[DIGI][WIP] Mijn droomstal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

[DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 12:47

Aangezien de vorige gesloten ivm een foutje is hij hier opnieuw maar nu goed ;)

Ik heb gezocht voor een verzamel topic maar ik vind m persoonlijk niet, dus een nieuw topic dan maar...

Ik heb altijd 100 ideeën en halverwegen verander ik weer... toch nu eens een poging gewaard op iets op t scherm te zetten. Dit is een idee/droomstal en geen werkelijkheid. Ik heb dus geen rekening gehouden met eventueel budget en plaats. Ik ga er even vanuit dat je onbeperkt geld hebt en gigantisch veel land hihi.
Wel heb ik wat ideetjes die ik graag zou willen maar niet weet of deze mogelijk zijn, ik wil er dus geen fantasie werkje van maken maar iets dat of t nu praktisch is of niet, wel in mogelijk is.

Dingen die ik tot nu toe graag had gewild maar niet weet of t kan is t volgende:
bij de uitlopen de tussenwant met lint, dit omdat ik t eigenlijk met slecht weer open wil zetten zodat ze 1 grote uitloop hebben maar het zijn wel wat meters en of dat kan zonder paaltjes (t moet namelijk geen uren werk zijn alles open te zetten op een dag)

De stallen zijn 3,65 x 4,50 ongeveer,
het padock/uitloop per stal is 3,65 x 6
het is de bedoeling dat de uitlopen voor 95% open blijven behalve met heel slecht weer/blessure
De voerbakken kunnen omgedraait worden naar t gangpad
hier t eerste voorbeeld, wel vermeld ik even dat dit de eerste x is dat ik met t programma werk


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:08

Persoonlijk zou ik de tralies tussen de boxen gesloten houden en niet zo breed. Veel paarden willen geen `gedwongen`contact en die kunnen dan achter de muur wegkruipen als ze hun opdringerige buur even niet op prijs stellen. Het aantal vierkante meters is namelijk te klein om serieus voor een ander paard weg te lopen zoals ze op de wei zouden doen. Om toch dat contact wat jij hier wilt te bevorderen zou ik de voorkanten openlaten, zodat ze via daar met elkaar kunnen knuffelen/groomen.
De uitlopen zijn supergeschikt voor paarden die revalideren van een peesblessure ofzo. Te klein om te gaan racen, te groot om van ellende tegen de muren op te kruipen en toch een beperkte mogelijkheid om te spelen met de buren.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 14:52

dankje, wellicht dat dat idd een optie is, ik zal het nu niet veranderen maar zeker mee nemen stel ik zou ooit een stal (al zijn het er maar een paar) plaatsen.
Ik had het toen dr tijd bij black beauty gezien en vond t een leuk idee, vandaar. Ook twijfelde ik enorm over groepsstallen of dit..en zo hadden ze toch een eigen plekje ook met voeren maar toch zo veel contact als mogelijk.

Wellicht is het een optie om de trailies inderdaad helemaal dicht te maken maar er een raam in te zetten zodat ze open kunnen als ze het prima met elkaar kunnen vinden. Ik vraag me alleen af of zoon raam dat open is (heb t wel eens gezien bij een echte stal maar heb t nooit nagevraagd) de kans op verwondingen niet groter maakt omdat het dus in 1 van de stallen hangt
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 22-08-12 15:25, in het totaal 2 keer bewerkt

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:08

Hier even een update van vandaag tot gister.

Dit is de wasplaats, gewoon 2 plaatsen met 2 putjes, en 1 plekje voor solarium.
Afbeelding


Hier zie je de trap naar de hooizolder, de rechthoekjes die je in de vloer ziet zijn de luiken.
ik heb de rest even doorzichtig gelaten zodat je de stallen blijft zien, in het echt is dat natuurlijk geen glaze plaat maar hout ;)
de horizontale palen kunnen eraf geklikt worden zodat je met een traktor erbij kan.
Afbeelding


Hier zie je t geheel van bovenaf, de uitlopen zijn af, de voordeur is aangepast in grote zodat er een traktor doorheen kan
Afbeelding

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:16

Had je stallen gehad, dan had ik mijn paard wel bij jou gezet :p
Het ziet er dus zeer netjes uit in mijn ogen !
Alleen... Waar is de zadelkamer ?? :p

EDIT: waar heb je dit gemaakt ??

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:20

ik ben nog niet klaar hoor ;) zadelkamers/weide etc komt er nog bij...
Met sketchup is het gemaakt

badass

Berichten: 1595
Geregistreerd: 14-03-12
Woonplaats: In het spookhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:26

Heel mooi!
Waarom heb je een solarium:o ?
Ik ben nu ook bezig met sketchup alleen het lukt niet echt haha

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:53

Heee de solarium :D Haha ziet er goed uit zeg!!

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:58

haha dankje ...en met extra dank aan jou voor t maken en uploaden ;)

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:02

Misschien een tip voor de spuitplaats is om de slangen niet op te rollen, maar aan een zwenkarm te hangen. Kom je nooit in de knoop met je slang en kun je makkelijk heen en weer bewegen van de ene kant van het paard naar de andere kant.

Ziet er mooi uit :)!

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:05

SunxLove schreef:
Heel mooi!
Waarom heb je een solarium:o ?
Ik ben nu ook bezig met sketchup alleen het lukt niet echt haha



omdat het de bloedcirculatie stimuleert, ze zo snel drogen na t werk/wassen waardoor verkoudhoud minder voorkomt en eigenlijk vooral omdat paarden t lekker blijken te vinden (niet allemaal natuurlijk) t is dus eigenlijk meer een extraatje. in sommige situatie's zie ik er het voordeel wel van, vooral als het geen 30 graden is en ze dus niet zo snel drogen en je ze met een deken op weer de stal in wilt zetten. Of ze op zn minst niet nat buiten wilt zetten ;)

Als ik ooit echt de lotto win word het waarschijnlijk een Thermium
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 22-08-12 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:06

_Noor schreef:
Misschien een tip voor de spuitplaats is om de slangen niet op te rollen, maar aan een zwenkarm te hangen. Kom je nooit in de knoop met je slang en kun je makkelijk heen en weer bewegen van de ene kant van het paard naar de andere kant.

Ziet er mooi uit :)!



jups dat wilde ik eigenlijk ook maar t was me te ingewikkelt een slang te tekenen met zoon ding :P deze slang heb ik gewoon gevonden en had iemand al gemaakt (buiten t solarium de kraan t stro en de slang heb ik alles zelf gemaakt btw)

badass

Berichten: 1595
Geregistreerd: 14-03-12
Woonplaats: In het spookhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:06

AlexandraM schreef:
SunxLove schreef:
Heel mooi!
Waarom heb je een solarium:o ?
Ik ben nu ook bezig met sketchup alleen het lukt niet echt haha



omdat het de bloedcirculatie stimuleert, ze zo snel drogen na t werk/wassen waardoor verkoudhoud minder voorkomt en eigenlijk vooral omdat paarden t lekker blijken te vinden (niet allemaal natuurlijk) t is dus eigenlijk meer een extraatje. in sommige situatie's zie ik er het voordeel wel van, vooral als het geen 30 graden is en ze dus niet zo snel drogen en je ze met een deken op weer de stal in wilt zetten. Of ze op zn minst niet nat buiten wilt zetten ;)


Weer wat bijgeleerd! :D

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:12

De stukken tussen de stallen zijn nu overgins kleiner gemaakt (1 metertje dat open is) en de muur is wat doorgetrokken zodat ze iets meer prive hebben indien ze dit wensen... als je paarden hebt die echt niet samen kunnen en op zn minst de stal buurvrij moeten hebben kun je nu doordat de tralies aan beide kanten hoog is ook eventueel een plank ervoor hangen. maar zoals gezegt t is een droomstal en niet gebazeert op t feit of t prakties is of niet :P Alleen let ik erop dat het wel mogelijk is en t geen pure fantasie is

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:22

ALexandraM als je al zo kan maken: dan mag je voor mij wel de ultieume buitenstallen tekenen:) Ik wil straks 4 stallen zetten;) Het liefst per 2 tegen over elkaar ook met tussenpad. En ook paddocks. Nu heb ik een eenvoudige schuilstal 2x voor een mini en een grote en ben nog druk aan het veranderen. Maar ik heb ooit ook wel geprobeerd te tekenen zoasl jij in dit programma maar het lukte niet zoals jij nu doet;) Gaaf hoor!

We werken voor hekken veel met natuurlijke dingen ook voor het groen. Zoals palen van wilgentakken;) Die lopen dan weer uit en vlechten dan er tussen met de dikke hazelaar takken. MOet er daarna wel een stroomdraadje langs anders denkt paard lief snel dat het eetbaar is;)

Maar met spuitplaats ben ik nog aan het dubben..want kan het niet zo doen dat die binnen is..meer een schuilhut hoekje dan buiten;)

Maar wel leuk hoor fantasie op papier zetten als er geld genoeg is. We hebben 2,7 hectare met 1 paard en een mini en nu nog eenvoudige schuilstal gebouwd uit een oude chalet. Maar als ik meer geld had..zou ik het wel weten:)

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:45

Ik vind die hooizolder boven de stallen wel zonde. Dat worden benauwde hokken met zo`n laag dak erboven. Bovendien in deze tijd niet praktisch met laden en lossen, zeker niet als je grote pakken neemt.
Misschien kun je de tussenschotten in de poetsplaats nog wat verhogen? Minder risico dat een paard er bij een panieksituatie met zijn benen overheen springt en een hoefsmid die er aan het werk is, kan onder de schotten door als het nodig is en voelt zich zo minder opgesloten.

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:04

Misschien een idee om een 'douche' te pakken ipv een slang om de paarden af te spuiten :) Zo staan paarden er niet op + het is luxe :D

Ben benieuwd hoe het zal zijn als het af is, of toch zo goed als, want ik denk dat een droomstal nooit geheel klaar kan zijn :)

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:07

Ziet er gaaf uit zeg!

Er zit trouwens een functie op waarmee je door de muren kunt kijken, dan kun je ze gewoon maken zoals je wilt.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 18:48

Capopjekop: oo weet je welke knop want ik ken m nog niet ;)

xliesssx: had al ergens gezegt dat ik dr zoon stang voor wil hebben maar t me te lastig was die te maken en de slang was al door iemand die sketchup gebruikt gemaakt..
En nee denk dat de mijne ook nooit af is...ik heb ook zoveel ideeen dus heb ook meerdere versie's van iets dat ik graag zou willen haha

@Capriole 79: dat valt reuze mee! ik sta nu zelf op een stal waar het zo is als hier, tuurlijk met echt warm weer is het boven wel warm maar de enige rede dat je daar bent is om ff hooi en stro naar beneden te gooien als je een stal mest.
Het slepen met hooi naar elke stal vanaf de grond vind ik persoonlijk lastig en t is zoveel veegwerk om alles weer van de grond te krijgen.
Het hooi dat opgeslagen is word ergens anders geplaatst, dit is alleen de plek waar t hooi per paard neergezet word.
Hoe hoog denk jij dat de tussenschoten moeten van de wasplaats? Dat wist ik dus maar niet en kon nergens een voorbeeld vinden.
Wat betreft de hoefsmid, het is de wasplaats, de zooi van t bekappen hoeft niet in de putjes terecht te komen dus die zetten ze maar aan stal vast of buiten.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:03

Ruim boven de schofthoogte van de paarden?
Misschien kun je trouwens het `gat`tussen de boxen aan de achterkant van de stal al laten beginnen en dan wel die ronde vorm van de overgang in tralies houden, maar dan in baksteen. Dan heb je al een heel stuk rust recreeëerd.
En omdat dit de ideale stallen moeten worden, misschien ook een luik in de vloeren, waar je de mest in kunt scheppen/vegen, voor een makkelijke afvoer via de kelder?
Verder nog 1 detail: Misschien de deuropeningen naar buiten met rubber afdekken, voor als ze in- of uitstormen en met hun heupen tegen de zijkant aanknallen? Je buitenpaddocks misschien het voorste gedeelte betegelen, voor gezonde voeten, nattigheid en zodat je het stalstrooisel dat ze mee naar buiten lopen terug kunt vegen?

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 00:56

Dankjewel, t moeten niet echt de idiale stallen woorden maar mijn droomstal ;) das nogal een verschil...
Zal dalijk ff foto uploaden van hoe de stalwanden er nu uitzien
Zal iig je ideeen weer meenemen ;)

ik vind overgins ruim boven de schofthoogte teveel gevraagd, de meeste van die poetsplaats wanden zijn lager (rond de lengte die ik heb) als ik eraan denk dat ik ooit in mn droomstal ook een shire heb heb ik dalijk een wand van bijna 2.50 nodig. Althans in mijn stal dan ;)

ik zag net trouwends ook matten voor in paddock bij BOS rubbber.. dan heb je de zooi van t zand niet, is anti slip en t stro is ook makkelijk naar binnen te slepen.. wellicht is dat een fijne optie :)
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 23-08-12 01:11, in het totaal 3 keer bewerkt

veersche
Berichten: 1051
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Weustenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 01:00

Heel mooi! Ik ben alleen geen fan van het "van bovenaf opstrooien en hooi geven". Is veel te veel stof voor de paarden.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 01:06

ik heb dr op de stal nu niet echt last van aangezien de paarden buiten staan op moment van het mesten..echter ik denk ze toch weg te halen omdat dit eigenlijk gaat om een eigen (en geen verhuur) van stallen... dan is het dus onpraktisch om elke sta van boven te doen. Voor pension klanten vind ik t juist prettig zo kun je prima ieder hun eigen stro/hooi geven anders word t zoon warboel (als ze dus zelf moeten mesten)

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 01:20

nou zeg hoe dom kun je zijn.. ik open sketchup, dan krijg je een nieuw scherm, ik DACHT dat ik op openen klikte, mijn stal aanklikte en dus naar mn werk ging.
Kwam nog een veldje dus ik klik op ja en huppa niet mijn stal daar... wat heb ik nu gedaan?

Op opslaan geklikt en het overschreven!! weg uren werk!!! grrrrr
Nja ik begin wel opnieuw maar t zal dan vast iets anders worden, of ik t nog deel op internet weet ik niet zeker, voor de geliefde onder ons mag je me altijd bpjen en houd ik je wel op de hoogte of geen een berichtje als hij ver af is.

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [DIGI][WIP] Mijn droomstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:15

oh nee, meen je dat nu ?!
Knap irritant is dat... |o

Ik wil in ieder geval wel op de hoogte worden gehouden ;)