[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:45

Jammer Eclair, het is zo leuk.
Ik vond de stap ook groot en heb eerst een cursus gedaan om zo goed te beginnen.

Ze is niet te fotograferen, maar ik wil het toch graag delen. Perfect is het niet, maar na twee jaar schilderen in etappes toch wel blij met de stappen die ik heb gemaakt. Het eerste mensenportet dat ik heb afgemaakt en geschilderd :j :')

Sorry voor de schuine foto.
Afbeelding

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 20:50

@Jis, ik vind je paard prachtig! Heel knap dat je dat in slechts vijf uur op het doek krijgt! _/-\o_

@Nevony, ik gebruik voor de Inktense idd aquarelpapier(gewoon een studieblok), dat ik een dagje voor gebruik op een houten plank opspan. :j Je workshop klinkt leuk! Ook nog geslaagd in de kunstenaarsbenodigdhedenwinkel (heerlijk woord! :') )?

@Telpeva, wat jammer, ik keek graag naar je creaties! :) Maar als het niet lukt, lukt het niet. Wel gezellig dat je hier rond blijft hangen! :)

@Eclair, jammer dat de slang wat gevlekt is. Vind de capibara, miereter en eland wel goed gelukt! :j

@Pleun, je schilderij is echt super tof geworden! :) Vind de hand echt knap gedaan! +:)+
Vind het paardje ook heel goed gelukt en dit keer met kleine oogjes! :D Mooie achtergrond ook weer!

@Sanneb, práchtig! _/-\o_

Hebben jullie nog tips&tricks voor het werken met pastelpotloden?
Als het goed is wordt morgen m'n nieuwe set van Derwent bezorgd, maar heb het nog niet eerder gebruikt dus :o

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:40

Super mooi sanneb!
@jindai, zit dat nou mooi in mijn straatje! Heb iets van drie jaar met pastelpotloden van faber castell getekend. Wat ik altijd deed was een basiskleur kiezen en daarmee het vlak wat je wilt tekenen invullen. Dan de donkere plekken en de highlights en uiteindelijk de details. Je kunt ook net zo werken als met normale potloden maar dat werkt niet zo goed.
Ohja, nog wat tips: Voor die basislaag moet je als je het wil uitvegen gewoon je vingers gebruiken, als je papier of een doezelaar gebruikt haalt dat wat kleur weg.
Pastelpotloden hebben een hele breekbare binnenkant dus NOOIT met een puntenslijper slijpen want dan kan hij vanbinnen breken en heb je er niks meer aan. Ik gebruikte altijd een zakmes.
Je kunt ook het beste er iets onder leggen want vaak zijn de vlekken wat hardnekkig en het kan gewoon uitwaaien als je erop blaast dus daar moet je zeker op letten.
Heb je ook papier voor pastelpotloden gekocht? Zeker een aanrader want met gewoon papier lukt het net wat minder.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:55

Pleun02 schreef:
Super mooi sanneb!
@jindai, zit dat nou mooi in mijn straatje! Heb iets van drie jaar met pastelpotloden van faber castell getekend. Wat ik altijd deed was een basiskleur kiezen en daarmee het vlak wat je wilt tekenen invullen. Dan de donkere plekken en de highlights en uiteindelijk de details. Je kunt ook net zo werken als met normale potloden maar dat werkt niet zo goed.
Ohja, nog wat tips: Voor die basislaag moet je als je het wil uitvegen gewoon je vingers gebruiken, als je papier of een doezelaar gebruikt haalt dat wat kleur weg.
Pastelpotloden hebben een hele breekbare binnenkant dus NOOIT met een puntenslijper slijpen want dan kan hij vanbinnen breken en heb je er niks meer aan. Ik gebruikte altijd een zakmes.
Je kunt ook het beste er iets onder leggen want vaak zijn de vlekken wat hardnekkig en het kan gewoon uitwaaien als je erop blaast dus daar moet je zeker op letten.
Heb je ook papier voor pastelpotloden gekocht? Zeker een aanrader want met gewoon papier lukt het net wat minder.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!


:D

Dat van het slijpen wist ik idd, heb al een scherp mesje klaarliggen daarvoor. Krijg je geen last van vetvlekken als je het met je vingers uitveegt? Doezelaars heb ik wel liggen, maar gebruik ik toch al nooit, vind het zulke onhandige dingen. :=
Denk dat ik een stukje bakpapier onder m'n hand ga leggen tegen de vegen, dat gebruik ik ook bij gewone potloodtekeningen. Ja, heb ook meteen pastelpapier en fixatief erbij gekocht, werkt toch even wat fijner en beter dan haarlak. :P
Bedankt voor je tips iig, daar kan ik zeker wat mee! :)

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:19

Geen probleem! Opzich is het gewoon van je vingers af te wassen dus dat maakt niet heel veel uit haha.

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:20

Nee ik bedoelde meer op het papier/tekening zelf. :P

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 00:19

Welk papier heb je gekocht? Pastelmat moet je bv niet fixeren.
Hier slijp ik ze met zo’n “elektrische” puntenslijper. (Met zo’n hendeltje.)

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 00:29

Het is pastelpapier van Reeves. Wel goed om te weten van pastelmat, want die wil ik ook uit gaan proberen. :)

Ben wel benieuwd eigenlijk welke puntenslijper je dan hebt! Tijdje geleden heb ik de Prismacolor Premier potloden gekocht en omdat die qua maat lastig te slijpen zijn, had ik er een of andere Japanse slijper met 5 standen bij besteld. Dat ding is echt goud waard, hij slijpt elk soort potlood met een perfecte punt en zonder iets te breken! _/-\o_ Maar durf daar denk ik toch geen pastelpotlood mee te slijpen. :P

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 00:39

Ik heb deze. Heb potloden van Faber castell, caran d’ache en Derwent. Met mesje ben ik echt heel slecht in :=

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 07:23

Ik heb inderdaad ook wel geluk gehad dat het mesje me nog wel goed afging, anders had ik toch een aantal sneetjes gehad haha :')

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:01

Leuk dat er weer nieuwe werken zijn om te bekijken. Ik zit nu niet achter de pc, maar zal later zeker even uitgebreid reageren. Zelf heb ik ook weer iets afgemaakt :)

Maar ik zag de vraag van Jindai en wilde naast de goede tips die al zijn gegeven nog iets toevoegen.
Ik probeerde laatst aan iemand uit te leggen hoe ik het aanpak als ik teken met pastel en toen vond ik dit filmpje:
https://m.youtube.com/watch?t=32s&v=iFc-8pxdjWs

Ik weet niet of je dieren wilt tekenen? Maar dit geeft heel handig weer hoe je vacht tekent.
Ik doe eerst een onderlaag in een tint donkerder dan de kleur die je uiteindelijk wilt bereiken. Dan kleine haartjes in twee lichte tinten en dan met een tint die donkerder is dan je basiskleur nog diepte aanbrengen. Alleen de onderste laag wrijf ik een beetje uit (en die maak ik ook vrij dik/dekkend trouwens).
Het fijne van pastel (itt tot de meeste sporten kleurpotloden) is dat je zelfs op het laatst nog met een lichte kleur over een donkerdere kleur heen kunt. Dus je hoeft niet perse van licht naar donker op te bouwen en als je een foutje maakt, is dat vaak wel weer te herstellen.


Wat ik heeeeel belangrijk vind, is een scherp puntje, zodat je fijne details kunt maken. Dus heel veel slijpen. Zelf doe ik dat gewoon met een gewone puntenslijper (Met een groot en een klein gaatje), maar voor iedere tekening gebruik ik weer een nieuwe, dan blijft ie lekker scherp. Met het grote gat kun je dan het potlood een beetje slijpen en door het puntje dan in het kleine gat tegen het mesje aan te draaien, maar ik het puntje heel scherp. Lastig uit te leggen.

Ik lees hier dat veel mensen werken met een zakmes, maar daar ben ik niet handig genoeg voor vandaar dat ik het zo aanpak.

En over het papier: pastelpapier heeft vaak een heel grove structuur, zodat het krijtachtige goed pakt. Ik kies vaak de ‘achterkant’ de wat gladdere kant, dan kun je preciezer werken. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van smaak en wat je wat maken.

Ook de potloden verschillen nogal vind ik. Ik heb ook de Derwents en een klein setje Faber Castell. De derwents hebben heel veel kleuren en zijn zachter. Die gebruik ik voor de onderlagen. De Faber Castells zijn harder, daardoor geven ze iets minder kleur af, maar kun je er weer goede kleine details mee maken en ze laten zich ook wat beter slijpen.

Dit zijn mijn ervaringen, maar ik denk dat iedereen zijn eigen methodes heeft, leuk om verschillende dingen uit te proberen in ieder geval!
Ik ben benieuwd wat je gaat maken.

Ik ben goed geslaagd bij de kunstwinkel. Vooral veel papier ingeslagen. Twee grote vellen Canson mi Teintes (tot nu toe mijn gave papier) in lichtgroen en ivoor, twee vellen aquarelpapier (voor de workshop en om mijn inktense potloden nu eindelijk weer eens te proberen) en twee kleine velletjes drafting film, ook als experiment. En die grote vellen snijd ik dan weer in kleine vellen en dan heb je er lekker veel :))

En ik heb nog een pencil wrap gekocht. Een soort etuitje dat je oprolt. Ik reis een eind met de trein naar mijn werk en dacht: dan kan ik ook dan de tijd doden door wat te tekenen! Maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan haha.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 14:56

Van Mi Teintes kreeg ik moordneigingen :+
M’n moeder had toen maar pastelmat aan me gegeven, omdat ze m’n geklaag niet meer aan kon horen. Grappig hoe iedereen andere favorieten heeft.

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:56

Ik had eerst zo'n hobbymesje om papier mee te snijden, dat ging dus bijna mis. := Nu een heel scherp keukenmesje, die is iig al beter vast te houden en gaat wel goed haha.

Nevony, dankjewel voor je uitgebreide antwoord! :) Toevallig had ik dat filmpje gisteren ook gevonden, is wel een fijne uitleg vind ik! Al waag ik me nog even niet aan iets met een vacht. :P

Was vanmiddag nog maar nét op tijd thuis, had bijna m'n pakketje gemist, maar hij is er gelukkig! *\o/* Dus kan nu lekker gaan tekenen!

Jij hebt ook weer goede aankopen gedaan dus! :D Ik heb ook een paar van die pencil wraps, vind ze best handig! :j

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:57

Je hebt helemaal gelijk Pleun, doorzetten. :D Heb wel zin om te schilderen/een schilderij af te maken maar toch moet ik mezelf op het moment echt aan mijn kraag naar boven trekken om daadwerkelijk te gaan schilderen, %) vaag :o ...even wat anders aan mij hoofd ook helaas en heel moe.

Mooi je nieuwe paardenschilderij, inderdaad nog meer in verhouding dan de vorige. :j

Wat een geweldig schilderij sanneb!

Dankjewel Jindai! :)

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 17:21

Ik ben van de week en vandaag even met deze grote van 50x100 bezig geweest, gaat toch altijd weer meer tijd in zitten dan ik dacht.


Afbeelding

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 20:38

Ik lees nu mijn post van net terug :o sorry voor de typo's. Ik zat in de metro en typte vanaf mijn mobiel.
Grappig Selina dat jij MiTeintes juist weer niks vindt. Zo zie je inderdaad maar weer dat smaken verschillen. En misschien werkt de ene manier ook gewoon beter op het ene soort papier dan de andere..

En leuk dat je pakketje er is Jindai, nieuwe spullen = altijd goed!
Ik ben er ook blij mee inderdaad. En je potloden blijven wel mooi heel in zo'n wrap? Dat was mijn enige twijfelpuntje nog.

Oké even terug naar ik was gebleven qua tekeningen:

@Telpeva: Wat onwijs jammer dat je momenteel niet aan tekenen toekomt. Maar uiteindelijk moet je het ook niet gaan forceren, het belangrijkste is dat je het leuk vindt en er plezier/ontspanning uithaalt. En misschien een schrale troost, maar verleren doe je het niet :) Dus wie weet pak je het binnenkort wel weer op als het wat rustige r is!
@Eclair 98: Goed dat je de draad toch hebt opgepakt. Van deze serie is de eland favoriet bij mij.
@Pleun02:Hij is heel goed uitgepakt met die mooie donkere achtergrond. en ik zei het al eerder, maar die hand heb je echt knap gedaan.De schaduwen geven mooi aan waar de rondingen van de vingers zitten etc. handen vind ik altijd zo lastig!
@Jis_: dankjewel voor de uitleg, glaceren dus.. ik ga eens kijken of daar op youtube ook een filmpje van is. Als je ziet wat het is, krijg je er vaak iets meer idee bij.
@Pleun02: Ook alweer goed op weg met een volgend schilderij. Voor mijn gevoel is ie nog wat rood, maar dit is nog de onderlaag denk ik?
@sanneb: Prachtig portret. Mooi dat het wat losser is geschilderd, dat je de 'toetsen'(?) wat meer ziet.
@Jis_: :oo wat een mooie ogen!en de vacht is ook al zo mooi, zo aaibaar

Zelf heb ik me aan mijn belofte aan mezelf gehouden om steeds met een ander materiaal iets te maken.
Dit keer heb ik mijn Derwent Procolour potloden voor het eerst uitgeprobeerd.

Afbeelding
Rechts is de schets. Die is eigenlijk heel licht, maar ik maak de schets altijd op een gewoon printpapiertje en trek dat dan met carbonpapier over om mijn goede papier niet te 'verpesten' met allerlei lijntjes. Dus die dikke rand om de schets is de lijn van het overtrekken.
Omdat het voor het eerst is dat ik werkte met deze potloden én dit papier (Fabriano Artistico) heb ik een proeflapje gemaakt om te kijken hoe de kleuren uitkomen op dit papier.

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de combi papier-potlood. Ik denk dat dat komt doordat het papier net wat te glad is om echt zoveel kleur te kunnen pakken als ik wil, maar het kan ook aan het type potlood liggen.. dat moet ik dus nog eens uitproberen op ander papier ;)

Dit is het eindresultaat. De kale poes (pun intended) van een vriendin:

Afbeelding
Gabber
Derwent Procolour
10 x 13cm

Ik ben ook weer een piepklein beetje verder gegaan met mijn paard in grafiet. (de tekening hierboven is mini, maar deze is juist enorm (A2+) en ik teken niet zo snel, dus .. duurt lang.

Afbeelding

En vandaag had ik dan een workshop, Zomeravondluchten in aquarel.
bij, hier: http://www.lesbijsuus.nl
Heel leuke en leerzame dag!

Eén van de resultaten:

Afbeelding

*\o/*

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:46

Hoi allemaal, het is al halverwege het jaar maar ik vroeg me af of ik nog met jullie mee zou mogen kletsen :)

Ik vind tekenen heel leuk, maar ik ben er niet zo goed in. Ik hoop mezelf te leren wat beter te tekenen, dus ik heb me voorgenomen om elke dag te proberen te tekenen, al is het maar een simpele doodle van 5 minuten. Dit ga ik in ieder geval tot het eind van de maand vol proberen te houden, daarna zie ik wel weer :) Ik heb nog niet echt schetsen die ik nu echt kan laten zien maar misschien dat er van de week wat heb om te laten zien. Hopelijk is dit topic een beetje een stok achter de deur.

Heb wat pagina's doorgespit en er komen echt mooie dingen voorbij!

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:00

Felicxa schreef:
Hoi allemaal, het is al halverwege het jaar maar ik vroeg me af of ik nog met jullie mee zou mogen kletsen :)

Ik vind tekenen heel leuk, maar ik ben er niet zo goed in. Ik hoop mezelf te leren wat beter te tekenen, dus ik heb me voorgenomen om elke dag te proberen te tekenen, al is het maar een simpele doodle van 5 minuten. Dit ga ik in ieder geval tot het eind van de maand vol proberen te houden, daarna zie ik wel weer :) Ik heb nog niet echt schetsen die ik nu echt kan laten zien maar misschien dat er van de week wat heb om te laten zien. Hopelijk is dit topic een beetje een stok achter de deur.

Heb wat pagina's doorgespit en er komen echt mooie dingen voorbij!

Super leuk! je bent welkom :j


Nevony schreef:
Oké even terug naar ik was gebleven qua tekeningen:


@Pleun02:Hij is heel goed uitgepakt met die mooie donkere achtergrond. en ik zei het al eerder, maar die hand heb je echt knap gedaan.De schaduwen geven mooi aan waar de rondingen van de vingers zitten etc. handen vind ik altijd zo lastig!

Bedankt!
@Pleun02: Ook alweer goed op weg met een volgend schilderij. Voor mijn gevoel is ie nog wat rood, maar dit is nog de onderlaag denk ik?
Nou, ik heb geen felle kleur geel meer dus krijg het niet minder rood dan dit :') Had geel besteld maar die bleek donkerder dan dat ik wilde dus dat schoot ook niet op :j


Jouw creaties zien er heel gaaf uit!!

@jis, super mooi gedaan die kat! Goed dat je je toch tot schilderen hebt gezet, er komen mooie dingen aan!

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:50

Mooie zachte tekening van de kat Nevony en leuk om de voorbereiding te zien. Aquarellen lijkt me zo moeilijk.

Leuk Felixa! Welkom en succes met de eerste schetsen/tekeningen.

Telpeva

Berichten: 14704
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:02

Zo leuk dat hier weer meer activiteit is <3
Als het mee zit doe ik vanaf volgende maand weer mee, dan heb ik nu nog even wat tijd en rust om dingen voor mijzelf op een rijtje te zetten. Ik merk dat ik het tekenen mis :D een goed teken, denk ik :')

Leuke uitleg over pastel trouwens, zulk soort stukjes vind ik ook altijd leuk om te lezen :j

Ik wil later uitgebreider reageren op iedereen, die houden jullie nog van mij tegoed

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:35

leuk dat je meedoet Felicxa! Ik ben benieuwd naar je werken.
Dankjewel Jis_ :)
Ah, dat is in ieder geval positief Telpeva, dan heb je binnenkort misschien ook wel weer zin (en hopelijk ook tijd) om weer lekker aan de slag te gaan!

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:09

Nieuw projectje!
Het is de bedoeling om hem aan een vriendin te geven als hij af is :)
De inspiratiefoto:

Afbeelding
Mijn schets!
Afbeelding

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:17

Leuk! Lekker kleurrijk. Ga je ‘m inschilderen?

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:25

Ja, met olieverf verdunt met terpentine ga ik een beetje hetzelfde effect proberen te creeëren.

Telpeva

Berichten: 14704
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:51

Wat een leuke, succes met je project!