[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:39

Wat is een acceptabele tablet voor een beginner?
Ik zie zulke mooie dingen voorbij komen dat het kriebelt.....
En kun je een tablet ook gebruiken voor b.v. handletteren?


Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 21:54

Een tablet kan voor verschillende dingen gebruikt worden, ook voor handlettering en bvb fotobewerking.
Een acceptabel tablet is hetgeen wat je ervoor wil geven, imo zou ik daar in het begin niet teveel aan spenderen, wie weet vind je het toch niets.

De Wacom Intuos reeks is prima, maar kijk ook eens naar Huion, voornamelijk hun H610 Pro model. Die is betaalbaar en kwalitatief zeker goed om mee te beginnen.

Gratis tekenprogramma's staan in de OP maar specifiek voor handlettering zou ik Clip Studio Paint aanraden. De pentools zijn veel vaster en simpeler te gebruiken dan de Photoshop variant, en als je het programma koopt (zo'n 50 euro, als test je best eens eerst de gratis demo!) kun je gratis brushes downloaden uit hun online library. Ook daar zitten veel verschillende kalligrafie gerichte brushes bij.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:55

De wolf die ik heb getekend is gedaan met een wacom intuos draw, 70 euro, prima te doen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:56

Ja ik had al meerdere tutorials gekeken, en inderdaad er in gesleept. En dan zie ik ze wel staan bij mijn hele collectie, maar niet bij de brushes die ik kan gebruiken. Dat tabje links bovenin. ook niet als ik ''show all brushes'' aan klik

Digitale portretten, mens en dier:
https://www.instagram.com/avh.art/
Alle du møter kjemper en kamp du ikke vet noen ting om. Vær snill. Alltid

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:01

Chasingmood schreef:
Ja ik had al meerdere tutorials gekeken, en inderdaad er in gesleept. En dan zie ik ze wel staan bij mijn hele collectie, maar niet bij de brushes die ik kan gebruiken. Dat tabje links bovenin. ook niet als ik ''show all brushes'' aan klik

Heb je wel even photoshop afgesloten en weer opnieuw opgestart? Anders zie je ze sowieso niet. En de ervaring leert dat ze vaak kriskras tussen de brushes gaan staan die je al had, dus even goed kijken of ze toch niet ergens tussen zijn beland.

the one and only
The quick brown fox jumps over the lazy dog ♪

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 22:03

Ik kan helaas niet veel helpen met Photoshop, ik ben zoooo slecht met dat programma :')

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:17

Quebelle schreef:
Een tablet kan voor verschillende dingen gebruikt worden, ook voor handlettering en bvb fotobewerking.
Een acceptabel tablet is hetgeen wat je ervoor wil geven, imo zou ik daar in het begin niet teveel aan spenderen, wie weet vind je het toch niets.

De Wacom Intuos reeks is prima, maar kijk ook eens naar Huion, voornamelijk hun H610 Pro model. Die is betaalbaar en kwalitatief zeker goed om mee te beginnen.

Gratis tekenprogramma's staan in de OP maar specifiek voor handlettering zou ik Clip Studio Paint aanraden. De pentools zijn veel vaster en simpeler te gebruiken dan de Photoshop variant, en als je het programma koopt (zo'n 50 euro, als test je best eens eerst de gratis demo!) kun je gratis brushes downloaden uit hun online library. Ook daar zitten veel verschillende kalligrafie gerichte brushes bij.


Bedankt voor de tips. Gelijk even geshopt.... kom een maandje thuis te zitten dus kan heb ik iets te doen!
Ik neem aan dat ik op Youtube wel wat kan vinden qua tutorials?

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:25

Ik heb het al gevonden!

Digitale portretten, mens en dier:
https://www.instagram.com/avh.art/
Alle du møter kjemper en kamp du ikke vet noen ting om. Vær snill. Alltid

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 22:27

Margee schreef:
Quebelle schreef:
Een tablet kan voor verschillende dingen gebruikt worden, ook voor handlettering en bvb fotobewerking.
Een acceptabel tablet is hetgeen wat je ervoor wil geven, imo zou ik daar in het begin niet teveel aan spenderen, wie weet vind je het toch niets.

De Wacom Intuos reeks is prima, maar kijk ook eens naar Huion, voornamelijk hun H610 Pro model. Die is betaalbaar en kwalitatief zeker goed om mee te beginnen.

Gratis tekenprogramma's staan in de OP maar specifiek voor handlettering zou ik Clip Studio Paint aanraden. De pentools zijn veel vaster en simpeler te gebruiken dan de Photoshop variant, en als je het programma koopt (zo'n 50 euro, als test je best eens eerst de gratis demo!) kun je gratis brushes downloaden uit hun online library. Ook daar zitten veel verschillende kalligrafie gerichte brushes bij.


Bedankt voor de tips. Gelijk even geshopt.... kom een maandje thuis te zitten dus kan heb ik iets te doen!
Ik neem aan dat ik op Youtube wel wat kan vinden qua tutorials?

Er staan wat channels in de OP, maar er zijn heel veel tutorials te vinden afhankelijk van de programma's die je wil gebruiken :j

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:29

Ik wil ook zeker Walid Feghali aanraden, hij heeft niet echt vaak tutorials maar degene die hij heeft (youtube) die zijn echt geweldig. Zijn bedrijf heet Evenant Design en die is weer terug te vinden op internet en facebook. Bij de laatste heeft hij ook een facebookgroep met ruim 2000 gebruikers die elkaar constant helpen met het verbeteren van hun werk, een beetje zoals wij nu ook hier doen. Absolute aanrader!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:03

Nou breekt mijn klomp...
Ik had vandaag een pbtje ontvangen met tips betreft mijn niet werkende pen pressure, dus ik denk, yes, die probeer ik even uit!
Ik sluit het ding aan, en de pen pressure werkt opeens 8)7
Zonder dat ik ook maar íets anders heb gedaan dan gister.
Snap dr geen reet van, maar ben wel blij :D

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:36

Ik heb bij AliExpress de Huion H610 pro besteld voor een prikkie. Wel even geduld hebben nog, maar dan weet ik zeker dat ik me geen zorgen hoef te maken over weggegooid geld. In de tussentijd kan ik me eerst nog wat verder verdiepen in een goed programma.


Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 23:51

@Laurora, goed toch haha! Veel plezier!

@SanneB, ik ben benieuwd naar je eerste werkjes :j

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:10

sanneb schreef:
Ik heb bij AliExpress de Huion H610 pro besteld voor een prikkie. Wel even geduld hebben nog, maar dan weet ik zeker dat ik me geen zorgen hoef te maken over weggegooid geld. In de tussentijd kan ik me eerst nog wat verder verdiepen in een goed programma.



Ik heb hem op Ebay besteld uit Belgie. Ik durfde AliExpress niet aan i.v.m. de kosten die er nog overheen komen. Heb daar te weinig ervaring mee. Ze zijn echt niet duur trouwens!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 08:27

Ik heb mijne vanuit Belgie direct online biij Huion besteld. Ik durf sites als Ali niet echt aan :+

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:30

Ik heb ook nog nooit iets van die prijs bij Ali besteld, maar andere dingen wel en het meeste ging goed. De dingen die fout gingen heb ik mijn geld voor terug gekregen. Er kunnen inderdaad nog invoerkosten overheen komen, dan is het ongeveer 12 euro duurder. Nog goedkoper dan ergens anders dus.
Het blijft een gokje, jullie horen wel hoe het afloopt.

marley93

Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:11

Ik heb een paar jaar terug een Bamboo Fun Pen&Touch (medium geloof ik?) gehad, daar heb ik heel wat op afgetekend. Was ook helemaal gek van HARPG, kwam ik via dit topic weer op! :) Wil het eigenlijk weer oppakken, want dat vond ik superleuk en haalde ik veel inspiratie uit.

https://kiwi-stables.deviantart.com/ Geen idee hoe ik toen op de naam kwam. Het zijn ook zeker geen hoogstandjes, maar ik was wel gehecht aan mijn characters. Ga me weer even inlezen. :j

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:33

Quebelle schreef:
@JustMyZtje: Ik heb een Wacom Cintiq 27qhq, de touch is duurder en eigenlijk overbodig. Verder vind ik het een dure aankoop tenzij je professioneel bezig bent met digital art. Welk formaat wou je aanschaffen? Verder staan er op Coolblue soms hele goedkope 2de hands, moet je eens bekijken :j


Ik ben bezig met de opleiding mediavormgever, en daarnaast teken ik veel digitaal. Ik had gekeken naar de 22 inch, ik had ook die van 13 inch gezien? maar dat vind ik het geld eigenlijk niet waart. en 2de hands? zou ik zelf minder snel naar kijken, spaar ik liever iets langer door voor een nieuwe.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:39

JustMyZtje schreef:
Quebelle schreef:
@JustMyZtje: Ik heb een Wacom Cintiq 27qhq, de touch is duurder en eigenlijk overbodig. Verder vind ik het een dure aankoop tenzij je professioneel bezig bent met digital art. Welk formaat wou je aanschaffen? Verder staan er op Coolblue soms hele goedkope 2de hands, moet je eens bekijken :j


Ik ben bezig met de opleiding mediavormgever, en daarnaast teken ik veel digitaal. Ik had gekeken naar de 22 inch, ik had ook die van 13 inch gezien? maar dat vind ik het geld eigenlijk niet waart. en 2de hands? zou ik zelf minder snel naar kijken, spaar ik liever iets langer door voor een nieuwe.


Ik maak voor mijn opleiding gebruik van de Wacom Intuos. Ben daar erg tevreden over :)

"What kind of fish is made of only two sodium atoms? 2Na"

"a Hug without U is just toxic. Hg - mercury"

JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:06

ja die heb ik ook ( wacom intuos pro small) maar ik wil eigenlijk upgraden naar iets anders :)

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:44

eerste keer digitaal tekenen sinds ruim een jaar, en tevens de eerste keer met photoshop.
wat vinden jullie? tips zijn heel erg welkom :j
Afbeelding
(nu +/- 1 uur er in zitten)

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:57

Hardstikke leuk! Verhoudingen zijn mooi, maar mag ik vragen waarom je de vorm niet insluit? Dan kan je tenminste niet buiten de lijntjes tekenen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:05

Nette kleuren! Ik ben zelf wel een voorstander van wat spannender kleurgebruik, daar gaat het vaak wat meer van leven. :D

Ik kwam laatst trouwens deze video tegen en nu wil ik eigenlijk dolgraag experimenteren hiermee. Misschien steek ik iemand anders ook nog wel aan, vandaar dat ik 'm even deel!

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:05

dat is een hele goede vraag, ik weet het zelf eigenlijk ook niet... zo ben ik het gewoon gewend :o
ik ga m bij de volgende eens insluiten :)

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 18:10


things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 49 bezoekers