Hallo lieve Bokkers!
Pas geleden ben ik, zoals meerdere van jullie misschien al weten, van manege overgestapt. Ik wilde een nieuwe en frisse start maken. Nieuwe mensen, nieuwe paarde, gewoon alles vreemd en spannend.
Ongeveer een half jaar geleden ben ik begonnen met afspraken maken met de desbetreffende manege. Al heel snel was de eerste les gepland. Ik had dus aangegeven dat ik weer het vertrouwen en plezier in het rijden terug moest krijgen, dus ik werd voor de eerste les op een schat van een paard gezet; Pim. Pim is oud politiepaard, maar die moest hiermee stoppen vanwege een vervelende bacterie die voor flinke diarree zorgde, waardoor hij heel Rotterdam tijdens zijn patrouilles onderscheet
Nu staat hij dus op de manege, en zorgt hij voor veel plezier bij zijn ruiters. Het was dus bewezen dat Pimmetje bom-proof was. Niet dus. Je kon over de bakrand naar buiten kijken, en daar kwam nou net een paard met een felblauwe deken op langslopen. Pim gooide zijn hoofd omhoog, maakte een geluid dat leek op een klein gilletje en maakte met vier benen tegelijk een zijwaartse sprong. De lerares was direct van: 'Ach gossie Pimmetje! Ben je nou zo geschrokken vent!' Wat bleek nou, Pim leeft tijdens het uitstappen af en toe in zijn eigen wereld; Pimmetje's wereld. Zodra hij daaruit komt en hij wat vreemds ziet, kan hij schrikken. Nou mooi, heb ik weer. Gelukkig ben ik blijven zitten, en kon ik er achteraf erg om lachenEr kwam buiten een paard met felblauwe deken langslopen, en Pim nam de benen x] Verder was hij vreselijk lief, en ik plande dus een nieuwe les. Pim rijdt ik met martingaal, hier gelieve geen commentaar op. Ook deze was op Pim, en ging beter en soepeler dan de eerste. Mijn lerares stelde voor om een 10-ritten kaart te nemen; 10 Privélessen om alle paarden goed te leren kennen voordat ik in een groepsles ga. Pim rijdt ik met martingaal, hier gelieve geen commentaar op.
De eerste les van deze 10-ritten kaart was ook op lieve Pim.

Lessen nummers 2,3 en 4 waren op de mooie ruin Tiara. Ja, ik hoor jullie denken, da's toch een meisjes naam? Ja klopt. Er was een meisje die iets had gewonnen, en die mocht de naam uitkiezen. Arm Peerd
Tiara was hartstikke lief, alleen enorm groot in vergelijking met Pim. En dat wist hij zelf niet. Als je hem dus niet bijstuurde, drukte hij je voet plat tussen zijn lichaam en de bakrand. En dat doet pijn, zeker als je er dan ook nog eens kramp in krijgt x] Ik heb dus 3 lessen Tiara gedaan om aan hem te kunnen wennen. Tiara heeft vroeger Z2 gelopen, en was een erg goed Dressuurpaard. Nu mag hij zijn oudere dagen slijten op de manege, en daar zijn ze maar al te blij mee! Zoals jullie op foto's 1 en 2 kunnen zien, hangen op die manege de halsters van ieder paard buiten aan een haakje aan de stal (een stomp haakje, niks gevaarlijks aan). Tiara maakt er dus een spelletje van om dat halster van het haakje af te halen en zo ver mogelijk naar de overkant van de stalgang te gooien. Tot ergenis van de andere ruiters van de pony's aan de overkant
Van Tiara heb ik helaas geen rij-foto's.

Lessen nummers 5 en 6 waren op de knappe Friese Ruin Vince. Vince wordt voor een aantal dagen in de week gebruikt als manege paard, en dit bevalt hem prima, al die knuffels en al dat lekkers. Vince is een erg leuk paard maar ongelofelijk lomp. Zo zal hij ook niet verder komen dan de L Dressuur omdat hij gewoon te lomp is. Dit is meerdere malen geprobeerd, maar het lukte niet. Knappe Vince is een heel nieuwsgierig beestje, en heeft overal aandacht voor. Tijdens het poetsen kijkt hij ook bekritiserend of je het goed doet, maar stiekem vind hij dat gefrunnik aan zijn manen heerlijk. De eerste les op hem had onze stoere ''ruin die denkt dat hij een hengst is'' mooie roze strikjes in zijn manen, en dat stond toch leuk....
Van Vince heb ik wel rijfoto's!

Lessen 7, 8, 9 en 10 waren/zijn op de lieve Magnum. Les 9 en 10 moet ik nog rijden, daar krijgen jullie hopelijk nog rijfoto's van. Magnum is een collega geweest van Pim, en heeft met Pim patrouille gelopen door Rotterdam. Magnum heeft met de vrachtwagen tijdens het transporteren een ongeluk gehad, en omdat hij daarna niet meer de vrachtwagen in durfde, moest ook hij verkocht worden. De manege had Pim toen al, en wilde Magnum er heel graag bij hebben. Meneer is geweldig lief, en op hem ga ik mijn houding verbeteren. Als je namelijk voorover zit in de galop, en niet op je kont zit, maakt hij een galopwissel, en dat zit erg vervelend
Dus ik heb genoeg redenen om mijn zit te verbeteren! Ook Magnum rijd ik met martingaal, hier gelieve geen commentaar op. Rijfoto's komen dus zo snel mogelijk.

Na deze 10 lessen mag ik in een rustige les op Vrijdag avond starten, waar ik rustig kan wennen aan de andere paarden op stal, en waar de instructeur nog een beetje in de hand heeft op wie ik mag rijden. Ik ben helemaal hoteldebotel op deze topbeesten!
Update 23-10
Les 9
Vandaag heb ik weer op mijn kale neet Magnum gereden. Deze bijnaam omdat hij geschoren is
Vandaag ging het ongelofelijk goed, mijn lerares gaf aan dat dit de beste les tot nu toe was. Mijn houding was voor het eerst weer helemaal top, zowel in stap, draf en galop. Ik moet nog werken aan mijn voetligging in de galop, denk hierbij aan de ligging van de beugel en mijn tenen naar buiten steken. Mijn lerares was trots op me dat het zó goed ging, en ikzelf had er ook een geweldig gevoel bij.
Een berichtje zou heel leuk zijn!
XXX
Lotte
Pas geleden ben ik, zoals meerdere van jullie misschien al weten, van manege overgestapt. Ik wilde een nieuwe en frisse start maken. Nieuwe mensen, nieuwe paarde, gewoon alles vreemd en spannend.
Ongeveer een half jaar geleden ben ik begonnen met afspraken maken met de desbetreffende manege. Al heel snel was de eerste les gepland. Ik had dus aangegeven dat ik weer het vertrouwen en plezier in het rijden terug moest krijgen, dus ik werd voor de eerste les op een schat van een paard gezet; Pim. Pim is oud politiepaard, maar die moest hiermee stoppen vanwege een vervelende bacterie die voor flinke diarree zorgde, waardoor hij heel Rotterdam tijdens zijn patrouilles onderscheet
Nu staat hij dus op de manege, en zorgt hij voor veel plezier bij zijn ruiters. Het was dus bewezen dat Pimmetje bom-proof was. Niet dus. Je kon over de bakrand naar buiten kijken, en daar kwam nou net een paard met een felblauwe deken op langslopen. Pim gooide zijn hoofd omhoog, maakte een geluid dat leek op een klein gilletje en maakte met vier benen tegelijk een zijwaartse sprong. De lerares was direct van: 'Ach gossie Pimmetje! Ben je nou zo geschrokken vent!' Wat bleek nou, Pim leeft tijdens het uitstappen af en toe in zijn eigen wereld; Pimmetje's wereld. Zodra hij daaruit komt en hij wat vreemds ziet, kan hij schrikken. Nou mooi, heb ik weer. Gelukkig ben ik blijven zitten, en kon ik er achteraf erg om lachenEr kwam buiten een paard met felblauwe deken langslopen, en Pim nam de benen x] Verder was hij vreselijk lief, en ik plande dus een nieuwe les. Pim rijdt ik met martingaal, hier gelieve geen commentaar op. Ook deze was op Pim, en ging beter en soepeler dan de eerste. Mijn lerares stelde voor om een 10-ritten kaart te nemen; 10 Privélessen om alle paarden goed te leren kennen voordat ik in een groepsles ga. Pim rijdt ik met martingaal, hier gelieve geen commentaar op.De eerste les van deze 10-ritten kaart was ook op lieve Pim.

Lessen nummers 2,3 en 4 waren op de mooie ruin Tiara. Ja, ik hoor jullie denken, da's toch een meisjes naam? Ja klopt. Er was een meisje die iets had gewonnen, en die mocht de naam uitkiezen. Arm Peerd

Tiara was hartstikke lief, alleen enorm groot in vergelijking met Pim. En dat wist hij zelf niet. Als je hem dus niet bijstuurde, drukte hij je voet plat tussen zijn lichaam en de bakrand. En dat doet pijn, zeker als je er dan ook nog eens kramp in krijgt x] Ik heb dus 3 lessen Tiara gedaan om aan hem te kunnen wennen. Tiara heeft vroeger Z2 gelopen, en was een erg goed Dressuurpaard. Nu mag hij zijn oudere dagen slijten op de manege, en daar zijn ze maar al te blij mee! Zoals jullie op foto's 1 en 2 kunnen zien, hangen op die manege de halsters van ieder paard buiten aan een haakje aan de stal (een stomp haakje, niks gevaarlijks aan). Tiara maakt er dus een spelletje van om dat halster van het haakje af te halen en zo ver mogelijk naar de overkant van de stalgang te gooien. Tot ergenis van de andere ruiters van de pony's aan de overkant
Van Tiara heb ik helaas geen rij-foto's.

Lessen nummers 5 en 6 waren op de knappe Friese Ruin Vince. Vince wordt voor een aantal dagen in de week gebruikt als manege paard, en dit bevalt hem prima, al die knuffels en al dat lekkers. Vince is een erg leuk paard maar ongelofelijk lomp. Zo zal hij ook niet verder komen dan de L Dressuur omdat hij gewoon te lomp is. Dit is meerdere malen geprobeerd, maar het lukte niet. Knappe Vince is een heel nieuwsgierig beestje, en heeft overal aandacht voor. Tijdens het poetsen kijkt hij ook bekritiserend of je het goed doet, maar stiekem vind hij dat gefrunnik aan zijn manen heerlijk. De eerste les op hem had onze stoere ''ruin die denkt dat hij een hengst is'' mooie roze strikjes in zijn manen, en dat stond toch leuk....
Van Vince heb ik wel rijfoto's!

Lessen 7, 8, 9 en 10 waren/zijn op de lieve Magnum. Les 9 en 10 moet ik nog rijden, daar krijgen jullie hopelijk nog rijfoto's van. Magnum is een collega geweest van Pim, en heeft met Pim patrouille gelopen door Rotterdam. Magnum heeft met de vrachtwagen tijdens het transporteren een ongeluk gehad, en omdat hij daarna niet meer de vrachtwagen in durfde, moest ook hij verkocht worden. De manege had Pim toen al, en wilde Magnum er heel graag bij hebben. Meneer is geweldig lief, en op hem ga ik mijn houding verbeteren. Als je namelijk voorover zit in de galop, en niet op je kont zit, maakt hij een galopwissel, en dat zit erg vervelend
Dus ik heb genoeg redenen om mijn zit te verbeteren! Ook Magnum rijd ik met martingaal, hier gelieve geen commentaar op. Rijfoto's komen dus zo snel mogelijk.

Na deze 10 lessen mag ik in een rustige les op Vrijdag avond starten, waar ik rustig kan wennen aan de andere paarden op stal, en waar de instructeur nog een beetje in de hand heeft op wie ik mag rijden. Ik ben helemaal hoteldebotel op deze topbeesten!
Update 23-10
Les 9
Vandaag heb ik weer op mijn kale neet Magnum gereden. Deze bijnaam omdat hij geschoren is
Vandaag ging het ongelofelijk goed, mijn lerares gaf aan dat dit de beste les tot nu toe was. Mijn houding was voor het eerst weer helemaal top, zowel in stap, draf en galop. Ik moet nog werken aan mijn voetligging in de galop, denk hierbij aan de ligging van de beugel en mijn tenen naar buiten steken. Mijn lerares was trots op me dat het zó goed ging, en ikzelf had er ook een geweldig gevoel bij. Een berichtje zou heel leuk zijn!
XXX
Lotte