[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Shiloh

Berichten: 19767
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:03

Aaah. Van het doodle boek? Heb me daar ook een tijdje mee vermaakt :P , ben alleen ook niet goed in zelf iets verzinnen.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:27

Ziet er beide netjes uit, Amber en Janouk! :D
Ik heb geen ervaring met tekenen op zwart papier, Amber, maar ik denk dat je kans loopt dat je tekening er niet van opknapt als je er met zwart overheen gaat, aangezien zwart papier vaak wat minder kleurverzadigd is en ook een andere textuur heeft dan potlood.

kosseh schreef:
Leuk topic! Ook leuk om alle verschillende stijlen te zien.
Vind al die realistische tekeningen/schilderrijen zo gaaf!!

Ik ben sinds een maandje aan het tekenen. Zocht een hobby die ook met corona kon. Die niet actief was, doordat ik aan het herstellen ben van een enkel blessure.

Tot nu toe kom ik nog niet verder dan Doodlen, met een voorbeeld erbij. Zelf iets leuks bedenken vind ik nog lastig

[ [url=m/rViknT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hebben jullie nog tips? Sites of filmpjes met uitleg op beginners niveau zijn welkom :D
Enkele YT-kanalen die ik zelf heel fijn vind:
Proko: https://www.youtube.com/c/ProkoTV
Aaron Blaise: https://www.youtube.com/user/AaronBlaiseArt
Art Prof van Clara Lieu: https://www.youtube.com/c/ClaraLieu
Istebrak: https://www.youtube.com/c/Istebrak

Aaron heeft ook heel veel filmpjes over 'character design,' die heel nuttig zijn als dit een beetje is wat je wilt!

Waar jij zo te zien ook een beetje op vastloopt is het stukje 'storytelling.' Daar heeft Cyril Rolando een handige tutorial voor: https://www.deviantart.com/aquasixio/art/Tutorial-12-ImagInAction-179935595 met een link naar een site waar je random woorden en zinnen kunt genereren: http://watchout4snakes.com/Random/RandomPhrase.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:46

Een kanaal dat ik heel erg kan aanraden is ArtProf. Ze hebben een enorme range van onderwerpen en zeker Clara Lieu is een geweldige lerares.
Ik luister heel graag naar de videos terwijl ik aan het tekenen ben.

Ik ben zelf sinds een paar maanden weer wat serieuzer begonnen met tekenen, en heb vandaag toevallig een Ipad besteld. Was altijd een beetje 'tegen' digitaal tekenen, maar nu ik zie dat je door middel van specifieke brushes ook echt het gevoel van potlood/olieverf/waterverf/... kan recreëren, wou ik het toch eens een kans geven. :) .

Volgens mij volg ik hier al een paar bokkers uit dit topic op Instagram, maar misschien is het leuk om nog eens instagramaccounts uit te wisselen?

Ik ben heel slecht in topics bijhouden :') Maar ik ga mijn best doen om af en toe wat mee te praten!

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

horsiegek

Berichten: 2350
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-22 18:11


Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:30

Mkango schreef:
Ziet er beide netjes uit, Amber en Janouk! :D
Ik heb geen ervaring met tekenen op zwart papier, Amber, maar ik denk dat je kans loopt dat je tekening er niet van opknapt als je er met zwart overheen gaat, aangezien zwart papier vaak wat minder kleurverzadigd is en ook een andere textuur heeft dan potlood.


Dankjewel!
Dan hou ik hem zo.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:02

amber15 schreef:
Zijn kop is echt al mooi zeg. Die veren lijken me ook lastig ja.

En hij is af. Ik zat te twijfelen of ik donkere stukken nog iets meer aan zou zetten met zwart potlood. Hebben jullie daar ervaring mee?
[ [url=m/S7yvLP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel mooi. Ik zou zeker geen zwart potlood gebruiken, die zijn heel anders gepigmenteerd.


kosseh schreef:
Leuk topic! Ook leuk om alle verschillende stijlen te zien.
Vind al die realistische tekeningen/schilderrijen zo gaaf!!

Ik ben sinds een maandje aan het tekenen. Zocht een hobby die ook met corona kon. Die niet actief was, doordat ik aan het herstellen ben van een enkel blessure.

Tot nu toe kom ik nog niet verder dan Doodlen, met een voorbeeld erbij. Zelf iets leuks bedenken vind ik nog lastig

[ [url=m/rViknT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hebben jullie nog tips? Sites of filmpjes met uitleg op beginners niveau zijn welkom :D

Welkom :D.

Leuke doodles. Lekker doorgaan, hoor. Uiteindelijk komt er wel iets voorbij dat je zelf verzint.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:06

Ik zou eerst een boekenlegger voor mezelf maken. Maar nee hoor, mijn hersens wilden toch eerst iets in zwartwit maken, want ik vond Chester zo leuk om te doen. Dus ja. Daar ga je dan:

Afbeelding
Een Andalusier hengst, de referentiefoto is van Karen Broemmelsick, die ik heb gecropt :7. Nog niet af, uiteraard. Maar ik ben aardig opgeschoten.

Ik denk dat er nog wel wat Andalusiers en Lusitano's in mijn tekentoekomst liggen, haha.

Anoniem

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:14

Hij is zoooo gaaf, San! <3 Ik kijk alleen een beetje raar tegen het (voor ons) linkeroog aan. Ik denk doordat er niet echt schaduw zit onder dat stukje voorpluk net boven z'n oog, maar kan zijn dat je daar nog mee bezig bent. :D

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:20

De voorpluk valt achter het oog, daar zit een lijn slagschaduw dat wegvalt in het haar, maar verder niks.

Wellicht dat ik daar nog e.e.a. aan verander. Eerst de rest afmaken, dan kan er nog getweakt worden :j.

Jis_

Berichten: 11470
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:17

Ik dacht even puilt dat oog een beetje uit, maar ik zagen even de wimpers aan voor lichtval in het oog. Nu zie ik hem goed :D

Sterke plaat, prachtig! Favoriet bij mij van je zwart wit tekeningen :j

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:20

Ik snap hoe hij zit, en ik vind het ook moeilijk uitleggen wat ik eraan zie, haha. Maar wellicht dat het geheel het wat meer rechttrekt als hij eenmaal af is!

Dit is mijn projectje voor vandaag:
Afbeelding

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:23

Jis_ schreef:
Ik dacht even puilt dat oog een beetje uit, maar ik zagen even de wimpers aan voor lichtval in het oog. Nu zie ik hem goed :D

Sterke plaat, prachtig! Favoriet bij mij van je zwart wit tekeningen :j

Ja, die snap ik wel idd, ik heb er inmiddels al wat verder aan gewerkt en het oog wat aangepast en wat meer lichtinval erbij verzonnen, haha.

Dank je wel :D.


Mkango schreef:
Ik snap hoe hij zit, en ik vind het ook moeilijk uitleggen wat ik eraan zie, haha. Maar wellicht dat het geheel het wat meer rechttrekt als hij eenmaal af is!

Dit is mijn projectje voor vandaag:
[ Afbeelding ]

Ja, wie weet. Er zit nog wat werk in :j. Zwartwit is niet per se sneller dan kleur :)).

Mooi al +:)+. Een volbloed gok ik.

Anoniem

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:25

Haha, nee, dat is zeker waar! :))

Jep, Grove Ferry. Een vriendin van me was zijn groom tot hij naar Australië verkocht werd, dus ze krijgt hier een print van. :D

Meer mensen die Project Rembrandt volgen trouwens?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:32

Heel mooi San. Ik keek ook een beetje raar aan tegen het linkeroog, maar dat was omdat ik net als Jis de wimpers niet herkende,waardoor het oog lijkt uit te puilen.

Mkango, tof al, zeker de lichtinval! Mooie kleurgebruik ook.

Wat is project Rembrandt?

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Jis_

Berichten: 11470
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:50

Zou voor geen goud mee willen doen, die druk van in de een paar uur tijd iets moeten maken en dat dan met je kop op tv, no thanx maar kijk het graag. :D Heel benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen.

Is een schilderwedstrijd zondagavond op npo 1 Schemerdier. Gister de eerste aflevering, van seizoen 3 of 4 denk ik?

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:36

Schemerdier schreef:
Heel mooi San. Ik keek ook een beetje raar aan tegen het linkeroog, maar dat was omdat ik net als Jis de wimpers niet herkende,waardoor het oog lijkt uit te puilen.

Mkango, tof al, zeker de lichtinval! Mooie kleurgebruik ook.

Wat is project Rembrandt?

Thanks! Klopt ja, in het echt zie je wel duidelijker dat het wimpers zijn. Ik heb t e.e.a. nog aangepast aan het oog, het is ook allemaal zo klein :=.

Project Rembrandt kijk ik niet.

Jis_

Berichten: 11470
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:30

_San87_ schreef:
Ja, die snap ik wel idd, ik heb er inmiddels al wat verder aan gewerkt en het oog wat aangepast en wat meer lichtinval erbij verzonnen, haha.

Dank je wel :D.


Doe ik ook wel eens, dan valt je oog er gelijk goed op. Zo zonde als mensen gaan zitten turen naar iets in je werk wat ze niet (helemaal) thuis kunnen brengen, als het om realisme gaat tenminste :D

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Sheran

Berichten: 17216
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:47

@Kosseh: je kunt ook aquarel met je doodles combineren! Dat je een paar mooie kleuren losjes over de achtergrond zet, of juist eerst random kleuren op de ondergrond maakt en dan eroverheen doodlet :). Google maar eens op doodle watercolor of line and wash of op insta: creationsbyceecee.

Heel mooi San en Mkango!

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:16

Jis_ schreef:
_San87_ schreef:
Ja, die snap ik wel idd, ik heb er inmiddels al wat verder aan gewerkt en het oog wat aangepast en wat meer lichtinval erbij verzonnen, haha.

Dank je wel :D.


Doe ik ook wel eens, dan valt je oog er gelijk goed op. Zo zonde als mensen gaan zitten turen naar iets in je werk wat ze niet (helemaal) thuis kunnen brengen, als het om realisme gaat tenminste :D


Ik vind het er sowieso altijd wat anders uitzien op een foto als in het echt. Vaak verlies je dan toch wat subtiele overgangen (of ik kan geen goede foto's maken :+ )

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Jis_

Berichten: 11470
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:58

Klopt. Heel goede foto’s maken van kunst is ook een vak apart :j

Soms ben ik wel tevreden met een foto van mijn werk

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama


horsiegek

Berichten: 2350
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 09:52

Gaaf San! Heb het resultaat in je andere topic gezien, erg mooi geworden.
Mooie opzet al Mkango, fijn met zoveel kleur!

Heb gisteravond even Project Rembrandt teruggekeken, vind het eerlijk gezegd niet hele eerlijke doorstromers in de eerste ronde, was echt fan van het werk van de man uit Afghanistan o.a.. De man die illustrator is vind erg talentvol! Ben benieuwd hij deze 10 zich gaan ontwikkelen dit seizoen. Ik denk dat ik mij wel eens ga wagen aan de thuisopdrachten, leuke stok achter de deur om straks na de examens (nog één week yeah) weer op te starten.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Jis_

Berichten: 11470
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:45

horsiegek schreef:
Gaaf San! Heb het resultaat in je andere topic gezien, erg mooi geworden.
Mooie opzet al Mkango, fijn met zoveel kleur!

Heb gisteravond even Project Rembrandt teruggekeken, vind het eerlijk gezegd niet hele eerlijke doorstromers in de eerste ronde, was echt fan van het werk van de man uit Afghanistan o.a.. De man die illustrator is vind erg talentvol! Ben benieuwd hij deze 10 zich gaan ontwikkelen dit seizoen. Ik denk dat ik mij wel eens ga wagen aan de thuisopdrachten, leuke stok achter de deur om straks na de examens (nog één week yeah) weer op te starten.


Mee eens, die had ik ook wel door willen zien gaan. Verder was ik het er op zich wel mee eens.
De jongeman die nog studeert voor arts vind ik tot nu toe de minste van de 10. Maar wie weet, Iris ziet er wat in blijkbaar.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:06

Ik vind het op zich wel leuk dat ze niet alleen kijken naar hoe ver iemand al is, maar ook naar hun motivatie en hun potentie - soms is het zelfs makkelijker om te werken met mensen die nog vrij weinig ervaring hebben, want het aanleren van goede gewoontes is natuurlijk makkelijker dan het afleren van slechte. :P

Schemerdier schreef:
Ik vind het er sowieso altijd wat anders uitzien op een foto als in het echt. Vaak verlies je dan toch wat subtiele overgangen (of ik kan geen goede foto's maken :+ )
Kortom: gewoon digitaal werken. :))

Goede foto's maken is idd lastig, zeker bij media die ook een beetje kunnen glimmen. Er zijn mensen die dat professioneel doen, dus kun je nagaan. :+

'Grove' schiet ook al lekker op
Afbeelding

Kaatastrof

Berichten: 6243
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:24

Ik zie dat we insta's aan het uitdelen zijn, leuk! Bij deze de mijne https://www.instagram.com/kaatdlx_art/ Ik ben ook niet super actief, post af en toe wel eens op mijn story als ik ergens mee bezig ben en op mijn feed als het af is (en Instagram-waardig is :o )

@Kosseh voor je doodles zijn alcohol markers misschien ook wel leuk. Is wel prijziger dan aquarelle, maar bij Action hebben ze tegenwoordig echt degelijker markers met een brushnip. Ik heb de oude nog, zonder brush nip. Af en toe staat er een set van 100 in promotie voor 24 euro. (Alleen is die enkel via de webshop te verkrijgen en kan ik die als Belg dus niet bestellen.)

@_San87_ ik heb je afgewerkte versie gezien en die is echt verschikkelijk mooi. Ik heb echt zo veel respect voor mensen die realisme tekenen. Ik kan het alleszins echt niet zo mooi. Heel gaaf ook met dat gouden accent.

@MKango Oh tof Digital Art projectje! Welk programma gebruik je?

Project Rembrandt ken ik als Belg ook niet. Maar lijkt me wel leuk. Zou eens moeten kijken of ik dat ergens kan herbekijken. In de UK was er ook wel eens zo'n schilderprogramma. Ik weet niet meer hoe het heette, maar dat was ook erg knap. Denk dat ik het op youtube of Netflix keek? Weet het echt niet meer zeker.

Ik heb nog niet heel veel gepost hier omdat ik ook nog niet veel getekend/geschilderd heb in 2022 :o Maar ik lees wel mee en bewonder keer voor keer jullie werkjes. Ook bedankt voor de mensen die nog in mijn overzicht topic van 2021 hebben gereageerd! Ik apprecieer dat enorm, maar had even de energie niet om er daar nog op te reageren en het inmiddels al oud topic weer omhoog te gooien.

Maar bij deze mijn enigste traditionele werkje waar ik niet eens erg tevreden over ben :') De achterhand is wat aan de kleine kant. Echter doe ik net deze tekeningetjes om wat los te komen van mijn perfectionisme en teken ik bewust geen schets. Gewoon meteen fineliner en dan alcoholmarker erover.
Afbeelding

Verder ben ik de uitdaging aangegaan om terug te beginnen digitaal te tekenen. Dat deed ik vroeger wel eens als 12-13 jarig meisje. Maar nooit met een degelijk programma of dergelijke. Werken met lagen is bv. iets wat ik niet snapte en met de pest vermeed := Ik heb toen ik 16 was wel een tekentablet gekregen. Zo'n simpele Wacom Bamboo maar ik kon er nooit aan wennen. Deze heeft dus jaren liggen te verstoffen tot gisteren. Ik heb wat research gedaan en Krita gedownload. Om eerst te wennen aan het tekenen mijn schets van de line-art overgetrokken van een foto. Uiteindelijk de echte lijnen wel gewoon zelf getekend op basis van referentie. Ik ben nog heel erg aan het uitzoeken welke brushes goed werken voor het inkleuren en dat is echt nog niet zo simpel allemaal. Enfin, op zich wel al tevreden met het resultaat tot nu toe!

Afbeelding
Afbeelding
(Enkel het hoofd is dus zo goed als af voor de duidelijkheid :') )

Ik moet vooral heel hard wennen aan de pressure sensitivity van bepaalde brushes eerlijk gezegd.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

horsiegek

Berichten: 2350
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 12:46

Kaatastrof, ik denk dat je het gewoon via de NPO kan terugkijken, ik zit alleszins nu in België en kon het ook bekijken

Edit: oei, ik had al geantwoord voor ik je werken had gezien! Ik vind het zeker geslaagd, de billen van de eerste zijn misschien wat uit verhouding maar zeker knap werk. Digitaal tekenen heb ik mij nooit aan gewaagd maar vind ik erg kunstig!

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers