[TEK]Voor het eerst met houtskool getekend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

[TEK]Voor het eerst met houtskool getekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 19:25

hii, vorige keer liet ik hier een tekening en kreeg ik maar weinig kritiek behalve meer oefenen, nou dat heb ik gedaan. En vandaag heb ik een Kato gekregen van mijn opa, namelijk een houten doosje met allemaal houtskool teken dingetjes *\o/* ik ben er echt heel erg blij mee en er meteen mee aan de slag gegaan, ik hoop dat jullie hier al wat meer kritiek op kunnen geven :)
Afbeelding


Daarbij zitten er in de doos 2 dingen die ik niet begrijp, een blokje met velletjes schuurpapier met 2 nietjes erin en een soort wit potlood zonder vullen, die van structuur nog het meest lijkt op wc papier wat nat is geweest in elkaar gedaan is en opgedroogd is, iemand een idee wat dit is??

Groetjes, Simmer :)
Laatst bijgewerkt door Warboel op 02-10-16 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] Toegevoegd

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:54

Schuurpapier is om een punt aan je houtskool te slijpen, en dat witte potlood is om te vervagen/uit te wrijven. Dat heet een doezelaar.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:56

Leuke tekening! Gewoon lekker blijven oefenen, gaat het vanzelf makkelijker.
Wbt je tekening zijn de voorbenen wat lang ten opzichte van de achterbenen en is het lijf wat te naar voren gekanteld. Ook is het hoofd wat klein.
Maar je hebt hem mooi ingevuld! Je kijkt goed naar spieren en schaduwen zo te zien, lekker zo doorgaan! Goed kijken en oefen ook met kleine schetjes die niet perfect hoeven te zijn.
Maar doe vooral lekker wat je leuk vind :D

Het witte potlood is een doezelaar, daarmee kun je je tekening uitvegen. Voor specifiekere informatie kan je het makkelijk googelen.
Het schuurpapier is om je potloden (bv van pastel of als jehoutskoolpotloden hebt) mee te slijpen. Of nouja, om de punt weer scherp te maken zonder dat je potlood snel op raakt.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:58

Leuk cadeau van je opa! Altijd fijn als mensen je stimuleren :)
En je bent er meteen fijn mee begonnen. Je schaduw is al heel netjes, vind ik. De verhoudingen mogen een volgende keer wat meer aandacht krijgen, maar het is zeker niet slecht!
Het hoofd is ten opzichte van het lichaam aan de kleine kant, de voorbenen zijn behoorlijk lang en de kon steekt wat omhoog. Maar, dat komt eigenlijk voornamelijk doordat het hoofd zo klein is. Ga lekker een keer aan de slag met veel foto's van paarden en maak schetsen, schetsen, schetsen. Een goed idee is bijvoorbeeld om een liedje op te zetten en in de tijd van het liedje (ongeveer 3 minuten dus) een schets op te zetten. Of kijk (en schets) eens goed naar skeletten van paarden en de bespiering. Daar kun je genoeg plaatjes van zoeken op het internet en daarmee kun je goed leren zien hoe de verhoudingen in elkaar zitten. Verder is het een idee om eens wat meer met je achtergrond aan de slag te gaan. Kijk eens of je gras, heuvels, bomen e.d. kan tekenen; alleen een lijntje is ook wat saai en dit zou heel veel toevoegen :)
Lastig zal het voorlopig nog wel blijven, dus 'oefenen, oefenen, oefenen' blijft voorlopig ook nog wel mijn advies ;)

Wat betreft de dingen die je niet begrijpt: het schuurpapiertje kun je gebruiken om je pennetjes weer scherp te slijpen, zonder een puntenslijper in te zetten (daardoor kunnen ze breken). Ik vind de beschrijving van je 'potlood' echt fantastisch overigens :') maar het is iets wat je kunt gebruiken om je houtskool uit te vegen en heet een doezelaar. Daardoor kun je vloeiendere overgangen creƫren. Om dit te oefenen, zou je eens allemaal vakjes kunnen maken met houtskool, waarna je gewoon gaat proberen wat je ermee kunt. Dan hoef je geen tekening per ongeluk te verpesten en weet je meteen wat je in handen hebt. Zoek ook vooral filmpjes op youtube op, dan kun je zien wat anderen doen.

Succes!

Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

Re: [TEK]Voor het eerst met houtskool getekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 18:36

Bedabkt allemaal ik heb de spulletjes zoals het schuurpapiertje en de verdoezelaar gebruikt en vooral dat schuurpapier is echt super handig! Ik ben vandaag ook weer wezen oefenen en het begon met een simpele schets maar toen wilde ik hem perse afmaken om de hoofd shaduwen enzo beter onder de knie te krijgen. Ik vind hem best geslaagd behalve de mond dan, voor mijn gevoel klopt iets niet maar ik weet niet wat het is, ik heb ook nog een wit potlood kunnen gebruiken voor de lichtinval (op school gevonden en meegenomen :') ) en 3 potloden waar light en neutral op staan en een van cretacolor nero medium 3 (iemand sie weet wat nero is??) voor derest vind ik hem best geslaagd :)

Afbeelding

Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 18:39

Bedankt allemaal ik heb de spulletjes zoals het schuurpapiertje en de verdoezelaar gebruikt en vooral dat schuurpapier is echt super handig! Ik ben vandaag ook weer wezen oefenen en het begon met een simpele schets maar toen wilde ik hem perse afmaken om de hoofd shaduwen enzo beter onder de knie te krijgen. Ik vind hem best geslaagd behalve de mond dan, voor mijn gevoel klopt iets niet maar ik weet niet wat het is, ik heb ook nog een wit potlood kunnen gebruiken voor de lichtinval (op school gevonden en meegenomen :') ) en 3 potloden waar light en neutral op staan en een van cretacolor nero medium 3 (iemand die weet wat nero is en wat de 3 betekend?) voor derest vind ik hem best geslaagd voor de eerste keer vanuit deze hoek. :)

Afbeelding


Edit: Typfoutjes en nog een vraagje toegevoegd :3

Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

Re: [TEK]Voor het eerst met houtskool getekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 21:04

Iemand nog tips om vooral de vormen goed te oefenen? Ik heb de shaduwen redelijk onder de knie maar de buitenste lijnen maken is echt een grote struggle :P
Behalve van foto's kijken en namaken want dat doe ik al, meer gewoon tips en tricks die kunnen helpen :3

Selina

Berichten: 14285
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [TEK]Voor het eerst met houtskool getekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:14

Wellicht zo'n boek kopen hoe je paarden tekent? Dan begin je vaak met rondjes en zo krijg je dan de buitenste lijnen. Ik vind he schaduw gebruik ook al netjes! Bij je nieuwste zit de wang te hoog waardoor het oog eigenlijk in de wang zit maar verder is hij al goed gelukt.