Cozy Games Verzameltopic

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Rohesia

Cozy Games Verzameltopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-23 11:20

In de hoop dat ik niet alleen ben.. wie speelt er nog graag de zogenaamde Cozy Games? Rustig dingen opbouwen, een boederij (of iets anders) managen, de wereld verkennen, quests voltooien, .. en dit alles in een vrolijke sfeer met mooie muziek. Fijn na een drukke werkdag even ontspannen, zonder constant te moeten vechten en/of dood te gaan.

Spellen als Stardew Valley, Animal Crossing, Dinkum, maar ook verhaalspellen of 'builders' kunnen hierbij horen.

Zelf heb ik nog niet zoveel ervaring maar het is wel een genre dat ik wil verkennen, dus ik sta open voor nieuwe spellen die jullie interessant vinden.

Recent heb ik No Place Like Home en A Fresh Start uitgespeeld. De eerste gaat om de wereld ontdoen van afval om dieren te vinden en je eigen boerderij op te bouwen, de andere over de wereld ontdoen van afval om dingen te kunnen repareren en de dieren hun natuurlijke habitat terug te geven. Niet zo heel grote spellen maar wel leuk.

Welke speel jij graag? En waarom?
Deel zeker je avonturen hier!

Heb je meer interesse in spellen waarbij je moet overleven en moet vechten tegen de elementen of dieren/mensen dan is daar ook een topic voor, waar je zeker welkom bent: [ENT-HK] Survival-games: Tips & Avonturen

xPearl

Re: Cozy Games Verzameltopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:29

Ik ga even volgen! Lees in verschillende game-topics mee en reageer ook wel eens.

Vind Animal Crossing helemaal leuk maar was er eigenlijk wel 'klaar' mee toen ik alle quests heb gehad..
Dinkum heb ik ook gespeeld! Leuk voor een weekje en daarna verveelde dat ook weer :'). Stardew uiteraard ook gespeeld maar daar snapte ik niet zoveel van..

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:30

Ja, ik! Groot fan van cozy games. Uiteraard Animal Crossing en Stardew Valley gespeeld, maar ook Spiritfarer, Disney Dreamlight Valley, Unpacking, Coffee Talk, en heb My Time at Portia al een hele tijd op mijn Switch staan maar ik kon er na het eerste halfuur nog niet echt lekker inkomen. Op mijn lijstje staan ook nog Potion Permit, Bear and Breakfast, en Mail Time (wanneer die op de Switch komt :Y) ). Verder hou ik de ontwikkeling van Palia en Coral Island een beetje in de gaten.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:33

Oh Builders kan ik me helemaal in verliezen <3
Met name Banished is lange tijd een groot favoriet geweest en het enige spel waar ik alle achievements voor heb gehaald op steam.
Die muziek <3

Ook vind ik Factorio erg leuk, wel iets ingewikkelder omdat je een hele fabriek moet bouwen. Maar je kan hem ook op peaceful mode zetten en dan kan je bouwen naar hartelust <3

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:59

Oh leuk! Ik ben ook fan van dit soort games.

Spiritfarer vond ik echt fantastisch!
En Tschia is ook een heel lief (sommige aspecten van het verhaal zijn een klein beetje gruwelijk) en rustig spel, heel interessant verhaal ook.

Ik volg dit graag mee

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-23 17:03

Leuk al die reacties, welkom allemaal :D

Zie een aantal namen voorbij komen die ik al vaker heb gezien, maar sommigen zijn ook nieuw dus ik ga eens kijken wat er tussen zit wat mij leuk lijkt :Y)

Op dit moment ben ik aan het twijfelen wat te doen, een humble bundle kopen of wachten op de sale van een uitgever waar ik een aantal spellen van op mijn verlanglijst heb staan.
Kennen jullie deze spellen die in de humble bundle zitten?:
- Cat cafe manager
- Witchy (life story)
- Here comes Niko
- Garden Story
- Lemon cake
- Alba: A Wildlife Adventure
- A short hike
- Assemble with care

En er zit nog een kortingsbon bij voor:
- Haven park
- Hello Goodboy

Alles voor 11.58 euro. Kan je eigenlijk niet veel mis mee doen maar ben een eeuwige twijfelaar :P
Dit is de bundel: https://www.humblebundle.com/games/cozy ... mes_bundle

Voor degene die Stardew Valley en Animal Crossing enzo spelen, wat vind je leuk aan die spellen? Mij lijken ze op zich nog vrij groot en "moeilijk" (als in dat je heel veel moet doen om iets te bereiken), maar ik ken ze vooral alleen van naam en een paar dingen die ik heb zien voorbij komen, dus misschien ben ik mis.

Overigens: niet Cozy Games waar je een Cozy versie van kan maken zijn ook prima. Ik heb bv. theHunter: Call of the wild, wat een spel is rond jagen, maar wat je eigenlijk ook kan gebruiken als walksimulator/fotogratie-spel, waarbij je dus gewoon rondwandelt in prachtige omgevingen en beestjes kan spotten en fotograferen. Of The Long Dark, wat een survival-spel is, maar waar je de instellingen zo kan zetten dat het bijna een winterwandeling is en je al moeite moet doen om dood te gaan. Ik noem waar wat. Voor mij mogen dit soort tips en dingen hier ook allemaal in ;)

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:22

Jaaa super chill dit soort spelletjes :D .

Kennen jullie Pan'orama? Dat vind ik ook heerlijk chill spelen. Verder zit ik ook op Palio, Pioneers of Pagonia te wachten en had mn vriend die humble bundle ook al doorgestuurd, twijfel ook nog. Van Fabledom heb ik de demo gespeeld, dat was ook erg leuk. Spel is nu te verkrijgen, maar nog wel in vroegtijdige toegang.

Stardew kon ik niet heel goed inkomen, maar het concept vind ik nog steeds wel grappig. Ook leuk dat je het samen kan spelen, dat is voor mij wel een plus. Disney Dreamlight Valley heb ik ook heerlijk uren gespeeld.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-23 18:16

Pan'orama heb ik, maar krijg ik niet aan de praat op de steam deck (de controls willen niet) dus heb nog niet kunnen spelen. Lijkt me wel een rustgevend en gezellig spel :j Moet er nog eens voor gaan zitten om het te doen lukken.

Als jij nu die bundel koopt en mij over een paar dagen laat weten of het de moeite is is het ook goed :Y) :))

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 18:51

Ik houd wel van builders, maar niet van alles.

Ik vind Banished heerlijk. Zeker als het nog wat overzichtelijk is. Als het te hard gaat dan vind ik het niet leuk meer en begin ik overnieuw.
Foundation is trouwens ook een leuke voor wie Banished leuk vindt! Is nog Early Access dacht ik, maar veelbelovend. Een modernere Banished zeg maar.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-23 19:29

Banished heb ik op mijn verlanglijst gezet, geen ervaring met dat soort spellen maar het lijkt me wel wat. Vraag me alleen af of het leuk spelen is op de deck, lijkt me veel met de muis te doen? En veel 'uitklapvakjes' als je ergens overheen gaat met uitleg enzo. Is misschien minder handig op de deck.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:39

Lijkt me niet zo praktisch nee.
Maar het is wel een spel waar gewoon (zeker in het begin) lang niets gebeurd. Heel rustgevend.
Ik heb wel de mod Colonial Charter. Zou ik niet gelijk mee beginnen, maar als je er een beetje in geoefend raakt is het heel fijn omdat het veel meer mogelijkheden geeft.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:55

Rohesia schreef:
Leuk al die reacties, welkom allemaal :D

Zie een aantal namen voorbij komen die ik al vaker heb gezien, maar sommigen zijn ook nieuw dus ik ga eens kijken wat er tussen zit wat mij leuk lijkt :Y)

Op dit moment ben ik aan het twijfelen wat te doen, een humble bundle kopen of wachten op de sale van een uitgever waar ik een aantal spellen van op mijn verlanglijst heb staan.
Kennen jullie deze spellen die in de humble bundle zitten?:
- Cat cafe manager
- Witchy (life story)
- Here comes Niko
- Garden Story
- Lemon cake
- Alba: A Wildlife Adventure
- A short hike
- Assemble with care

En er zit nog een kortingsbon bij voor:
- Haven park
- Hello Goodboy

Alles voor 11.58 euro. Kan je eigenlijk niet veel mis mee doen maar ben een eeuwige twijfelaar :P
Dit is de bundel: https://www.humblebundle.com/games/cozy ... mes_bundle

Voor degene die Stardew Valley en Animal Crossing enzo spelen, wat vind je leuk aan die spellen? Mij lijken ze op zich nog vrij groot en "moeilijk" (als in dat je heel veel moet doen om iets te bereiken), maar ik ken ze vooral alleen van naam en een paar dingen die ik heb zien voorbij komen, dus misschien ben ik mis.

Overigens: niet Cozy Games waar je een Cozy versie van kan maken zijn ook prima. Ik heb bv. theHunter: Call of the wild, wat een spel is rond jagen, maar wat je eigenlijk ook kan gebruiken als walksimulator/fotogratie-spel, waarbij je dus gewoon rondwandelt in prachtige omgevingen en beestjes kan spotten en fotograferen. Of The Long Dark, wat een survival-spel is, maar waar je de instellingen zo kan zetten dat het bijna een winterwandeling is en je al moeite moet doen om dood te gaan. Ik noem waar wat. Voor mij mogen dit soort tips en dingen hier ook allemaal in ;)

Voor dat geld lijkt me het een goede deal :j ik heb zelf alleen Alba gespeeld, heel leuk, lief spel. Je bent met name bezig met dieren fotograferen op een Spaans eiland (met bijbehorende zonnige vibes :D). De rest ken ik alleen van naam of heb ik wel beelden van gezien, maar volgens mij wel allemaal leuke games!

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-23 20:31

Dank je, ik ga het gewoon eens proberen, heb nog nooit via die site wat gekocht dus is even kijken maar het zijn toch namen die ik regelmatig zie terug komen als het om dit genre gaat, dus er zal vast wat leuks tussen zitten. Ben benieuwd :)

Ik heb intussen ook via reddit (daar is een cozy games pagina) nog wat namen opgezocht en gekeken waar het over gaat en mijn verlanglijst aangevuld, durf niet te kijken hoeveel er nu op staat, hahaha. Maar ga ze niet noodzakelijk allemaal kopen natuurlijk, sowieso koop ik alleen maar goede aanbiedingen :Y)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:43

Ik kwam dit topic toevallig tegen. Op dit moment zoek ik een spel
Vroeger speelde ik harvest moon op de gameboy.
Tegenwoordig heet dat story of seasons volgens mij.

Ik vind het altijd fijn om rustig door een wereld te banjeren.
Maar ik merk wel dat ik doelen nodig heb.
(Vervolgens vind ik het geen probleem om afgeleid te worden en drie uur later pas daadwerkelijk aan mijn doel te beginnen) :')

Soms kan ik bij vrienden op de pc Planet zoo spelen (zo veel mogelijkheden). Op dit moment speel ik Horizon forbidden west. Maar deel 1 past beter bij mijn wensen. Ik heb Animal crossing ook geprobeerd op de ds. En recent kunnen proberen op iemand zijn switch, maar ik mis daar toch dingen om 'te halen'.
Harvest moon had dat wel. Dan kon je een beetje aanmodderen op je boerderij, maar er waren ook festivals waar je dingen kon winnen. Maar dan moest je bijvoorbeeld een mooie kip fokken en er een goede band mee opbouwen.

Ik zoek nu een dergelijk spel voor de playstation, dus houd dit in de gaten voor tips.

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:49

Summerfly schreef:
Ja, ik! Groot fan van cozy games. Uiteraard Animal Crossing en Stardew Valley gespeeld, maar ook Spiritfarer, Disney Dreamlight Valley, Unpacking, Coffee Talk, en heb My Time at Portia al een hele tijd op mijn Switch staan maar ik kon er na het eerste halfuur nog niet echt lekker inkomen. Op mijn lijstje staan ook nog Potion Permit, Bear and Breakfast, en Mail Time (wanneer die op de Switch komt :Y) ). Verder hou ik de ontwikkeling van Palia en Coral Island een beetje in de gaten.

Palia houdt ik ook goed in de gaten.
Van Fabledom heb ik de demo gespeeld( super leuke gezellige builder ) , ik wil hem graag maar wacht toch echt tot het uit early access is.

Stardew valley kwam ik niet in. Zit hem denk ik in de grafische stijl en net iets te weinig doelen en actie.
Heb ik ook met Animal crossing. Als ik zie wat mijn zoon daarallemaal heeft gebouwd en met anderen ruilt en aan kledingwedstrijden meedeed .. dan stelde wat ik deed nul voor :D

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:26

Yes, heb toch meer cozy games dan ik dacht.

- Stardew Valley heb ik lang gespeeld, en pak ik om de zoveel tijd weer eens op.
No Place like home, heb ik uitgespeeld. Mis alleen nog twee collectables maar die ga ik denk ook niet meer doen.
- Disney Dreamlight Valley, heb ik even gespeeld. maar toen kwamen er andere spellen (o.a. Hogwarts Legacy en verder met factorio) en daarna niet meer opgestart.
- My Time at Portia is wel leuk, maar ik heb op het moment niet de behoefte om die verder te spelen. maar wie weet.

Palia ben ik ook aan het volgen, heb ook al wat vrienden enthousiast gekregen haha. Coral Island heb ik ook een tijdje gevolgd, maar denk dat ik het even bij Stardew Valley houd.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:36

Ik volg ook! Kan enorm genieten van een cozy game vanaf de bank.

Eerder zag ik een vraag over de humble bundle. Cat cafe manager heb ik laatst "uit" gespeeld. Heel chill heel lief allemaal. Verder vooral de klassiekers als coffee talk (1&2), story of seasons, spiritfarer. Strange horticulture is ook heel goed, wel wat duister en je wordt compleet in het diepe gegooid

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:57

Ah leuk topic! Ik zat weer helemaal in mijn animal crossing fase! Helemaal leuk. Nu merk ik wel dat ik langzaam er weer uitkom, als in; ik open het nog wel iedere dag om dagelijkse dingen te doen maar zit er geen uren meer achter.

Heb Coromon ook afgestoft en verder gegaan. Is eigenlijk een nep Pokemon maar leuker. Gemaakt door mensen die gefrustreerd waren met Pokemon en dezelfde formule.

Stardew is ook echt een van mijn favorieten. My time in Portia moest ik ook ff inkomen maar na ik het te pakken had ook uren mee bezig geweest. Ik merk dat ik de laatste paar maanden, of zeker in de zomer periode toch wel liever op mijn Switch zit dan mijn PC. Op mijn PC heb ik ook nog een aantal niet gespeelde spellen staan Banished, Cozy Cove and Potion permit!

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-23 10:43

Leuk alle reacties, welkom *\o/*

Zag nog wat spellen voorbij komen die ik ga bekijken. Zal straks eens een lijstje plaatsen wat nu op mijn verlanglijst staat, moet nog beginnen aan een collectie dus nog veel mogelijkheden _O-

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:48

Leuk topic! Hier ook fan van Animal Crossing en Stardew Valley. Ooblets vind ik ook erg leuk! Verder ben ik heel benieuwd naar Coral Island en Fae Farm, maar die moeten nog uitkomen. :)

MandyyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:37

Ik ben pas met Animal Crossing begonnen en heb een online abonnement (maar nog niet gebruikt).
Zijn er hier nog fanatieke AC spelers?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:48

Ik heb recent wylde flowers aangeschaft. Is stardew valley achtig maar je bent een heks en maakt potions enzo. En er zit een gesproken verhaallijn bij. Verder doe ik op het moment als paardenspel cozy the ranch of Rivershine. En ik wil graag pikmin 4 nog aanschaffen. Coral island is toch allang uitgekomen? Of is die ook nog alleen early access. My time in Portia en Sandrock moet ik beide ook nog eens verder mee. No place like home heb ik ook inderdaad. Animal Crossing wil ik nog eens een 5 sterren eiland want ik wil die dlc en die mag ik van mezelf pas bij 5 sterren. Het probleem is dat ik de tijd niet echt heb meer nu ik 40 uren werk.

Alex en Jorie <3

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-23 14:13

Animal Crossing is er niet via Steam toch hé? Of anders mis ik echt iets :+ Dus daar kan ik niet over meepraten ... Stardew Valley kan wel, maar spreekt mij niet meteen aan, heb het niet zo met pixel-games om het zo te noemen. Groeit misschien nog, maar voorlopig is het niet mijn eerste keuze.

My time at portia (en sandrock) zie ik ook vaak voorbij komen, maar dat is volgens mij een spel dat ook draait om het opbouwen van relaties en daten en trouwen en dat soort dingen? Dat is het ook niet voor mij, ik heb liever gewoon in mijn uppie een boerderij :+

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:28

Ik denk dat je er bij de MTI series ook prima voor kan kiezen om minimale interacties te hebben met de andere personages. Je zult altijd wel wat relatie opbouwen, maar een liefdesrelatie is niet perse verplicht. Het gaat daar ook niet echt om een boerderij. Je bent een bouwer van dingen, voor materiaal moet je in de mijnen zijn. En vervolgens kun je met dat ruwe materiaal er weer planken, buizen en nog van alles van maken in je workshop. Ja je kunt ook een soort boerderij ernaast houden, maar je workshop is wel het voornaamste wat je hebt als bouwer. Animal Crossing is puur op de Switch ja, is een Nintendo game.

Ook nog farming zijn de story of seasons spellen, dat is het vervolg op harvest moon. Verder komt in september paleo Pines uit en daar bouw je een boerderij met dinos als helpers en die heeft echt vet schattige graphics. Daarvan kun je nu al de demo spelen.

Alex en Jorie <3

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-23 14:39

Bij deze mijn mega-uitgebreide verlanglijst...
Het is wel allemaal onder voorbehoud, heb er gewoon opgezet wat ik leuk lijk te vinden (gebaseerd op een reddit-pagina over cozy games, en vooral een topic met minder bekende spellen) maar moet nog uitzoeken of ze überhaupt op de deck te spelen zijn dus er kunnen er nog afvallen. En de prijs natuurlijk, daar laat ik ook nog veel vanaf hangen.

- AER Memories of Old, waarbij je een mens bent die in een vogel kan veranderen en zo de wereld en het verhaal kan ontdekken

- Before we leave, builder game waarbij je de wereld moet (her)opbouwen, denk beetje als Banished maar dan ander thema

- Niche a genetics survival game, waarbij je wezens moet fokken/kruisen en de beste proberen fokken die de natuur en vijanden kunnen overleven

- Cat goed fishing, goh .. je bent een kat en je gaat vissen :Y) Waarbij je steeds beter materiaal krijgt naarmate je meerdere soorten vangt en verzameld

- Capybara Spa, een berg omtoveren tot wellness voor capybaras en deze dan voorzien van al hun noden

- Garden galaxy, je eigen tuin ontwerpen en bouwen door dingen in een kookpot te gooien ofzo waardoor je weer nieuwe dingen krijgt die je kan gebruiken

- The Last Campfire, avonturenspel waarbij je het laatste vuur brandend moet houden door puzzels op te lossen en de wereld te ontdekken

- Strange Horticulture, planten en hun eigenschappen ontdekken, het lijkt een beetje een raar spel maar juist daarom lijkt het leuk

- Wytchwood, als heks de speciale wereld ontdekken en dingen maken

- Dinkum, hier wel gekend denk ik

- Let's build a zoo, een eigen zoo bouwen maar minder heftige dan Planet Zoo..

- Omno, mooi avonturenspel in een speciale wereld

- Banished, ook al besproken hier

- TOEM, quests doen en foto's maken in een getekende wereld, ziet er heel speciaal uit

- Euro Truck Simulator 2, gewoon je vrachtwagen en lading door het landschap rijden

- Abzu, een duik in de onderwaterwereld en dingen daar ontdekken

- Lake, post rondbrengen en dingen ontdekken

- Carto, je wereld hermaken om zo het verhaal te ontdekken

- Fe, als vos door het leven gaan en de rest van het bos leren kennen

- Big Farm Story, de naam zegt het wel, ik vraag me alleen af of dat ook iets gaat zijn met relaties ed, maar dat moet ik nog uitzoeken

- Parkasaurus, een dino-park bouwen maar in een leuke sfeer

- Spellcaster University, dmv kaarten een tovenaarskasteel opbouwen (beetje harry potter idee)

- Wylde Flowers, ook al vernoemd in het topic

- Roki, puzzelspel om een verhaal te doorgronden, maar lijkt me wel relaxed

- Outer Wilds, sommigen zeggen dat het rustgevend is om dood te gaan in de ruimte, maar dat weet ik nog niet :))

- Tinykin, zoveel mogelijk 'tinykin' vangen en gebruiken om terug naar de gewone wereld te geraken

- Grow song of the evertree, je eigen wereld ontwerpen en verbeteren

- Above snakes, is eigenlijk een survivalspel maar ziet er zo leuk uit, geeft een heel andere sfeer dan de standaard survival-spellen, en je kan je eigen wereld samenstellen door blokken te plaatsen

- Terra nil, een levensloze wereld terug op de rails krijgen, zonder een spoor achter te laten

Deze moeten nog uitkomen:

- Ooblets, gewoon te schattig

- Paleo Pines, vriendjes worden met dino's en hen laten helpen om je boerderij te bouwen en te onderhouden, wat wil je nog meer :Y)

- Botany manor, tuin opbouwen door dingen te ontrafelen

Denk dat ik nu alles heb, ik weet niet of alles 100% Cozy is, heb ook nog andere spellen op mijn verlanglijst staan dus het is soms moeilijk om snel te zien waarom ik ze erop heb gezet, hahaha. Ik had ook nog andere spellen in mijn hoofd, maar die moet ik weer even opzoeken welke dat juist weer zijn want die heb ik blijkbaar er niet op gezet..

Degene van de humble bundle heb ik er sowieso niet in gezet, want die ga ik zodadelijk proberen te kopen dus daar kan ik binnenkort hopelijk wat over vertellen.
Veel van de spellen vallen ook onder "Wholesome games" en die hebben vanaf 31-7 een uitverkoop dus dan ga ik misschien nog wat aanvullen :o