde van de pen gekomen bent en breit de steken weer terug. Want de 18 steken die er nog weer achteraan komen, brei je later pas. Die zijn immers voor beentje twee.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:59

Blue_flower schreef:
assie schreef:
Zoek eens op Knitted cast on. Daarmee kun je al breiend extra steken opzetten. Helpt dat?


Ik heb toevallig net dat filmpje (na dagen zoeken) gevonden!

Bedankt alsnog voor het mee denken!


Je kunt ook makkelijk steken opzetten met de lus methode.
Je maakt een lus met je draad en die zet je steeds op je naald. Maar je zet hem er zo op dat het een lus blijft, zo;

Afbeelding

In het Engels heet het de backward loop cast on, daar kun je ook video's mee vinden op YT.

Pimpelpaard

Berichten: 181
Geregistreerd: 18-05-09

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:36

O wat leuk, een breitopic! Ik heb kort geleden het breien weer opgepakt om af en toe even te ontstressen van het werk. Moet zeggen dat het niet tegen valt, al zie ik bij mijn eerste proefsjaal precies wanneer ik er even met mijn gedachten niet bij was. :=

Voor mijn verjaardag heb ik nu de "nieuwe brei bijbel" gekregen. Kennen jullie die ook en zijn er favorieten?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:33

Iriscope schreef:
Blue_flower schreef:

Ik heb toevallig net dat filmpje (na dagen zoeken) gevonden!

Bedankt alsnog voor het mee denken!


Je kunt ook makkelijk steken opzetten met de lus methode.
Je maakt een lus met je draad en die zet je steeds op je naald. Maar je zet hem er zo op dat het een lus blijft, zo;

[ Afbeelding ]

In het Engels heet het de backward loop cast on, daar kun je ook video's mee vinden op YT.

Oooh joh! Dat is dus een echte methode haha. Ik was laatst een beetje aan het fröbelen en moest idd middenin een werk opzetten. En uiteindelijk heb ik zoiets gefabriceerd. Maar dat is dus een echte steek.
Nice.
Werkt heel fijn vond ik. Al is het met deze wel wat lastig om de ruimte tussen de steken te regelen en het gelijkmatig op te zetten.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:15

BloemBloem schreef:
Blue_flower schreef:
Het is hier niet heel actief, maar ik hoop toch dat iemand mij kan helpen.

Ik ben bezig met een soort ster te breien, en moet aan begin en einde van de toer per kant 40! Steken extra opzetten. Maar hoe??


Even op youtube zoeken, is een simpele handeling die je even door moet hebben. Is het gelukt?

Ik heb dit zojuist op FB geplaatst, maar als jullie om extra leven vragen wil ik het hier ook wel posten. :-)
[ [url=m/X4l6ZX.png]Afbeelding[/url] ]


Die lijkt heeeeel erg op waar ik mee bezig ben!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:09

Omdat zoveel mensen vorige keer mn podcast bekeken hebben hier weer even een linkje :)


Hoe gaat het hier met alle projecten?

Pimpelpaard

Berichten: 181
Geregistreerd: 18-05-09

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:46

Leuk Iriscope, ik krijg er weer inspiratie van!

Ik ben nu op vakantie, dus heb bamboe breipennen en een nieuwe bol meegenomen om nog wat verder te oefenen. Het is nu nog beperkt tot sjaals, lekker overzichtelijk als herintreder. :=

Alleen mijn vriend wil geen sjaal, maar sokken. _O-

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 17:58

Ik dacht echt dat sokken zoooo ingewikkeld waren, maar echt, het is een makkie!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:51

Meiden, wat onwijs leuk dat jullie zo trouw naar mn podcast kijken zeg!
Ik kan op YouTube de statistieken zien, en zie dat er veel doorgeklikt wordt vanaf hier.

Heel erg tof :)

Hebben jullie nog leuke projecten op de naalden?
Mijn meest recente trui is een stuk van frustratie! Ik heb he-le-maal uit elkaar moeten halen, terwijl enkel de mouwen nog gedaan moesten worden, omdat ik een giga fout had gemaakt met de stekenverhouding.

Nu ben ik weer opnieuw begonnen en had ik gisteren weer een grote fout. Ik zou hem het liefst uit het raam gooien maar ik ben niet zo goed in opgeven :')

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:39

Hee mag ik mij hier ook melden?

Nu de herfst weer begint heb ik het breien weer opgepakt. Ik ben nog niet zo goed maar het gaat langzaam maar zeker steeds wat beter. Ik ben nu met mijn eerste project bezig wat geen sjaal in ribsteek is :'). Ik maak deze col http://tincanknits.com/pattern-SC-oats.html en dan de korte variant.

Ik zit er aan te denken om een set rondbrei naalden met verwisselbare kabels te kopen. Heeft iemand hier aanraders?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:51

Ik heb de Addi click en ben er heel erg blij mee! Ik brei graag op metalen naalden, dus deze werken goed. Maar ik heb van andere merken ook goede ervaringen gehoord. Het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel je uit wilt geven en hoe dunne naalden je nodig hebt.
De kleinste Addi Click zijn 3,5mm, dunner gaan ze niet. Ik mis het niet echt, heb nog een paar 3mm en dunner los ernaast en dat werkt prima.

Ik heb mn proef breiwerk klaar, voor @Standardknits op Instagram;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:36

O mooi Iriscoop! Ik zal eens kijken of ik foto's kn plaatsen van mijn laatste twee projecten die ik af heb.

Muntdrop, ik heb zoiets ook liggen maar vind het niet fijn werken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:01

Oh, mooi!

Ik heb zelf zo'n set, van knitpro. Begonnen met de acrylnaalden en hoewel ik die geweldig vind breien, gaan ze niet erg lang mee. Omdat ik zelf metaal niet zo fijn vind vasthouden, heb ik nu de bamboe variant. Ik vind het ideaal, naalden erop, naalden eraf, kabel in je werk laten zitten. Meest ideale: als ik rond brei, zet ik links vaak net een maat dunnere naald aan de kabel.

Maar ik brei dan ook alleen op rondbreinaalden en helemaal niet meer op gewone. Het is wel even wennen als je gewone gewend bent, want die zijn een stuk langer en kan je onder je elleboog steken. Ik vind dat inmiddels juist een nadeel, omdat ik met de rondbreinaalden in mijn luie stoel kan breien, wat ik met gewone nooit kon.

Als ze die acrylset nog verkopen, kan je het daarmee redelijk betaalbaar uitproberen. Is ook de reden geweest dat ik daar toen voor gegaan ben.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:58

Ik vind het met rondbreien inderdaad ook super. Ook omdat ik er een langere kabel in kan zetten om tussen te kunnen passen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:08

Ik brei er ook op als ik gewoon recht brei :)) ik heb helemaal geen rechte naalden meer.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:24

Same here! Ik heb 1 set mooie houten rechte naalden gekregen van iemand, maar ik kan er echt niet mee overweg! Ze zijn meer decoratief nu.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:23



Ik ben weer live met een nieuwe aflevering :) Meer over de Mog Sweater, mijn Wool & Honey die langzaam groeit en wat toekomstige brei plannen!