[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:14

Mijn moeder heeft trouwens de Singer Confidence 7470.

Dat iPad hoesje ging dus niet, dat was te dik (aantal lagen katoen, vilt 2 tot 3 lagen vilt 1 mm, 2 lagen vilt 4mm), dat was niet perse heel zwaar kwa dikte van de stof, maar het kwam niet onder het voetje door (te weinig ruimte). Als ik zelf een naaimachine wil kopen, wil ik dus wel dat die dat soort diktes aan kan. Maar het liefste dus ook wel wat lagen leer en/of katoen.

Ik heb er nu niet helemaal vertrouwen in dat wat ik in mijn hoofd heb, dat de machine van mijn moeder dat gaat kunnen bijvoorbeeld. Nu weet ik nog niet precies hoe ik het vorm ga geven, maar met name bij de pasjes op dat voorbeeld idee, is het leer op sommige plekken wel 5/6 lagen dik. Ik denk eigenlijk ook dat dat plaatje flink gefotoshopped is, en in het echt veel dikker oogt, dan op dat plaatje (denk ook dat het geen echt leer is). Ik overweeg dat pasjes gedeelte eventueel met stof ipv leer te doen, maar dat weet ik allemaal nog niet zeker.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:26

Dan moet je gaan kijken en testen bij een naaimachine handel :)

Ik ga binnenkort met een dergelijk iets beginnen, portomonee met pasjes houders. Zou gewoon met mijn machine moeten kunnen

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:41

Juiste naalden inderdaad.
In mijn portemonnee is de "binnenkant" trouwens niet van leer maar een polyester achtig materiaal.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Yavanna

Berichten: 2609
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:02

Shiloh schreef:
misschien dat iemand van jullie mij wat advies kan geven.

Ik heb zo nu en dan dat ik een projectje in mijn hoofd haal waar ik een naaimachine bij nodig heb. Soms zijn het wel het type projectjes met dikkere of stevigere stoffen. Niet altijd, en dan leen ik de naaimachine van mijn moeder. Daarnaast heeft een vriend van mij een ouderwetse industriële machine waar hij leer mee naait. Dus als het moet kan ik ook daar terecht, maar liever niet.

Zo heb ik al een paar keer hoesjes gemaakt voor de iPad. Beide helften gingen nog wel op de naaimachine van mijn moeder, maar de twee helften tegen elkaar was veel te dik. Dit heb ik dus elke keer met de hand zitten stikken.

Nu heb ik weer in mijn hoofd gehaald dat ik een hoesje voor mijn nieuwe telefoon wil maken, maar dit keer door leer en stof te combineren. Ik ben alleen bang dat de naaimachine van mijn moeder meerdere lagen (dun) leer niet aan gaat kunnen.

Nu zit ik te denken, wordt het niet gewoon eens tijd om zelf een naaimachine aan te schaffen? Als ik dat doe, wil ik eigenlijk wel dat die sterkere stoffen zoals leer en denim aan gaat kunnen, en dan toch het liefst ook wel minimaal een laag of 4-5 dik minimaal (van het dunnere leer dan, zoals ze meestal in telefoon hoesjes gebruiken). Maar met hoe vaak ik het doe, wil ik er eigenlijk niet meer dan 200-300 euro aan uitgeven.

Is dat realistisch voor die prijs? of kan ik het beter vergeten en voor die "af-en-toe" projectjes mijn moeder/die vriend lief blijven aankijken?

[edit]
Foto van hoesjes die ik eerder met stof/vilt heb gemaakt.

[ [url=m/9mBham.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto van wat ik ongeveer in mijn hoofd heb voor hoesje nu met leer :


[ [url=m/QQtD45.jpg]Afbeelding[/url] ]


Uhm nee, voor 200/300 euro kun je een slechte, niet werkende industriele kopen... Voor een goede industriele moet je echt rond de 2500 euro denken, die van mij was nog iets duurder. Ik heb er een keer een gehad waar ik 600 voor betaald heb, maar was ook van alles mis mee. Kijk op mp..
Een huishoudmachine kan de dikte van de stoffen wel aan, maar vind t niet leuk. Je moet dan echt met de hand je naald bewegen door aan het wiel te draaien en je pedaal met rust laten... Dan kun je met beleid je naald doordrukken.. Maar leuk vinden ze het echt niet.

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:11

En een goede leernaald gebruiken. Ik heb best veel leer genaaid en met beleid ging dat altijd goed.

Bismarck - Endurance klasse II + 6 winstpunten - klasse III startgerechtigd

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 06:42

Bij dat soort pasjes-houders zit vaak alleen aan het einde een randje leer, daaronder is het stof, exact om de reden die jij noemt: Het wordt veel te dik. Je hebt dus eigenlijk allemaal randjes van 1 á 2 cm en daarna loopt het door in stof.

Ik heb een tijdje veel tassen gemaakt van tafelzeil, ook stevig, maar niet zo lastig als leer. Ik deed dat met een heel oude, sterke machinale machine. Met m'n nieuwe (ook machinaal, maar duidelijk minder sterk) zou ik het niet aandurven. Met leer moet je er ook nog rekening mee houden dat leer stug is en de naald juist er uit niet altijd makkelijk gaat, dus snelheid instellen is fijn!

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:12

Weet iemand een leuk beginnersprojectje kwa kleding? Iets makkelijks? Het duurt nog even voordat naailes begint, en ik wil zelf ook alvast gaan aankloten...

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:34

Resistance schreef:
Weet iemand een leuk beginnersprojectje kwa kleding? Iets makkelijks? Het duurt nog even voordat naailes begint, en ik wil zelf ook alvast gaan aankloten...


Ik heb een aantal beginnerspatronen gekocht van Viktor's Maison omdat ze die ook gefilmd hebben. Extra makkelijk :)

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:59

Dankje voor de tip! :) Ik ga ff kijken! :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:02

Ik vind de patronen van twig+tale erg fijn. Erg uitgebreide handleiding met foto's en filmpjes.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:35

LinSa schreef:
Resistance schreef:
Weet iemand een leuk beginnersprojectje kwa kleding? Iets makkelijks? Het duurt nog even voordat naailes begint, en ik wil zelf ook alvast gaan aankloten...


Ik heb een aantal beginnerspatronen gekocht van Viktor's Maison omdat ze die ook gefilmd hebben. Extra makkelijk :)


gewoon blijven aankloten, dan leer je het meeste. you tube staat vol leuke simpele filmpjes!!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Yavanna

Berichten: 2609
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:09

balli schreef:
Bij dat soort pasjes-houders zit vaak alleen aan het einde een randje leer, daaronder is het stof, exact om de reden die jij noemt: Het wordt veel te dik. Je hebt dus eigenlijk allemaal randjes van 1 á 2 cm en daarna loopt het door in stof.

Ik heb een tijdje veel tassen gemaakt van tafelzeil, ook stevig, maar niet zo lastig als leer. Ik deed dat met een heel oude, sterke machinale machine. Met m'n nieuwe (ook machinaal, maar duidelijk minder sterk) zou ik het niet aandurven. Met leer moet je er ook nog rekening mee houden dat leer stug is en de naald juist er uit niet altijd makkelijk gaat, dus snelheid instellen is fijn!



Ik denk dat je industrieel of electrisch bedoeld? Alle machines zijn machinaal toch :D

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:23

balli schreef:
Bij dat soort pasjes-houders zit vaak alleen aan het einde een randje leer, daaronder is het stof, exact om de reden die jij noemt: Het wordt veel te dik. Je hebt dus eigenlijk allemaal randjes van 1 á 2 cm en daarna loopt het door in stof.

Ik heb een tijdje veel tassen gemaakt van tafelzeil, ook stevig, maar niet zo lastig als leer. Ik deed dat met een heel oude, sterke machinale machine. Met m'n nieuwe (ook machinaal, maar duidelijk minder sterk) zou ik het niet aandurven. Met leer moet je er ook nog rekening mee houden dat leer stug is en de naald juist er uit niet altijd makkelijk gaat, dus snelheid instellen is fijn!


Ik zag inderdaad toen ik mijn oude protomonnee eens goed ging bekijken dat er na een centimeter inderdaad gladde voering komt.

Ben vanmiddag bij een grote leer handel geweest. Daar twee verschillende stukjes meegenomen. Beide heel mooi dun! Daarna door naar de stoffenwinkel. Daar voor beide stukken leer bijpassende satijn voering gehaald en voor 1 van de twee als optie ook een katoen stofje met een printje. Weet nog niet wat ik precies ga gebruiken. Daarna de machine van mijn moeder opgehaald. Met hoe extreem dun het leer is gaat 2/3 lagen met die machine denk ik echt wel lukken. Ga het natuurlijk voorzichtig proberen, maar denk dat het gros van de voorbereiding er wel mee kan.

Het leer is zo dun dat er kwa bescherming voor de telefoon waarschijnlijk nog op sommige stukken ook wel iets van padding/versteviging in moet.

Ga kijken hoever ik kom, en voor de laatste stukjes (alles aan elkaar) kan ik altijd nog even langs die vriend.

Nu eerst alles met stof maken en rustig uitproberen, uitdenken en uittekenen. En als ik dan tevreden ben over het plan, dan pas echt met het leer aan de slag!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Suusjepluus

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:39

Resistance schreef:
Weet iemand een leuk beginnersprojectje kwa kleding? Iets makkelijks? Het duurt nog even voordat naailes begint, en ik wil zelf ook alvast gaan aankloten...

Leuk dat je ook gaat naaien :j Ik ben zelf begonnen met dingen die niet meteen helemaal perfect hoefden te worden. Zo kon ik de machine beter leren kennen en uitproberen zonder dat het meteen mislukt was. Ik ben begonnen met hondenkussens, caviahangmatten en strandtassen en dergelijke. Misschien is dat een idee?
EDIT sorry ik lees nu 'kleding' :o Misschien een shirt zonder mouwen? Of een pyjamabroek?

De beste is niet altijd de leukste

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:03

Resistance Patterns for Pirates en ook Made for Mermaids hebben hele leuke gratis patronen :D
Patterns for Pirates heeft net de Tulip tee uitgegeven, gratis met op hun site ook nog een hack post om er bijvoorbeeld een faux camisole onder te maken..

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:26

Voor degene in de buurt van Amsterdam: fournituren.nl heeft zondag magazijnverkoop. Alleen contant betalen.
Zit in zwanenburg

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:17

Ik wilde voor mijn telefoon hoesje nog wat dingen, die ik online alleen kon vinden bij een webshopje stitchenzo.nl

Maar wilde niet bestellen, want wil er dit weekend mee aan de slag. De vrouw van deze winkel heeft een klein atelier aan huis (in Gorinchem), en op afspraak kun je ook langskomen. Dus ik om 4 uur gebeld of ik rond 6 uur langs kon komen, en dat kon!

Had het beter niet kunnen doen :') , als een klein kind in een snoep winkel.

Zij verkoopt echt de producten en tools die ze na jaren ervaring van vanallss uit proberen, zelf tot de conclusie van is gekomen dat ze heel erg handig zijn. Ook allerlei super leuke stoffen die totaal anders zijn dan wat je in de doorsnee stoffenwinkel vind.

Echt een aanrader wat dat betreft! Leuk mens ook!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:35

De eerste oefen proef is “af”.

Heb elke keer als ik iets dikkers probeerde heel voorzichtig geprobeerd met de machine van mijn moeder, maar hij had eigenlijk nergens moeite mee.

Heb een hele waslijst van aandacht en verbeterpunten! Maar het schept een beeld van wat de bedoeling is. Let niet op de kleuren. Ik kon een stukje nepleer op de kop tikken voor 2,50 en heb lefgozer stof van een ander project gebruikt. Voor de definitieve heb ik een variant met donkerblauw en een variant met bruin leer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:28

Netjes hoor :)

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:31

Een naaimachine heb ik (nog) niet.

Maar ik ben er achter dat ik het erg leuk vind om tuig van leer te repareren. Men tuig halsters etc etc.

Ik wil kijken of ik een industriële machine kan aanschaffen daarvoor uiteindelijk. En dan daar mee experimenteren.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:32

Dat zou leuk zijn zeg :) Dan kun je ook zelf leren dingetjes naaien. Ik denk dat je daar echt een dure zware machine voor nodig hebt, maar dat weet ik natuurlijk niet :)

Kan iemand mij een beetje van advies dienen? Ik wil een flamencorok maken:


Afbeelding
Afbeelding

Kunnen jullie zien hoe het patroon er ongeveer uitziet? Of het gewoon twee halve cirkels zijn of dat er bijvoorbeeld onderaan nog stukken tussen gezet zijn? Ik zie het niet goed. Volgens mij zit rond de heupen wel een los stuk?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:50

Het lijkt een cirkel rok, met aan het zwarte een cm of 20 vanaf de onderkant het rode deel vast gezet (dus het rode is geen hele rok)

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 06:54

Ja dat is een cirkelrok met een korte zwarte en rode net iets langere bies of hoe zeg je dat in naai termen!
En wat knap Siloh kei gaaf!
hier voor dochter een jurkje genaait maar het valt wat tegen, de kleur flatteert haar niet zo. IK denk dat ik het nog wat ga pimpen met contrast kleur!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Yavanna

Berichten: 2609
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:17

Ziet er goed uit Shiloh, ga je er nog zo’n plastic telefoonachterkantje inplakken ook? Maar erg netjes gemaakt!!
En voor de rok, ik zou heel simpel 1 rode en 1 zwarte cirkelrok maken en die over en aan elkaar stikken met een tailleband, daar heb je geen patroon voor nodig. En als je hem nog wijder wilt, dan kun je het beste extra gores ( simpel gezegt, taartpunten ) knippen en in de cirkel naaien. Hiervoor knip je dan op de gewenste plekken in de cirkel, de cirkel door en naai je ze er tussen....

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:18


Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Melzazu, really_me, Telpeva en 4 bezoekers