[VRAAG]Help! Hoe kan ik mijn schilderij redden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

[VRAAG]Help! Hoe kan ik mijn schilderij redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 17:32

Oké, misschien is het niet zo dramatisch als het klinkt,maar toch:')

Ik ben bezig met een schilderij voor iemand als verjaardagscadeau,het is een schilderij van diegene die over het landschap uitkijkt. Hij staat met zijn rug naar ons toe.

Nu ben ik zelf heel tevreden over het landschap, maar voor mijn gevoel heb ik het poppetje compleet verpest :') het lijkt echt stom in verhouding tot het landschap. Hij is te dik geworden, uit verhouding en te opvallend.

Heeft iemand een tip van hoe ik dit nog kan oplossen, zonder de hele achtergrond te verpesten? Of hoe ik het poppetje iets realistischer kan laten lijken? Zijn voeten wil ik sowieso nog fiksen, maar de rest moet eigenlijk ook mooier..

Afbeelding

Ik heb trouwens acrylverf gebruikt:)
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 29-12-18 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:36

Ik zie wat je bedoelt en ben het wel met je eens.
Je zou een close-up van zijn achterhoofd kunnen maken, dus dat hij dichterbij de 'camera' staat.
Eerst dat stuk opnieuw dekken met witte verf en daarna het achterhoofd met eventueel een stukje schouder verven.

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Help! Hoe kan ik mijn schilderij redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 17:47

Zou het ook helpen om bijvoorbeeld meer schaduw en licht toe te voegen? ( sowieso ga ik het denk ik wit maken en opnieuw het poppetje schilderen)

Anoniem

Re: Help! Hoe kan ik mijn schilderij redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:03

Hij lijkt inderdaad wat groot in vergelijking met het landschap, misschien kan je meer schaduw maken waardoor het lijkt alsof hij op een hoge rots staat en de rest dus diep/ver weg (en dus klein) is?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:20

Hij lijkt nu een beetje op Steve uit Minecraft. :+ Zijn benen moeten wat dunner en de schouders smaller, dan zal het al iets beter zijn.

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:23

Sowieso kunnen schaduwen en licht een hoop doen voor het schilderij. In het landschap zie je heel duidelijk de diepe schaduwen (vooral in de bergen, echt heel mooi gedaan!! zit echt kei veel diepte in; in het groen mis ik ook nog wel een klein beetje dat echte harde contrast. Ik zie in de bomen wel verschil in licht en donker maar dat mag je nog best iets meer overdrijven, de schaduwen nog wat donkerder) terwijl in het poppetje helemaal geen schaduw lijkt te zitten. Ook de verhoudingen zijn het inderdaad niet helemaal. Je zou eens kunnen googlen op "person on mountain from the back" (ja, zo letterlijk kan je zoekterm zijn) en dan krijg je best een aantal foto's van mensen die met hun rug naar de camera staan in een berg achtig landschap. Misschien kan je daar wat inspiratie uit opdoen.

Mocht je mensen tekenen nou heel lastig vinden (het is ook gewoon kei moeilijk, verhoudingen zijn gek en hoe meer je het bestudeerd hoe gekker het lijkt te worden) is het inderdaad misschien slim om het bij een achterhoofd + deel van schouder te houden, alsof het persoon inderdaad dichter bij de camera staat. En vooral ook lekker die streperige (iets wat grove) stijl die je in de achtergrond gebruikt, ook in het mensje gebruiken! In de bergen en de wolken zie je heel mooi die wat grovere penseel streken die een hele toffe textuur geven aan je schilderij. Het hoeft allemaal niet super glad, extreem gedetailleerd en foto-realistisch.

Al met al vind ik het echt een super gaaf schilderij, ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Je bent echt kei goed op weg, ga zo door !

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 18:24

Suzanne F. schreef:
Hij lijkt nu een beetje op Steve uit Minecraft. :+ Zijn benen moeten wat dunner en de schouders smaller, dan zal het al iets beter zijn.


Oh mijn god :') hahaha

Ja achteraf had ik ook eerst even lijnen moeten zetten en dat bijvoorbeeld inkleuren. Zo'n poppetje moet natuurlijk met een andere techniek geschilderd worden dan het landschap, veel preciezer.

Alvast bedankt voor de bovenstaande tips, morgen ga ik Steve proberen te veranderen :D

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 18:31

Bimmerd schreef:
Sowieso kunnen schaduwen en licht een hoop doen voor het schilderij. In het landschap zie je heel duidelijk de diepe schaduwen (vooral in de bergen, echt heel mooi gedaan!! zit echt kei veel diepte in; in het groen mis ik ook nog wel een klein beetje dat echte harde contrast. Ik zie in de bomen wel verschil in licht en donker maar dat mag je nog best iets meer overdrijven, de schaduwen nog wat donkerder) terwijl in het poppetje helemaal geen schaduw lijkt te zitten. Ook de verhoudingen zijn het inderdaad niet helemaal. Je zou eens kunnen googlen op "person on mountain from the back" (ja, zo letterlijk kan je zoekterm zijn) en dan krijg je best een aantal foto's van mensen die met hun rug naar de camera staan in een berg achtig landschap. Misschien kan je daar wat inspiratie uit opdoen.

Mocht je mensen tekenen nou heel lastig vinden (het is ook gewoon kei moeilijk, verhoudingen zijn gek en hoe meer je het bestudeerd hoe gekker het lijkt te worden) is het inderdaad misschien slim om het bij een achterhoofd + deel van schouder te houden, alsof het persoon inderdaad dichter bij de camera staat. En vooral ook lekker die streperige (iets wat grove) stijl die je in de achtergrond gebruikt, ook in het mensje gebruiken! In de bergen en de wolken zie je heel mooi die wat grovere penseel streken die een hele toffe textuur geven aan je schilderij. Het hoeft allemaal niet super glad, extreem gedetailleerd en foto-realistisch.

Al met al vind ik het echt een super gaaf schilderij, ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Je bent echt kei goed op weg, ga zo door !


Dankjewel!! :) Ik ben zelf inderdaad ook tevreden over de bergen. Bij de bomen/het gras zou ik inderdaad nog wat verschillende kleuren kunnen toevoegen, dank voor het opmerken :)

Wat betreft het voorbeeld van de persoon, die heb ik! :D Ik heb van diegene die ik schilder een foto dat hij dus ook echt zo naar het landschap kijkt. Hij heeft daar alleen best donkere kleding aan en ik was bang dat dat te veel zou blenden met het landschap, vandaar dat ik nu zo'n blauw shirt had gedaan.

Maar ik denk dat ik hem ook deels niet helemaal goed heb geschilderd doordat ik het idd ook passend wilde hebben bij het landschap, niet perse helemaal glad/gedetailleerd. Maar ik denk dat als ik de verhoudingen al wat kan verbeteren en hier en daar schaduwen + licht toevoeg, dat het al heel wat helpt!

De tips voor het achterhoofd en de schouder zal ik onthouden, zou het dan alleen erg jammer vinden dat dat dan zo'n groot 'blok' wordt. Het poppetje moet toch wel echt een onderdeel van het landschap blijven :)

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Help! Hoe kan ik mijn schilderij redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 18:34

Voor diegene die nieuwsgierig is naar de voorbeeldfoto kan ik wel een pb doen :) Mocht dat nog iets toevoegen/helpen bij tips geven

_roodvos_
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:29

Misschien dat je eerst een silhouette kan maken en dat over kan nemen op je schilderij en dat dan later invullen met kleur? Als je dan een mal maakt en die erop laat liggen kan je ook niet weer buiten het silhouette gaan en hem per ongeluk opnieuw te groot maken :) En dan kan je ook eerst gewoon tienduizend keer proberen op een papiertje tot het er goed uitziet, en die dan omzetten naar een mal.

Je zou m dan ook gewoon helemaal zwart kunnen maken ipv met kleur, misschien dat dat ook wel gewoon werkt.

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 21:57

Zo, "Steve" heeft ff een make over gehad :+


Afbeelding


Hij ziet er al een stuk beter uit!! Nu alleen het landschap om hem heen nog wat verbeteren (waar de oude Steve eerst stond) en nog een rots onder hem, ben te lui om voeten te tekenen :')

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [VRAAG]Help! Hoe kan ik mijn schilderij redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:11

Wow, wat een verbetering!
Misschien nog wat meer schaduw toevoegen aan zijn benen? Die zijn nog vrij plat.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VRAAG]Help! Hoe kan ik mijn schilderij redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:18

Oh Steve is al veel beter!

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Re: [VRAAG]Help! Hoe kan ik mijn schilderij redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 22:55

Nou, wat mij betreft is ie nu af :D morgen moet ik het cadeau ook geven, dus hij moet ook drogen :)

Dank jullie voor de tips! Wat ik uiteindelijk gedaan had was het poppetje wit gemaakt, van de foto de omlijning overgetrokken en deze op het schilderij overgenomen en ingekleurd. :)

Afbeelding

Heb ik ook weer iets geleerd voor de volgende keer, dat een persoon schilderen toch iets meer tijd en preciezie kost, in vergelijking met het "groffe" landschap :D

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:01

Wat misschien ook wel zal helpen ipv rotsen is bladeren te gebruiken. Dan krijg je ook meteen meer diepte in je schilderij. Het ziet er nu allemaal nog best vlak uit omdat alles scherp is. Het is lastig maar wel mogelijk denk ik!

Afbeelding

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Re: [VRAAG]Help! Hoe kan ik mijn schilderij redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 23:07

Ik snap idd wat je bedoelt Movement, leuk idee om bij het volgende schilderij eens mee te experimenteren! :)

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VRAAG]Help! Hoe kan ik mijn schilderij redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:35

Mooi! Steve is cool geworden!

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:41

Die heb je hartstikke goed opgelapt zo. +:)+

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:30

Heel goed opgelost inderdaad! Ziet er stukken beter uit +:)+
(Zo'n silhouet mal is echt een goed idee, die ga ik ook onthouden := )

Anoniem

Re: [VRAAG]Help! Hoe kan ik mijn schilderij redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:49

Zo wat goed opgelost, zeg! Mooi gedaan. Ook goed dat je Steve toch andere kleding hebt gegeven :D