Welke camera voor filmen opbouw schilderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Welke camera voor filmen opbouw schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 21:38

Hallo bokkertjes,

ik wil graag mijn schilderwerk gaan filmen van a tot z, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

Ik wil bij voorkeur een fotocamera waarmee ik ook HD kan filmen. Heb het 1 en ander opgezocht maar lees over van alles over chipgrootte, lenzen, data opslag etc etc etc. Ik heb daar echt te weinig verstand van.

Zie mij als een amateur die goed kwaliteit beeld wil afleveren in zowel film als foto. Film geschikt voor youtube met scherp beeld zonder ruis of contrastproblemen etc en fotografie waar een amateur lekker mee aan de slag kan en dus enigszins vergevingsgezind is.

Mijn budget is max 300 euro.

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen en meer info kunnen geven.

PS. Ik heb al in het compact foto camera topic gekeken en rond gevraagd maar hier kom ik helaas niet mee verder.

Groetjes!

Warboel
Berichten: 14681
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Welke camera voor filmen opbouw schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:48

Ik doe het met de GoPro van m'n vriend. Misschien zijn ze tweedehands wel voor die prijs te vinden, of een ouder modelletje. :j werkt heel fijn!

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:05

Alle actioncams, dus ook de GoPro, hebben een extreme groothoek. Daarmee iets relatief kleins van dichtbij fotograferen/filmen levert vertekening op. Tenzij je op formaat nachtwacht aan het schilderen bent, is dat niet aan te raden.
De kleinere compactcamera's met een 5-10x zoombereik, waarmee je van groothoek tot beperkt tele gaat, voldoen voor wat je wilt. Bv de Nikon Coolpix AW130, maar er zijn er zat in die range.

Sensor van de kleinere compacts zijn allemaal even klein, dus daar hoef je niet op te letten.

Waar je wel op moet letten is een beetje een snelle kaart voor opslag, minimaal klasse 10, bv de Sandisk Ultra. Kosten je tegenwoordig ook de kop niet.

Over het algemeen kun je met alle camera's maximaal 30 minuten achter elkaar filmen. Dat is een technische drempel die verder niets met de grootte van je geheugenkaartje te maken heeft.

En koop er een klein tafelstatiefje bij. Wel zo handig als je zelf aam het schilderen bent. Kan de camera over je schouders meekijken ;)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Welke camera voor filmen opbouw schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 15:53

Thanks voor de tips, helpen al een hoop! Is het niet mogelijk om de camera direct op de computer aan te sluiten en vanuit daar alle data op de computer te schrijven in plaats van op de camera?

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke camera voor filmen opbouw schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:56

Niet dat ik weet.
Maar de meeste computers hebben een kaartlezer ingebouwd tegenwoordig, en anders kost een adaptertje ook niet veel.
Via een USB-kabeltje zou data wegschrijven nog wel eens trager kunnen zijn ook, ipv naar een (snel) kaartje.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke camera voor filmen opbouw schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:12

Bijna elke simpele compactcamera kan tegenwoordig HD film opnemen.
Het nadeel aan filmen met een compactcamera is dat deze meestal niet snel genoeg scherpstellen bij bewegende beelden en actie, en niet goed werken bij weinig licht, en niet langer dan 30 minuten aan een stuk opnemen. Maar waarschijnlijk is dat voor jouw doel geen probleem.
Rechtstreeks naar de computer schrijven is meestal niet mogelijk, tenzij de camera een webcam-functie heeft. Bij een echte camcorder is dat wel mogelijk.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Welke camera voor filmen opbouw schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 01:07

Thanks! Doet me toch afvragen of het niet wijsheid is om te investeren in een HD Webcam en nog even door te sparen voor een wat betere camera zodat ik niet gedwongen ben een compactcamera te nemen. Wat zijn de ervaringen daarmee?

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke camera voor filmen opbouw schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:58

Nadeel van webcams is dezelfde als actioncams: ze hebben een vaste groothoeklens. Die vertekent.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Welke camera voor filmen opbouw schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 16:29

Haha nou das mooi balen. Dan toch maar een compactcamera

highwaykindJarig

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:14


Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Welke camera voor filmen opbouw schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:44

Er is een centraal topic voor dit soort vragen.
Misschien gaat jouw vraag niet specifiek over een compactcamera, maar ook vragen over actioncam's kunnen daar prima terecht:

[FK] [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Om deze reden sluit ik dit topic. :)