Gezocht: Simpele maar leuke spellen voor Steam(deck)

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight

Rohesia

Gezocht: Simpele maar leuke spellen voor Steam(deck)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-23 11:54

Omdat ik wat uitgekeken raak op mijn huidige spellen maar verdwaal in het bos van mogelijkheden open ik dit topic om te kijken welke spellen jullie leuk vinden en waarom. Ik speel momenteel vooral op Steam Deck en zoek spellen waar je na het werk nog een uurtje (of 2) mee aan de gang kan en die niet te ingewikkeld zijn.

De spellen die je vaak voorbij ziet komen zijn enorm groot met een UI waarbij je niet weet wat je eerst moet bekijken, skills, levels en alles moet goed gemanaged worden. Dat is voor mij teveel na een dag werken, dan willen mijn hersenen niet meer mee. Dus die zoek ik niet, haha.

Een lijstje van de spellen die ik momenteel heb:
- The Long Dark en Green Hell: toppers. Is eigenlijk wat ik zoek maar wil eens wat nieuws en alle survival-spellen lijken hetzelfde.
- ARK Survival Evolved: ook leuk maar er moet en gebeurd enorm veel waardoor ik overprikkelt word en het weer een tijd aan de kant leg om daarna weer opnieuw te beginnen en in hetzelfde cirkeltje te belanden.
- Subnautica: mooi maar geen idee wat ik hoor te doen dus ik doe maar wat en geef het na een tijdje op
- Jurassic World Evolution: super leuk, JWE2 is al moeilijker (meer details) en Planet Zoo is hetzelfde als ARK, veel te veel wat er moet gebeuren of gebeurd waar je wat mee moet en veel te veel mogelijkheden
- Red Dead Redemption 2: geweldig. Je kan kiezen om de story te volgen of gewoon doen waar je zin in hebt, stats zijn makkelijk te managen
- The Forest: mooi idee maar haat de mutanten, en zonder is het zowat hetzelfde als Green Hell en dan speel ik liever dat
- theHunter: Call of the wild : mooi en fijn om rond te struinen en beestjes te spotten, ik schiet ze niet altijd, haha
- Crash Bandicoot en Spyro: nostalgie en heb ze daarom ook, speel soms eens een paar levels maar heb niet de nood om ervoor te gaan zitten om ze volledig uit te spelen

Wat mag een spel vooral NIET hebben: zombies of andere vieze beesten, geen horror, wil graag kunnen ontspannen.
Spellen waar je dus honderduizend dingen in de gaten moet houden of waar het uren duurt voor je 1 ding bereikt hebt doen het ook niet zo goed.
Verder vind ik leuk: alles met dieren (al dan niet prehistorisch), medische dingen, dingen managen, rondlopen in de natuur

Denk dat ik alles zo'n beetje gehad heb.
Iemand die nog een spel heeft wat bij mij zou kunnen passen? Ben benieuwd.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:30

Slime Rancher misschien?
Stardew Valley?

Rohesia

Re: Gezocht: Simpele maar leuke spellen voor Steam(deck)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-23 17:27

Ik ga ze eens bekijken.
Wat ik trouwens ook niks vind zijn multiplayer spellen, pvp of pve. Ik wil gewoon alleen in mijn eigen wereld spelen. Natuurlijk zijn NPC's geen probleem, als je er ook maar voor kan kiezen om ze te negeren :P

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 18:13

Geen 100% garantie of het op deck werkt maar simpel (evt soms even een guide erbij pakken voor een puzzel) en leuk:
-Vampire survivors (dit is echt een no brainer, ja in het begin ga je de levels niet meteen uit kunnen spelen maar je gaat snel vooruit. Levels duren max 30-45min. Op een gegeven moment als je het meeste unlocked hebt, wordt het wel wat eentonig maar ik vind het persoonlijk nog steeds leuk om af en toe te spelen en het kostte geen drol)
-Brotato (als je Vampire Survivors te makkelijk vindt of te lang vindt duren)
-Hades
-Euro Truck Simulator 2 of American Truck Simulator
-Monster Sanctuary
-Calico
-Aer memories of old
-Fez
-Effie
-The last campfire
-Omno
-Hogwarts Legacy
-Idle Slayer (gratis)
-Call of the sea
-Gris
-Röki
-Carto
-Botanicula
-Evoland
-Bastion
-Transistor
-Brütal Legend
-SEASON a letter to the future
-Stray
-LEGO bricktales

Balkan vakantietips gezocht!
Bandit '06 (2020 - x) | Django '14 (2019 - x) | Astra '98 (2018 - x)

R.I.P.: Hammstein '19 (2020 - 2022) | Svetlana '18 (2018 - 2020) | Bandit '05 (2017 - 2017) | Zorro '10 (2010 - 2019) | Ninja '10 (2010 - 2011)

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-23 21:13

Wow, wat een lijst :)) Ga ze allemaal eens rustig bekijken. Bedankt!

Ik heb toevallig een spel ontdekt wat mij erg leuk lijkt: Above Snakes
Komt eind deze maand uit en je kan al een stukje gratis spelen. Is survival maar de wereld wordt op een speciale manier opgebouwd en het is heel mooi en vrolijk gemaakt. Zitten wel een soort van zombies in maar op een grappige manier en dan kan het nog wel.

Maar suggesties mogen blijven komen, ga ze zeker allemaal bekijken, als ik de tijd heb, haha.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:26

Haha ja sorry ik ben een beetje doorgeschoten met de lijst bouwen := ik heb niet alles zelf gespeeld, maar wel alles gezien en dat het met controller kan dus ik ga er vanuit dat het op deck ook wel lukt.
Above Snakes komt op mijn lijst om te bekijken :') die ken ik nog niet.

R.I.P.: Hammstein '19 (2020 - 2022) | Svetlana '18 (2018 - 2020) | Bandit '05 (2017 - 2017) | Zorro '10 (2010 - 2019) | Ninja '10 (2010 - 2011)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:30

Ik ben erg blij met Dinkum. Is een bèta game maar eigenlijk al zeer uitgebreid en erg leuk speelbaar. Is een beetje een combinatie van stardew valley en animal crossing, en dan met een Australisch sausje eroverheen. Beetje door de natuur rondlopen, spullen verzamelen, vissen, insecten vangen, je dorp bouwen en voedsel verbouwen.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-23 21:47

Maakt niet uit _Christina, vind het zeker wel interessant maar moet me er even voor zetten, haha.

Dinkum heb ik ook al zien voorbij komen en leek mij ook wel iets. Kan je al veel nu in de beta?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:53

Ja hoor, eigenlijk bijna alles! Alleen sommige dingen zijn nog niet volledig geoptimaliseerd. Maar ze geven regelmatig updates en soms zijn er ook opeens nieuwe dingen toegevoegd zoals nieuwe bloemen met de lente geloof ik.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-23 22:14

Fijn, lijkt me ook wel leuk zo met Australische dingen. Prijs valt ook goed mee (is ook wel een dingetje, liever 5 spellen van 10 euro dan 1 spel van 50 euro) dus die gaat al zeker op het lijstje :Y)

@_Christina: heb jij de truck simulator spellen zelf? Lijkt me ook wel leuk, gewoon wat rondrijden, maar heb geen idee hoe het opgebouwd is en vraag me af of het niet saai wordt na een tijdje? Ik heb wel graag iets van doelen (al is het ook ok als je die zelf kan verzinnen).

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:13

Ja die heb ik toevallig zelf! Ik vind ATS chiller rijden dan ETS2, maar de omgeving in de base game is echt mega eentonig. Europa vind ik vanuit de base game al veel meer variatie in de omgeving bieden. Ik vind het zelf inderdaad wel lekker een beetje rondtuffen, verstand op nul, leuk om verschil tussen de landen te zien. Ik vond zelf de achievements best wat uitdaging geven, ja de meeste super simpel, bepaalde ritten doen/vanaf bepaalde locaties etc, voor dagelijks wordt het misschien wel een beetje een grind uiteindelijk, maar ik vind het een leuk spel om mee af te wisselen. Zeker zodra je geld hebt en boetes niet meer uitmaken (of je zet ze uit, dat kan ook).

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-23 14:28

Ok, fijn. Ik zou zelf dan ook Europa nemen om wat meer herkenbare plekken te hebben en andere plaatsen eens te gaan bekijken. Klopt het dat er 81 DLC's bij het spel zijn? :+ Heb je voldoende aan de base game om mee te beginnen? Of zou het beter zijn om alle landen en regio's die in DLC's zitten meteen mee te kopen? Denk dat het verder vooral cosmetische dingen zijn, dat is voor mij minder van belang.

Lijkt me een fijn spel om erbij te hebben inderdaad, als ik dan eens wat wil spelen maar niet echt wil nadenken kan ik op die manier genieten van de omgevingen.

Edit; neem aan dat het aan te raden is om het 2e spel te kopen? Want er is ook nog deel 1 van, die kost bijna niks, maar geeft misschien ook niet dezelfde ervaring?
Laatst bijgewerkt door Rohesia op 07-05-23 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:30

Slime Rancher vind ik echt geweldig. (en cute). Ik heb 1 en 2 gespeeld en de game heeft me zeker niet teleurgesteld.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-23 14:33

Kan je er meer over vertellen?
Van wat ik snel even gezien heb leek het mij vooral een 'verzamelspel' waarbij je verschillende soorten "slime" moet temmen? Screenshots leken veel hetzelfde (alleen andere kleurtjes slijm) dus weet niet goed wat ik ervan moet denken. Ga eens wat videos opzoeken dan.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:39

Je hebt je eigen stuk land waarbij je inderdaad slimes kan vangen, fokken, met elkaar kan kruisen, en door de open world items kan verzamelen. Met deze items kan de gebouwen maken, objecten maken zodat je je eigen land weer kan opleuken. Ik vind het echt een heerlijk spel. De moeilijkheidsgraad is ook niet megamoeilijk dus de uitdaging valt mee.

Deze video legt het goed uit.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:08

Rohesia schreef:
Ok, fijn. Ik zou zelf dan ook Europa nemen om wat meer herkenbare plekken te hebben en andere plaatsen eens te gaan bekijken. Klopt het dat er 81 DLC's bij het spel zijn? :+ Heb je voldoende aan de base game om mee te beginnen? Of zou het beter zijn om alle landen en regio's die in DLC's zitten meteen mee te kopen? Denk dat het verder vooral cosmetische dingen zijn, dat is voor mij minder van belang.

Lijkt me een fijn spel om erbij te hebben inderdaad, als ik dan eens wat wil spelen maar niet echt wil nadenken kan ik op die manier genieten van de omgevingen.

Edit; neem aan dat het aan te raden is om het 2e spel te kopen? Want er is ook nog deel 1 van, die kost bijna niks, maar geeft misschien ook niet dezelfde ervaring?

Je moet inderdaad 2 hebben. Die wordt ook nog actief bijgehouden, ze werken regelmatig stukken bij qua graphics bijvoorbeeld van delen die al wat ouder zijn. De cosmetics (het merendeel van de dlc) zijn echt niet nodig, je kunt heel goed gewoon met een kaal base game beginnen. Mocht je het dan echt heel leuk vinden, gewoon op sales wachten voor kaartuitbreidingen en de cargo dlc enzo als je daar waarde aan hecht.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-23 15:44

Dank je, dan kijk ik voor de base game (op een goed moment), ben er wel benieuwd naar.
De rest van je lijst moet ik nog doorworstelen :))

@Maureen95: dank je voor de video. Zit nog in de twijfelbak bij mij, denk dat het zo'n spel is wat je moet gespeeld hebben om het te begrijpen. Welke is aan te raden zonder ervaring? Met 1 beginnen? Of is de nieuwe net zo goed om te starten?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:48

2 Is leuker! Heeft veel meer mogelijkheden en ze hebben naar de spelers geluisterd. Je kan ze beide spelen. Er zit een verhaallijn in maar je mist eigenlijk niks als je de eerste niet speelt.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:01

Rohesia schreef:
Dank je, dan kijk ik voor de base game (op een goed moment), ben er wel benieuwd naar.
De rest van je lijst moet ik nog doorworstelen :))

Jij wilde suggesties -O- := als je tzt verder vragen hebt, laat maar weten!

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-23 16:10

Thanks Maureen95, ik hou het in mijn achterhoofd.

Haha _Christina, ben blij met de lijst hoor, maar een wat drukker en vermoeiender weekend dan verwacht dus kom er niet echt aan toe. Het kan dus even duren, maar bij vragen weet ik je te vinden :P

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:15

Snap ik hoor :D rustig aan!

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-23 16:53

Wil toch nog even terugkomen op je lijst, heb ze allemaal bekeken en die wat mij aanspraken op mijn verlanglijst gezet. Op de lijst staan nu:
-Euro Truck Simulator 2
-Monster Sanctuary
-Aer memories of old
-The last campfire
-Omno
-Hogwarts Legacy
-Call of the sea
-Röki
-Carto
-SEASON a letter to the future

Deze ga ik zeker in de gaten houden, zagen er leuk uit en wil ze voor een zacht prijsje wel eens proberen.
Monster Sanctuary twijfel ik over want pixelgames zijn niet zo mijn ding, maar het verzamelen vind ik wel wat.

Heb daarnaast ook nog op de verlanglijst:
- Dinkum
- Outer Wilds
- LEGO Jurassic World
- Plague Inc: Evolved
- Above Snakes

Dus dat is al wat. Heb ook een demo gedownload van Euro Truck Simulator 2, ga ik zo eens bekijken :Y)

Als iemand nog spellen heeft zijn die uiteraard nog welkom.

Edit; oh, en Paleo Pines komt blijkbaar ook binnenkort uit, die staat er nu ook op, is ARK maar dan veel te schattig en zonder doodgaan denk ik :')

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:17

Van SEASON... is er ook een demo dacht ik, ik kan mijn gigantische wishlist nog even door voor meer tips als je wilt := die heb ik er nu niet bij gepakt :')

Monster Sanctuary heeft recent een nieuw spel uitgebracht, ik heb daar nog niet naar gekeken en weet zo uit m'n hoofd ook de naam niet. Maar misschien dat het minder pixel is.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-23 18:02

Heb er nog gezien met een demo :j Dus die ga ik ook eerst eens proberen.
Als je nog tips hebt zeker welkom, dan wordt de keuze nog moeilijker, haha.

Eens kijken of ik daar iets over vind, zelfde idee maar in een "gewonere" wereld zou ik wel wat vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:14

Mocht je van strategisch denken houden. Dan kan ik heartstone aanraden. Een interessant kaartspel