Cavaluna, is het het waard?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

moonsparkle

Cavaluna, is het het waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-24 15:29

Ik wil mijn moeder verrassen en kwam dit tegen, ik dacht eerst aan de Frisian proms maar dat is volgens mij niet meer? Zijn er mensen bij cavaluna geweest en is dat het waard? De kaartjes zijn enorm prijzig en ik weet niet of je nog goed zicht hebt met 'goedkopere' kaarten. Daarbij moet ik dan voor mezelf ook een kaartje kopen dus wil ik graag weten of het echt een onvergetelijke avond is?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Furst

Re: Cavaluna, is het het waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 15:49

Ik ben er nog nooit geweest en met wat ik zelf belangrijk vind voor paardenwelzijn, zou ik hier ook niet meer naar toe gaan. Voor mij zijn zulke shows gericht op geld en word er maar weinig naar paardenwelzijn of diervriendelijkheid gekeken :)

Volg mijn paardenleven op Instagram of Youtube !

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-24 15:53

Maar je weet dus niet hoe ze het hun paarden omgaan?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 15:59

Ik zie via de trailers op TV geen blije paarden. Denk dat er ook weinig van te vinden is achter de schermen. Maar ik wil zulke dingen niet sponseren :)

Volg mijn paardenleven op Instagram of Youtube !

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:01

Ik heb vorig jaar mijn moeder meegenomen naar Cavalluna en wij vonden het geweldig. Het is heel divers van Liberty tot stunt tot Spaanse rijschool.

Voor wat betreft paarden welzijn is het volgens mij ook 1 van de betere. Ze staan door de week in de wei, en de boxen zien er netjes uit. Ze hebben daar zelf ook veel over geschreven dacht ik. Je mag in ieder geval zelf achter de schermen kijken

Ik maak foto's, films, en ik leer pubers hoe ze dat ook moeten doen :D
https://www.instagram.com/pjotr.mw/

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:36

Ik ben zelf al 3x met mijn dochter (9) geweest en wij vinden het echt fantastisch. Zeker het geld waard. Mijn indruk over het paardenwelzijn is ook goed.

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-24 22:54

Hoe is jullie ervaring qua zicht? De prijzen verschillen veel qua plaatsen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:44

Wij zitten altijd op de 1e ring, daar kun je het heel goed zien. Ik heb geen ervaring met andere plekken, maar hoger zou ik niet willen zitten.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 23:41

Ik ben naar de afgelopen editie geweest. Geen idee van de kosten, m'n oom had een kaartje over. Wij zaten onderaan de boventribunes, aan de zijkant. Hadden goed zicht vanaf daar.

Ik ging met een nogal dubbel gevoel weg. Waren wel echt een aantal ruiters waar ik niet heel blij van werd, zeker in de eerste helft heb ik een hoop duidelijk boze paarden die met de kin op de borst getrokken rondliepen gezien, en ook wat momenten met uitbundig spoorgebruik. En wel te veel om van een paard of ruiter die z'n dag niet had te spreken. In de tweede helft was het een heel stuk beter, ook bij dezelfde ruiters/paarden. Maar ook toen waren er een paar waarvan ik toch minder blij werd.

Daar in tegen ook een paar paarden gezien die er echt dikke lol in hadden. Die waren echt geweldig om te zien! Vooral de acrobaten met de paarden met western zadels (geen idee van welke groep die zijn), en 1 specifieke Spanjaard die zelfs een capriool sprong alsof hij het met de vingers in de neus deed (hoewel ik niet twijfel aan dat hij het makkelijker liet lijken dan het was voor hem) hadden er lol in. De man met de minipaardjes was ook leuk. Ik weet nogsteeds niet of die ene die wegliep ipv backstage te gaan dat voor de show deed of uit ondeugd maar werd leuk opgevangen. Die lieten dus wel weer een erg goede impressie achter. Ik wil dus ook echt niet de hele show afkraken! Maar die slechte momenten gaven wel een zure nasmaak aan het geheel.

M'n oom liep ook met een dubbel gevoel weg die dag, om dezelfde reden. Hij gaf echter wel aan dat het vorig jaar niet zo ging. Dus durf niet te zeggen of dit de norm is, of dat het een uitzondering was die dag. Ik hoop dat laatste.

Overigens. M'n oom rijd nu op een paard dat van de voorloper van Cavalluna is geweest (ging failliet en toen opnieuw onder de naam Cavalluna wat ik begreep). Hij had het erover dat paarden toen iig de hele dag in dat tentje stonden en vrijwel niks anders kenden. Of dat nu nog zo is weet ik natuurlijk niet. Als ze nu idd doordeweeks de wei op gaan zou dat een grote verbetering zijn. Vraag wel af hoe ze dat precies doen, gezien ze naar mijn weten op doorreis gaan? Huren ze overal een weiland voor een week?

Dancer en ik, ons leaseavontuur :D
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.
~Bruce Springsteen - Badlands, 1978

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 03:48

Cambionn schreef:
Ik ben naar de afgelopen editie geweest. Geen idee van de kosten, m'n oom had een kaartje over. Wij zaten onderaan de boventribunes, aan de zijkant. Hadden goed zicht vanaf daar.

Ik ging met een nogal dubbel gevoel weg. Waren wel echt een aantal ruiters waar ik niet heel blij van werd, zeker in de eerste helft heb ik een hoop duidelijk boze paarden die met de kin op de borst getrokken rondliepen gezien, en ook wat momenten met uitbundig spoorgebruik. En wel te veel om van een paard of ruiter die z'n dag niet had te spreken. In de tweede helft was het een heel stuk beter, ook bij dezelfde ruiters/paarden. Maar ook toen waren er een paar waarvan ik toch minder blij werd.

Daar in tegen ook een paar paarden gezien die er echt dikke lol in hadden. Die waren echt geweldig om te zien! Vooral de acrobaten met de paarden met western zadels (geen idee van welke groep die zijn), en 1 specifieke Spanjaard die zelfs een capriool sprong alsof hij het met de vingers in de neus deed (hoewel ik niet twijfel aan dat hij het makkelijker liet lijken dan het was voor hem) hadden er lol in. De man met de minipaardjes was ook leuk. Ik weet nogsteeds niet of die ene die wegliep ipv backstage te gaan dat voor de show deed of uit ondeugd maar werd leuk opgevangen. Die lieten dus wel weer een erg goede impressie achter. Ik wil dus ook echt niet de hele show afkraken! Maar die slechte momenten gaven wel een zure nasmaak aan het geheel.

M'n oom liep ook met een dubbel gevoel weg die dag, om dezelfde reden. Hij gaf echter wel aan dat het vorig jaar niet zo ging. Dus durf niet te zeggen of dit de norm is, of dat het een uitzondering was die dag. Ik hoop dat laatste.

Overigens. M'n oom rijd nu op een paard dat van de voorloper van Cavalluna is geweest (ging failliet en toen opnieuw onder de naam Cavalluna wat ik begreep). Hij had het erover dat paarden toen iig de hele dag in dat tentje stonden en vrijwel niks anders kenden. Of dat nu nog zo is weet ik natuurlijk niet. Als ze nu idd doordeweeks de wei op gaan zou dat een grote verbetering zijn. Vraag wel af hoe ze dat precies doen, gezien ze naar mijn weten op doorreis gaan? Huren ze overal een weiland voor een week?

Ze hebben een eigen locatie in Duitsland waar ze steeds naar terug reizen, de shows zijn geloof ik alleen in het weekend.

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 06:59

SeaSide schreef:
Ze hebben een eigen locatie in Duitsland waar ze steeds naar terug reizen, de shows zijn geloof ik alleen in het weekend.

Klopt. Als je ze op Instagram volgt kun je heel veel van backstage volgen. Er zijn vast dingen die anders/beter kunnen, maar ik zie echt wel veel liefde voor de paarden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 07:36

Ik ben er geweest en nog voor de show op de helft was weer vertrokken. Tenenkrommend hoe ze daar met paarden omgaan en ook het niveau was ook erg laag.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 07:39

Ik ben een paar jaar geleden geweest, wij zaten vrij vooraan.
Ik vond het een mooie show. Mijn vriend ook, en die heeft niets met paarden. Maar hij vond het zijn geld waard :)

Hij kende toevallig de security. Ik mocht naderhand "backstage" gaan, bij de paardenstallen. Maar gezien de drukte in Antwerpen zijn wij na de show naar de auto gesneld. Nog steeds spijt van :')

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 07:59

Tazzey schreef:
Ik ben er geweest en nog voor de show op de helft was weer vertrokken. Tenenkrommend hoe ze daar met paarden omgaan en ook het niveau was ook erg laag.

Het niveau van wat?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 08:54

Lieser schreef:
Tazzey schreef:

Het niveau van wat?

Van de show. Voor jonge kinderen zal het vast prachtig zijn maar als volwassene is het niet bijzonder om te zien. Ik vond het vrij amateuristisch in elkaar steken. Zeker dat geld niet waard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:02

Tazzey, daar ben ik het wel mee eens inderdaad. Ik ben er vroeger bij de voorganger geweest en paar jaar geleden nog maar heb afgelopen jaren ook stukjes op SM gezien. Die 1e keer vond ik het geweldig want zelf jong. De keren daarna en op film vond ik het niet fijn om te zien.

Te veel toch te hardhandig qua rijden, best regelmatig geen blije paarden of paarden die oefeningen moesten doen waar ze duidelijk qua niveau niet klaar voor waren en wat koste wat het kost wel moest. Voor kinderen leuk, voor volwassen paardenmensen niet in mijn ogen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-24 09:09

Hebben jullie anders andere alternatieven om naartoe te gaan? We gaan al elk jaar naar jumping Amsterdam.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:15

Als ik mij niet vergis, is Cavalluna de opvolger van de Apassionata en die is weerom toen opgekomen nadat de musicals van Günter Fröhlich stopten (Zauberbaum, Goa)
Persoonlijk vind ik het geen enkel verglijk tot de musicals van Günther.
Heb hem leren kennen in '95 vlak voordat "der Zauberbaum" begon
Wij (ik was toen nog journaliste) waren toen op zijn eigen locatie om een reportage te maken... alles en iedereen draaide om het welzijn van de paarden. Ook "on tour ".
Ik heb de shows een aantal keren bezocht - in Duitsland en toen ik na Nederland verhuisd was ook nog .
Bij hun was ook "backstage" open voor publiek, dan wel gedoseerd zodat de paarden niet te veel gestoord werden.
Ik was ook vaak bij trainingen en altijd respect en veel liefde.
Het mooiste vond ik, en echt ,iedere keer had ik een brok in mijn keel : hij heeft lang ook een heel oude Fries erbij gehad.
Die was officieel al lang met pensioen, maar wel nog iedere keer mee on tour.
Na afloop van de show, kwam hij wel mee in de piste met alle andere paarden en deelnemers voor het "slot applaus "
De eerste keer had ik zo iets van "huh?".
Maar Günther legte uit, dat deze circus-pensionado iedere keer als hun vertrokken en hij thuis bleef, niet meer at en dus hadden ze hem eens mee genomen en hij bloeide op.
Hij had zelfs iedere dag zijn 10 minuten " training" in de piste en mocht dus ook iedere avond bij de afsluiting zijn.
Het was zo bijzonder om dit kerelte zo te zien, vol trots.

De staltenten hadden grote boxen en er was alles altijd tip top.
Veel ruiters hadden in de loop van de tijd ook "hun" paarden overgenomen.
Het was in de show als ook backstage altijd hetzelfde : respect en liefde.
Toen de shows stopten kwam dus de Apassionata ( andere organisator) ... en toen werd het in mijn ogen een toneelstuk zonder leven.

Heb beide shows , die Apassionata en Cavalluna , 1 keer bezocht... en ben bij beiden diep teleurgesteld vertrokken.
Het niveau en de omgang waren gewoon niet te verglijken met "het origineel "

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:58

Ik vond afgelopen show erg mooi maar, waar je je bewust van moet zijn is dat je naar een verhaal kijkt met paarden. Het is niet enkel maar show en trucjes..

De muziek was erg mooi, ik heb goed verzorgde paarden gezien die met veel plezier werkte.
Er waren regelmatig paarden in de stukken waarin ze los werkte die even iets niet deden of lekker een rondje door de bak gingen / rollen. Daar werd goed op ingespeeld, die paarden mochten gewoon even hun ding doen en sloten later weer aan bij de act.

Deze mensen hebben allemaal passie voor hun dieren, de paarden gaan niet hele hele jaar rond mee op reis, ik denk dat dit alles behalve slecht geregeld is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:10

Bij GOA ben ik ooit geweest, en dat heeft heel veel indruk gemaakt.

Alles wat daar verder uit voort gekomen is, heb ik nooit bezocht, dus daar kan ik niets over zeggen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:15

SeaSide schreef:
Ah oke, klinkt fair. Leuk om te weten! Mooie verbetering over wat ik had gehoord over Passionata (dat was de voorganger die ik bedoelde). Was een oprechte vraag trouwens, niet bedoels als kritiek.

Tazzey schreef:
Tazzey schreef:
Van de show. Voor jonge kinderen zal het vast prachtig zijn maar als volwassene is het niet bijzonder om te zien. Ik vond het vrij amateuristisch in elkaar steken. Zeker dat geld niet waard.
MyWishMax schreef:
Tazzey, daar ben ik het wel mee eens inderdaad. Ik ben er vroeger bij de voorganger geweest en paar jaar geleden nog maar heb afgelopen jaren ook stukjes op SM gezien. Die 1e keer vond ik het geweldig want zelf jong. De keren daarna en op film vond ik het niet fijn om te zien.

Te veel toch te hardhandig qua rijden, best regelmatig geen blije paarden of paarden die oefeningen moesten doen waar ze duidelijk qua niveau niet klaar voor waren en wat koste wat het kost wel moest. Voor kinderen leuk, voor volwassen paardenmensen niet in mijn ogen.
Oef jammer om te horen dat het niet een eenmalig probleem was toen ik er was. Ik heb ook er meerdere keren aan gedacht om gewoon weg te lopen. Niet gedaan want dan? Ik was met m'n oom meegereden die dochterlief meehad (en al was het maar voor haar zou blijven) en tickets waren toch al betaald. En 1 persoon die wegloopt maakt ook niet zo'n statement. Dus ben blijven kijken, kon ik iig iets over het geheel zeggen. Er waren gelukkig idd wel wat leuke stukken en naarmate te show verder ging werd het beter, maar idd ook een hoop waar ik echt niet blij van werd.

Ook opvallend hoe hard er gejuigd en geklapt werd ook voor de duidelijk paardonvriendelijke stukken. Dan vraag ik me af of men het gewoon niet ziet, meeklapt uit beleefdheid, of dat de mensen die er niet zo blij over zijn wegvallen tussen de rest.

Over amaturistisch gesproken. Wat ook soms amaturistisch aanvoelde was de costuums, props en keuze in paarden. Ik snap wel dat je de paarden er in moet passen en budget niet oneindig is. Maar wanneer een Chinese keizer in zo'n zwart-rode friezenkoets met een tinker ervoor rijd voelt dat wel beetje "middelbare schoolvoorstelling waar ze wat moeten maken met wat ze hebben", ipv een high budget proffesionele show.

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:56

Waar je allemaal over kan vallen, ik denk dat al deze paarden uit de voorstelling niet in China lopen..

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:16

mvdbijl schreef:
Waar je allemaal over kan vallen, ik denk dat al deze paarden uit de voorstelling niet in China lopen..

Haha inderdaad, een deel van de paarden is in eigendom van Cavaluna. Lastig voor ze om dan Chinese paarden te kopen voor dit thema en hun eigen thuis te laten.

Vond het al bijzonder dat ze een aantal ruiters hebben laten overkomen uit Aziatische landen voor die desbetreffende show.

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 14:23

mvdbijl schreef:
Oke misschien verwoorde ik het niet helemaal goed. Ik snap natuurlijk dat ze niet voor elke show nieuwe paarden gaan zoeken en trainen die in het thema passen. Dat zou ook onredelijk zijn. Het ging me ook niet zo zeer om de paarden zelf. Met keuze in paarden doelde ik meer op de keuze wanneer zet je welk paard in, niet zo zeer dat ze Chinese/andere paarden hadden moeten hebben ofzo.

Maar het ging me meer om het totaalplaatje, sommige dingen leken erg "oh dit hebben we liggen" bij elkaar gegooit. In het voorbeeld van de koets had een wat toepasselijkere koets dan deze bijvoorbeeld wel gekund en al een hoop gedaan. Of wel deze koets maar dan beter versierd dan en parasol erop en klaar (want dat was het nu), zodat het niet zo uit de toon valt. Bij een proffesionele show verwacht je gewoon een proffesionele set, decor, props en kostuums. Sommige momenten hadden ze die ook (ik wil ook echt niet doen alsof het er allemaal niet uitzag ofzo, want dat was niet het geval), maar andere momenten niet en dat valt dan pijnlijk op.

Zegt ook niet dat de show zelf per se slecht is, maar het geeft gewoon wel een stuk minder proffesionele uitstraling. Ik zit ff te kijken, maar als je in het midden zit betaal je volgens ticketmaster al over de 75 euro. Dan zit je dus nog niet eens vooraan. Daarvoor mag je wel wat verwachten denk ik.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 14:47

Tijdje terug bij horse event geweest en overwoog ook om hier naartoe te gaan. N.a.v. recenties niet gedaan, vind het een boel geld. Ik weet niet of hier mensen zijn die bij beiden geweest zijn en daar iets van kunnen zeggen? Ik kreeg een beetje de indruk dat er overlap zit in de acts.