[VRAAG] Welke kleurpotloden, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

[VRAAG] Welke kleurpotloden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 12:10

Hallo,

Ik ben op zoek naar mooie kleurpotloden, maar er zijn zoveel merken en om ze allemaal aan te schaffen is ook nogal prijzig.
Dus ik ben wel benieuwd welke jullie fijn/goed vinden? :)
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 27-09-18 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Welke kleurpotloden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:12

Weet niet wat je budget is, maar Faber Castell kleurpotloden zijn top <3

Als je wat minder te besteden hebt; Bruynzeel :j

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:20

Ik heb de kleurpotloden van Derwent en Bruynzeel. Derwent is duur maar ze zijn onwijs fijn en zo mooi. De Bruynzeel vind ik ook heel fijn en een stuk goedkoper. Heb van de aquarelpotloden die van Stabilo. Die verraste me ook.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:23

Ik heb eerst gewerkt met Derwent coloursoft, later overgestapt op Faber Castell, en ze zijn allebei erg fijn!
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 27-09-18 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

FV_Whisper

Berichten: 173
Geregistreerd: 15-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:28

Het hangt een beetje van je budget af. Persoonlijk zijn goede kleurpotloden iets waar ik zelf niet vlug op bezuinig, het verschil in kwaliteit is echt te merken.

Als je bereid bent te betalen in de duurdere prijsklasse (100 euro of (veel) meer) voor een volle set (80-120) potloden, dan raad ik Faber Castell, Caran d'ache of Derwent aan (in de volgorde). Uiteraard kun je ook van deze merken, zeker Faber Castell en Caran d'ache, (Derwent weet ik zo even niet) ook kleinere dozen kopen.
Fijne kleurpotloden, goede kleurafgifte en je kunt heel goed kleuren mengen. Faber Castell heeft denk ik een lichte voorkeur bij mij, maar Caran d'ache is ook prima (ik heb potloden van beide merken). Derwent heb ik zelf geen ervaring mee met 'normale' kleurpotloden (wel met pastel :9 ), maar dit merk is iets goedkoper en met de pastel versie heb ik het idee dat deze iets minder van kwaliteit van dan die van Caran d'ache, maar nog steeds heel goed.

Voor een goedkoper budget zou het eigelijk mijn keuze zijn om een kleinere doos van een van de genoemde merken te nemen, maar anders is Bruynzeel een goed alternatief. Even goed zoeken, maar Bruynzeel heeft wel dozen met 60-75 verschillende kleurpotloden voor tussen de 15-20 euro.

Verder even bedenken wat je wilt hebben, 'gewone' niet water oplosbare kleurpotloden of aquarel. Aquarel kun je bewerken met water voor het mengen van kleuren en een aquarel effect, maar je kun er ook gewoon mee kleuren. Vaak zijn de kleurstiften wat zachter, dus je hoeft minder hard te drukken, en de kleuren zijn wat feller (mijn ervaring met Caran d'ache en bruynzeel in elk geval). Wel kun je kleuren iets minder goed mengen is mijn idee, maar het verschilt niet veel.
Pastel kleurpotloden (pastelkrijt in kleurpotlood vorm ) zou ik niet als eerste keuze kopen als hoofdset.

Als je de mogelijkheid hebt om bij een hobby of kunstwinkel waar ze kleurpotloden hebben langs te gaan, zou ik dat zeker doen. Vaak hebben ze daar potloden los en kun je rustig uitproberen wat je wel bevalt.

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Welke kleurpotloden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 12:46

Ik heb helaas geen hobbywinkel o.i.d. in de buurt om te testen.

Ik had al gekeken naar die merken, maar daar heb je dan ook weer verschillende soorten van. Ik wil om te beginnen zo'n 30 euro uitgeven (max 40). Ik denk dat ik aquarel wel wil, geen ervaring mee verder.
Of het moet echt niks zijn dan aquarel op normaal papier, dan wil ik gewoon normale potloden.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke kleurpotloden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:04

Aquarel op normaal papier is geen goed idee, dat papier is te dun en gaat vervormen als je het nat maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:11

Ik ben erg tevreden over Derwent Coloursoft. De kleuren zijn heel mooi helder en intens. Ik heb een kleine doos met 12 potloden en daar red ik het prima mee. Door in laagjes te werken heb ik eigenlijk niet meer kleursoorten nodig. :)

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Welke kleurpotloden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 13:32

Oké dus geen aquarelpotloden.
Ik zag net deze aanbieding op bol staan, zijn dit de goede faber castel?
Afbeelding

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Welke kleurpotloden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:36

Dat zijn inderdaad de 'gewone' kleurpotloden van Faber Castell. Mooie aanbieding ook.
En je kunt altijd als je nog eens in een stad bent waar wel een kunstenaarsbenodigdhedenwinkel is je selectie uitbreiden met losse potloden. De Polychromos van Faber Castell verkopen ze in nagenoeg elke kunstwinkel ook in losse potloden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:37


Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:47

Meliaforever schreef:
Oké dus geen aquarelpotloden.
Ik zag net deze aanbieding op bol staan, zijn dit de goede faber castel?
[ [url=m/FRyziP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jep, hele fijne potloden! En met dat aantal kom je heel ver.

FV_Whisper

Berichten: 173
Geregistreerd: 15-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:31

Meliaforever schreef:
Oké dus geen aquarelpotloden.
Ik zag net deze aanbieding op bol staan, zijn dit de goede faber castel?
[ [url=m/FRyziP.jpg]Image[/url] ]


Ja, dit zijn 'gewone' Faber Castells, geen aquarel. Mooie aanbieding! Ik heb vorig jaar de variant met 60 potloden gekocht. Erg fijne kleurpotloden, zeer goede kwaliteit en met 36 kleurtjes kom je eerst een heel eind.

Anoniem

Re: [VRAAG] Welke kleurpotloden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:42

Ik heb zelf gewoon de bruynzeel! :)

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: [VRAAG] Welke kleurpotloden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 18:51

Bedankt allemaal! Ik heb de Faber Castell 36st. besteld. Voor deze prijs kon ik ze niet laten liggen. Ik ben benieuwd. :D

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: [VRAAG] Welke kleurpotloden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 19:25

Prachtige potloden, heb ze nog niet echt kunnen testen, maar tot nu toe ben ik er blij mee. :D

Afbeelding