[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:02

SjolvirWelk paard herken je van bokt dan? Heb bokt niet eens als referentie gebruikt namelijk. :D
Vosje is geweldig. Die ruikt vast iets heel lekkers. Ben ook erg benieuwd naar eekhoorn als ie af is. Maar vos is echt superschattig.
_roodvos_ Ach, gelukkig dat de knuffelredmissie geslaagd is. Heerlijk werkje weer. Je zou ze bijna allemaal bij elkaar doen en er een boekje van maken. Ik Ging Verhuizen. Of zo.
En och die vos...Mooi, deze, gewoon heel mooi. Sowieso alleen al het plaatje, maar ook door wat 't uitstraalt. Arme vos...
Marrie_L De kleuren zijn mooi en het gezicht is gewoon gaaf zo, met dat lichtrandje, maar verder snap ik 'm niet zo goed :o en dat vind ik jammer want dan had ik hem vast nog mooier gevonden. Kan wezen dat ik dingen over het hoofd zie hoor, daar ben ik erg goed in soms (dat je opzij moest kijken was me al duidelijk hoor, dat dan weer net wel - iets met chaoskop en zo).

Hier weer even een inhaalrondje.
Niet zo heel veel gebeurd dus dan maar een paardje in zwart op wit. Ja, dat de witpen een soort van ontplofte en ik nu met drie verkliederde werken zit, zonde van het papier, en ik een hand vol wit had dat er niet meer afging. En 't plakte ook nog eens. :')
Zwart papier en geen witpen maar acrylverf. En een witte vinger erbij. En uit het hoofd. Het paard, niet de vinger of de verf. :P

Jump
Afbeelding

Gisteren weer een nieuwe tuingast begroet. Beestje komt vast niet weer. Als je heel hard gaat kirren vliegen ze nogal eens op. Zo jammer... :roll:
Stift, bruin papier en referentieplaatje uit vogelboek bij gebrek aan aanwezige vogels om te fotograferen. Die witte vlek op de borst is een restje witte plofpen. Het leek goed te gaan en toen deed ie weer plof. >;)
Winterkoninkje
Afbeelding

Vandaag schijnt het Blue Monday te zijn, de meest depressieve dag van het jaar. Gek genoeg ben ik juist meestal net op mijn best dan :') .
Maar voor het idee toch maar iets blauws gefröbeld.
Waterverf en kleurpotlood, met referentieplaatje uit eigen werk. Nee, geen echte eenhoorn, één van mijn tics. Ik moet en zal minstens één keer de toef invlechten, foto maken en dan roepen dat 't arme paard een eenhoorn is. Dit dier had het nog simpel. Een ander slachtoffer zat verbijsterd te kijken naar twee op de grond rollende giechelstalmeisjes.

Blue
Afbeelding
Gut, zie nu pas dat het net lijkt alsof iemand er een stok in het hoofd heeft geramd, wel heel dramatisch. Was niet de bedoeling. Gimp is leuk, en handig, maar gaat soms te ver.

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:32

Pagina 16,

@Sjolvir, ik vind je beestjes heel leuk. Het muisje heeft zo’n leuke blik en de roofvogel is gewoon mooi!
@Murphypower, ik vind gezichten altijd een hele uitdaging maar je maakt al een mooie start. Een tip is om je eerste lijnen niet te donker te maken dan kan je gaandeweg nog corrigeren als je nog iets wil aanpassen.
@Art_Ificious, mooi! Je hebt de uitdrukking goed te pakken.
@Remembrance, respect :) al die verschillende details en met onbekend materiaal . De bloemen zijn heel goed gelukt, een mooi landschap.

Pagina 17,
@pluizebolpum, spannend schilderles :), ben benieuwd. Ik vind alle drie de werkjes weer heel geslaagd.
@xTitanic, happy accidents zijn ook altijd leuk en van elk schilderij leer je weer wat.
@Wendy15, haren en wimpers tekenen gaan beter met een heel scherp geslepen potlood. Ik vind ze helemaal niet zo mweh trouwens.
@pluizebolpum, how to draw... is precies hoe de instructie vaak is. :j . Je verstaat toch echt de kunst om met weinig veel te zeggen in je tekeningen.
@Sjolvir, het vosje is <3
@roodvos, ik geniet van je leuke tekeningen.
@Marrie_l, dank je wel. Ik heb er even een tijdje naar zitten naar zitten kijken, hij geeft een zacht en sprookjes achtig gevoel.

Pagina 18,
@pluizebolpum, wow hoe die uit het zwart naar voren komt is echt heel gaaf. Hij springt bijna het scherm uit!

Mijn tekening van de Fries is af. Een goede foto maken valt eigenlijk nog niet mee, in het echt is hij weer ietsje lichter. Nu eens nadenken wat ik in februari ga doen.

Afbeelding

Wendy15

Berichten: 11096
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:21

Gaaf dat zwart wit pluizebolpum. En het vogeltje is ook heel tof viel mij niet op hoor de plofpen :')

Heel mooi geworden nescafe!

Ik heb nog een oog gemaakt. Wimpers al iets beter gelukt. Maar de overgang van richtig met de bolling van t oog mee vind ik toch erg lastig. Wil er nog wat meer mee oefenen.


Afbeelding

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:12

Marrie: Ik ben het met pluizebolplum eens, de kleuren en het gezicht vind ik echt heel mooi geworden :) Maar ik vraag me ook af wat er verder gebeurt, ik geloof dat een vogelklauw probeert om een marshmallow in de neus te steken maar ik denk dat ik dat mis heb :+

pluizebolplum: Grote kans dat ik er inderdaad een boekje van maak, ik moet namelijk iets doen voor school en ik ben niets aan het doen behalve dit, dus als ik er een boekje van maak lijkt het nog alsof ik iets gedaan heb. Hoop ik.

Je bovenste paardje vind ik echt prachtig zo :) Maar wat voor verschrikkelijke witte pen heb je dan dat het steeds zo mis gaat?

De rest is ook weer mooi. Het paard kijkt wel bijzonder sip, maar dat is waarschijnlijk niet zo gek gezien hoe ie toegetakelt is :))

Nescafe: Ik vind hem prachtig geworden :) Alles klopt. Welk formaat is ie eigenlijk?

Wendy: De tweede is echt al een heel stuk beter dan de eerste! Fijn om zo vooruitgang te zien.

Ik heb de ecoline opgegraven:

Hert:
Afbeelding

Druide fiedelwiep en het raadsel van het roze konijn:
Afbeelding

Wendy15

Berichten: 11096
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:56

Oohh dat hert vind ik heel gaaf!!
Op wat voor papier gebruik jij ecoline? Ik heb laatst wat potjes gekocht maar mn papier bobbelt wat. Zo'n witte pen staat ook nog op mn verlanglijstje. En zwarte inkt.

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:40

Deze witte dag kon voor mij wel wat kleur gebruiken :D
Eens Gouache uitgeprobeerd. En phoe ik ben best wel enthousiast erover. Mooie kleuren en makkelijk in gebruik.

Afbeelding

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:22

Mijn zittende dame is klaar maar wacht tot morgen voor goede foto's.

Verder gegaan met de replica van George Stubbs, Whistlejacket. Het origineel is enorm. Deze replica is 50x50 cm, van golden open overgestapt naar olieverf. Gaat aardig wat tijd in zitten.


Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:35

@Sjolvir, hele leuke werken. Het vosje is zo gaaf!

@Marrie_L, mooi zeg. Mysterieus.

@Pluizebol, je 'jump' vind ik echt heel gaaf. Het winterkoninkje is ook mooi gelukt. En blue is echt droevig.

@NESCAFE, je Fries is mooi geworden. Mooi zacht portret.

@Wendy15, dat is al een verbetering! Knap zeg.

@Roodvos, hele leuke collectie tekeningen heb je. Het hert is tof, je Fiedelwiep origineel en die knuffels _O-.

@Sanneb, wat een leuke probeersels. Materiaal bevalt goed dus? Zijn de kleuren in het echt ook zo intens?

@Jis, bekend werk :D. Benieuwd hoe hij gaat worden, het begin is iig veelbelovend.

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:49

@Wendy15, wat goed gelukt! Het is een mooi realistisch oog geworden.
@Roodvos, dank je. Hij is op A4 formaat. Beide tekeningen, het hert en de druïde zijn heel gaaf!
@Sanneb, is het meer als waterverf of lijkt het meer op acryl? De gouache bedoel ik.
@Jis_, ik wist niet dat het origineel zo groot was. Hij is goed gelukt in elk geval, je schilderij.

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:07

Ik heb hem af!
Afbeelding
Heb de achtergrond nog wat afgemaakt.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:14

Oh jis, ik heb in london het origineel gezien! Wat gaaf!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:16

Afbeelding

Zwijntje gekrabbeld.

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:28

San87 de kleuren zijn redelijk goed hetzelfde, eerder wat matter dan in het echt.
Je zwijntje <3

Nescafe Als beide eigenlijk. Met weinig/geen water heel dekkend en meer water als waterverf. Het droogt matter op dan Acryl wat ik persoonlijk mooier vind. Wat me vooral opviel was dat het glaceren erg makkelijk ging. Nadeel is misschien dat je het opgedroogd ook weer kan activeren. Daarom zijn de kleuren van de middelste wat modderig. Morgen ga ik eens een portret of paard proberen.

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:48

Reactie rondje komt er ook aan, maar wilde deze vast plaatsen.

Mijn tekening voor deze maand;
Afbeelding

M'n eerste uitgebreide tekening met pastel potloden. :)

En laatst in het plaatselijke tekenwinkeltje een blok met bruin papier gekocht, deze ga ik gebruiken om gewoon lekker in te schetsen. Wil aan het eind van het jaar alle 50 blaadjes vol hebben. :D
Dit is dus nr 1:
Afbeelding

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:01

Citaat:
Nescafe Als beide eigenlijk. Met weinig/geen water heel dekkend en meer water als waterverf. Het droogt matter op dan Acryl wat ik persoonlijk mooier vind. Wat me vooral opviel was dat het glaceren erg makkelijk ging. Nadeel is misschien dat je het opgedroogd ook weer kan activeren. Daarom zijn de kleuren van de middelste wat modderig. Morgen ga ik eens een portret of paard proberen.


Interessant, ik houd ook wel van mat. Ik ga eens kijken of ik er een keer wat mee kan doen.

vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:29

Ik ben de afgelopen dagen weer lekker bezig geweest. Dit keer het paard van een vriendin van me. Ik had het beessie al eerder getekend maar ik vond het tijd om ‘m opnieuw te doen. Dus de originele referentie foto opgezocht en gewoon lekker gaan kliederen. De foto was niet al te best maar daar had ik vroeger wat minder moeite mee :') maar dat gaf mij deze keer wat creatiefe vrijheid wat ik na 3 maand strak aan de referentie houden echt heel fijn vond.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de oude versie uit 2016
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:13

sanneb schreef:
San87 de kleuren zijn redelijk goed hetzelfde, eerder wat matter dan in het echt.
Je zwijntje <3

Nescafe Als beide eigenlijk. Met weinig/geen water heel dekkend en meer water als waterverf. Het droogt matter op dan Acryl wat ik persoonlijk mooier vind. Wat me vooral opviel was dat het glaceren erg makkelijk ging. Nadeel is misschien dat je het opgedroogd ook weer kan activeren. Daarom zijn de kleuren van de middelste wat modderig. Morgen ga ik eens een portret of paard proberen.

Dus in t echt nog feller? Cool.

En bedankt :D. Vind m zelf ook cute.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:15

Jindai schreef:
Reactie rondje komt er ook aan, maar wilde deze vast plaatsen.

Mijn tekening voor deze maand;
[ [url=m/crHHCI.jpg]Afbeelding[/url] ]

M'n eerste uitgebreide tekening met pastel potloden. :)

En laatst in het plaatselijke tekenwinkeltje een blok met bruin papier gekocht, deze ga ik gebruiken om gewoon lekker in te schetsen. Wil aan het eind van het jaar alle 50 blaadjes vol hebben. :D
Dit is dus nr 1:
[ [url=m/E5oNWi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi geworden, de kleuren in de bloem zijn mooi zacht.


vikawiek schreef:
Ik ben de afgelopen dagen weer lekker bezig geweest. Dit keer het paard van een vriendin van me. Ik had het beessie al eerder getekend maar ik vond het tijd om ‘m opnieuw te doen. Dus de originele referentie foto opgezocht en gewoon lekker gaan kliederen. De foto was niet al te best maar daar had ik vroeger wat minder moeite mee :') maar dat gaf mij deze keer wat creatiefe vrijheid wat ik na 3 maand strak aan de referentie houden echt heel fijn vond.
[ [url=m/N5nJ6H.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PVQ81P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GXh0KJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZOc0aC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yl0dor.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de oude versie uit 2016
[ [url=m/PsJ1oj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mij lijken de oren wat klein? Maar misschien heeft t paard gewoon kleine oren, haha.

Je zet zeg maar de basislagen met aquarel op, en dan ga je verder met aquarelpotlood? Gebruik je dan ook nog water, of dat niet?

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:14

Ik volg jullie al een tijdje onder mijn meeleessteen, volgend jaar doe ik mee maar omdat ik nu mijn studie probeer af te ronden en nog veel te oefenen heb lees ik nu alleen nog even mee als het mag :o

maar ik kom stiekem even binnenvallen met een vraagje. Wat voor pen gebruiken jullie als je er later met ecoline of aquarel overheen gaat? Ik heb het geprobeerd met van die zwarte fineliner van de hema maar die krijgt een gele gloed.

@_roodvos_, die witte pen ziet er super vet uit, welke gebruik je daarvoor?

Alvast bedankt allemaal!

Ik blijf stilletjes meevolgen als het mag, ik krijg hier zo veel inspiratie van en het is super leerzaam!

vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:52

_San87_ schreef:
Jindai schreef:
Reactie rondje komt er ook aan, maar wilde deze vast plaatsen.

Mijn tekening voor deze maand;
[ [url=m/crHHCI.jpg]Afbeelding[/url] ]

M'n eerste uitgebreide tekening met pastel potloden. :)

En laatst in het plaatselijke tekenwinkeltje een blok met bruin papier gekocht, deze ga ik gebruiken om gewoon lekker in te schetsen. Wil aan het eind van het jaar alle 50 blaadjes vol hebben. :D
Dit is dus nr 1:
[ [url=m/E5oNWi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi geworden, de kleuren in de bloem zijn mooi zacht.


vikawiek schreef:
Ik ben de afgelopen dagen weer lekker bezig geweest. Dit keer het paard van een vriendin van me. Ik had het beessie al eerder getekend maar ik vond het tijd om ‘m opnieuw te doen. Dus de originele referentie foto opgezocht en gewoon lekker gaan kliederen. De foto was niet al te best maar daar had ik vroeger wat minder moeite mee :') maar dat gaf mij deze keer wat creatiefe vrijheid wat ik na 3 maand strak aan de referentie houden echt heel fijn vond.
[ [url=m/N5nJ6H.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PVQ81P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GXh0KJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZOc0aC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yl0dor.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de oude versie uit 2016
[ [url=m/PsJ1oj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mij lijken de oren wat klein? Maar misschien heeft t paard gewoon kleine oren, haha.

Je zet zeg maar de basislagen met aquarel op, en dan ga je verder met aquarelpotlood? Gebruik je dan ook nog water, of dat niet?


nee dit is volledig aquarel. Normaal inderdaad eerst een paar lagen aquarel en dan normaal kleurpotlood. Alleen de witte highlights zijn met aquarelpotlood

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:33

Demdeempel:

Ik gebruik een 1 mm (de dunste) molotow verfstift/marker. Voordeel is dat hij over bijna alle materialen heen werkt, ook als je er een flinke kliederboel van hebt gemaakt en overal 10000 lagen van vanalles op zitten, nadeel is dat hij soms opeens lekt (maar dat is wel te voorkomen als je m kent) en dat hij echt maar één dikte heeft. (dus je kan niet wat harder/zachter drukken dat ie dan wat dikker of dunner wordt.
deze dus: https://www.buschvanderworp.nl/tekenen- ... ow-one4all

Een paar weken terug heb ik met een vriendin alle witte pennen in de kunstwinkel uitgeprobeerd (haar zusje wilde er eentje :P ) en toen zijn we tot de conclusie gekomen dat deze waarschijnlijk ook wel goed werkt:
https://www.dekwast.nl/artikel/pitt-art ... 3qEALw_wcB

En dan vooral de bovenste :) Daarmee kan je ook varieren in dikte, de tip is zacht dus als je harder drukt wordt de lijn ook dikker.

witte gelpen/balpen heb ik ook een tijdje geprobeerd maar die bevielen me niet zo, deden het naar mijn zin te vaak niet. (als het oppervlak te glad is, of juist niet glad genoeg, of als de pen vindt dat het materiaal dat eronder zit gewoon niet bevalt of wat dan ook)

Wat betreft fineliners en aquarel/ecoline: Het belangrijkste is naar mijn idee om een pen te hebben die watervast is, anders wordt het helemaal niets natuurlijk. Verder wordt pen gewoon minder duidelijk als je er daarna met iets anders overheen gaat, dus ik trek aan het einde altijd al mijn lijnen nog een keer over zodat ze weer fatsoenlijk zwart zijn.

Op dit moment gebruik ik staedler permanent lumocolor, ik merk wel dat deze een klein beetje uitlopen (maar niet echt storend) maar vind ze wel heel fijn tekenen. Verder heb ik er nog aardig wat gehad die het ook allemaal wel deden. (faber castell, gewone staedlers, pigma micron of zo iets, edding, unipin en waarschijnlijk nog een paar, ik koop steeds anderen om te kijken wat bevalt :P ).

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:21

Wauw _roodvos_ bedankt voor de super uitgebreide uitleg en de linkjes. De prijzen vallen me ontzettend mee, ik denk dat ik mijzelf maar trakteer op een paar witte pennen en fineliners om te testen als ik klaar ben met de studie O:)

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:59

Demdeempel, de microns zijn ook watervast.

vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:24

sanneb schreef:
Demdeempel, de microns zijn ook watervast.

En heel veel verschillende maten! Van 003 tot 8(volgensmij) en verschillende kleuren en brush-nibs

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:05

Afbeelding

Weer in gouache in mijn schetsboek..