[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:36

:wave: Ik zou ook zo graag weer gezellig mee komen praten.
Ik ben al die tijd een stille meelezer geweest, omdat ik weinig toekom aan uitgebreid reageren, maar nu ik thuiswerk i.v.m. het coronavirus is er weer wat meer tijd door het wegvallen van de reistijd. Dus ik hoop dat ik zomaar mag komen binnenvallen! :D

't Vriendje wordt ook een beetje gek van alle tekenverhalen en oe en ah, en kijk eens naar dit en dat haha, dus fijn om het weer met andere tekenfanaten te delen.

Ik doe meteen een rondje:

Pagina 38:
Selina: Wat leuk dat je digitaal aan de slag bent gegaan! Het lijkt me vooral lastig dat je zoveel opties hebt van brushes, en kleuren etc. ik zou niet weten wat te kiezen, maar het gaat je al goed af zo te zien! Ik vind jouw tijger met panpastels ook zo tof trouwens! Heel realistisch en knap dat je daar zo goed mee kan werken. Ik heb een drietal bruintinten en een lichtgrijs panpastelbakje, maar vind het maar lastig. Het wil niet echt uitsmeren met dat sponsje en het lijkt ook wel of de potloden er minder goed op pakken. Ik weet nou ook nooit of ik het dikker of dunner moet doen :))
Ah, dat beestje onder de bloesemboom vind ik echt lief, fijne felle kleuren ook.
Seven: Gaaf, weer zo'n schilderij met Hollandse luchten :) Ik vind het zo leuk om te zien dat jij niet bang bent om gaandeweg nog van alles te veranderen
Myrsky: Lekker aan het experimenteren met pastel zie ik! Krijtjes kunnen heel fijn zijn :)) Ik gebruik ze om 'blurry' achtergronden te maken. Dan breng ik het heel dik aan en veeg ik de kleuren een beetje in elkaar over, maar als je graag fijne werkjes wilt maken, is krijt minder fijn inderdaad. Groot formaat werkt ook het lekkerst met zo'n dik stokkie. Je hebt in je oefeningen de kleurovergangen al mooi te pakken! Vind het knap dat je dat voor elkaar krijgt op zulke kleine werkjes.

Voor het slijpen van je pastelpotloden heb ik wel een aantal tips:
Ik haat het echt dat je ze zo vaak moet slijpen en dat ze je puntenslijper zo ontiegelijk snel bot maken. Ik kocht altijd simpele M+R slijpers en dan gebruikte ik er een stuk of 7 voor een tekening :oo Niet echt duurzaam... Dus ben ik verder gaan zoeken. En ik heb nu een tafelpuntenslijper van Swordfish: https://www.realisme-inportret.nl/websh ... enslijper/ Daar zit een 'mes' (het is niet echt een mesje, maar meer een soort ja.. hoe leg je dat uit radarblad ofzo) in dat je kunt vervangen (voor ik dacht 8,- euro). Slijpt hele mooie echt scherpe punten aan je potlood. En ik begrijp dat veel mensen een half jaar doen met een mes. Die van mijn was helaas al een stuk sneller bot, maar heb een aantal reserve messen besteld en kon dus snel vervangen.

Als je je punt wilt 'slijpen' met een hobby mesje doe je dat het best door van je af te snijden, zoals ook al werd genoemd door anderen. Ik snij eerst het hout een stuk in, zodat de kern van het potlood bloot komt te liggen en vervolgens haal ik het puntje dan langs een stukje schuurpapier (of MiTeintes Touch of Uart tekenpapier wat een grovere structuur heeft), om er een scherp puntje aan te krijgen. Dat werkt ook goed, maar ik ben een beetje lui en vind slijpen daarom net wat makkelijker.

Pagina 39:
Lisette1205: Wat een gaaf idee voor de omslag van het boek. Was vroeger een van mijn lievelingsboeken. Je zou met een potlood nog wat kleine details in je tekening kunnen aanbrengen, zoals haartjes, wat highlights om het ooglid, dat zijn mijn tips!
Ik zie een pagina verder een update van je tekening. Goed dat je eerst wat oefenschetsen maakt om te kijken wat het beste uitkomt. De tekening in kleur is al echt een verbetering van de vorige, veel meer details en daardoor heel levendig. Gaaf! Ben benieuwd naar je eindresultaat, misschien kom ik dat zo ook nog tegen :)) Probeer vooral ook lekker veel laagjes over elkaar aan te brengen. Dat is het voordeel van pastel: je kunt heel veel kleuren over elkaar heen leggen om diepte te creëren.
Seven: whaaa, jij allrounder! Gieten, schilderen en pastellen... gaat je allemaal fantastisch af! Ik ben een grote fan van de uitstraling van pastelwerken en vind alle twee je vossen echt fantastisch (worden) en de hond ook. Mooi ook hoe je het verschil in structuur uitdrukt van het tuig en de vacht van het paard. Ja, meer! En wat doe je dat snel trouwens. Grappig ook dat je de onderlaag uitwrijft met een kwast, wordt mooi zacht zo te zien. Op wat voor ondergrond werk je, Pastelmat? Ik blijf kijken naar het lipje trouwens, lijkt wel beweging in te zitten!
Viennanova: Fijne losse schets, lekker om daar even aan te kunnen werken in het zonnetje!
nenahdm: Ik vind jouw schetsen altijd al zo prachtig en heel herkenbaar. Compliment ook voor de manier waarop jij werkt met contrasten. Ik houd er wel van als donker echt 'donker' is, jij doet dat zo mooi! Je honden vind ik stuk voor stuk ook fantastisch, ook echt met zo'n trouwen hondenuitdrukking in die natte ogen.

Pagina 40
Hurican: Mooi werk al, paardje heeft een lieve uitdrukking in de ogen. Ik denk dat je als je de tekening nog realistischer wilt maken er nog een laagje van haartjes bovenop kunt doen. Dan krijg je nog net wat meer diepte in je tekening! Ik zet dan vaak kleine 'streepjes' in de haarrichting die ik vervolgens niet meer uitveeg.
Henny_w: <3 Wat een verschrikkelijk lieve oogjes heeft het hondje op je tekening. Dat heb je heel goed gevangen! Mooie details ook in de haartjes en weerkaatsing van licht op het neusje. Je vriendin is er vast heel blij mee!
zetta: Je kijkt zo te zien al goed waar de schaduwen lopen door bijvoorbeeld spieren en botten, houd dat vast! In plaats van alleen de schaduwen donker te maken, kun je ook wat experimenteren met het lichter maken van de uitstekende delen, bijvoorbeeld de bolling bovenaan de hals, dan krijg je meer een 3D-effect denk ik! En zoals je zegt, zijn de verhoudingen nog niet top, de neus lijkt me bijvoorbeeld ook wat te smal, maar dat komt vanzelf! Je bent op de goede weg, lekker blijven kijken en oefenen.

Interessant om jullie ervaringen met slechte referentiefoto's te horen. Mijn ervaring is dat opdrachtgevers ook niet echt door hebben wat je bedoelt. Ik krijg vaak foto's die van Facebook zijn gehaald en daardoor klein zijn en van slechte kwaliteit. Dan vraag ik mensen of ze het origineel (de grote foto) hebben, en krijg ik diezelfde Facebookfoto, maar dan niet als link, maar als opgeslagen bestand :)) dus dat schiet niet echt op.
Ik merk zelf dat het resultaat het mooist is als ik een goede scherpe foto krijg waar ik lekker op kan inzoomen. Ik ben nog niet zo ver dat ik details zelf kan invullen en er altijd wel wat van kan maken, moet ik eerlijk bekennen!
Wat jij zegt Seven merk ik ook: het is moeilijk om iemand teleur te stellen en aan te geven dat de foto niet goed genoeg is. Bovendien krijg ik ook weer niet zoveel opdrachten, dus je wilt ook gewoon graag aan de slag. Ik vraag vaak of ze meer/andere foto's hebben en stuur een aantal voorbeelden mee, maar als dat niet lukt, probeer ik het gewoon. Heb jij uiteindelijk nog een andere foto kunnen krijgen van het overleden dier? Dat lijkt me een extra lastige situatie

Nenahdm: Whaaaa, wat is dat schilderij van die hond gaaf!! Als de enalaatste stap het eindresultaat was geweest, had ik het ook prachtig gevonden, ik houd wel van dat kleurrijke haha! Tof ook hoe je de achtergrond kleur in het portret laat terugkomen, maakt het echt een geheel.
en oei, die hondenfoto :oo Poe ik zou dat echt wel lastig vinden, er is maar weinig te zien van de ogen. Misschien kun je op Google een soortgelijke hond vinden en het zo wat invullen, maar dit is wel een echte uitdaging. En wat oplichten inderdaad, zoals Seven ook zegt, misschien komt er dan wat meer informatie naar voren over hoe die ogen eruit zien :=

Pagina 41

Wat goed dat jij 'nee' zegt tegen slechte foto's Jis_. Gelijk heb je. Ieder werk is toch ook een visitekaartje van jezelf en daar moet en wil je trots op kunnen zijn.
Napie: Jeetje wat heb je het al goed in de vingers voor zo'n eerst keer, daar kun je trots op zijn! Ik kijk alleen nog een beetje gek aan tegen het (voor ons) linkeroog van je hond. Het lijkt of dat iets meer schuil zou moeten gaan achter het neusbot en of het rechteroog iets meer naar buiten (naar rechts) geplaatst zou moeten worden. De ogen staan nu erg dicht bij elkaar voor mijn gevoel. Maar dat zijn kleine dingen hoor, je materiaalgebruik vind ik echt top, mond en tong zijn net echt!
Seven: Jaa, weer een stukje verder! Wat een mooie kleuren van paardjes bij elkaar. Hoe groot is dit werk? Lijkt me een heel gepriegel die kleine gezichtjes, maar het ziet er werkelijk prachtig uit!
Jis_: Oe wat leuk die aquarellen!! Knap dat dat zo goed lukt in één keer joh. Mooi om straks een setje van verschillende te hebben.
Seven: Mooi juist dat paars in de achtergrond. Ik vind paars en oranjige kleuren altijd zo goed samengaan. Het paard lijkt er door naar voren te komen.
Vikawiek: wat leuk om weer een werk van jouw hand te zien! Had je even een tekendop? De details in je tekening zijn weer verbluffend en het oog lijkt levensecht, heel mooi. Haha en wat geweldig dat je schildert samen met je paard, leuk om het resultaat te zien!

Pagina 42
Eva1969: In eerste instantie dacht ik dat je de voorbeeldfoto postte die je wile gaan natekenen :') Dat zegt genoeg denk ik. De kop is fantastisch gedaan, en wat ik ook prachtig vind, is hoe de achtergrond overloopt v an donker (links) naar lichter (rechts) en hoe je die lichtinval ook in de tekening terugziet. Zo'n schaduw weergeven is hartstikke moeilijk en het ziet er echt top uit!
lisette1205: Alvast gefeliciteerd :D Er zit veel diepte in de ballonnen, mooi gedaan.
Selina: Wat zit er al veel licht in je tekening, prachtig begin! en ik ben gek op tekeningen met zo'n lekkere kleurige achtergrond. Zelf teken ik ook altijd eerst de achtergrond en dan het onderwerp. Wat super goed helpt tegen uitvegen is pergamijnpapier onder je hand. Dat is heel dun, heel glad papier en het pastel blijft er bijna niet aan plakken, echt perfect. iets minder perfect, maar handig als je geen pergamijnpapier hebt: bakpapier werkt ook best goed!

Pagina 43
Napie: Ik vind het verschrikkelijke knap hoe je zoveel details in de tekening weet te brengen. En zelfs een heel oog bijgetekend, wow!

Ik werk praktisch nooit met de materialen die jij noemt AlwaysH, dus kan je helaas niet verder helpen.

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram


Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:51

Seven schreef:
Ik weet niet welke je bedoeld nevony
Maar het schilderij met de drie paarden is groter
50 x 80 of zo dacht ik

Bij het draven de paard vind ik dus ook en in een bruin paard verwerk ik eigenlijk altijd paars en blauw dus het werk bij elkaar :D

Ik werk op pastelmat inderdaad

Verder bedankt voor je ontzettend uitgebreide reactie heel leuk


Oeps, sorry ik bedoelde inderdaad het schilderij met de drie paarden. Ik vind een kwast sowieso veel te dik om wat dan ook te doen op welk formaat dan ook :))

Fijn dat je op een gegeven moment weet welke kleuren mooi bij elkaar gaan. Toen ik 'vroeger' nog veel tekende gebruikte ik ook veel meer kleur. Nu ben ik wat voorzichtiger en dat vind ik eigenlijk jammer. Ik probeer nu weer wat meer naar het kleurige te gaan. Maakt een werk vaak zoveel levendiger!

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:59

Goede tips, dankjewel!
Mijn volgende project is een haflinger, ik kan me voorstellen dat zo’n warme kleur dan ook mooi is!

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:33

Mooie start Seven, al super pluizig. Zo'n gemelleerde (of hoe moet je dat noemen) vacht, is altijd super lastig, maar het ziet er al top uit.

Haha, ik tekende laatst een kortharige hond en ik vond dat juist heel lastig, want hoe breng je structuur aan, zonder dat het eruit ziet als een langharige vacht :))

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:50

Misschien dat het snuitje wat te plat is Napie? Ik denk dat de ‘rondte’ van het hoofd het wat menselijk maakt, maar kan er niet helemaal m’n vinger op leggen. Ik heb het gevoel dat het snuitje er wat meer ‘uit’ moet komen en dat het (voor de kat) linkeroog dan wat meer daarachter verdwijnt. Maar ik zit niet heel diep in de kattenanatomie moet ik zeggen :)) hoe je de ogen en de vacht hebt ingekleurd, is al super!

Ik heb al wel iets om te laten zien waar ik de afgelopen tijd aan heb gewerkt. Ik kreeg de vraag of ik ook een mensenportret wilde tekenen. Ik twijfelde een beetje, want dat heb ik nog nooit echt serieus gedaan. Maar ik wilde het toch proberen en ben hartstikke blij met hoe het eruit is gekomen, ookal kostte het heel veel tijd :))


En ik heb ook weer wat dingetjes meegenomen om aan te werken, zoals stofstructuurtjes en kleding haha en huidskleur..

Afbeelding

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:42

Tof Janouk, veertjes zijn weer eens heel iets anders dan haartjes!
Leuke sokken Seven :D grapje hoor, schilderij ziet er echt top uit. Door de manier waarop je de achtergrond hebt gedaan, komt het paard echt naar voren, zit een mooie diepte in.

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:55

Het doet me denken aan een poëzieplaatje van vroeger met dat roze. Ik vind het wel een leuke combi van materialen, lekker gedurfd. Om aan de muur te hangen zou ik ook eerder gaan voor de onderste. Maar ik ben ook niet zo’n fan van hardroze :))

Ik vind fotograferen ook een ramp, en heb er ook vaak sokken opstaan :)) alleen niet met van die leuke streepjes :’)

Afbeelding

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:09

Hahaha ja heerlijk! Daarom heb ik bijna alleen maar witte sokken (:

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:45

Dank San!
Mooi hoor Seven, beide versies hebben wat. Nu lijkt het alsof het paard in de spotlights staat, dus het naar vorenhalen van het paard vind ik goed gelukt. Fijne kleur blauw ook; maar het warme paars op de vorige vond ik ook weer mooi

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:01

Vorm van het koppie lijkt al beter zo Napie, even laten rusten en vandaag weer met frisse blik naar kijken :)

Wat een gaaf model hond Art_Ificious. Mooie opzet ook al. Ik vind de tweede foto al een schilderij op zich! Gaaf om te zien hoeveel verschillende kleuren je gebruikt. Dat zou wat mij betreft ook wel meer mogen doorschemeren in de latere stappen, geeft je tekening diepte en karakter, maar dat is misschien ook mijn smaak (en iets wat ik heel graag in mijn eigen werk zou willen, maar niet doe :)) ). Ik ben benieuwd hoe je verder gaat.

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:05

Gave schetsen AmyLyklama, doet een beetje aan als van die schetsen die je in de boeken ziet van de oude meesters. Alleen.. heb je ze vanuit de spiegel nagetekend? Want dat is toch een rechtervoet, of ben ik nou gek :)) Wat voor toelatingen moet je doen? Spannend hoor, maar dit ziet er super uit in ieder geval.

Heel mooi Seven! Komt mooi samen zo het licht in het paard en de achtergrond.

Wat een leuk project Jis_. Komen de schilderijen boven de bank te hangen ;) ?

Ik ben nog wat moed aan het verzamelen om aan m’n volgende ‘grote’ werk te beginnen. Beginnen vind ik altijd lastig en als ik bijna klaar ben, krijg ik ook vaak weer zo’n dipje. Maar ik heb wel lekker wat geklooid met kleurtjes en twee schetsjes gemaakt, o.a. Met inkt, aquarelpotlood en marker. Dit bracht me weer op een leuk idee en ik ben dit concept nu in het groot aan het uitwerken met gekleurd karton. Dus ben even aan het knippen ipv tekenen :))


Afbeelding

Afbeelding

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:37

Jis_ schreef:
Wat schattig! Mooie werkjes. <3

:D Boven de bank kan niet, staat in het midden van de kamer. Maar ze komen zeker in de woonkamer te hangen. :j 4 bij elkaar, man en ik komen op 1 schilderij.


Dank! jij ook San!

Lijkt me een heel gaaf gezicht! Is dit ook de zoon die je hebt geschilderd in 'Napoleonstijl'?

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:18

Ik moet weer een heel end bijlessen, zie ik. Wat heerlijk dat jullie allemaal zoveel dingen maken, leuk om naar te kijken!
Bedankt ook voor de leuke reacties op mijn portret en de schetsjes. Die laatste heb ik uiteindelijk uitgewerkt in het volgende concept:


Afbeelding

Karton op A3-formaat. Ik moet zeggen dat het heerlijk was om gewoon gedachteloos allemaal rondjes te knippen, in plaats van een heel gedetailleerde tekening te maken. Het lijkt me leuk om er meer te maken van andere dieren.

Pagina 47 en 48
Napie: Knap hoe je van een zwart-witfoto zonder ogen deze tekening hebt kunnen maken. Heel goed gelukt!
Jis_: Mooie uitstraling krijgt het schilderij van je zoon, ben heel benieuwd hoe ver je al bent nu?
Blackbirb: Wat jij zegt over mijn schetsen had ik precies ook. De onderste heb ik eerst gemaakt en die vond ik te rommelig, dus heb ik de bovenste gemaakt met ander materiaal, maar die vond ik weer te 'clean' :))
Leuk werk van jou! Lekker kleurgebruik heb je, ik wil meer zien haha. Leuk dat je weer meedoet! Het is niet altijd makkelijk om motivatie te vinden hè. Schilderij vind ik ook heel bijzonder, ook qua kleur, Je blijft kijken wat erin zit.
Solleke_Noah: Oh wat een gaaf idee. Ik denk dat wat _San87_ zegt al een groot verschil gaat maken. Ben benieuwd naar je uiteindelijke resultaat!

Interessant om te lezen hoe jullie ' het raadsel' van het hoofd van het dravende paard van Seven hebben opgelost :))
Hele verbetering zo in ieder geval!
_San87_: Het hartje doet me niet zoveel, maar vind het gouden randje dan wel weer super mooi. Zeker met het grijze randje dat ertussendoor loopt. Mooi strak ook! Ik had je topic gezien met de hele serie, bij elkaar is het echt helemaal 'af', knap gedaan.
Jis_: Mooi werk weer Jis, heel duidelijk 'van jouw hand'. Interessante compositie ook en mooi met die sobere achtergrond, past goed bij de kleuren van het paard.
Seven: Het is echt een super gaaf schilderij geworden Seven, een echte eyecatcher, kun je trots op zijn. Lijst past er perfect bij vind ik.

Pagina 49
Vikawiek: :wow: De nachtwacht.. Je maakt het jezelf niet makkelijk he. Blijf het een heel leuk concept vinden met je paard samen en vind jullie beide uitvoeringen goed gelukt. Bij die van jou vind ik vooral de manier waarop je het licht erin hebt gebracht erg goed.
_san87_: Jaaa kleurtjes, *\o/* en wat voor kleuren! Heel mooi, paardje glimt je tegemoet.
Vikawiek: Prachtig portret dit van het donkere paard. De blik in zijn ogen heeft iets nieuwsgierigs en tegelijkertijd terughoudends, dat heb je goed gevangen. En ik vind ht altijd leuk om te zien hoe een ander zijn werken opbouwt, dus leuk dat je verschillende stapjes hebt gepost.
Selina: Knap hoe je zo snel je weg weet te vinden met digitaal tekenen. merk je dat je voordeel hebt omdat je ook met traditionele media werkt?

Pagina 50
Seven: Oe, geometrische vormen, love it. Vind het strakke van de achtergrond nog niet helemaal passen bij het paard, maar jou kennende is dit nog niet het eindstation :)) En wat ga jij snel met pastel zeg! Ik ben er echt jaloers op. De hond is erg goed gelukt (met zn tong uit de bek) en de paarden met de groene achtergrond vind ik ook prachtig. Kleuren matchen heel goed bij elkaar en je hebt een fijne zachte stijl die toch heel gedetailleerd is. Er zit ook mooi veel licht in dit schilderij.
Viennanova: Heerlijk om je creativiteit kwijt te kunnen in een werk, mooi resultaat.
_San87_: Mooi hoe je in dezelfde stijl blijft, maar steeds net een andere draai geeft aan de uitvoering, Gavee uitsnede bij deze. en weer prachtige heldere kleuren, zeer aansprekend!
huricane: Poe dat valt nog niet mee een zwarte vacht vind ik altijd. Het is je goed gelukt om 'm ook echt zwart te krijgen. Mooie details van de haren in de oren en de snorharen.
Art_Ificious: Lastig is dat, als ze nou altijd precies net niet leuk op de foto staan. Respect dat je natekent van een still uit een video. Voor mij is het altijd wel belangrijk dat ik de details goed kan zien. Je tekening ziet er al hartstikke goed uit en je bent lekker op weg met verschillende kleuren en het neusje ziet er prachtig uit, ben je al weer wat verder? Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :D

Pagina 51
Seven: heel gaaf idee van het veulentje, ben super benieuwd naar je uitvoering!
Jis_: Daar is de kat weer! En wat wordt hij gaaf. Heel tof dat effect van het zout in de achtergrond en die ogen :wow: dit is wel echt de koning van de woonkamer :))

en nu weer verder met mijn opdracht van een haflinger :) Ik zal strakjes kijken of ik die ook een beetje fatsoenlijk op de foto krijg!

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:22

Oh die is leuk <3

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:42

Mooi geworden Huricane, een witte vacht is nog niet zo makkelijk, maar je hebt er veel mooie kleuren in verwerkt!

Prachtig al Napie. Mooie glans in de ogen en de voorpluk is ook heel gaaf! elk pluisje is getekend,

Ik kan me voorstellen dat mensen dat tegen je zeggen Peperrr tattoo's hebben vaak ook van die strakke lijnen en mooie diepe kleuren. En er is niks mee om dat gewoon lekker op papier te doen :D :)) mooi werk ook. Ik houd wel van die felle, volle kleuren.

Hier ligt het tekenwerk even een weekje op z'n gat. Oma wordt van de week 85 en ik ben een magazine in elkaar aan het zetten met verhaaltjes en foto's van de familie, zodat we er toch allemaal een beetje bij kunnen zijn. Hopelijk kan ik morgen weer wat tekentijd vrij maken. Ik snak daar dan altijd een beetje naar, hebben jullie dat ook?

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram


Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:17

Ah wat leuk Jis_! Zeker als je geïnspireerd bent door een mooie foto. Ben nu wel super nieuwsgierig :D
Wat jij zegt, herken ik ook inderdaad. Vooral als een tekening bijna af is, zit ik er vaak even doorheen. mijn vriend zegt dan: 'Zit je weer op een lastig stukje' :)) Ik volg dan weleens een tutorial op internet om weer even 'op te starten'. Dat werkt lekker omdat je dan gewoon kan meedoen, dat wil bij mij nog weleens helpen.

Mooi geworden Napie, heel gedetailleerd en pluizig. Heb je deze voor jezelf gemaakt of is het ook een cadeau o.i.d.?

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:42

Wat een mooi en teder plaatje Jis_ ik vind het altijd erg mooi hoe jij lichtinval weet weer te geven.

Gaaf lisette1205! Hele mooie uitwerking met dat kleine soldaatje in het oog en de zachte ooghoeken heb je ook mooi gedaan. In combinatie met het licht op het onderste ooglid maakt dat het er echt uitziet.

Nog een tip voor volgende keer is om niet te kiezen voor enkel bruine/oranjetinten, maar ook voor bijv. Wat paars, blauw en rood in de schaduwen, dan krijg je net wat meer contrast en wordt je werk nog interessanter denk ik.

Leuk Napie, om al je dierbare beestjes bij elkaar te hebben. Vind je het niet lastig om juist je eigen dieren te tekenen? Ik vind nooit een foto geschikt genoeg :))

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:39

Mooie uitdaging en een goede keuze denk ik. Het is zo'n zacht en lief plaatje nu en ook qua pose..

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:56

Mooi Lisette1205, je hebt m zo een stuk levendiger gemaakt. De tips die ik zou hebben voor de glans in het oog zijn hierboven ookal eens genoemd. Inderdaad wat meer kleurverschil aanbrengen met eventueel wat lichtblauw. Of met een schaduwkleur een hint van de schaduw van de wimpers in de lichtvlek tekenen. Om het echt heel realistisch te laten lijken zou je de vorm van de soldaat misschien de vorm van het oog moeten laten volgen, dus in een soort rond perspectief, maar dat lijkt me heel erg moeilijk, dus persoonlijk zou ik dat niet proberen als het er al zo goed uitzag.

Prachtig zacht portret Viennanova, bijzondere pose ook.

Seven: oeee de Labrador is echt goed gelukt. De achtergrondkleur vind ik ook goed gekozen, Complementeert de kleur van de vacht goed en de tong steekt er juist weer mooi bij Agt. Een heel mooi geheel geworden!
Paardje ziet er ook alweer top uit, je vliegt er doorheen joh!

Op pastelmat gummen, vind ik altijd een beeetje gevaarlijk, je krijgt heel snel strepen helaas. Ik doe vaak met een kneedgum. Wat voor eentje heb je er? Beste is om geen witte te gebruiken, die zijn vaak stug, maar zo’n paars blauwige die je al lekker hebt ‘doorgekneed’ :D is mijn ervaring dan. Qua gewone gummen is dit mijn favoriet: https://media.cultura.com/media/catalog ... 1533738426 daar kun je op pastelmat ook nog wel lekker op weg als je niet te hard drukt.

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:12

Komen daar allemaal katjes in/op? <3

Ik ben hiermee bezig:

Afbeelding

Heb ‘m per ongeluk veel te donker gemaakt iiieeks :oo
Vanavond ga ik proberen om dat te herstellen. Beter lukt dat, want er zit al veel te veel werk in :))
Laatst bijgewerkt door Nevony op 26-05-20 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:16

Oeeee, yes! :D

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:04

Dat ziet er al gaaf uit Jis! De poes op het schilderij lijkt wel op die van je aquareltekening.

Ik ben op het voorhoofd wat te enthousiast aan de slag geweest met het bruin. Maar ik hoop inderdaad met wat zalmroze of oranje een eind te komen. Gelukkig teken ik ook altijd meteen heel dik :))

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:00

Interessant, veeg je het dan gewoon op met de kwast? Want het is echt de onderlaag die te donker is, dus deppen met de kneedgum gaat denk ik niet genoeg helpen.

Wat een heerlijke serie weer met die hommels(?) ziet er super uit zo bij elkaar!


En je gaat als een speer Jis, moet lukken met die deadline :)

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:14

Ja, leuk zo'n fotoserie met tussenstappen, ben erg nieuwsgierig hoe dat eruit ziet.
Ik doe zelf vaak een flink dikke onderlaag (eventueel met meerdere kleuren over elkaar om het een beetje te mengen), die wrijf ik uit met mijn vingers, en dan ga ik meteen van start met de details. Vrij snel dus denk ik. Ben benieuwd hoe jij dat aanpakt, altijd leerzaam!

Voor wie zich s avonds verveelt en nog iets leuks zoekt om te kijken: Als je via YouTube zoekt op Portrait Artist of the Year, vind je een heleboel seizoenen van een soort kunstcompetitie waarbij kunstenaars modellen natekenen en schilderen. Er zijn een heleboel seizoenen van en ik vind het heel leuk om naar te kijken.
Toevallig heb ik vanmiddag ontdekt dat er ook zoiets is als Wildlife Artist of the Year, dus als ik het laatste seizoen van de portretten af heb, ga ik maar eens kijken of dat wat is.

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:25

Leuk dat het programma in de smaak valt! Ik vind het heerlijk om nog even te kijken voor ik naar bed ga :))

Schilderij wordt heel gaaf Jis mooie compositie en het doet huiselijk aan maar met een twist door dat gekke kattenschilderij op de achtergrond!

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers