Olympische spelen Moderne Vijfkamp

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Melvern

Olympische spelen Moderne Vijfkamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-24 16:04

Ik zag er nog geen berichten over, dus dacht, ik maak even een topic.

Morgen begint het springen van de moderne vijfkamp ( voor de laatste keer )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het ergens ook bijzonder dat de veelbesproken sporter van de vorige spelen er weer bij is. Hopelijk hebben de sporters door alle commotie het paardrijden wat serieuzer genomen in de training en wordt het niet weer een compleet drama.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:57

Ik ben ook van de partij :+ als je Instagram filmpjes van de meeste deelnemers opzoekt is het nog steeds niveau manegeles dus de enige kans is IMO als het parcours stuk lager dan 120 staat :') Geen idee of het aangepast is?

Annika Schleu (tegenwoordig Annika Zillekens) doet ook mee inderdaad, heel bijzonder :? Ze gaf ook aan geen spijt te hebben gehad van hoe ze het aangepakt had in Tokyo dus ja.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 23:40

Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 08-08-24 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 23:41

Earth

Re: Olympische spelen Moderne Vijfkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 23:46

Oh gut, ergens is het stiekem ook wel veel vermaak. Jammer alleen van de paarden...

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-24 06:40

Earth schreef:
Oh gut, ergens is het stiekem ook wel veel vermaak. Jammer alleen van de paarden...

Dat heb ik dus ook hoor. Het is leuk om te zien want het gaat vaker mis dan goed. Het is alleen jammer dat het voor veel paarden daar geen pretje is.

Ik had gedacht, na de vorige keer. Dat ze deze keer misschien zouden laten zien dat ze er aan hebben gewerkt, maar blijkbaar is dat dus al niet zo. Vraag me ook altijd af welke van die mensen echt paardrijd om het paardrijden, of omdat het moet. Meeste lijken het er even snel bij te doen.

Dat een van de redenen van het stoppen van het springen bij de vijfkamp gewoon dit jaar weer aan de start komt vind ik heel apart. Ik zou mijn paarden er niet voor willen uitlenen ( voor bijna geen enkele ruiter )

Ik ga het wel kijken en ik hoop dat het meevalt met de drama. Gelukkig is het de laatste keer. Ik denk dat dit een goede ontwikkeling is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:46

Het is gewoon net alsof deze ruiters voor het eerst op een paard zitten. De meesten van hen liggen er ook binnen no time af. Hopelijk geen ruiters die hun geduld verliezen, zoals vorige keer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:49

Ik snap niet dat ze het niet direct verboden hebben na 4 jaar geleden, moeten die paarden dit geklungel nog een keer doorstaan. Weer de sport in een kwaad daglicht zetten?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:33

Tallie1979 schreef:
Het is gewoon net alsof deze ruiters voor het eerst op een paard zitten. De meesten van hen liggen er ook binnen no time af. Hopelijk geen ruiters die hun geduld verliezen, zoals vorige keer.

Sommige ruiters zijn ook daadwerkelijk ruiters hoor, vooral uit het VK. Wel op 1 hand te tellen uiteraard.

En de meeste overige mensen die enigszins kunnen rijden, rijden op het niveau gevorderden les op de manege. . Wel eraan toe om eens kruisje te springen maar zeker geen 120 parcours.

Daarnaast heb je inderdaad "ruiters" uit niet-westerse landen en die zien er meestal uit alsof ze niet eens weten wat een paard nou is :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:44

Met het reguliere springen zaten er ook een paar kwasten tussen :+

Maar ik ben ook team zet het op bb hoogte zodat het voor de paarden fair is. Of nja, zo fair mogelijk. Fijn dat deze gekke tak wordt afgelast hierna.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:49

Waar komen de paarden vandaan eigenlijk? Zijn ze van diverse landen die ze selecteren, of komen ze van ruiters die ze uitlenen?

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:53

Ow dit ga ik idd weer terug kijken van t weekend. Vorige keer was echt om te huilen, en zij is er weer bij?? Ben heel benieuwd naar haar dan ook..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:05

Cioccolato schreef:

Maar ik ben ook team zet het op bb hoogte zodat het voor de paarden fair is. Of nja, zo fair mogelijk. Fijn dat deze gekke tak wordt afgelast hierna.

Op WK / EK / World Cup niveau vijfkamp springen ze dus echt 90cm ofzo, vaak niet eens dat. De paarden weten zich dan prima te redden als je de filmpjes op YT kijkt :P

Geen idee eerlijk gezegd waarom het op de OS wel ineens zo hoog moet terwijl de meesten nooit die hoogte hebben gesprongen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:13

Fly_high schreef:
Cioccolato schreef:

Op WK / EK / World Cup niveau vijfkamp springen ze dus echt 90cm ofzo, vaak niet eens dat. De paarden weten zich dan prima te redden als je de filmpjes op YT kijkt :P

Geen idee eerlijk gezegd waarom het op de OS wel ineens zo hoog moet terwijl de meesten nooit die hoogte hebben gesprongen.

Oh. Nou. Veel beter.

De os moet altijd hoger, gekker. Heel bijzonder en het slaat nergens op.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:20

Die mening deel ik niet hoor cioccolato. Triathlon is ook maar 1/3 afstanden bijvoorbeeld. Meestal zit de uitdaging in de techniek goed beheersen zoals het parcour van het springen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:29

Als het 30cm hoger is dan normaal gaat het niet alleen om techniek. Maar dus wel om hoger, breder en gekker.
Net als het reguliere springen. Extra spring parcour met eventing. Etc.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:34

Ik volg de OS niet heel erg, maar waar kan ik dit kijken?

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:35

Als je het dan toch "Moderne" Vijfkamp noemt, vervang dan inderdaad het paardensport deel door skateboarden ofzo. Kunnen de atleten alsnog hun eigen nek breken zonder dat er een dier last van heeft. Lijkt me prima voor de sport dat ze het springen nu voor de laatste keer doen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:50

Ailill schreef:
Ik volg de OS niet heel erg, maar waar kan ik dit kijken?

HBO Max, voor 5,99 dan

Cioccolato schreef:
Als het 30cm hoger is dan normaal gaat het niet alleen om techniek. Maar dus wel om hoger, breder en gekker.
Net als het reguliere springen. Extra spring parcour met eventing. Etc.

Het is ook een heel verschil qua ambiance en technische moeilijkheid idd. Als je hun normale World Cups kijkt is het meer soort van kleinschalige regio wedstrijd - parcours is niet aangekleed, hindernissen heel eenvoudig, weinig publiek, paarden zijn vaak op hun eigen stal, er staan allemaal makkelijke lijnen en noem maar op.

Op de OS is het ineens heel anders, sowieso veel geks om te zien en dan ook nog zo hoog en breed. Niet voor niets dat paarden van normale deelnemers vaak ook onder de indruk zijn ook al hebben die combinaties wel veel internationale ervaring in de benen.

Yavanna schreef:
Waar komen de paarden vandaan eigenlijk? Zijn ze van diverse landen die ze selecteren, of komen ze van ruiters die ze uitlenen?

Van mensen die ze uitlenen, dus zowel particulieren als sportstallen etc. Niveau is heel verschillend - in Londen hadden ze springpaarden die daarvoor internationaal hadden gelopen, in Beijing ex-renpaarden die kort voor de spelen ff waren omgeschoold en dat was echt een ramp :') In Tokyo geen idee maar waren in ieder geval wel super goede paarden ook.

Edit. Zo vandaag staat er ook B, wordt minder leedvermaak dan normaal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:06

Oehhhh zonder beugel.... :+
Ging net goed.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:07

Iris82 schreef:
Oehhhh zonder beugel.... :+
Ging net goed.

Was wel even spannend! Vindt het knap dat hij bleef zitten en doorsprong met 1 beugel, hij kon er ieder moment naast liggen :')

Sterlyn B+10~L1+10~L2+3~0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/
Gebruik FLEURXEJ op https://www.ej.nl voor 10% korting

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:07

Deze rijdt netjes. :j

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:10

Nummer 4 en 5 gingen best netjes.

*Burp*

Iris82

Fijn parcours wel om te rijden. Mooie lijnen!

Figaro schreef:

FleurSandro

Zitten tot nu toe zeker ook mooie ontspannen rondjes tussen :j

Sterlyn B+10~L1+10~L2+3~0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/
Gebruik FLEURXEJ op https://www.ej.nl voor 10% korting

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★