[SCH][WIP]Portrait

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

[SCH][WIP]Portrait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 18:20

Het schoot al een paar keer door mn hoofd, maar deze keer bleef het toch echt hangen en besloot ik er wat mee te doen. Op de middelbare school had ik tekenen in mijn vakkenpakket en heb ik daar een aantal projecten voor moeten maken. Zie hieronder de remake. Ik hoop gedurende de week updates te kunnen plaatsen :)

1. Men neme een foto en bewerkt deze in Photoshop zodat het abstracter wordt
Afbeelding

2. De laptop als lichtkast gebruikt en alle lijnen over getrokken op kalkpapier
Afbeelding

3. En met veel geduld krijg je dan dit
Afbeelding

4. Daarna het kalkpapier op het doek gelegd, omgedraaid en dan de lijnen over getrokken zodat het grafiet op het doek komt
Afbeelding

5. En de eerste laag verf erop gezet
Afbeelding

Morgen eerst even om fijnere kwastjes, want ik heb me toch wel miskeken op al dat priegelwerk :') Misschien ook iets te donker begonnen. Dat bekijk ik morgen nog een keer.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, of er mensen tips hebben en of er meer mensen zijn dit dit al eens gedaan hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:42

Ik vind zelf overtrekken 'not-done'. Het is dan geen portret, maar een ingekleurd overtreksel. :)
Ik zou zelf een mooi portret ook mooier vinden dan zo'n 'schilderen op nummer' idee. Het is zo grof, die bewerking die je gemaakt hebt.

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 19:44

dat mag je vinden hoor. er zitten echter zoveel kleine details in dat mij dat onmogelijk leek om het te tekenen, zelfs mbv rasters. :)

edit: nav jouw edit: ik wilde hem juist grof. het mag gerust je stijl niet zijn. maar zo afzeikerig posten, daar heb ik niet veel aan :?

Anoniem

Re: [SCH][WIP]Portrait

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:57

Jammer dat je het meteen als afzeikerig en 'heb ik niets aan' bestempelt (omdat ik niet met 'wow geweldig' reageer?). Zo was het helemaal niet bedoeld, kunst is nu eenmaal persoonlijk. Ik vind de foto leuk maar had liever het origineel geschilderd zien worden. Maar zal verdere tips/ commentaar dan wel voor me houden.

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Re: [SCH][WIP]Portrait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 20:00

nee het gaat me niet om reacties als wow geweldig. jammer dat jij op jouw beurt denkt dat het mij daar om te doen is.......

ik heb er voor gekozen om niet de foto te schilderen zoals ik hem origineel heb. ten eerste, dat kan ik niet, en ten tweede ik zat met het project van vroegah in mn hoofd wat ik nog eens wilde doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:02

Ok, prima! :)
Btw, zeg nooit dat je iets niet kan. :D :Y)

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [SCH][WIP]Portrait

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:15

Goh foto zou gemakkelijk geschetst worden. Als je het al overtrekt zou ik gewoon de groffe lijnen doen. En niet stipje per stipje. Nu is het inderdaad gewoon inkleuren.
Maargoed, deze reactie enkel omdat je zegt dat het niet kan. Je kan als je met raster zou werken ook miniblokjes maken he, dan is het al helemaal niet moeilijk meer om het over te zetten maar dan zit er toch iets van je eigen hand in.
Veel detail zit er trouwens niet in, ja die stippen, maar dat zie ik niet als detail maar als kleurovergang.

Ach goed ik ga niet zeuren, het is jouw werk, ben wel benieuwd hoe het wordt.

jasz

Berichten: 2220
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:01

ik vind het heel leuk! ik ben het wel eens met de vorige reactie, het is een soort van inkleuren. maar dat maakt het voor mij niet minder leuk. het kan nog steeds een heel leuk schilderij worden. ik ben benieuwd.

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Re: [SCH][WIP]Portrait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 10:30

o maar het klopt dat het inkleuren is. maar onder portret wordt toch niet alleen waarheids/fotogetrouwe/geschetste/uit de hand getekende afbeeldingen verstaan? kan imo net zo goed abstract zijn, op deze manier opgebouwd, etc :)

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [SCH][WIP]Portrait

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:44

Ben benieuwd wat je ervan maakt. Vind die popart style wel leuk.
Ik vind het juist fijn dat je eerlijk aangeeft dat je de foto hebt overgetrokken. Er zijn ook genoeg bekende schilders, nu en in het verleden die dit doen/deden.
Je kleurt het altijd nog zelf in en je doet niet alsof je alles helemaal zelf hebt gedaan.
Ik heb in het begin ook heel veel gebruik gemaakt van projectoren. Natuurlijk leer je meer van schetsen, maar soms wil je gewoon wat moois maken en wat is daar mis mee?
Gewoon het schetsen blijven oefenen en je eigen ding blijven doen.

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:57

Daisyree schreef:
Ben benieuwd wat je ervan maakt. Vind die popart style wel leuk.
Ik vind het juist fijn dat je eerlijk aangeeft dat je de foto hebt overgetrokken. Er zijn ook genoeg bekende schilders, nu en in het verleden die dit doen/deden.
Je kleurt het altijd nog zelf in en je doet niet alsof je alles helemaal zelf hebt gedaan.
Ik heb in het begin ook heel veel gebruik gemaakt van projectoren. Natuurlijk leer je meer van schetsen, maar soms wil je gewoon wat moois maken en wat is daar mis mee?
Gewoon het schetsen blijven oefenen en je eigen ding blijven doen.


Helemaal mee eens.
Gebruik zelf echter geen hulpmiddelen. Ik doe er wel langer over om de verhoudingen goed te krijgen maar het geeft veel voldoening als ik, zonder dat het exact het voorbeeld is, het desbetreffende dier toch weet te pakken. :)
Gebruik wel mijn kwast om afstanden te meten trouwens. Mja dus toch een heel klein hulpmiddeltje. :P


Ben benieuwd hoe het gaat worden Ariebombarie. Je gaat ook voor dezelfde tinten als het voorbeeld? Wat voor verf gebruik je?

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:48

Ik zal een geheimpje verklappen: De grote meesters trokken ook over. Nou ja, een soort van. Zelf beamer ik ook af en toe, maar dit gebruik ik alleen om een grove schets te maken en alleen bij grote afmetingen. Scheelt weer uren pielen op verhoudingen. je techniek doet me denken aan die schilderijen waarbij je de vakjes in moet kleuren (schilderen op nummer?), daar ben ik zelf niet zo'n hele grote fan van, maar ieder zijn eigen ding toch? Het is trouwens meer grafisch dan abstract. ;) Ik ben heel benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden. Het ziet er al goed uit. Hoe groot is het werk eigenlijk?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:53

Ik zie het probleem ook niet zo, je geeft netjes aan dat je het hebt overgetrokken en op zich is dat toch geen schande? Ja, je leert er weinig van en dat misschien zonde. Ik trek zelf nooit over omdat dit voor mij geen voldoening geeft (ik zie het toch een beetje als "valsspelen" voor mezelf omdat juist het schetsen eigenlijk het moeilijkst maar ook het leukst is - maar dat is persoonlijk natuurlijk). Ik vind de grafische stijl wel leuk zo, wordt alles in grijstinten of komt er ook kleur bij?

TLNLSDB

Berichten: 1313
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:58

Gaaf hoor!
Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het af is.
Veel plezier ermee. :)

idsie

Berichten: 1117
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Raalte

Re: [SCH][WIP]Portrait

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:51

mensen onderschatten vaak het overtrekken. ik doe een kunstopleiding en daar leer je alles met overtrekken op een lichbak. en hoe vaker je overtrekt hoe beter je alles uit de hand kan;). niets mis mee als je het mij vraagt. zolang je het op klein formaat en niet abstract maar gewoon OOK zonder overtrekken kan!

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:19

idsie schreef:
mensen onderschatten vaak het overtrekken. ik doe een kunstopleiding en daar leer je alles met overtrekken op een lichbak. en hoe vaker je overtrekt hoe beter je alles uit de hand kan;). niets mis mee als je het mij vraagt. zolang je het op klein formaat en niet abstract maar gewoon OOK zonder overtrekken kan!


Hoezo onderschatten, wat is er moeilijk aan overtrekken? Of begrijp ik je verkeert?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:34

Vraag me ook af wat voor kunstopleiding dat dan is want als je bij die van mij iets niet leert dan is het wel overtrekken en bij de andere die ik ken gaat 't er hetzelfde aan toe :+ overtrekken maakt je geen betere tekenaar. Het werkt juist tegenovergesteld, je leert er minder goed door uit de hand te werken :j Dat leer je door te schetsen. Véél te schetsen. :)

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [SCH][WIP]Portrait

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:36

Uhm zullen we voor deze discussie een ander topic openen. Het is niet zo netjes om dat in het topic te doen.

TS heb je al een update?

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Re: [SCH][WIP]Portrait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:04

nog geen update helaas, werk en gezondheid laten het even niet toe deze week :\

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [SCH][WIP]Portrait

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:06

Dan wachten we rustig af ;)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: [SCH][WIP]Portrait

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:13

Jammer Aar, ik ben benieuwd hoe hij gaat worden! Hoe groot is het werk eigenlijk?

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:59

Dat is minder, beterschap....zie de ups tegemoet.

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Re: [SCH][WIP]Portrait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 17:44

ja mn lijf werkt nog steeds niet heel erg mee, is ongeveer 40 bij 30 ofzo.

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:12

Ik heb persoonlijk geen problemen met overtrekken - tenzij je bijvoorbeeld nog eens in opdracht gaat werken. Plus, je zet het er gewoon bij. Je ziet hier bij UK ook wel eens dat ze zeggen dat ze het zelf getekend hebben, en het uiteindelijk toch overgetrokken blijkt. Daar heb ik wel een hekel aan :P

Maar, vind het er al leuk uitzien! Ben benieuwd naar het eindresultaat :)
En beterschap!