[DIGI][WIP] Stal in sketchup.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

[DIGI][WIP] Stal in sketchup.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 12:45

:wave:

Ik ben weer ff bezig geweest met sketchup, een gratis progamma van google :)
Vorige topic:
[UK] [DIGI][WIP] Pensionstal in Sketchup!

Ik heb hierna iets gemaakt wat niet af is, en ik ben er nu sinds kort weer mee begonnen.
Dingen die er nog bij moeten:
- weide
- buitenbak
- nog een 20-40 binnenbak
- schuur
- kantine
- parkeerplaats
- springbak
- cross terein
- renbaan
en nog wat dingen maar die moet ik nog bedenken :)

Ik ga de paddock's veranderen, ik ga er een paar verwijderen zodat je niet zo ver hoeft te lopen. De paddock's zijn groot genoeg voor 2 paarden dus zouden ze er met zijn 2e in kunnen en anders moeten ze maar afwisselen of een gedeelte op de wei :)

Ovezicht:
Afbeelding

Stukje bak, de wasplaatsen, zadelkamer en stallen.
Afbeelding

Detail van de stallen, de paarden kunnen sociaal contact hebben met elkaar, ik ga bij de wasplaats de muur hoger maken denk ik zodat ze niet kunnen vervelen als er een op de wasplaats staat.
Afbeelding

Als jullie nog ideeën hebben hoor ik het graag!

Groetjes Anne

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [DIGI][WIP] Stal in sketchup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:50

Leuk gedaan hoor +:)+

Als je dan toch de vrije hand hebt, wat denk je van het maken van een buitendeur achterin elke stal, en elk paard daar een uitloopje geven?

En dan doe je daar achter bvb. weer een wei of gezamenlijk losgooi terrein zodat de paarden een heel wat leuker leventje hebben doordat ze op stal ook zelf even een frisse neus kunnen halen, en voor de eigenaar is het makkelijk om paard lekker met anderen op een groter stuk buiten te zetten: gewoon hekje open vanuit het uitloopje :)

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 12:56

Ja dat is wel een goed idee! :j

Alleen heb je dan wel als bijv. paarden hun eten nog niet op hebben en ze dan de wei op gaan andere paarden de stallen in lopen en het dan op eten :+ Maar dat kan natuurlijk zo verholpen zijn door de hekjes dicht te doen haha!
Ik denk dat ik een overdekte uitloop ga maken zodat de paarden wel een frisse neus kunnen halen maar als er bijv. sneeuw valt dat ze nog wel lekker buiten een rondje kunnen lopen.

edit: en dan haal ik een hoop paddock's weg, ik laat er nog 4 kleine en 1 grote staan.

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:01

Nee hoor :)

Als je paarden graag op stal wilt zetten dan hou je in principe gewoon altijd de deur naar het uitloopje aan de stal open. Ieder paard heeft dan zijn eigen stal en uitloopje waar verder niemand bij kan.

Wil je de dieren uit stal (en uitloopje) weg halen en even lekker op een fatsoenlijk grote ruimte bij elkaar zetten, dan hoef je het hekje van het uitloopje maar open te zetten, paard(en) er door te laten lopen en weer dicht te doen en dan staan ze gewoon lekker allemaal buiten :)

Geen gedoe met halsters omdoen en ze aan de hand buiten zetten, dat hoeft dan niet meer +:)+

Je kan eventueel een afdakje voor de stal maken, over het voorste stukje van de uitloop?
Dan doe je daar ook stenen onder, en het achterste stukje doe je zand zodat ze daar lekker in kunnen liggen, dutten en rollen :)

Beetje sneu om het toch al geringe uitloopje helemaal te gaan overdekken, dan staan ze nog niet echt buiten :P

Sneeuw krijgen ze niks van, maar lekker 's ochtends een dutje doen buiten in een stukje zand in het zonnetje vinden ze wel onbetaalbaar lekker +:)+

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: [DIGI][WIP] Stal in sketchup.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 13:07

Ja een deel overdekken zou beter zijn :j Het is meer voor de pensionklanten dat hun paard niet in de sneeuw staat, wij hebben hier van die gaten in de paddock door de opgevroren modder en als er dan sneeuw overheen ligt ben ik bang dat die onderuit gaat of iets scheurt oid.

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [DIGI][WIP] Stal in sketchup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:22

Zo'n uitloopje aan de stal van hooguit 4 meter breed is nu niet echt een plek waar paarden kunnen gaan rennen :P

Bovendien zal een paard dat altijd buiten kan lopen, niet ineens verrast worden door sneeuw of gladheid, ze staan er immers in dus merken de verandering wel op :)

Mutsjes die daar bang voor zijn doen de staldeur dan maar dicht hoor die paar dagen in het jaar dat het sneeuwt :P

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: [DIGI][WIP] Stal in sketchup.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 13:27

Haha ja ben het met je eens! Ik ga binnen ook nog 2 paddock's maken voor als er sneeuw ligt dat de paarden toch nog even kunnen rennen.

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [DIGI][WIP] Stal in sketchup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:54

Wordt een mooi spulletje hoor zo te horen :D

Je kan ook een binnenbak van 20x60 doen, die je tijdelijk in 2 "paddocks" van 20x30 kunt delen indien nodig :)

kimberley23

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:17

Super leuk, heb je vorige topic ook gevolgd :)

Ik volg weer! :D

Is echt heel erg veel werk!

othelloster

Berichten: 2309
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: [DIGI][WIP] Stal in sketchup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:02

Ik volg weer echt heel mooi gemaakt!

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:21

Ik ga nu met een hele andere reactie afkomen maar ik vraag het mij gewoon af (voel je niet aangevallen) :')

Maar gewoon in het algemeen.. wat is er zo leuk aan om dat te maken? Ik zou er alleen maar depressief van worden omdat ik weet dat dat toch nooit werkelijkheid wordt :P
En wat is het nut ervan? schiet me niet af aub, ik ben gewoon benieuwd..

nuvel

Berichten: 1477
Geregistreerd: 15-10-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:03

Goeie vriendin van mij was daar ook echt goed in, we klooiden wel eens samen echt leuk hoor maar zo goed als jij TS dat waren we nog niet, kost wel wat training zeker? Je moet er echt veel ruimtelijk inzicht voor hebben, respect hoor, ben benieuwd naar het volgende _/-\o_

RDuijn

Berichten: 360
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: heerhugowaard

Re: [DIGI][WIP] Stal in sketchup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:09

Leuk idee om zo iets te maken

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 23:23

Even een update! ik ben weer begonnen, ga dit topic ook wat meer bijhouden met updates :j

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [DIGI][WIP] Stal in sketchup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:25

Geweldig, ik snap helemaal geen bal van de sketchup, ik heb het ook op mn laptop maar het lukt van geen meter xd