[ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

[ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 18:33

Het leek mij leuk weer een keer een modelpaarden project op Bokt te delen, aangezien dat afgelopen maanden volgens mij door niemand is gedaan. :)

Voor wie nu denkt, modelpaarden, Huh? Een korte introductie:
Modelpaarden zijn realistische miniatuur modellen van paarden. Modelpaarden worden over de hele wereld fanatiek verzameld. De hobby komt van oorsprong uit Amerika, waar het zéér populair is. Maar ook landen als Engeland, Duitsland en de Scandinavische landen hebben een behoorlijk aantal verzamelaars. ‘Breyer’ is het grootste merk wat deze plastic miniatuur modellen op de markt brengt. Zij hebben beroemde paarden als Salinero, Totilas en Valegro in miniatuur uitgegeven.
Naast het verzamelen van deze modellen rechtstreeks uit de fabriek bestaat er een levende wereld aan mensen die ze herschilderen, compleet hermodelleren (ookwel customizen genoemd) en miniatuurtuig voor ze maken.

Ikzelf heb al zo’n jaar of 13 een ‘kleine’ verzameling en schilder en customize met enig regelmaat modellen in opdracht of voor de verkoop.
Voor meer voorbeelden daarvan kan je kijken op mijn Facebook, website of profiel. Wanneer je vragen hebt stuur mij gerust een pb!

Momenteel ben ik bezig aan de prachtige Andalusiër ‘Lucius’. Lucius is een model gemaakt van resin (giethars) gemaakt in bepekte oplagen. Hij is +/- 39cm lang en 26cm hoog. Hij is gemaakt door kunstenares Emilia Kurila. Deze oplage is vorig jaar in de verkoop gegaan en ik had de mazzel er dusdanig snel bij te zijn er eentje te kunnen kopen. Binnen een dag was de editie uitverkocht en sindsdien is het het populairste model wat op de markt is. Lucius is zó gewild dat ik het financieel gezien onverantwoord vind het model nog langer te houden. Hij gaat sowieso weer dalen in waarden en wanneer ik hem nu schilder en verkoop kan ik daar weer andere mooie modellen voor terug kopen. (Jaja, verzamelaar he. :o ) Dat betekend wel dat de verflaag van topkwaliteit moet zijn en daarvoor moet ik echt het onderste in mijzelf naar boven halen. Ik heb best wat werk gemaakt wat goed in de markt lag, maar schilder niet heel veel. Mijn laatste project was alweer 1,5 jaar gelden. Het topic daarvan vind je hier: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=149&t=1834648

Dit is het originele model ongeverfd:
Afbeelding
Afbeelding

En dit is de kleur die ik heb besloten om hem te verven. Rose grey zoals je dat in het engels noemt. Een diepe bruine die langzaam schimmel wordt.
Afbeelding

Eerste lagen:
Afbeelding
Afbeelding

Zo zag hij er twee weken terug uit:
Afbeelding
Afbeelding


En zo ziet hij er momenteel uit:
Afbeelding
Afbeelding

Hij moet zo natuurgetrouw mogelijk worden. Dit vind ik ontzettend lastig in bijvoorbeeld de manen.
Die zijn in het echt heel gemêleerd van kleur. Wat vinden jullie van de kleur nu? Van zowel de vacht als de manen?
En wat voor kleur zou ik de basis maken waar hij nu is staat? Basic zwart of wit, of een meer natuurlijke kleur als zand of gras.

Binnenkort nieuwe updates!

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:38

Oh wauw! :wow:

Het kan aan de foto/belichting liggen, maar op de foto van het paard lijkt de kleur iets lichter/rossiger.
Voor de ondergrond zou ik zand maken, daar lijkt het het meeste op, als je kijkt naar hoe de hoeven er in wegzakken.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:49

Wow, wat onwijs gaaf om te zien zeg.

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:53

Ha wat gaaf! Wist wel dat er Schleigpaarden werden gecustomised maar dit is nieuw voor me. Prachtig model zeg en wat leuk om te doen!

Zou kiezen voor n zand ondergrond van oker of juist roodachtig zand..staat mooi bij je paard vind ik.
succes nog ermee en ben benieuwd naar het eindresultaat :D

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:11

Oehhhh wauw! Ik ben fan <3

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:13

Ooo wat is hij weer prachtig <3

Het kriebelt me gelijk om weer voor een model van je te gaan

sabine1979

Berichten: 2592
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:14

Wauwwwww <3
Heb je geliked op fb :))
Wat kost het om het als je eigen paard te laten schilderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:18

Wauw indeed! _/-\o_
Ik 'kende' Lucius ook al van haar website en vind het echt een van haar allermooiste modellen tot nu toe. De vorige die je beschilderd hebt bleef toch voor mijn gevoel iets raars hebben in de voorbenen, alsof die iets te rond waren. Deze vind ik echt prachtig.

Lastige kleur heb je gekozen! Volgens mij mag er nog wat contrast in de body, en om de staart en manen iets minder 'leeg' van kleur te maken zou ik wat creme/geel in het wit vermengen waar je hem niet zwart maakt. Spaans licht is namelijk ook best geel, alleen corrigeert je oog dat in zijn geheel naar wit waardoor de staart witter dan hij in werkelijkheid is. Ook de lichte en bruine stukken van de appeltjes zouden denk ik iets 'geliger' mogen, dan komt het bruin ook mooier uit en wordt het wat meer 1 geheel, anders heb je zo'n sterk contrast tussen het koele wit/grijs en het warme bruin.

Ik zou ook wel zo'n geweldig mooi beschilderd model van [***] willen, alleen verandert hij als schimmel 3x per jaar van vachtkleur, van egaal grijs naar zwart naar geappeld (en dat was alleen dit jaar), dus daar is geen beginnen aan. :')

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 20:27

hahaha je kan voor zoiets gaan :D :
Afbeelding
Lucius is denk ik het meest natuurgetrouwe model wat er momenteel bestaat in de hobby, in elk geval in de spaanse paarden. Het is precies wat de verzamelaars willen. Super strak en opgepoetst. Dat is dan precies wat ik er iets minder aan vind. Je mag van mij best zien dat het een handgemaakt sculptuur is, dat geeft het meer ziel en leven. Maar deze is in alles perfect en fantastisch afgewerkt. Ongelofelijk. Ik heb een hoop hypes gezien onder de verzamelaars, maar deze slaat echt alles. Ongeverfde modellen worden voor 5x zo veel verkocht als dat de originele editie kostte.

Maar dan nog even over de verflaag. Hij heeft momenteel wel iets meer gele gloed in de vacht dan de foto hem credit geeft. In de manen en staart (die natuurlijk nog helemaal moet) vind ik dat erg lastig. Ik had er aanvankelijk meer bruin in, maar dat ziet er dan in contrast met de rest weer heel oranje uit. Dus toen heb ik het weer witter gemaakt, en daarna weer geler, en toen weer witter. -O-
Maar nu vind ik het inderdaad ook te koud wit.
Zeker wanneer ik de basis zandkleurig zou maken, gaat het wit in zijn lijf er veel kouder uit zien. Wanneer ik de basis wit maak wordt het paard weer geler...

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:45

Wow, voorop gesteld dat ik hier de ballen verstand van heb: dit is het eerste modelpaard dat ik zie dat er mooier uitziet met kleur erop dan zonder. Ik vind het prachtig, op sommige foto's lijkt het net een echte die voorbij komt gegallopeerd.
Ik zou zeggen; laat die staart zo, anders denken ze nog dattie rechtstreeks uit Rien Poortvliet komt gelopen. Klaar ermee, inpakken, strikkie, hoppa.

Anoniem

Re: [ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:59

Wat als je de staart zou kleuren zoals een fjordenstaart? Nu heb je de onderkant van de staartwortel grijs gemaakt, maar op de foto zie je dat juist de bovenkant een stukje grijs heeft. Met Fjordenstaart bedoel ik ook niet dat de streep helemaal door moet lopen naar beneden, maar dat je de 'aalstreep' een stukje doortrekt in een pluk grijs bovenop de witte staartwortel, dan kun je van daaruit blenden naar de rest van de staart die dan (creme)wit kan blijven.
Als de onderkant van de staartwortel wit is, dan ziet die er wat minder uit alsof hij van onderen vies is.
Het is maar een ideetje, het 'gewoon even doen' is weer iets heel anders. Ik zou er het geduld niet voor hebben! :D

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: [ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:50

Ik dacht eerst dat die 4 echt waren :')

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:52

Nachocheese schreef:
Ik dacht eerst dat die 4 echt waren :')



Ik was niet de enige.
Heb echt tot 3 keer gekeken...

:') Misschien iets te echt??

Nee super gaaf!

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:05

Nachocheese schreef:
Ik dacht eerst dat die 4 echt waren :')


Pas na jou reactie kwam ik tot de ontdekking dat dat ook modelpaarden waren :=

Heel gaaf TS!

Anoniem

Re: [ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:27

O wauw, dat zie ik ook nu pas! :wow:
Toen ik de foto voor het eerst zag twijfelde ik even, maar vooral die eerste ziet er zo 100% echt uit dat het wel een foto moest zijn... :') Bij de 2e zie ik het toch wel, en de derde heeft wat meer een standaard modellenhouding - maar de achterste is weer zó'n typische echte paardenhouding dat die voor mij echt de doorslag gaf dat het allemaal wel echt moest zijn... 8-)

Het zou inderdaad wel leuk zijn, 50 shades of [***], 50 shades of grey. :')

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 12:58

hahaha ja die zijn ook nep ja :D Het zijn vier 'cobra merries' gemaakt door brigitte eberl. Geschilderd door Josine vingerling.
Als je deze modellen vergelijkt met de Lucius die ik aan het schilderen ben zie je ook mooi een verschil in stijl. Lucius is helemaal perfect, het ideale paard. Deze merries van Eberl zijn zoals paarden echt zijn. Ze stralen allemaal iets anders uit. Daar ben ik persoonlijk groot fan van.

dalmarieke

Berichten: 677
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Hengelo

Re: [ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:13

ik zou voor de bodem een zandkleur/vlakte kiezen.

Wow, wat ontzettend mooi en gedetailleerd.

KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Re: [ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:17

Gaaf!!! Wil je me de link van mh$p doorsturen als ie daar staat?

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: [ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:09

heel gaaf, ik volg!
Welke verf gebruik je vor het schilderen?
Heb zelf ook een model thuis staan, welke ik wil omtoveren tot mijn eigen paard.
Alleen heb ik geen idee welke verf ik daar het beste voor kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:55

Gaaf! Maak je dit ook op aanvraag? :D

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:06

Hij wordt gaaf! :D Heb je dit model wel in originele vorm gelaten? Ik heb -als ik het goed onthouden heb- meerdere Breyermodellen gezien die je zelf verbeterd hebt, die zijn ook stuk voor stuk heel mooi geworden! (als ik daarna het origineel weer eens zag, vond ik die "niet kloppen" :D )

Ben wel stiekem benieuwd wat zo'n Lucius dan waard is nu, onder verzamelaars..? Wordt deze helemaal niet meer uitgegeven nu? (terwijl ie zo gewild is?)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:32

Wow, wat super gaaf! Ik heb vaker Breyer paarden gecustomized gezien maar om de proces nu ook te kunnen zien is wel erg leuk.

Ik dacht dat die 4 paarden ook echt waren!

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 14:22

MieLo: Er zijn verschillende manieren om een modelpaard te schilderen. Ik gebruik bij dit model olieverf en schilder het gewoon met de kwast. De vier schimmel merries waarvan ik eerder een foto liet zien zijn geverfd met pastelkrijt. Maar de meest gangbare manier is gewoon met acrylverf. Dit kan zowel met de kwast als met de airbrush.
Als je de eerste keer een model wilt schilderen zou ik je aanraden te beginnen met acryl. Zorg dan dat je een goede kwaliteit verf koopt, dus niet van de action of xenos. Deze hebben te weinig pigment en dekken daardoor slecht. Je kan het beste verven met een niet te grote zachte kwast en dan laagje voor laagje.
Voordeel van acryl is dat het het makkelijk te mengen is, makkelijk dekt en snel droogt.

Ik werk zelf vaak met olieverf omdat dit een hele diepe volle kleur heeft. Het is alleen wel lastig om te schilderen, ik zou het dus ook niet aanraden om mee te beginnen. Droogtijd is bijvoorbeeld erg lang en het dekt relatief slecht. Het proces om zoiets te schilderen als dit model duurt vaak een half jaar waarbij ik er toch wel minstens 3 keer per week aan werk.

Especial: Ik maak soms wel wat in opdracht. Je kan even in mijn profiel kijken en mij een berichtje sturen als je daar meer over wilt weten.

_l_amanda_l_: Dit model is gewoon zoals hij gegoten is. Het is dan ook geen breyer of ander fabrieksmodel maar echt een oplage die een kunstenares heeft laten gieten. Het zou voor haar natuurlijk aantrekkelijk zijn nu nog een nieuwe oplage erbij te laten gieten maar dit zou juridisch niet correct zijn. De kopers kopen zoiets ook omdat het een bepaalde zeldzaamheid waarde heeft. Wanneer er meer bij zouden komen daalt de waarde van alle modellen.

Een ongeverfde Lucius op de secundaire markt leverde afgelopen weken ongeveer tussen de 1100 en 1200 euro op. Geverfd zijn er maar heel weinig aangeboden (7 ofzo?) en de duurste die ik verkocht heb zien worden ging dacht ik voor 3700 dollar.

Het is heel moeilijk om die markt te voorspellen. Ik vermoed dat de geschilderde nog wel veel hoger kunnen gaan. Niet die van mij trouwens: hoe goed ik hem ook schilder, het grote geld zit in Amerika en verzendingen zijn een groot risico. Amerikanen geven beduidend meer uit aan werk wat al op hun continent is.
Ik verwacht wel dat de ongeverfde op ten duur weer gaan dalen. Dit komt omdat de kunstenares heeft gezegd nog wel een editie twee uit te gaan geven. Dat betekend dat ze het model zelf customized naar iets anders. (Bv hoofdstand, manen gevlochten of iets dergelijks. ) En daar dan weer een editie van gaan laten gieten. Dit zal sowieso een negatief effect hebben op de waarde van editie een.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:27

Waanzinnig. Echt heel mooi.

Anoniem

Re: [ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:32

Hoe gaat schilderen met acrylverf eigenlijk in zijn werk? Meng je dan het poeder met een fixeermiddel voor je het erop schildert of werkt ze echt met krijt op het paard en fixeert het dan? Ik ben wel benieuwd naar hoe het dan hecht/blijft zitten.