[VRAAG]Leeftijdsgrenzen kinderboekjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

[VRAAG]Leeftijdsgrenzen kinderboekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 01:59

Al jaren heb ik wat materiaal liggen voor boeken, maar ik deed er niks mee. De laatste tijd wordt de behoefte steeds groter en ben ik er weer voor gaan zitten.

Omdat iemand leuke illustraties kan maken, ben ik als eerste de kinderboekjes serieus gaan bekijken.

Waar ik tegenaan loop is voor welke leeftijd je schrijft. Toen onze zoon klein was, keek hij de plaatjes en lazen wij een simpele tekst ernaast of eronder voor.
Las je voor in bed, zonder plaatjes kon het meer een verhaaltje zijn.
Later begon hij te lezen en had je het avi systeem.

Stel je hebt een boekje met een plaatje en een korte, leuke tekst. Voor welke leeftijds groep zou dat kunnen? Ik dacht aan de peuter/kleuter groep.
Het idee is links een plaatje en rechts een tekstje. Als je op beide blz een plaatje hebt met tekst eronder, kan je aandacht verliezen voor dat ene plaatje en tekstje, omdat ze beiden in 1 keer zien.

De leeftijdsgroep daarna vind ik moeilijk. Van 6 tm 12 gaat er van alles veranderen, maar wat precies wanneer, is lastig te bepalen en hoe weet je welke leeftijd je aanspreekt? Wie past bij welke woordkeuze bijv?

Of zou het mogelijk zijn op te delen in; onderbouw, middenbouw en bovenbouw?

In de bovenbouw houdt het plaatjes kijken vaak wel op of moet het wat spannender, denk ik zelf.

Kinderen zijn wijs en doen veel op internet. Moet je woordkeuze niet vooral moderner ipv per se moeilijker?
Laatst bijgewerkt door xingridx op 22-10-21 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd in titel

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 06:37

Het hangt van je verhaal af. De kunst van kinderboeken (prenten boeken) is om een zo pakkend mogelijk verhaal te creeeren met een heel laag tekst gehalte. Dat betekend dat elk woord doeltreffend moet zijn.
Je hebt niet de mogelijkheid om lang de sfeer te zetten of dingen te beschrijven bijv.

Wij gebruikten ook vaker goede kwaliteit prenten boeken in de bovenbouw (group 8) aangezien ze soms heel geschikt zijn om te kijken naar moraal, zins opbouw, karakter ontwikkeling, sfeer zetting, contrasts, boodschap van de schrijver etc.

Anoniem

Re: Leeftijdsgrenzen kinderboekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 08:17

Ik hoorde dinsdag in de bieb een van de medewerkers het systeem dat ze daar gebruiken voor indeling naar leeftijd(sgroep) uitleggen aan een juf. Heb niet alles gehoord natuurlijk maar er leek wel een goed doordacht systeem in te zitten. Dus ik zo zeggen: ga eens kijken in de bibliotheek, of in een kinderboekhandel. Kan je ter plekke veel boeken zien om een indruk te krijgen en waarschijnlijk geven ze ook graag hun advies :)

jojoleinee

Berichten: 2651
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 08:19

Of geen tekst en alleen vertelplaten? Dan kan het kind er zelf een verhaal bij bedenken. Je kunt er dan wel sturing voor ouders bij schrijven zoals vragen die ze kunnen stellen om het kind te prikkelen (per leeftijdscategorie). Zo is het op alle leeftijden toepasbaar!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 08:51

Hier een mama die een kind heeft met dyslectie en ik merk juist aan mijn dochter van 8 dat zij plaatjes juist heel fijn vind. het verhaal moet wel op mentaal kloppend nivo zijn, maar met veel illustraties . Een goed voorbeeld zijn de zoeklicht boeken of de grote boomhut boeken. Hier zijn er weinig van geschreven en zou aanvulling in verhalen welkom zijn!. ;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Leeftijdsgrenzen kinderboekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 12:39

In principe liggen ze al min of meer klaar.

Wij hebben best veel kinderboeken en als ik die lees, ook de avi boeken, zie ik zelf niet zo goed waar de overgangen zitten altijd. Soms is het duidelijk, maar soms gaat het heel geleidelijk.

Eigenlijk wil ik hetzelfde boekje voor meerdere leeftijdsgroepen schrijven/aanpassen. Nu heb ik alleen peuter/kleuter leeftijd klaar.

Het moet wel straks nagekeken worden door iemand en waarschijnlijk nog aangepast. Maar ik wil wel iets hebben om aan te bieden, dat het idee duidelijk is. Maar ik heb zelf het idee dat ik rond de middenbouw er wel naast kan zitten.

Ik heb zelf helemaal geen kleine kinderen meer in de omgeving en onze zoon is nu 24. Je vergeet snel wat leuk was op welke leeftijd. We hebben zijn boeken nog, maar hij kon best goed lezen. Hij vond het alleen niet zo leuk.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VRAAG]Leeftijdsgrenzen kinderboekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:08

Nou, ik als moeder van een 6,5 jarige die nu in groep 3 zit, vind vooral dat er wat weinig materiaal lijkt te zijn voor de ècht beginnende lezers. Die nieuwe AVI zegt natuurlijk wel wat.

Maar ook als je de eerste AVI's er bij pakt, dan zitten er vaak toch al lastigere woorden in, met van die samengestelde letters / klanken waar een echte beginner niet op zit te wachten -O- Dat haalt de lol er uit, als je elke klipklap een woord niet kan lezen.

En de verhaaltjes zijn ook best wel slecht natuurlijk door de beperkte woordkeuze, vanwege het kiezen voor korte woordjes :=

We hebben best veel boeken in huis, maar dat zijn voornamelijk voorleesboeken die t/m kleuter en even daarna prima kunnen, maar waar teveel lastige woorden in staan om echt zelf te lezen. Wij kiezen er dan voor om af en toe een woord aan te wijzen dat hij dan leest, weet je wel.

En dan zijn er de zelf-leren-lezen-boeken die nu nog een beetje te hoog gegrepen zijn, maar eind van het schooljaar wel redelijk zouden moeten kunnen. Alleen voor nu kan ik zo vreselijk weinig vinden....er staan dan toch weer snel woorden in met sch / eu / ui / au enzo terwijl we nog op het niveau zitten van losse letters lezen (die hij vorig jaar al goed kende) en dan hopen dat je er een woord in ziet :=

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VRAAG]Leeftijdsgrenzen kinderboekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 14:16

Dat is ook echt lastig. Als je je boekjes gaat aanpassen naar het avi systeem, moet je echt daarop schrijven en inderdaad wel rekening houden met woordenkeuze en zinsopbouw.

Maar kinderen kunnen niet allemaal tegelijk op hetzelfde niveau zijn. Ik kon heel jong lezen en las ook erg veel. Onze zoon kon wel aardig lezen, maar vond het niet echt leuk. Die bleef 1 niveau achter, terwijl hij al moeilijke woorden kon lezen en schrijven, maar hij kwam gewoon niet door de boekjes heen.

Ik denk dat wat ik nu heb geschreven meer om samen te lezen is.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VRAAG]Leeftijdsgrenzen kinderboekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:32

Ik kon ook al goed lezen voor ik naar school ging :j

Die kleine heb ik vorig jaar tijdens de eerste lockdown alle letters geleerd, maar boekjes lezen is niet echt zijn ding omdat er dus steeds van die moeilijke woorden in staan...dus dat laat ik even over aan de juf, dat die het allemaal "zoals het hoort" opbouwt en dan komt dat vanzelf wel.

Om samen te lezen / voor het voorlezen is het al snel goed natuurlijk :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VRAAG]Leeftijdsgrenzen kinderboekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 16:45

Dat is het ook een beetje.

Iedereen is anders, elke school werkt anders en soms is er wel ruimte voor eigen ontwikkeling en soms iets minder.

Onze zoon werd wat geremd en verloor ook daardoor interesse. Gesprek gehad, daarna van school gewisseld, maar lezen werd niet zijn hobby. Dan lees je meer voor, pak je misschien wat boekjes voor oudere kinderen, maar wel die hem interesseren en doe je er een beetje gek bij.

Voor mijn schrijven, loop ik er vooral tegenaan voor welke leeftijdsgroep ik nu schrijf. Het eerste deel is dan voor de kleintjes om samen te lezen, incl plaatjes. Korte, makkelijke zinnen. Maar ik weet niet exact vanaf en tm welke leeftijd dat aanspreekt. Dat kan ik laten checken als het af is, maar nu tijdens het schrijven kan ik het misschien nog aanpassen aan de groep die ik in gedachte heb.

De leeftijd daarboven zou dezelfde boekjes wel zelf kunnen lezen.

Qua woordkeuze is het ook wel lastig eigenlijk. Mijn vader kon wel ouderwets praten ( en schrijven). Als ik iets voor school moest schrijven, deed ik dat echt zelf, maar koos ook woorden die volgend mijn leraar niet mijn eigen keus waren.
Woorden zoals; tenzij, dikwijls, terwijl etc. Dat gaf dus wel frustraties, want ik zat echt uren zelf te schrijven.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:54

Oh dat heeft die kleine van ons ook, die praat soms echt als een oud wijf...de juffen op school vinden het alleen maar super leuk wat hij soms zegt en hoe origineel hij het verwoord :D

Op zich zijn wat mooiere woorden natuurlijk ook juist weer goed voor het opbouwen van een grote woordenschat :)

Ik snap wel wat je bedoelt met je vraag. Maar moet je er per-sé een leeftijd opzetten dan...?
Kan je die leeftijdsgroepen niet gewoon lekker groot houden, zeg van 0-8 jaar voor een boek met plaatjes dat je zowel lekker kan voorlezen als dat een iets groter kind zelf kan lezen, dat je de teksten dus nog een beetje simpel houdt maar het wel interessant blijft?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VRAAG]Leeftijdsgrenzen kinderboekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 16:57

Ik denk dat mensen kleine kinderen die wijs zijn heel leuk vinden. Worden ze iets groter en te wijs, ben je opeens een brutaal kind.

Van mij hoeft er niet per se een leeftijd op, maar met het idee achter het eerste boekje, hoop ik dat het aansluit bij de groep die ik in gedachte heb.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:09

Oh het is bij die van ons vooral dat hij leuke woorden gebruikt, leuke zinnen die ze niet zo vaak horen :)
Maar dat doen we zelf ook dus tja hij heeft er wel een neusje voor om "Sapperloot" of "Oh my goodness!" of "Nondesjuu" te zeggen ofzo, haha :P

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:59

Vergelijk wat je maakt of wik maken eens met bestaande boeken - qua taalgebruik en verhouding tekst/illustraties. En kijk eens waar die bestaande boeken dan veel worden gelezen, dan heb je toch best een indicatie?

Je idee uit de OP klinkt een beetje als Nijntje, met simpele tekst op een bladzijde en een plaatje op de andere. Dan denk ik aan 2 - 6 jaar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 15:23

Elanor schreef:
Vergelijk wat je maakt of wik maken eens met bestaande boeken - qua taalgebruik en verhouding tekst/illustraties. En kijk eens waar die bestaande boeken dan veel worden gelezen, dan heb je toch best een indicatie?

Je idee uit de OP klinkt een beetje als Nijntje, met simpele tekst op een bladzijde en een plaatje op de andere. Dan denk ik aan 2 - 6 jaar.


Ja, doe ik ook inderdaad. Heb alle kinderboeken van ons en onze zoon ook bewaard. Maar nu in 2021 zie ik wel dat kinderen weer anders en soms verder zijn, de taal mee gaat met de tijd etc.

Ik denk inderdaad ook zelf aan Nijntje. Korte zinnen en duidelijke plaatjes.

In mijn gedachte wil ik daar een vervolg boekje op schrijven om zelf te lezen, maar vroeg me dus ook af of kinderen daarna die boekjes zelf kunnen lezen, of dat het dan te kinderachtig is.

Het moet sowieso nagekeken worden, maar wil niet alles voor niks schrijven of er compleet naast zitten.

Heb inmiddels wat meer op papier en merk wel dat eenmaal gestart ik ook wel op die manier blijf schrijven en alles bij elkaar lijkt te passen.
Wat dan te moeilijk of te lang is, heb ik nu apart achter een ander tabblad voor wie weet, ooit.....