plaatje vergroten zonder dat hij wazig word, hoe? :)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

plaatje vergroten zonder dat hij wazig word, hoe? :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 18:59

Wie kan mij vertellen hoe ik een plaatje wat ik heb, kan vergroten zonder dat het wazig word? En kan ik het nog scherper krijgen omdat het van zichzelf al niet heel scherp is?

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: plaatje vergroten zonder dat hij wazig word, hoe? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:02

Dat kan niet. Een plaatje is uit een aantal puntjes opgemaakt. Als je het plaatje vergroot, worden de puntjes ook groter, en dat maakt dat het wazig wordt. Scherper maken kan ook niet.

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:12

Heb je het plaatje op je telefoon? Je kunt er dan een scherm afbeelding van maken... dan heb je de kwaliteit van het fototoestel van je telefoon. En kun je hem wel vergroten. Als ie op je telefoon al niet scherp is wordt het lastig. Maar dit is een heel simpel trucje om een foto met lage resolutie beter te krijgen....

Imaginaerum
Berichten: 3704
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:36

Een vectorafbeelding maken?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:39

Ibbel schreef:
Dat kan niet. Een plaatje is uit een aantal puntjes opgemaakt. Als je het plaatje vergroot, worden de puntjes ook groter, en dat maakt dat het wazig wordt. Scherper maken kan ook niet.

Bij CSI wel hoor :') >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:41

bruintje123 schreef:
Ibbel schreef:
Dat kan niet. Een plaatje is uit een aantal puntjes opgemaakt. Als je het plaatje vergroot, worden de puntjes ook groter, en dat maakt dat het wazig wordt. Scherper maken kan ook niet.

Bij CSI wel hoor :') >;)

:')

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:46

sabineG schreef:
Heb je het plaatje op je telefoon? Je kunt er dan een scherm afbeelding van maken... dan heb je de kwaliteit van het fototoestel van je telefoon. En kun je hem wel vergroten. Als ie op je telefoon al niet scherp is wordt het lastig. Maar dit is een heel simpel trucje om een foto met lage resolutie beter te krijgen....

Uhhh wat? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:16

Er zijn methodes/ programmas voor. Zo hangt er bij een dorp verderop een pasfoto van vroeger (zwart wit, ik vermoed jaren 50 ofzo?) enorm uitvergroot 1x1.50 m ofzo in de winkel. Haarscherp! En dat dus van een pasfoto die niet digitaal was :oo

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:29

Shanna schreef:
Er zijn methodes/ programmas voor. Zo hangt er bij een dorp verderop een pasfoto van vroeger (zwart wit, ik vermoed jaren 50 ofzo?) enorm uitvergroot 1x1.50 m ofzo in de winkel. Haarscherp! En dat dus van een pasfoto die niet digitaal was :oo

Alsof niet-digitaal gelijk staat aan onscherp? Een analoge foto is niet opgebouwd uit pixels, dus die zijn ook niet het probleem bij vergroten. De korrelgrootte en -verdeling op je film en de grootte van het blootgestelde deel zijn bepalend voor hoe 'scherp' je beeld is bij vergroten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:06

Op het moment dat je een foto digitaal maakt maak je pixels. Ik vind het dan best knap dat je van een fototje van 2x3 cm een plaat van 100x150 cm (of nog groter) kan maken.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:17

Zo'n foto wordt opnieuw gefotografeerd, als het negatief er niet meer is. En dat geeft dan het normale aantal pixels van de digitale camera waarmee wordt gefotografeerd.
En misschien was het negatief er nog wél, en dan is zo'n vergroting sowieso geen onmogelijkheid.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: plaatje vergroten zonder dat hij wazig word, hoe? :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 21:29

hahahaha, nou ik heb zelf een logo gemaakt. Via zo'n app op mn telefoon, ben er een week mee bezig geweest, ben helemaal blij er mee, dus wilde het nu uitprinten, maar het ziet er de piep niet uit :+ dus ik dacht, misschien moet ik het verkleinen, maar het is al heel klein :o
Jullie horen het al, heb er de balle verstand van :o?

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:11

Afhankelijk van hoe het logo eruit ziet zou je voor het omzetten naar vector kunnen gaan. Maar ik denk dat, als je er zelf weinig verstand van hebt, je dat het beste bij een ander neer kan leggen die met programma's als illustrator overweg kan.
Echter, wanneer je logo bestaat uit foto achtige plaatjes (plaatjes met gedetailleerde kleuren en schaduwen enzo) is dat niet te doen.
Voor het beste resultaat moet je logo dan uit lijnen en/of afbeeldingen met vlakke kleuren (en eventueel celshading) bestaan.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 18:15

Bimmerd schreef:
Afhankelijk van hoe het logo eruit ziet zou je voor het omzetten naar vector kunnen gaan. Maar ik denk dat, als je er zelf weinig verstand van hebt, je dat het beste bij een ander neer kan leggen die met programma's als illustrator overweg kan.
Echter, wanneer je logo bestaat uit foto achtige plaatjes (plaatjes met gedetailleerde kleuren en schaduwen enzo) is dat niet te doen.
Voor het beste resultaat moet je logo dan uit lijnen en/of afbeeldingen met vlakke kleuren (en eventueel celshading) bestaan.



Dus eigenlijk zou ik het nu bij een ander moeten neerleggen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: plaatje vergroten zonder dat hij wazig word, hoe? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:26

Welke app heb je gebruikt? In welk format heeft die app het plaatje opgeslagen? jpg, bmp, gif, anders?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: plaatje vergroten zonder dat hij wazig word, hoe? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:02

Vector bestand maken. Heb ik ook ooit met een logo gedaan en toen kon ik hem opblazen naar een meter

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: plaatje vergroten zonder dat hij wazig word, hoe? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:44

Vector kan je zo groot maken als je wilt. Omdat het niet op pixels gebaseerd is, maar op berekeningen :)