Een foto natekenen of schilderen; hoe zit het met rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Een foto natekenen of schilderen; hoe zit het met rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 21:28

Na een discussie vandaag mbt het natekenen van foto's, ben ik gaan nadenken. Ik teken zelf met pastel, en gebruik voor vrij werk o.a. foto's van Internet. Iemand wees me er vandaag op dat dat misschien niet zonder meer mag. Natuurlijk voor eigen gebruik is er niet veel aan de hand, maar ik heb nu ook een werk te koop staan. Hoe zit dat eigenlijk mbt de rechten van degene die de foto gemaakt heeft? Vraagt iedereen altijd toestemming aan de fotograaf? En wat als dat onbekend of lastig is omdat je de foto van Internet hebt geplukt? Natuurlijk is natekenen niet helemaal precies kopiëren, maar het is toch een soort van vermeerdering. Ik kon op Google nog niet echt een duidelijk antwoord vinden.
Graag alleen serieuze reacties en geen vermoedens of meningen, daar kom ik niet verder mee :)

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: Een foto natekenen of schilderen; hoe zit het met rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:36

Ik zou je zo ook niet verder kunnen helpen.
Als je er echt antwoord op wil zou ik juridisch loket eens bellen.

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:48

Zo ver ik weet heb je voor wat jij wilt in dit geval, verkoop van een reproductie, toestemming nodig van de Fotograaf. Als die lastig te vinden is het een probleem voor degene die wil natekenen, niet het probleem van de oorspronkelijke maker. Om als nieuw werk gezien te worden moet een werk er anders uit zien, het exacte hiervan weet ik niet, maar als het doel op zich al een reproductie is dan denk ik dat je daar ook wel vanuit kan gaan, reproductie.

Voorbeeld, een kwalitatief slecht nagetekende pikachu die ergens in de verte op een pikachu lijkt, is nog steeds een pikachu en pikachu is eigendom van degene die pikachu ooit bedacht heeft. Zo'n tekening is leuk als fan art of als oefening, maar voor de verkoop mag het niet gebruikt worden. Ook mag het niet in een portfolio van een tekenaar als de tekenaar geen toestemming heeft van de oorspronkelijke eigenaar/maker van de pikachu.

Dit is wat ik weet, het kan wezen dat er fouten in staan (zo ja dan hoor ik dat ook graag) de regels over auteursrecht zijn imo ook best lastig en ik snap ze zelf ook niet altijd.

Ik noem hier pikachu als voorbeeld, maar het kan hier net zo goed gaan over de nagetekende versie van een beroemd schilderij, kunst, logo's en grafische plaatjes, en ook foto's.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:03


Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Re: Een foto natekenen of schilderen; hoe zit het met rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:09

Ik volg dit topic even. Ik vind de uitleg van Telpeva best duidelijk. Maar ik gebruik ook wel eens foto's van internet om te oefenen. Maar dan kleur ik het dier nét anders in, maak er zelf een andere achtergrond bij.. ik gebruik dan slechts een paar kenmerken als basis voor de tekening.. mag ik het dan wel of niet verkopen? Ben wel benieuwd.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Een foto natekenen of schilderen; hoe zit het met rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 22:19

Wat Leen plaatste van Femke is ook heel helder. Ik ga maar eens zoeken naar de fotograaf dan van het werk dat ik verkopen wil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:24

Alleen op een volledig origineel werk kun je zonder beperkingen publiceren. Want alleen op een origineel werk, krijg je zelf auteursrechten.
Als er een element in zit, dat niet had kunnen bestaan zonder de voorbeeldfoto, dan heb je te maken met de rechten vd fotograaf.

Dus alleen een kleur of achtergrond veranderen is niet voldoende om een origineel werk te maken.
Zelf een relatief abstract schilderij, waar toch nog een paar van de foto herkenbare elementen bevat, vereist toestemming vd fotograaf bij publicatie en openbaar making.

Een gemakkelijke vergelijking is muziek liedjes.
Het origineel is een melodie en tekst, met bepaalde instrumenten en een zanger.
Maar zelfs als je een sample van maar 4 seconden wil gebruiken en met andere tekst en instrumenten, is dat stukje nog steeds binnen het auteursrecht vd maker van het liedje en moet je royalties betalen als je het wil gebruiken.

Voor eigen oefening, zonder publicatie/openbaar making, mag je natuurlijk wel doen wat je wil.


Kun je een fotograaf echt niet vinden, dan kun je via Foto Anoniem een licentie kopen. Zo proberen de fotograaf dan alsnog te vinden, zodat die de betaling kan ontvangen.

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Een foto natekenen of schilderen; hoe zit het met rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:34

Heel handig om te lezen, bedankt voor de uitleg Femke!

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:44

Femke, weet jij hoe het zit met dingen 'delen' via whatsapp of email of pb? Dus wel privé, maar toch niet helemaal, omdat er dan toch meer mensen zijn die het te zien krijgen. Valt dat ook onder publiceren?

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 22:48

Zelfde geldt voor FB? Alleen mijn vrienden kunnen het zien (heb alles goed afgeschermd). Neem aan dat dat ook onder publiceren valt.

Bedankt voor alle info Femke. Ik had het topic al doorgelezen. Foto Anoniem, hoe werkt dat? Want het kan nog wel eens lastig worden de fotograaf van mijn werk te vinden. Hoe duur is zo'n licentie?

Edit: het werk dat ik wil verkopen is nagetekend van een foto dat op meerdere plekken als wallpaper te downloaden is. Eén site zegt dat de origins unknown zijn. Wat kan ik het beste hiermee doen nu?

Anoniem

Re: Een foto natekenen of schilderen; hoe zit het met rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:38

Via een service iets delen is vaak ook openbaar maken. Niet altijd.
Je mag bijv wel iets aan je vrienden en familie laten zien.
Per emailen is dus geen probleem.

Maar een service als facebook eist in zn voorwaarden al dat ze alles mogen doen met het geuploade materiaal, zelfs als je je profiel alleen voor je vrienden beschikbaar hebt.
Maar persoonlijk vind ik dat ook wel erg ver doorgetrokken.

Upload services als mijnalbum, imageshack, etc valt wel onder openbaar maken/publiceren.
En verstopte kleine lettertjes bij die services zijn soms ook naar, ze eisen ook vaak rechten op.

Foto anoniem heeft geloof ik op de site meer uitleg staan. De prijzen zijn niet erg goedkoop, dacht ik.

Als een wallpaper te downloaden is, geeft t niet perse automatisch toestemming voor reproductie/natekenen/verspreiding.
Een maker van een wallpaper kan toestemming hebben gegeven om de wallpaper gratis voor eigen gebruik te downloaden. Voor t publiceren van n tekening ervan is toch weer aparte toestemming nodig, tenzij er een licentie bij staat dat de afbeelding ook gratis commercieel gebruikt mag worden.
Het risico met dat soort afbeeldingen is relatief laag. En als je opslaat waar je m vandaan hebt, als er bij staat dat t rechtenvrij gebruikt mag worden, dan heb je jezelf goed ingedekt :-)
Je kunt dan bij problemen altijd die site aansprakelijk stellen voor de eventuele foutieve info.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Een foto natekenen of schilderen; hoe zit het met rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 00:10

Bedankt voor je moeite om dit allemaal op te schrijven :)

Deze specifieke site zei over het materiaal (de wallpapers):


DISCLAIMER

All wallpapers and backgrounds found here are believed to be in the "public domain". All of the images displayed are of unknown origin. We do not intend to infringe any legitimate intellectual right, artistic rights or copyright. If you are the rightful owner of any of the pictures/wallpapers posted here, and you do not want it to be displayed, then please contact us and we will immediately do whatever is needed either for the image to be removed where it is due. All the content of this site are free of charge and therefore we do not gain any financial benefit from the display or downloads of any images/wallpaper.

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:34

Schopje! Kan hier niet trouwens een sticky van worden gemaakt?? Lijkt me best nuttige info voor beginnende tekenaars.