TBR Takedown 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

ynskek
Moderator Algemeen

TBR Takedown 2026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-26 10:15

TBR Takedown 2026

Welkom bij de TBR Takedown Challenge 2026. Het doel van deze challenge is om zo veel mogelijk de boeken die je al in bezit hebt te lezen.

Ieder boek dat je van je TBR af kan strepen levert 2 punten op. Dit kun je doen door het boek te lezen of door hem te verkopen/ unhaulen.

Een boek kopen levert 10 minpunten op.

Boeken krijgen of lenen, subsciptions of abonnementen leveren geen minpunten. Het is immers zonde om een abonnement ergens te hebben en daar geen gebruik van te maken.

Ik begin met 79 fysieke boeken in de kast die ik nog moet/ wil lezen. Ik heb mijn goal op 75 boeken gezet. Hiervan zal ook een deel audioboeken worden. Maar ik hoop het jaar te eindigen met max 35 boeken op mn TBR voor de Bookish advent 2026 begint.

Qua audioboeken begin ik dit jaar met 23 onbeluisterde boeken.

Afbeelding

Wie doen er mee?

Deelnemers
- Ynskek - 12 punten
- Keldeo - 4 punten
- magda_90 - 44 minpunten
- Marjo - 4 punten
- Ashley5 - 4 punten
- jenne - 8 punten
- linoleum
- MizzMontana - 4 punten
- Daihyo - 2 minpunten
- Dorus - 4 punten
- Maartje_M - 6 minpunten
- Tiggs
- Zolala - 4 punten
- MarloesHJ - 6 punten
- EvaC
- Imre - 2 punten
- Cheytjuh - 18 minpunten
- K_H_W_P - 4 punten
- Tancreda4 - 2 punten
- Moonlight91 - 8 minpunten
- Pluisje1998 - 10 punten
- Nalonyda - 18 minpunten
- Miereneter
- Eclair98
- Naomi-Jortje - 8 punten
- Eelmo - 4 punten
- Saul - 28 minpunten
- Sirius - 8 punten
- Misscharlie - 10 punten
- Caira
- Cursebreaker 10 punten

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10
Almelose Ruiterdagen 2026: 18 t/m 28 juni

Marjo

Re: TBR Takedown 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:30

Ja leuk! Ik had voor mijzelf al 2 TBR-challenges gezet. Waaronder één met een lijst met titels die verkocht worden als ik die dit jaar niet gelezen heb :')

Tellen alle boeken mee, of alleen degene die je voor 1 januari op de plank hebt staan?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:31

Ik zat al op je topic te wachten, want ik wil heel erg graag mee doen! Mijn TBR bestaat op dit moment uit 156 fysieke boeken... :o
Ik heb alleen een probleempje...

Voor kerst heb ik (en de andere volwassene kinderen) geld gekregen van mijn schoonouders om iets voor jezelf uit te zoeken. Bijvoorbeeld iets wat al heel lang op je verlanglijstje staat of vergeten was om op je verlanglijstje te zetten. En natuurlijk zijn dat boeken in mijn geval! Ik sta op het punt om nog een boekenset van 4 boeken te bestellen die al een paar jaar op mijn lijstje staat, maar ja, dan begin ik al met dikke minpunten :')

TrouwCompleet.nl - Huren van trouw- en galajurken, trouwjurken passen voor de fun
FantasyCompleet.nl - Handgemaakte fantasy-, middeleeuwse-, cosplay kostuums en accessoires, party prinsessen, entertainment kostuums

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:34

Ik doe mee!
Ik heb 119 ongelezen boeken: https://www.hebban.nl/lijsten/tbr-lijst ... -challenge
Ik wil er dit jaar minimaal 50 van lezen. Gelezen boeken hou ik bij in Hebban. Ik kan deze niet delen via een link. Maar heb nu 1 boek gelezen.
Afbeelding

Het niet kopen hou ik bij in het reading journal dat met de advent in mijn pakket zat.
Groen = niks gekocht
Rood = gekocht

Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:37

Woopwoop, ik deed al mee met een challenge maar twee tegelijkertijd is een dubbele motivatie toch?

Op dit moment heb ik 270 ongelezen boeken in mijn kast staan. Ik heb een abonnement via Illumicrate en sta bij Broken Binding op de wachtlijst. Icm wat pre orders die ik in ‘25 besteld heb, komt er nog wel wat bij.

Desondanks probeer ik via Storytel wel als luisterboeken zo veel mogelijk weg te zetten en natuurlijk door gewoonweg te lezen.

Mijn doel voor dit jaar zijn 50 boeken. Vorig jaar waren dat er 67 dus dat moet lukken.

Ik heb momenteel al 2 uit van mijn TBR dus dat zijn al 4 punten dan. :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 05-01-26 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:42

Stipje, ik ga later even bijlezen :)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-26 10:49

Marjo schreef:
Ja leuk! Ik had voor mijzelf al 2 TBR-challenges gezet. Waaronder één met een lijst met titels die verkocht worden als ik die dit jaar niet gelezen heb :')

Tellen alle boeken mee, of alleen degene die je voor 1 januari op de plank hebt staan?

Alle gelezen boeken tellen mee :j Doel is uiteraard om met een positief saldo en een kleine TBR (in bezit) het jaar te eindigen.
Ashley5 schreef:
Ik zat al op je topic te wachten, want ik wil heel erg graag mee doen! Mijn TBR bestaat op dit moment uit 156 fysieke boeken... :o
Ik heb alleen een probleempje...

Voor kerst heb ik (en de andere volwassene kinderen) geld gekregen van mijn schoonouders om iets voor jezelf uit te zoeken. Bijvoorbeeld iets wat al heel lang op je verlanglijstje staat of vergeten was om op je verlanglijstje te zetten. En natuurlijk zijn dat boeken in mijn geval! Ik sta op het punt om nog een boekenset van 4 boeken te bestellen die al een paar jaar op mijn lijstje staat, maar ja, dan begin ik al met dikke minpunten :')

Als je dit geheel met gekregen geld koopt vallen deze wat mij betreft onder gekregen boeken en leveren ze geen minpunten op.

Als jullie het leuk vinden wil ik in de OP wel een lijstje bijhouden van de punten. Hoef je het alleen te melden als je boeken uit hebt, verkocht/ unhault hebt of als je iets gekocht hebt.

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:52

Ik doe mee! Al is het niet helemaal voor mijn fysieke TBR, want dat zijn er maar 9 :+ Ik heb er ook nog 17 op de e-reader staan die ik nog wil lezen. Echter mijn volledige TBR lijst heeft momenteel 109 boeken en daar wil ik wel echt een flinke slag in slaan dit jaar. Ik leen veel bij de bieb en luister via storytel dus daar ligt het grootste deel.
Ik moet hier nog een paar boeken van kopen omdat de bieb/storytel ze niet heeft, tellen die ook als minpunten? O:)

Liefst wil ik einde van het jaar deze 109 uit hebben, maar ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat er nog bij komt dit jaar. Dus laat ik zeggen dat ik er sowieso 75 uit wil hebben voor het einde van het jaar.

Ben wel al goed op weg, want ik heb er sinds 1 januari al 3 van mijn lijst gelezen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-26 11:04

Boeken waar je geld voor uit moet geven, dat je niet gekregen hebt van iemand anders ten behoeve van het kopen van boeken, leveren minpunten. Maar het is wel zo dat je als je 5 boeken leest er weer een kan kopen zonder dat je negatief uitkomt :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:07

Maar alle boeken in mijn bezit heb ik al gelezen. Dat is toch niet leuk dan?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-26 11:11

Heb je een abonnement ergens? Die boeken leveren geen min punten op... bibliotheek, kobo+ etc

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:20

Suzanne F. schreef:

Dan is deze challenge misschien niet geschikt voor jou? Hij is (volgens mij) ontstaan vanuit de drang om meer boeken van de TBR te lezen, die we fysiek in de kast hebben staan maar nooit oppakken. In plaats daarvan kopen we wel nieuwe boeken die vervolgens ongelezen blijven staan :j

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:43

Mijn doel dit jaar is ook om mijn tbr’s in te korten.
Met momenteel 43 fysieke boeken, 20 op de kindle en 320 op mijn Storytel boekenplank :=

Heb altijd een fysiek, ebook en audioboek tegelijkertijd lopen dus hoop alle 3 de lijsten in te kunnen korten.
Daarnaast doe ik ook mee aan de no book buy challenge. Wil ook geen nieuwe boeken op de kindle zetten en geen audioboeken toevoegen op Storytel.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-26 11:45

Voor wie dit wil... Als ik je naam op de lijst in de OP mag zetten geef me even een seintje O:)

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:47

Heel leuk en ik doe ook mee! Ik ga op Goodreads een lijstje maken met mijn tbr voor 2026, daar heb ik recent alle fysieke boeken in gezet. Ik heb alleen niet goed aangegeven welke ik nog niet gelezen heb, dus een apart lijstje is voor mij denk ik beter.

Ik lees wel altijd vrij dikke boeken (>500 pagina’s), ben chronisch ziek en slechtziend, dus ik ga denk ik voor 25 boeken.

En ik wil wel op het lijstje! Misschien leuk om voor wie dat wil de GR of StoryGraph erbij te zetten?

Life is not easy for any of us. But what of that? We must have perseverance and above all confidence in ourselves. We must believe that we are gifted for something and that this thing must be attained," and "Nothing in life is to be feared; it is only to be understood.” - Marie Curie

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:51

ynskek schreef:
Voor wie dit wil... Als ik je naam op de lijst in de OP mag zetten geef me even een seintje O:)

Zet er maar in :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:53

Ik doe graag mee! :D

Mijn Goodreads is Ashley en Storygraph is ashley5.

TrouwCompleet.nl - Huren van trouw- en galajurken, trouwjurken passen voor de fun
FantasyCompleet.nl - Handgemaakte fantasy-, middeleeuwse-, cosplay kostuums en accessoires, party prinsessen, entertainment kostuums

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:57

ynskek schreef:

Yes please!

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:10

ynskek schreef:

Zet mij er ook maar in :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:21

Oooh heel leuk bedacht om het zo te doen!

Ik had al als doel dit jaar om een flink deel van mijn al gekochte TBR te gaan lezen. Even uitgezocht en ik heb momenteel nog 22 fysieke boeken en 21 e-books ongelezen in bezit. Daarnaast nog de bedoeling om een aantal boeken te rereaden. Mooie uitdaging om dan de boeken die ik nieuw aanschaf, te doen van cadeaubonnen of als cadeautje te vragen!

Ik heb als doel voor dit jaar een lijstje van 22 specifieke boeken/series te lezen. Hiervan heb ik 2 boeken nog niet in mijn bezit (laatste delen in een serie waar ik de eerdere boeken dan wel al van heb). Verder bewust geen doel van het aantal boeken wat ik totaal wil lezen, aangezien ik ook bewust meer tijd wil maken voor andere hobby's. Dus benieuwd waar ik op uit ga komen.

Ik wil ook wel meedoen in de OP! Wil je nog op bepaalde momenten een update krijgen van de status (wekelijks of maandelijks) of gewoon als iedereen het er zelf aan toe heeft?

En benieuwd hoe een DNF telt, krijg je daar punten voor of niet _O-

I'm not weird, I'm limited edition :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:28

Heel goed idee dit topic Ynske! Je mag mij er ook wel bij zetten, ik doe mee :D

Daihyo wat leuk dat je er ook een tracker voor hebt gemaakt!

Zelf heb ik 48 boeken op mijn nu TBR voor dit jaar, waarvan ik er gisteren eentje heb uitgelezen, dat zijn al 2 punten :D maar ik verwacht niet dat het verder heel hard zal gaan. Mijn doel staat op 24 boeken, dat moet haalbaar zijn van mijn tbr.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:31

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:34

Marjo schreef:
Suzanne F. schreef:

Dan is deze challenge misschien niet geschikt voor jou? Hij is (volgens mij) ontstaan vanuit de drang om meer boeken van de TBR te lezen, die we fysiek in de kast hebben staan maar nooit oppakken. In plaats daarvan kopen we wel nieuwe boeken die vervolgens ongelezen blijven staan :j

Hm ja denk dan niet dat dit iets voor mij is. TBR is To be read?
Ik blijf wel in het andere topic.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:39

Ik had een seintje via pb gestuurd ipv gequote, maar bij deze: ik doe mee :D

ynskek schreef:

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:42

Ik doe mee!
Ik heb laatst al mijn ongelezen boeken geïnventariseerd en een tbr lijst gemaakt op GR van boeken die ik ook echt nog denk te gaan lezen. Ik heb nog meer ongelezen boeken, maar een deel daarvan zijn jonge en grote lijsters en Blackbirds uit mijn middelbare school periode die ik niet persee wil lezen dus die heb ik er niet op staan.

https://www.goodreads.com/review/list/3 ... ?shelf=tbr

Buiten deze lijst heb ik nog twee blind date with a book op de plank staan die ik pas ga uitpakken als ik ze ga lezen dus eigenlijk zijn het er twee meer dan op deze lijst staan.

Hiernaast probeer ik iedere keer de GR challenges te halen. Meestal lukt dat wel met boeken van mijn plank of storytel, maar anders heb ik nog diverse bonnen en verjaardagsgeld liggen. De bonnen moet ik nog inventariseren, maar verjaardagsgeld is toch al wel opgelopen tot €200 momenteel O:)

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!