Documentaire: Kees Vliegt Uit

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Documentaire: Kees Vliegt Uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-23 12:38

Na de documentaire "Het Beste voor Kees" is er nu ook het vervolg.
Kees (Momma) wil graag op zichzelf wonen en probeert steeds onafhankelijker van zijn ouders te worden.
Wie heeft de documentaire ook gezien en wat vonden jullie er van?
Ik vind het mega interessant en zijn ouders zijn echt fantastisch geduldige mensen denk ik.. _/-\o_
Aan de andere kant denk ik ook dat ze sommige problemen van Kees ook wel onbewust in stand houden.
Ik las dat er ook een deel 3 komt. Dat zal nog wel even op zich laten wachten, maar ik ben heel erg benieuwd!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:45

Ik heb het gezien! Inderdaad interessant maar ook mee eens dat problemen onbewust in stand gehouden worden. En dan denk ik dat vooral moeder hier een grote rol in speelt . :=

Is er al iets bekend over wanneer deel 3 komt?

Cayenne

Re: Documentaire: Kees Vliegt Uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-23 12:51

Nee nog niet! Maar ik las dat ze net begonnen zijn met filmen, dus ik gok dat het wel een aantal jaar weer zal duren.
Ik vond het wel indrukwekkend om zo een kijkje in zijn leven en gedachtengang te krijgen.
Zijn ouders zijn ook al erg oud, 92 jaar en 89 jaar geloof ik. Je zag ze echt achteruit gaan tijdens de docu.
Ik vraag me af hoe Kees het gaat redden wanneer zijn ouders er niet meer zijn.
Volgens mij krijgt hij van anderen nooit dezelfde steun en dan zal hij wel in een gat vallen..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:09

Ik moet hem nog kijken, laatst ter voorbereiding nog een keer 'het beste voor Kees' gekeken.

Toen zag je al dat sommige dingen inderdaad in stand worden gehouden door de beschermde manier van doen en laten met zijn ouders. Zijn moeder gaf ook aan dat ze hem bijna niet meer als autischtisch zou klassificeren gezien zijn ontwikkeling.
Nog geen 5 minuten later zie je hem tekeer gaan in de auto over een Duitser die iets op de weg doet wat volgens hem niet kan, nou daar sprak even zijn beperking en autisme haha.

Ik ga kijken dus! Neem aan gezien de OP dat het interessant is om er even voor te gaan zitten.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:50

Staat alleen op Videoland toch? Dat heb ik niet. Jammer, want ik zou graag willen kijken.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:59

Ik heb zelf twee kinderen met autisme, werk met mensen met een beperking en heb de eerste documentaire met kromme tenen zitten kijken. Echt verschrikkelijk hoe de ouders van Kees hem werkelijk nooit ergens een strobreed in de weg gelegd hebben, maar alleen maar zijn meegegaan in zijn gedrag, het hebben gecultiveerd. Het beste voor Kees was dat zeker niet.
Die ouders zijn er straks niet meer en zie dan nog maar eens iemand te vinden die met zijn manier van leven(blijvend) om kan gaan, die daar zo ver in mee gaat.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:04

Ik kreeg er een ongemakkelijk gevoel bij. Natuurlijk is hij autistisch, maar dat hoeft je geen akelig mens te maken. En dat is ie wel een beetje (geworden?). Vond dit stukken minder naar voren komen in de eerste docu.
Zoals hij Ellen behandelde; 'Je moet 'dag Kees' zeggen, als je weggaat, want ik zeg ook 'dag Ellen'. Zij; 'dag Kees'. Hij; 'En nou wegwezen (ofzo)'.. Hij heeft wel meegekregen (in zijn opvoeding?) dat iedereen naar zijn pijpen danst, als hij een woedeaanval krijgt. Dus dat krijgt ie dan ook zeer regelmatig. Als zijn broer een beetje tegengas geeft, zie je wel dat hij gelijk inbindt.

Ik moest overigens erg aan mijn schoonmoeder denken, tijdens het kijken. Dus inmiddels denk ik dat die ook autistisch is :D

זכור

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-23 14:09

Ik heb twee broers die autistisch zijn, maar ook hun vorm van autisme komt totaal niet overeen met de gedragingen van Kees.
Je ziet en merkt echt wel aan zijn gedrag dat hij autistisch is, maar inderdaad vind ik dat heel veel van zijn problemen ook worden veroorzaakt door het feit dat zijn ouders altijd naar zijn pijpen hebben gedanst.
Nu zal hij straks moeten leren dat dit niet altijd het geval is en dat lijkt me echt heel lastig.

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:10

Het is tenenkrommend. En tegelijkertijd lig ik in de bank te rollen van het lachen om bijv. dat voorval met die Duitser. Ik kan er naar blijven kijken en ik hoef 'm gelukkig niet op te voeden en alleen maar te kijken :D

Wat zou er van hem terecht gekomen zijn als zijn ouders geen zakken vol met geld hadden? Zou ie dan beter af geweest zijn? Je vraagt het je af.......

Wij hebben ook geen Videoland. Zou het later nog ergens anders beschikbaar komen?

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:12

Ik heb die eerste docu toen wel gezien. Jammer dat het nu op videoland is, anders had ik wel weer willen kijken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:15

Ik denk wel dat we het niet kunnen vergelijken met hoe we tegenwoordig omgaan met dit soort "beperkingen" (vind dat zo'n naar woord, maar weet even niet wat anders de lading dekt).
Nu is er veel meer kennis en expertise en kunnen er handvatten worden gegeven. Deze ouders hebben helemaal zelf uitgezocht hoe hier mee om te gaan.
Met alle goede bedoelingen! Maar misschien niet altijd de beste manier.

Hoe dan ook, vond de eerste doc heel interessant en ga deze ook zeker kijken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:17

Je kan volgens mij 2 weken gratis/proef nemen op Videoland :) .

Moet die op Videoland nog kijken, gister weer even de 1e gekeken :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:18

Ik vraag me ernstig af of een autist van 57 die nooit ergens tegengas op heeft gehad nog kan leren om daar mee om te gaan.
Het “ze hebben altijd naar zijn pijpen gedanst”-paadje is zó diep ingesleten, hij gaat het niet pikken als hij nu wel eens tegengas krijgt.
Jammer dat die ouders nooit beseft hebben wat ze veroorzaakten door hem zo te pamperen, het was een van de eerste dingen die door mijn hoofd schoot toen wij de diagnose van de oudste kregen, hoe gaat hij zich staande houden in de maatschappij?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:21

Simbaa schreef:
Ik denk wel dat we het niet kunnen vergelijken met hoe we tegenwoordig omgaan met dit soort "beperkingen" (vind dat zo'n naar woord, maar weet even niet wat anders de lading dekt).
Nu is er veel meer kennis en expertise en kunnen er handvatten worden gegeven. Deze ouders hebben helemaal zelf uitgezocht hoe hier mee om te gaan.
Met alle goede bedoelingen! Maar misschien niet altijd de beste manier.

Hoe dan ook, vond de eerste doc heel interessant en ga deze ook zeker kijken.

Je hebt altijd nog je (hopelijk) gezonde verstand. Een kind zonder dergelijke beperking voedt je ook niet grenzeloos op.
Kees is 57. Er was toen weliswaar lang niet zoveel hulp als tegenwoordig, maar echt wel wat. De diagnose is ook ooit gesteld en ook toen kreeg je bij de diagnose hulp aangeboden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-23 14:44

Ik vond het wel schokkend dat hij er min of meer vanuit ging en er op hoopte dat zijn broer en schoonzus in het huis van zijn ouders zouden gaan wonen zodat hij verder zijn oude leven gewoon kon behouden.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:59

Ik ben blij wat tegengeluid te lezen hier. Op FB en Insta lees ik bijna alleen maar wat een fantastisch mens Kees is en wat zijn ouders het altijd goed hebben gedaan.

Zijn ouders hebben hem inderdaad met heel veel liefde en geduld gemaakt tot de man die hij nu is maar ook wel wat hebben nagelaten en dan met name het respect voor de medemens bijbrengen want dat heeft Kees absoluut niet. Ik woon bij hem in de buurt en heb al de nodige incidenten meegemaakt waarbij ik tot 2 keer toe zelf heb ingegrepen omdat hij mensen zo onjuist bejegende dat ik het niet kon aanzien en aanhoren want zijn woordenschat is enorm groot maar bij tijden ook ontzettend grof.

Desalniettemin heb ik heel veel respect voor zijn ouders en zijn broers dat zij altijd maar het geduld op kunnen brengen én ons een kijkje in de keuken laten nemen.

[o]

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:05

Het is helemaal geen garantie dat wanneer Kees door anderen begeleid was hij 'respect voor de medemens' had gehad.

Dat vraagt namelijk het kunnen invoelen in een ander. Dat is nou net wat voor sommigen autisten heel erg lastig is.

Idem voor het 'door willen laten gaan van zijn oude leven' , dat past zo erg bij autisme. Bedenken wat dat betekend voor je broers, dat is een vaardigheid die wij hebben, maar dat hoeft hij niet te hebben.

Het is niet altijd willen, ook kunnen.

Ik denk wel dat de overgang voor Kees een stuk fijner was geweest, des te langer iemand thuis woont, des te schokkender het is als iemand zich moet aanpassen. Maar het is als ouder ook wat hoor, om te zeggen: ik breng mijn kind naar een instelling.

Vind sommige posts vrij hard, ouders hebben gedaan waarvan zij dachten dat op dat moment goed was.

insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:53

Ivm herkenbaarheid kan ik niet uitweiden, maar in een soortgelijke situatie in mijn omgeving vrees ik de dag dat de ouders wegvallen, en de oudere zoon op zichzelf zal zijn aangewezen :(

Extremely rare and Beyond Compare

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:15

Ik ben zo nieuwsgierig dat ik maar een maandje videoland heb genomen! :D Ik had erg te doen met die ouders in die eerste docu. Knap hoor om dat dag in dag uit vol te houden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:20

prompter schreef:
Ivm herkenbaarheid kan ik niet uitweiden, maar in een soortgelijke situatie in mijn omgeving vrees ik de dag dat de ouders wegvallen, en de oudere zoon op zichzelf zal zijn aangewezen :(

Het heftigste vind ik, dat wanneer ouders dat niet bij leven regelen, of het ineens echt niet meer gaat, iemand vaak als crisis geplaatst moet worden. Dan zit je ergens ver weg, op een niet passende plek waar je niet kan blijven... moet je elke 6 weken verhuizen...

Dat is echt niet oke.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:22

Tenenkrommend....hoe hij bij Humberto ook tot drie of vier keer toe zn gerecht veranderd wilt hebben...iedereen doet maar wat Kees zegt en wilt...

Ik irriteer me er aan en tegelijk vind ik het ook echt heel sneu..hij heeft nooit beter geleerd .een ernstige tekortkoming vanuit zijn opvoeding ..

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:45

prompter schreef:
maar in een soortgelijke situatie in mijn omgeving vrees ik de dag dat de ouders wegvallen, en de oudere zoon op zichzelf zal zijn aangewezen :(

Hier het zelfde..

Heb de docu verder niet gezien. Maar feit dat Kees nu soort van zelfstandig gaat wonen vind ik al een hele grote stap.
Dat zie ik hier namelijk niet gebeuren helaas..

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:50

ruitje schreef:
Het is helemaal geen garantie dat wanneer Kees door anderen begeleid was hij 'respect voor de medemens' had gehad.

Dat vraagt namelijk het kunnen invoelen in een ander. Dat is nou net wat voor sommigen autisten heel erg lastig is.

Idem voor het 'door willen laten gaan van zijn oude leven' , dat past zo erg bij autisme. Bedenken wat dat betekend voor je broers, dat is een vaardigheid die wij hebben, maar dat hoeft hij niet te hebben.

Het is niet altijd willen, ook kunnen.

Ik denk wel dat de overgang voor Kees een stuk fijner was geweest, des te langer iemand thuis woont, des te schokkender het is als iemand zich moet aanpassen. Maar het is als ouder ook wat hoor, om te zeggen: ik breng mijn kind naar een instelling.

Vind sommige posts vrij hard, ouders hebben gedaan waarvan zij dachten dat op dat moment goed was.

Dat weet ik maar al te goed, ik heb zelf twee kinderen met autisme. Het klopt dat kunnen invoelen voor veel mensen met autisme verrekte lastig is, maar dat heb je ook niet per se nodig om te léren hoe je mensen wel en niet kunt benaderen en behandelen. Ook zonder het begrip kun je dat best aanleren(mits leerbaar genoeg en dat is bij Kees echt wel het geval anders zou hij niet kunnen functioneren zoals hij dat doet), dat kunnen mijn kinderen ook niet van nature, dat is ze aangeleerd. En ja, die ouders hebben gedaan waar zij in hun ogen goed aan deden, maar ze hebben het zichzelf én Kees wel onnodig veel moeilijker gemaakt en dat gaat nog nawerken na hun overlijden. Waarom zou je dat niet mogen benoemen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:54

Simbaa schreef:

Ja, dit.
Er is nu zoveel expertise en er is zoveel mogelijk aan begeleiding en coaching, dat zal er toen niet geweest zijn.

Ik heb enkele jaren gewerkt met jongeren met ASS en uiteindelijk komen alle leerdoelen neer op zelfredzaamheid, juist omdat je dit wil voorkomen. Als Kees nu een jongetje van 8 was geweest zou hij wellicht anders ontwikkelen.
Wellicht ook niet, dat rigide, zwart-wit denken zit erin. Dat in paniek raken bij kleine weersverschillen zit erin. Het gebrek aan empathie zit erin. We zullen het nooit weten.

Ik vind het een mega-interessante docu. Ik vind de stappen die hij heeft gezet (een eigen huis en dan alsnog thuis wonen) echt minimaal. Ik vind de staat van zijn ouders ook zorgelijk, vooral zijn moeder op het eind. Ben zeer benieuwd naar een derde deel.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:08

Ik heb beide documentaires gekeken en heb soms echt dubbel gelegen van het lachen, maar vond het tegelijkertijd ook wel tenenkrommend om te zien hoe vooral moeder een belemmerende factor lijkt te zijn (geweest). Ik denk dat het voor Kees beter geweest was als er al eerder meer afstand tussen met name Kees en zijn moeder was gecreëerd omdat de klap nu alleen maar groter gaat zijn als zijn ouders volledig wegvallen. Als er eerder andere mensen van buitenaf bij de begeleiding van Kees betrokken waren, was de overgang denk ik minder groot geweest. Daarnaast vind ik het eigenlijk ook wel erg sneu om te zien dat het leven van de ouders van Kees eigenlijk volledig door de zorg voor hem wordt opgeslokt. Alles draait om Kees en er zijn nogal wat “regels” vanuit Kees waar zijn ouders zich aan dienen te houden. Dat is een immens zware belasting.

Ik vond het wel heel goed om te merken dat de broer en schoonzus duidelijk wat meer toekomstgericht waren. Ook gaven ze richting Kees duidelijk grenzen aan en gingen de ook met de ouders het gesprek aan. Ik ben blij dat ze niet in lijken te gaan op het voorstel in het ouderlijk huis te gaan wonen.

Ik vind het eigenlijk een enorm zorgelijke situatie, zeker gezien de leeftijd en gezondheid van de ouders. Ik hoop dat er door de broer(s) goede begeleiding ingeschakeld kan gaan worden zodat Kees zo zelfstandig mogelijk kan leven, maar wel de steun en begeleiding krijgt die hij nodig heeft. Naar mijn idee kunnen de ouders dit echt niet meer regelen en heeft zeker moeder geen reëel beeld (meer) van wat een begeleider/begeleidster moet bieden.