[ART]leer vlechten,100% natuurlijk,western hoedband+armband

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

[ART]leer vlechten,100% natuurlijk,western hoedband+armband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 12:14

Ik heb ineens last van creatieve uitspattingen... Mij totaal onbekend, ik ben echt een kneus als het op knutselen aankomt, maar ik heb wel een tic als het aankomt op leren sieraden. En dan vooral de soort zonder moderne dingen als metalen sluitingen enzo.
Ik heb een cowboyhoed, waar een vreselijk lelijke hoedband omheen zat, dus ik besloot er zelf eentje te maken. Diverse soorten leren veters besteld en lekker aan de pruts gegaan. Ik ben er niet zo goed in, dus ik hou me aanbevolen voor tip! Vooral ideeën over 100% natuurlijke sluitingen zijn welkom!

Eerst de materialen leren kennen: in geen jaren gevlochten, dus lekker oefenen hoe het leer zich gedraagt. Kwam er al snel achter dat nat leer zich een stuk makkelijker laat vlechten:
Afbeelding

Ik wilde ook een tof uniek armbandje.
Dit vlechtwerk was wat saai:
Afbeelding

Maar ik vond een super tof design op pinterest!
Afbeelding

Het eindresultaat:
Afbeelding

De sluiting bestaat uit 'houtje touwtje'. Een houten stokje bevestigd aan de leren veter die je aan de andere kant door de lus haalt. Gaat zeer makkelijk open en dicht, en zit als een huis. Draag hem al meerdere dagen, ook op het werk, en het gaat uitstekend!

Afbeelding

Dan zijn we toe aan waar het mee begon: de hoedband. Ik wilde graag een gevlochten hoedband maar alles wat ik mooi vond was zo duur, dus wat inspiratie opgedaan op pinterest. Daar zag ik ook leuke combinaties van leer met een paardenhaar tassel. Ik had nog een pluk haar van mijn Haflinger liggen waar ik 'ooit wat mee moest doen' dus die heb ik gebruikt. Ik heb ze niet gewassen, maar ik hou sowieso van een 'gebruikte' look en mijn haflinger heeft zelf ook nooit 100% wit haar. Het is altijd wel iets vies. Dus ik wilde ze niet wassen. Ook omdat haar geur er na jaren op mijn kamer liggen nog in zit. De hoed gaat mee naar Canada voor 3 maanden deze zomer, en zo is ze altijd een beetje erbij, haha!

De haren sorteren, wat een monnikenwerk!
Afbeelding


De vlecht en de tassel:
Afbeelding


Ik ben nog niet helemaal tevreden over de bevestiging van de tassel aan de vlecht. Ik vrees dat dit los kan gaan, maar ik laat het even zo en dan kijken wat er gebeurd, haha!

Afbeelding


Het eindresultaat op de hoed:
Afbeelding

Wat vind bokt ervan? Hebben jullie nog tips of toffe vlecht patronen? Ik heb nog zat leer over namelijk, haha!
Wil ook nog een leren ketting maken voor mijn zegelring. Het liefst zo dat ik de ring er wel makkelijk af kan halen, maar hij er niet zelf af kan vallen. En het moet geen ontzettende stellage worden. Dus daar ga ik nog even op broeden!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 19:37

Niemand die ideeën heeft voor natuurlijke sluitingen anders dan die schuifknoopjes? -O-

Whizz
Berichten: 1041
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:45

Ik kan je niet helpen. Ik vind het super leuk gedaan +:)+

xSagan
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-08-15

Re: [ART]leer vlechten,100% natuurlijk,western hoedband+armband

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:06

Ik lees even mee, houd wel van dit soort dingen en niet van het priegelwerk van die sluitingen die je moet lijmen ect.

Maar je hebt ook van die metalen sluitingen met een ring aan de ene kant en een staafje aan de andere kant. Dat is ook knoopwerk, maar minder priegelig dan de magneetsluitingen.

Voor je hoed zou ik het niet weten, moet ik eerlijk zeggen, maar vind hem wel gaaf gedaan!

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Re: [ART]leer vlechten,100% natuurlijk,western hoedband+armband

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:20

Heel leuk gedaan! In plaats van hout kan je misschien ook een mooie steen of leer gebruiken zoals op dit voorbeeld is gedaan.

Afbeelding

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: [ART]leer vlechten,100% natuurlijk,western hoedband+armband

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:44

Wat leuk! Ik ben wel van de knutsel, maar heb nog zoveel liggen waar ik ooit aan begonnen ben en nooit heb afgemaakt, dat ik nu van mezelf geen geld aan dergelijke dingen meer uit mag geven.
Pinterest is geweldig om inspiratie op te doen, ik ben van het haken en vind er heel veel, en zag ook al veel voorbij komen qua paracord vlechten. Dit leer vlechten gaat dus nu ook op het lijstje haha!

Waar ga je heen in Canada? Ik woon er sinds twee jaar en heb nog veel te veel te ontdekken hier haha!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 08:09

Het houtje was hol, en is helaas gesneuveld afgelopen week op stal. Dus een massief houtje of een steentje is wellicht beter.

@kleinvosje: ik heb het leer hier besteld: https://www.kralenwinkel-online.nl
Ik vond dat best goedkoop. Voor 20 euro hebik echt meters en meters veters.
Ik ga naar Valemount, BC. Ik ga daar horsemanship cursussen doen op een ranch. Die ranch is van mensen die oorspronkelijk uit Nederland komen ook :) ! Nog 10 dagen tot vertrek!!! *\o/*

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: [ART]leer vlechten,100% natuurlijk,western hoedband+armband

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:06

Helaas ga ik niets in NL bestellen, verzenden naar Canada is nogal prijzig haha!
Valemount is een dikke 1000 km bij mij vandaan, jammer, anders hadden we kunnen meeten!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [ART]leer vlechten,100% natuurlijk,western hoedband+armband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 17:16

Ja jammer he? :(

Had er helemaal niet aan gedacht dat je in Canada zit, haha!
Evt kan ik wel bestellen en dan binnen Canada verzenden :p alleen schijnt het dat de post in Canada drama is?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: [ART]leer vlechten,100% natuurlijk,western hoedband+armband

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:18

Dat is super lief, maar inderdaad, verzenden is een drama. Kan maanden duren of het komt helemaal niet aan! Enige wat zou kunnen is wanneer je via Calgary vliegt, en tijd genoeg hebt tussen de twee vluchten in. Maar ik wil dat niet van je vragen haha!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 17:22

kleinvosje schreef:
Dat is super lief, maar inderdaad, verzenden is een drama. Kan maanden duren of het komt helemaal niet aan! Enige wat zou kunnen is wanneer je via Calgary vliegt, en tijd genoeg hebt tussen de twee vluchten in. Maar ik wil dat niet van je vragen haha!

Ik vlieg helaas op edmonton.vanaf daar gaat er namelijk een shuttle naar de ranch. Calgary had ik wel als optie, maar dan moest ik een halve dag met de Greyhound naar de ranch. Dus toen was de keus snel gemaakt, haha!