[VER] paard - en onderonsjes

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

[VER] paard - en onderonsjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 16:28

PAARD – EN ONDERONSJES

Op manege 'Het Groene Rondje' moeten de paarden naar binnengehaald worden. Vanuit verschillende hoeken lopen mensen met lome tred naar de binnenplaats. Het verzamelpunt, van waaruit men of gezamenlijk naar de weides, of individueel richting de paddocks gaat. De halstertouwen bungelen om hun nek als zij al lopend overleggen wie welk paard aan de hand meeneemt.

'Ik neem er twee tegelijk, Angel en Kwiebus kunnen wel samen.', 'ok, dan pak ik Kruimel en Kalimero!', 'Prima, Pluisje en Destiny zijn dan voor mij.'

En zo gaan het nog even door, er moeten heel wat paarden naar binnen. Een paard staat al op stal, Kiara staat al binnen. Ze dribbelt rondjes in haar stal.

'Waar zijn ze nou, ...waar blijven ze nou, ...ik houd er niet van, alleen staan! Brrr, ...hiiihiiihiiii, waar zijn jullie!'

Niet lang daarna staan ook Angel en Kwiebus ieder op hun eigen stal.

Angel gaat er tegenin, 'Wat maak jij je nou druk? Hier zijn we, ...je weet toch dat we komen, elke dag 'same time, same girl', ...hou toch op met dat zenuwachtige gedoe. Ik ga lekker eten. De anderen komen ook zo.'

'Ik ga ook eten, ...heus wel! Kwiebus, zeg er wat van, ...jij begrijpt me wel, ...niet waar Kwiebus, Kwiebus!, ...Kwiebus?'

Kwiebus komt omhoog met zijn pientere hoofd en kijkt haar een beetje mat in de ogen aan. Ongeïnteresseerd duikt hij weer naar onder, op zoek naar een smakelijk hapje hooi.

'Ik heb het al zo vaak aan mijn mensenvriendin verteld, ik wil niet als laatste naar binnen, maar zeker niet als eerste, dan sta ik hier een tijdje alleen, en daar kan ik helemaal niet tegen! Maar ze blijft het doen, ...waarom begrijpt ze dat nou niet?', Kiara blijft maar doorgaan.

Dichtklappende staldeuren verstoren haar klaagzang. Kruimel en Kalimero zijn samen in een stal gezet, Pluisje is ook al zijn stal in gedenderd, en Destiny volgt zijn voorbeeld naar haar eigen stal.

'Zijn de halsters af, zijn de staldeuren goed gesloten? Ok, jongens, bedankt voor de hulp, ik ga naar binnen!' Dan volgt er een stilte, Kiara is eindelijk een beetje rustiger geworden. De stal wordt gevuld met het geluid van kauwende paarden.

Uit onverwachte hoek komt er ineens een reactie. Pluisje komt met een groot boos hoofd omhoog en kijkt Kiara aan, 'jij weet tenminste wie jouw baas is, ik weet niet eens wie mijn baas is. Er zitten zoveel verschillende mensen op mijn rug. Wat moet ik daarmee, ik vind dat echt niet fijn? Ik zou ook heel graag een enkele baas willen hebben, een vriend, om samen avonturen mee te beleven. Wie is mijn baas? , vertel jij het maar...' , de grote Shire duikt al mopperend weer met zijn hoofd naar beneden en gaat verder met eten.

'Ik heb wel een enkele baas,' vol trots mengt Angel zich in het gesprek. Haar grote ranke verschijning glimt in het vage schijnsel van de late avondzon. 'Ik vind haar lief, heel lief, ...maar niet altijd even duidelijk. Ik weet wat ik moet doen, wat er van me verwacht wordt, ...maar haar opdrachten kunnen tegenstrijdig zijn. De opdracht is in eerste instantie helder, vervolgens voel ik angst bij haar, dat houdt mij tegen, dan weet ik niet meer wat ik moet doen, wel of niet springen.'

'Vindt jij dat leuk?, springen?', Kwiebus staat ineens geïnteresseerd te luisteren.

'ja hoor, en ik kan het heel goed ook, ...makkie. Ik vind veel leuk, dressuur, bosritten, ik doe mijn best en geniet ervan. Ik krijg daardoor veel complimenten, daar doe ik alles voor, ik hou van complimenten!', Angel staat te trappelen van trots.

Kwiebus laat een diepe zucht horen, 'pfoeoe, ...ik kan het ook wel, maar ik zie er de lol niet van in, steeds hetzelfde. Mijn baasje doet vreselijk haar best, met alles. Grondwerken, dressuur, springen, maar het wil niet zo vlotten. Misschien ligt het wel aan mij. Ik ben altijd blij als ik haar aan zie komen, dan begin ik spontaan te hinniken, dat wel. Maar, ...weet je wat het is, ...ik had ooit een hele mooie naam, ik was er zo trots op. Die naam paste helemaal bij mij en mijn talenten, ik voelde mij erdoor gezien en gewaardeerd. En nu, ...nu heet ik Kwiebus. Kwiebus, ...wie verzint nou zoiets, dat ben ik helemaal niet. Ik weet niet eens wat het betekent. Daar kan ik echt over inzitten, dat nare gevoel belemmert mij in alles.'

'Wat is jouw naam dan, hoe heet jij?', Kiara springt in.

'Mijn naam? Mijn naam?! Ik ben Ferrari's Flame, dat is mijn naam, ...dat is wie ik ben, daar herken ik mezelf in. Zo wil ik genoemd worden!'

Kruimel komt in actie, 'ik heet Kruimel, altijd zo geheten. Daar ben ik tevreden mee, hoewel ik me groot en sterk voel! Maar wat ik wel vervelend vindt is mijn bijnaam Spekkie. Vreselijk, echt vreselijk vind ik dat. Ik verdien respect, respect is belangrijk voor mij, noem me geen Spekkie, ik weet niet waaraan ik dat verdiend heb!?

Kalimero duwt met zijn neus tegen de flank van Kruimel, 'hallo, die billen van jou mogen er zijn hoor!''

'Nou en, ...ik eet graag, mag ik? Ik werk ook heel hard, ik doe altijd mijn uiterste best voor het karretje, ik kan heel mooi en heel hard draven! Dan verdien ik toch respect, of niet dan?'

'Tja, ik heet Kalimero, maar ik ben de grootste van de kleine paardjes hier, dus dat klopt ook niet. Ik vind het wel een leuke naam. Vooral de manier waarop mijn baasje het uitspreekt, zo liefdevol. Dat vind ik het aller belangrijkst.'

Kiara ziet Destiny ineens bewegen, zij wiegt van het ene voorbeen op het andere. Destiny, ...wat wil jij vertellen', Kiara kijkt vragend in de richting van de andere grote Shire.

'Ik ken mijn baas, ...ik heb een enkele baas, ...ik hou heel veel van hem, ...alleen ik zie hem zo weinig. Toen ik klein was kwam hij elke dag, gingen we vaak uit wandelen, en spelen. Heerlijk vond ik dat. Nu ben ik groot, en heel mooi, ik ben een heel mooi groot paard geworden, precies zoals hij dat altijd wilde. En nu komt hij nog maar sporadisch een keer langs. Ik begrijp het niet, wat heb ik verkeerd gedaan? Als hij er is ben ik blij, ik hou van zijn aandacht, het borstelen en de wandeling, dan geniet ik.
Maar , ...ik mis hem zo , ik mis hem zo erg, ik zie hem te weinig.'

'Wat is dan jouw grootste wens, of, wat is jullie grootste wens?', Kiara kijkt beloftevol in het rond.

Pluisje is weer van de partij, 'mijn aller grootste wens is een baas, een en dezelfde mens op mijn rug. Zodat ik weet waar ik aan toe ben, zodat ik weet wat ik ga voelen, wat ik moet uitvoeren. Dan zal ik alles voor hem of haar doen, dan ga ik door het vuur. Dan zal ik hem dragen als een koning of koningin en hij of zij zal zich altijd veilig voelen op mijn warme brede rug. Dat is mijn grootste wens!'

Destiny kijkt een beetje beduusd voor zich uit, 'mijn grote wens is duidelijk, ...toch?

Kiara kijkt nog eens vragend in de rondte.

'Mijn grootste wens is een eigen stal, ik wil mijn eigen plek, helemaal voor mijzelf alleen. Zodat ik mij in alle rust kan terugtrekken en uitrusten. Maar dan wel Kruimel in de stal naast mij, want die kan ik natuurlijk niet missen.' , Kalimero eindigt met een lange uithaal van een hinnik.

Angel is ook van de partij, 'ík wil stralen, ik wil uitblinken, ik wil heel veel vrienden, veel paardenvrienden, maar inderdaad een enkele mensenvriend. Die heb ik gelukkig, en dat is wat ben, ik ben gelukkig. Niets te wensen over!'

'Ferrari's Flame, heb jij nog een grote wens?'

Op dat moment schuift de grote buitendeur open en komt Shanna naar binnen met haar begeleider. Ze is helemaal bezweet want ze heeft juist een zware springles achter de rug. Ze wordt in haar stal gezet en de begeleider loopt weer weg.

'Wat hoor ik, wensen, ...wensen, of ik wensen heb?', Shanna begint op zachte vermoeide toon te praten. 'Ik heb net mijn uiterste best gedaan, ok, ...af en toe niet zo mijn beste best, ..ik was het er soms niet mee eens, maar uiteindelijk alles goed uitgevoerd. Dan wil ik na afloop een beloning, ...ik wil iets lekkers, een appel of een wortel als beloning. En ik zou willen dat hij even bij mij blijft, even met mij praat, samen met mij uitblaast, in alle rust wat extra aandacht, misschien een compliment. Maar zeker ook iets lekkers, ...ik wil beloond worden! Dat is mijn grootste wens! Trouwens, ...wie is Ferrari's Flame?

Kwiebus doet een stapje naar voren, en steekt zijn hals helemaal naar buiten. Beledigt kijkt hij Shanna aan.

'Kwiebus?, jij?, ...een nieuwe naam?'

Kiara grijpt in, 'dat is zijn echte naam, ...zo heeft hij altijd geheten, en nu weten wij dat ook.'

'Mag ik?”, Ferrari's Flame wil zijn wens uiten, 'ik ben het zand in de paddock beu, mijn grootste wens is om in een groen weiland te staan, liefst in een kudde. Ik beloof dat ik me zal gedragen, ik zal mijn paardenvrienden niet meer schoppen, ik zal niet meer met hen vechten. Ik wil ook in een kudde op de wei, dat is mijn grootste wens.'

Pluisje komt weer met zijn grote hoofd omhoog, 'weet je wat ik beu ben? Dat er iedere keer een ander naast me komt staan. Ik was zo verknocht aan mijn vorige buurvrouw, lieve , lieve Lady! We hadden het zo goed samen. En dan ineens staat Destiny naast me! Ik zal je vertellen, de eerste weken heb ik Destiny alleen maar mijn kont laten zien, ik kon haar niet aankijken van boosheid.'

Destiny stopt abrupt met wiegen, en zoekt de veiligheid van de stalwand.

'Nee, nee, doe maar rustig, ik vind je inmiddels een toffe meid, je kan alleen niet tippen aan Lady. Dat blijft de liefste, gelukkig ik zie haar overdag nog, we staan in dezelfde wei.', Pluisje probeert zo vriendelijk mogelijk over te komen.

'En jij?, heb jij zelf geen wens Kiara?', Kruimel laat van zich horen. Eigenwijs staat hij Kiara aan te staren.

'mmmm, Ja, jawel. In dit leven heb ik van begin af aan een en dezelfde mensenvriendin mogen hebben. Veel samen geleerd, samen beleefd, veel gedaan en veel gereisd. We hebben samen alle liefde van de wereld mogen ervaren. Hoe je het ook wend of keert, dit liefdevolle leven loopt langzamerhand naar een eind voor mij. Mijn wens is om in een volgend leven te mogen knallen, zodat ik kan laten zien wat ik allemaal kan, dan wil ik op het podium stralen. Dat is mijn grootste wens.'

Angel voelt zich aangesproken en wil haar stem weer laten horen, 'Ik krijg van mijn baasje altijd heel lekker eten voorgeschoteld. Hooi, brokken, maar ook allerlei kruiden. Mint voor mijn bronchitis, kurkuma voor mijn darmen. Zij doet heel veel moeite om voor mij de juiste kruiden te vinden. Ik kan natuurlijk niet zelf op pad om de kruiden te zoeken die ik nodig heb, dus dat doet zij voor mij!' Trots kijkt Angel in de rondte.

'Ik ook hoor,' Kiara laat zich niet de kaas van het brood eten, 'op mijn leeftijd werken de darmen minder optimaal, daar krijg ik gemalen komijn voor. Dat bevordert de darmwerking zodat ik toch voldoende kan hooi kan eten en daardoor aan al mijn vitaminen en mineralen toekom.' , met een glimlach draait ze haar hoofd naar Shanna en Pluisje.

Shanna en Pluisje staan inmiddels met de kont naar hun staldeur gekeerd. Zij geven duidelijk aan dat ze aan rust toe zijn. Kiara begrijpt dat ze niet veel meer van haar paardenvrienden kan verwachten en gaat in ruststand staan.. Kruimel en Kalimero kibbelen nog wat na, 'een eigen stal! Wat nou, een eigen stal!''Jazeker, dat mag toch, ik laat je niet in de steek!' Kwiebus staat nog steeds in gedachten zijn echte naam te herhalen, Ferrari's Flame, ...Ferrari's Flame, Angel draait zich om richting de stalwand, zodat ze met haar hoofd zo dicht mogelijk bij Kiara kan staan. Destiny blijft nog heel lang door eten. Langzamerhand keert de stilte terug op stal en doet de nachtrust zijn intrede.

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.


Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 18:19

Speirs schreef:
Destiny :(:)

Heel leuk om te lezen!


Dank je wel! :)

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [VER] paard - en onderonsjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-18 19:59

Hebben nog meer bokkers het gelezen?

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [VER] paard - en onderonsjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-18 20:10

BarbaravdW Wat spreekt je het meest aan?

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-18 20:17

Ah wauw, wat fijn om te horen! :)

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.


Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 17:03

In dit verhaal zijn namen en gebeurtenissen gebaseerd op fictie.

Natuurlijk laat ik me wel inspireren door wat ik om me heen zie gebeuren

Het paard Kiara is gebaseerd op mijn eigen ervaringen met 'mijn' paard Kacharell . Zie foto

Afbeelding

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [VER] paard - en onderonsjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 18:09

ssSimonee, dank je wel!

Wellicht, ...even over nadenken

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dewii, Mariett, Momo94, Ubermetrics en 9 bezoekers