Steam Deck Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:11

Rohesia schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Ik merk dat ik bij het kopen van een spel eerst kijk of het wel draait op de deck, ik laat spellen er echt voor liggen.


Ik heb gelezen dat ook spellen die niet (goed) zouden draaien soms wel goed te spelen zijn (al dan niet met wat aanpassingen in de instelligen). Heb jij ook spellen toch al geprobeerd wat dan niet bleek te werken? Of speel je ze gewoon bij voorbaat niet? En dat doe je met een spel waarbij een uitroepteken staan (wel speelbaar mits.. of zoiets).


Spannend Nientsje *\o/*


Bijna alle spellen draaien goed, ook als er staat dat het niet werkt.

Sommige spellen met anti-cheat en sommige met third party launchers werken niet.
Mass effect trilogy is bijvoorbeeld unsupported, maar die werkt precies zoals het zou moeten.

Soms heb je het andersom, dan staat er dat een spel verified is maar werkt het niet.
Maar dat is niet vaak.

Maar steeds meer werkt wel en ook echt goed, je hebt wekelijks updates vanuit steam.

Als het goed is werkt hogwarts legacy ook meteen op de deck.

Verder zei ik ook altijd dat de deck voor mij voor erbij was.
Maar het speelt voor mij zo veel prettiger dan op een stoel achter de laptop, dat het inmiddels omgedraaid is voor mij.

Een tip is proton.db die website is veel betrouwbaarder om op te zoeken of een spel werkt of niet dan steam zelf.


PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:58

Het kan ook afhankelijk zijn van Steam Os updates of iets wel / niet (meer) werkt.
Bij de laatste update van Steam Os werkt Anno 1800 ineens niet meer onder game modus.


Hier is wel een workaround voor

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:18

Mijn Deck is binnen!

Alleen nat van condensatie.... case is droog maar het apparaat was vochtig... hadden jullie dat ook of kan ik Steam hier beter over contacteren?

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Celebi
Berichten: 3625
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:21

Dat lijkt me gek voor een apparaat dat in een case plus doos verzonden wordt. Zou er voor de zekerheid wel een mailtje aan wagen met foto's voor de garantie. Wellicht dat er niets mis mee is, maar vochtschade is over het algemeen iets wat de gebruiker zelf veroorzaakt (morsen bijvoorbeeld) en dat valt niet perse onder hun garantie. Als het al ontstaan is voordat het product bij je aankwam natuurlijk wel, dus zeker de moeite waard om zoiets te vermelden bij de servicedesk.

Edit: zat de seal wel op de case?

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:24

Ik had hem al droog gemaakt. Dus een foto van een natte Deck kan ik niet meer maken. Maar heb wel meteen een berichtje gestuurd... ik mag toch hopen dat dit geen probleem is... hij zat ook gewoon dicht geseald... dus vindt het echt vreemd

Heb ik weer -O-
Laatst bijgewerkt door Nientsje op 02-02-23 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:25

Dit problem beide keren niet gehad

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:27

Ik denk dat het komt van de kou, maar de case is vanbinnen droog. De Deck was helemaal gecondenseerd... -O-

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:13

De Deck is nu Steam aan het installeren. Hij blaast daarbij wel heel erg. Is dat normaal? :o

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Celebi
Berichten: 3625
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:25

Ja, het is net een opstijgend vliegtuig. Het went. :+

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:43

Hij kan soms lawaai maken inderdaad
Kijk iig of onder de instellingen de optie "verbeterd ventilatorbeheer inschakelen" aan staat

Steam --> instellingen --> Systeem
Bij geavanceerd bijna helemaal onderaan kan je de optie vinden

Schroef ook CPU wattage terug voor standaard gebruik , je kan later per spel dan kiezen om een spel meer power te geven

Dit doe je met rechter knop met 3 stippen --> accu symbool kiezen -->Max frequentie en watt beperken door Max afvoerbaar vermogen aan te zetten en daaronder lage wattage kiezen

Ook vernieuwings frequentie en daarna Max beeld frequentie terug zetten kan helpen.

Houd er wel rekening mee dat met lage settings van beeld vernieuwings frequentie externe schermen soms niet reageren door een te lage frequentie (buiten bereik extern scherm), dit kan je later dan altijd weer opschroeven.

Het voordeel van het aanpassen van deze settings is dat ook je accu duur er op vooruit kan gaan.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 02-02-23 22:13, in het totaal 4 keer bewerkt

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:45

Haha dan is het goed!
Ik was even bang dat het schade was, omdat hij zo nat uit de case kwam met die condensatie.

Hij is nu ingesteld en aan het opladen. Miss red ik het vanavond om nog even te beginnen spelen. Maar hij ziet er al heel mooi uit zo!

@PascalB, waarom is dat als ik vragen mag? Voor langere batterijduur oid? :)

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:49

Langere accuduur zeker maar ook soms minder warmte = minder fan lawaai.
Je kan per spel instellen waar je voorkeur ligt door tijdens het spel op de knop met de 3 stippen te drukken en dan het accu symbool selecteren.
Daar zit ook een toggle om settings spel afhankelijk te maken.

Vanuit het hoofdscherm doe je het als basis instelling die je dan ook standaard gebruikt voor spellen, indien nodig kan je hier per spel van afwijken.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 02-02-23 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:11

Ahh op die manier. Ik zal er naar kijken, dankje :D

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-23 22:49

Fijn dat die er is Nientsje, jammer dat er condens op zat. Is inderdaad wel raar als alles dicht was, hier was alles gewoon netjes. Hopelijk geen verdere gevolgen.

Het opstijgend vliegtuig had ik ook :+ Schrok me dood, had die ingestoken omdat ik dacht dat die eerst moest opladen, begint die ineens vanzelf te installeren. Wist eerst niet wat ik hoorde, in een hoek aan de andere kant van de kamer, maar bleken de ventilatoren te zijn :') Maar éénmaal geïnstalleerd en met de spellen tot nu toe eigenlijk geen lawaai. Al heb ik nog maar weinig kunnen doen.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:08

Ja ik vond het ook raar... alles zat nog dicht gesealed... baal er wel van. Hopelijk gebeurd er niks mee. Ben nu Red Dead 2 aan het installeren. Gaat even duren. Vooralsnog lijkt de Deck goed te werken. Vochtschade al ik al moeten merken lijkt mij?

Moest fotos van de verpakking sturen, maar dat was wel allemaal droog... dusja...

Bij mij duurde het even tot er iets aan ging. Dacht dat het vastgelopen was. Maar uiteindelijk kwam de installatie.

Wilde vanavond nog even spelen, maar dat wordt niks meer zolang duurt de game met installeren :))

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:10

Na het updaten hoort dat blazen wel veel minder te zijn.
Ja met zware spellen of als het buiten warm is, is het wel normaal.
Maar verder hoor je hem eigenlijk niet hard te horen.

In het begin dat de deck uit was, was dat nog wel zo.

Bij twijfel, steam doet niet heel moeilijk als je een deck ontvangt waar wat mis mee is.
Dan krijg je gewoon een nieuwe.

s1993

Berichten: 2117
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:54

Sluiten jullie de steam deck ook weleens aan op tv? Ik ben normaal niet zo'n gamer (geen tijd) maar wil graag hogwarts legacy gaan spelen. Op PC van vriendlief is wel een optie maar niet handig want dan moeten we steeds vechten wie mag. Daarom wil ik op de steam deck gaan spelen maar op scherm van tv leek me ook wel wat.

It does not do to dwell on dreams and forget to live

Celebi
Berichten: 3625
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:37

Ik heb de dock liggen maar gebruik 'm nu eigenlijk nog niet. Heb nu vooral spellen die leuk zijn in handheld. Maar inderdaad voor Hogwarts Legacy gaat ie de dock in. Dat spel wil ik wel graag op een flink scherm zien. :~

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:39

Zo'n dock lijkt mij ook wel wat. Waar bestel je die? Ook via Steam?

En wat doe je dan als controller? Ik heb controllers voor de Switch liggen :j maar werkt dat ook?

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Celebi
Berichten: 3625
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:47

De pro controller kun je inderdaad via bluetooth koppelen. Ikzelf gebruik onze ps4 controllers.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:50

Ik heb niet de Pro controller, ik heb een knock off daarvan :)) die pro is mij veel te duur :+

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:55

Ben nu even aan het spelen. Wordt de Deck bij jullie ook zo warm? Blaast gewoon warme lucht

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Theseus
Berichten: 59
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:03

Hier wel, is ook normaal. Ding draait best zware games voor zo'n klein ding :D Zolang je maar niet consistent boven de 90+ graden zit voor je CPU en dergelijke. Dat kan je checken in de performance overlay :)

Volg mijn kunst (of vraag een portret van je eigen huisdier aan) op instagram!

Celebi
Berichten: 3625
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:04

Hier inderdaad ook warm. De lucht die eruit kwam stonk eerst ook een beetje. Dat is de nieuwe hardware en het plastic geloof ik, nu gaat die lucht er vanaf gelukkig.

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:12

Warme lucht is normaal , zeker bij zware games


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers