[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:08

Lang geleden dat ik dat heb gedaan maar ik deed voor elke frame opnieuw tekenen, niet enkel iets aanpassen om beweging te suggereren. Voor een cartoon zou dat misschien wel kunnen, maar als je bijvoorbeeld een paard wilt laten lopen dan red je het niet met enkel de benen veranderen. Want normaal gesproken beweegt de hals, positie van het hoofd en ruglijn ook mee, als alleen de benen bewegen krijg je een onnatuurlijk loopje.

Ik deed werken met layers, bijvoorbeeld:
Frame 1 op layer 1, zodra die tekening af is de doorzichtigheid/opacity van die layer omlaag halen,
Dan daarbovenop een nieuwe layer maken met tekening 2. Dan zie je het vorige frame nog en kan je aan de hand daarvan je tekening maken. Kopieren en aanpassen kan ook, maar bij mij werd het lijnenwerk dan altijd chaotisch en onoverzichterlijk omdat ik het verschil tussen de frames dan niet meer zag.
Een tip van mij wbt inkleuren, is om eerst je lineart geheel op orde te hebben, dat alle verhoudingen goed zijn en de beweging vloeiend is. Daarna pas inkleuren (anders ben je achteraf extra tijd kwijt aan aanpassen van je lineart, en daarna wéér opnieuw inkleuren, zonde van je tijd imo).

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 19:18

Ik ben een animatie student :+

Kijk of je een crack van Tv Paint kunt vinden, is een animatieprogramma. Daarbij kun je je frames afspelen en dus kijken of het klopt. Animatie zo uitleggen is moeilijk dus ik raad je aan gewoon te proberen en Rochard Williams op te zoeken. Hij heeft wat tutorials en boeken uitgebracht, onder andere The Animator's Survival Kit, wat zeker een aanrader is.


d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:24

Telpeva schreef:
Lang geleden dat ik dat heb gedaan maar ik deed voor elke frame opnieuw tekenen, niet enkel iets aanpassen om beweging te suggereren. Voor een cartoon zou dat misschien wel kunnen, maar als je bijvoorbeeld een paard wilt laten lopen dan red je het niet met enkel de benen veranderen. Want normaal gesproken beweegt de hals, positie van het hoofd en ruglijn ook mee, als alleen de benen bewegen krijg je een onnatuurlijk loopje.

Ik deed werken met layers, bijvoorbeeld:
Frame 1 op layer 1, zodra die tekening af is de doorzichtigheid/opacity van die layer omlaag halen,
Dan daarbovenop een nieuwe layer maken met tekening 2. Dan zie je het vorige frame nog en kan je aan de hand daarvan je tekening maken. Kopieren en aanpassen kan ook, maar bij mij werd het lijnenwerk dan altijd chaotisch en onoverzichterlijk omdat ik het verschil tussen de frames dan niet meer zag.
Een tip van mij wbt inkleuren, is om eerst je lineart geheel op orde te hebben, dat alle verhoudingen goed zijn en de beweging vloeiend is. Daarna pas inkleuren (anders ben je achteraf extra tijd kwijt aan aanpassen van je lineart, en daarna wéér opnieuw inkleuren, zonde van je tijd imo).


oke super dankjewel! :D met welk programma werkte je toen?
Quebelle schreef:
Ik ben een animatie student :+

Kijk of je een crack van Tv Paint kunt vinden, is een animatieprogramma. Daarbij kun je je frames afspelen en dus kijken of het klopt. Animatie zo uitleggen is moeilijk dus ik raad je aan gewoon te proberen en Rochard Williams op te zoeken. Hij heeft wat tutorials en boeken uitgebracht, onder andere The Animator's Survival Kit, wat zeker een aanrader is.

[ Video ]

bedankt ik ga eens kijken! ik ga momenteel photoshop gebruiken, als het animatie tekenen me bevalt dan ga ik misschien tv paint kopen :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 19:39

Tv Paint is heel heel heel erg duur :')

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:41

Photoshop is prima om te beginnen denk ik, die gebruikte wij voor de opleiding ook. Dat waren overigens geen filmpjes oid, maar alleen (heel) korte animaties zoals bijvoorbeeld een gifje van een paar seconden. Ik denk niet dat photoshop complete animaties aan kan.

Clip studio kan het dacht ik ook maar dat heb ik zelf nog niet onderzocht of getest

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 21:07

Clip Paint Studio heeft idd ook een animatie optie maar dat is de EX versie, die dus duurder is. Wel veel goedkoper dan Tv Paint, maar ik heb ook geen idee hoe goed de animatie feature daar op is.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:08

Zou photoshop een animatie van 20-50 seconden aan kunnen?

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:14

d4rkhorse schreef:
Quebelle schreef:
De basisregel in cartoon tekenen, of dat nu anime stijl of het vereenvoudigen van de realisme is, dat er eerst anatomische correctheid moet zijn. Dit wil zeggen dat je eerst moet begrijpen wat je wil vereenvoudigen - wil cartooniseren.

Ik zie in je tekening wat fouten qua anatomie, daarom raad ik aan om even met een voorbeeld te bekijken hoe alles in elkaar zit en dat eerst probeerd correct weer te geven voor je die omzet in een cartoonstijl :j


het kan inderdaad zijn dat er veel fouten inzit :) ik heb het namelijk zonder foto gedaan :+

bedankt voor de tips trouwens!


https://boktimg.nl/img/m/u1Lit2.png

Dat denk ik niet. Ik zie in veel van je schetsen een foto terug. Je neemt de vertekening van een lens van de camera namelijk over op de lijnen in je werk. Dat werkt, als je de foto compleet overneemt. Zodra je licht of schaduwen gaat aanpassen klopt het niet meer. Dat zie je in een lineart, die is immers plat, dan ook direct. Het is bij dit voorbeeld van je cartoonversie goed te zien dat de gedachtegang van deze lijnen niet duidelijk is. Deels zijn deze een foto volgend, deels zijn deze aangepast/versimpeld vanwege de wens tot cartoon. Maar die aanpassing komt niet meer overeen met hoe het skelet van een paard in elkaar zit. Dit is duidelijk zichtbaar bij het uitwerken van de benen. Het gaat hierbij voornamelijk mis bij het gedeelte dat op de foto ontbreekt, de koten en hoeven. Ik kan je echt adviseren om eens een paar keer goed naar het skelet van een paard te kijken. Dan kun je zien welk gewricht waar geplaatst zit, maar ook hoe deze zich beweegt t.o.v. van andere structuren. Hier heb ik zelf erg veel baat bij gehad.

Je recente 10 minuten schetsen vind ik overigens wel erg sterk. :)


Afbeelding

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:09

OH ik zie nu dat ik mijn 2de cartoon er niet tussen heb gezet, die was zonder foto gedaan de shetlander is inderdaad met een foto gemaakt ik plaats straks de andere cartoon die ik zonder foto heb gemaakt. Mijn realistische tekeningen zegmaar zijn wel moet foto gemaakt (ik gebruik hiervoor een raster)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 10:27

Een animatie van 20 a 30 seconden is veel hé, mispak je daar niet aan. Dat is minstens 240 tekeningen

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:39

20 - 50 seconden is inderdaad erg veel, of photoshop dat aan kan hangt denk ik meer af van de kracht van je computer en van je eigen wilskracht.

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:13

Andere programma's waarmee je kan animeren zijn adobe flash en after effects. De tweede is wat ingewikkelder om goed in te leren animeren dan Flash. Als ik het me goed herinner werk je in illustrator voor de lineart, dan is flash wel een mooie om het mee te combineren. Werkt namelijk ook met vectoren. Je kan je illustrator bestand gewoon importeren in flash.

Animeren is inderdaad lastig, en Richard Williams is echt een aanrader. Zijn animator's survival kit is echt een fijn boek.
Hij legt o.a. ook uit hoe je je animatie het beste kan opbouwen en uitbreiden. Ik lees hier al bijvoorbeeld iets over frame 1 en frame 2, maar wil je op zo'n manier een hele animatie maken dan gaat dat nooit goed komen. Je begint met frame 1, en dan vaak letterlijk het frame waarmee je je animatie beweging eindigt. Daarna ga je de tussenframes tekenen. Zo voorkom je dat je het overzicht verliest en weet je waar je naar toe werkt.
Aaron Blaise (heeft lange tijd voor Disney gewerkt) heeft op YouTube ook een aantal animatie tutorial filmpjes, waaronder eentje over een rennende beer. Zo'n walking cycle is vaak wel een mooie om mee te beginnen. Niet al teveel frames hoeven tekenen, duidelijke keyframes en inbetweens, en als je het goed doet kan je de cycle eindeloos door laten lopen.

Succes met de animatie! Animeren is super leuk maar wel ook lastig en tijdrovend. Verkijk je er niet op.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:51

Jongensssss wat heeft GIMP nu weer gedaan? -O- Ik was helemaal gewend aan alles, nadat ze het al eens veranderd hadden. Nu hebben ze het weer veranderd en lijkt het gigantisch veel op photoshop. En er was een reden dat ik niet met photoshop werkte :')

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:47


Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 22:09

2de is recenter. Kijk trouwens eens naar de engelse en duitse amazon, je komt goedkoper uit met verzending. Ik heb mijn cintiq via amazon uk gekocht en 500 euro uitgespaard :)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:57

Thanks! Ik kwam langs een coupon bij de Duitse versie, heeft me 91 euro gescheeld op een bedrag van 398,70 *\o/*. Betekend wel dat ik een maandje moet wachten, maar dat overleef ik wel :+.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 23:05

Het is wel een goeie tablet, Huion is echt aan een opmars bezig :j

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:34

Ik ga het beleven, enige tablet die ik ooit in mijn handen heb gehad is mijn huidige Wacom intuos draw a 70 euro zonder scherm, dus dit is een mega upgrade voor mij. Ik merk dat ik erg kriebelig word op het huidige tablet, ik moet echt uit mijn pols tekenen, kan niet uit mijn elleboog of schouder, niet dat ik dat ooit geleerd heb te doen maar merk gewoon dat mijn lijnwerk niet mooistrak te krijgen is en dat zelfs werken die niet zwaar wegen op lijnwerk hierdoor er wat rommelig uit zien voor mijn gevoel. Ben benieuwd!

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:34

@Nayo, kan je het niet instellen dat het weer lijkt op het oude? Vaak kan dat wel, maar ik werk verder niet met gimp dus weet niet wat allemaal mogelijk is.

@Xyris, ik hoor ook echt goede dingen over de huion tablets met scherm. Een aantal vrienden heeft er zo eentje en zijn echt heel tevreden (ik weet alleen niet welk type zij hebben maar zal dezelfde of vergelijkbaar zijn met die jij besteld hebt). Als je hem binnen hebt, laat weten wat je ervan vindt! Ben benieuwd +:)+

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:27

Ik laat het zeker weten! Hij is net een paar dagen in de verkoop, maar een kleinere versie van de tablets die ze normaal maken met iets betere specs, dus de verwachtingen zijn hoog.

Vraagje voor hen die met een dergelijk able gewerkt hebben: hoe moet ik zo'n tablet precies zien? Tis geen laptop, tis geen computer, kan het alleen tekenprogrammas openen? Of ist meer een extra scherm? Hoe zit het precies

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 15:34

Exrra scherm :j Bij de cintiq bvb kun je de tekenprogramma in je cintiq 'slepen' zodat je daarop kan tekenen en dan kan je je gewone scherl gebruiken voor referenties of andere programmas :j

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:38

Ohh das heel fijn, ik heb al 2 beeldschermen, 1 om te tekenen en 1 om tv te kijken, maar dan kom ik altijd referentiescherm tekort :roll:

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:49

ik ben momenteel bezig met deze tekening. Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee maar ik loop een beetje vast met de lichtinval. Zien jullie dingetjes die niet helemaal kloppen? Een red line oid zou heel fijn zijn! Ik staar me er nu al zo lang op dood dat ik het niet meer zie.

Afbeelding

Grotere versie met de juiste kleuren: https://i.imgur.com/H04YGL0.png

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:49

Wat mij vooral opvalt is dat het licht van achter lijkt te komen (want daar zie je de zon), maar bij de paarden lijkt het licht op sommige plekken vanuit de kijker te komen. Echter ben ik niet zo goed in lichtinval dus ik weet het ook niet precies, maar ik heb het idee dat het grootste deel van de paarden vanaf deze kant gewoon helemaal in de schaduw zou moeten zitten.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 08:03

Ja maar het licht is diffuus, het word verzacht door die wolken dus het gene dat op de paarden schijnt zal veel zachter en warmer zijn. Nu is dat licht te hard en koud, zelfde let het licht op die boom.