Steam Deck Ervaringen?

Moderators: xingridx, Firelight, Muiz, Essie73, NadjaNadja

Nickeltje

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:22

Mijn vriend speelt inderdaad al zijn Nintendo en Play-station en PC games op de steamdeck.
Hij is ook erg tevreden dat als hij met een bepaald spel stopt op de steamdeck en morgen met dat spel verder gaat op de PC of weet ik veel wat, dat dat overeenkomt. Je gaat op het ene apparaat verder waar je op de ander gebleven was.

Play station en Nintendo zijn inmiddels overgedragen aan neefjes en nichtjes omdat ze nu overbodig zijn.

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:28

Klikt wel echt super overtuigend :')

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 13:44

Gewoon doen, dan zit ik niet alleen in spanning :Y)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:45

Rohesia schreef:
Zag inderdaad ook dat je spellen van andere platformen erop kan spelen, had ik nog niet bij stilgestaan maar opent wel meer mogelijkheden 8-) Geen idee hoe het werkt trouwens.. neem aan daar het spel online kopen en dan via de emulator downloaden/spelen?

Gebruik google ;)
Het hoe en wat mag niet besproken worden

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 13:58

Oh, ok, haha. Komt in orde.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 16:05

Wanneer kregen jullie verzendingsinformatie? Ik las iets van 24u bedenktijd en dat het pas daarna in gang zou gaan, iemand die weet of dat nog steeds zo is?
Ik heb de bevestiging van Steam en de betalingsmail van Paypal. Verder blijft het stil. Iemand die weet wanneer ik nieuws kan verwachten? Ik vind het veel te spannend :=

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:29

Die krijg je wanneer ze het verzenden. Ik kreeg 'm de dag na bestellen. :)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:35

Kijk op de steam store bij de aanbiedingen en gratis spellen .
Tijd verdrijf tot de Deck binnen is :D

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 17:28

Haha, ik heb geen tijd voor tijdverdrijf, moet gewoon werken. :') Maar ik weet graag hoe het werkt en wat ik kan verwachten. En geen nieuws vind ik eng :P

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-23 10:50

Als er verder nog ervaringen zijn, of tips & tricks die interessant zijn om te weten dan laat maar komen. Heb ik iets te lezen zolang ik zit te wachten :Y)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:02

Download onder desktop modus ProtonUp-Qt
Hiermee kan je verschilldende versies van proton downloaden , wat soms nodig is om spellen te laten werken.

Proton is de vertaal laag om Windows acties/commando's/bestanden te vertalen naar de Linux laag.

Soms is het nodig om voor een bepaald spel een andere proton versie te gebuiken.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-23 15:14

Heb je dan ook meteen die ProtonDB waar je kan zien hoe een spel het doet (dacht ergens gelezen te hebben dat dit ook meteen bij een spel op de deck zichtbaar kon zijn?) of is dit los van elkaar?

Is het dan gewoon installeren en verder doet het z'n ding? Of moet je daar nog iets met instellingen doen?
Moet ik ook meteen windows erop zetten? Of is dat geen vereiste?
En als ik dat beiden er niet op zet, kan ik dan wel al gewoon beginnen? Want heb het idee dat het ding en de mogelijkheden veel groter zijn dan ik dacht :') En ik hou het liever simpel in het begin en als ik dan bepaalde dingen mis of nodig heb dat ik dan ga zoeken hoe en wat.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:23

Nee , je hebt wel een addon die je kan installeren die meer informatie laat zien. Teminste als ik me niet vergis
Het gaat geloof ik om Decky.

Begin met de basis , downloaden en starten , als het werkt dan niets doen . werkt het niet dan verder proberen :-)

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-23 15:42

Dat is waarschijnlijk het beste. Hoop dat het toch een beetje vlot werkt allemaal.

Heb bericht gehad dat het onderweg is voor shipping, komt met GLS maar verder nog geen details. Heb al even gekeken waar die hun pakketpunten liggen. Allemaal op plaatsen waar ik nooit kom, en als er iets is wat ik haat is het een duur pakket op een onbekende plaats afhalen := Dus hoop dat ze komen als ik thuis ben.

Waar zitten de twijfelaars intussen? :P

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:20

Thuis op de bank met laptop :Y)

Wij krijgen in Feb de sleutel van ons nieuwe huis, en dan klussen + verhuizen. Dus ook al wil ik het heb ik liever het bedrag beschikbaar daarvoor op dit moment. Misschien na verhuizing/aankomende zomer dat ik er nog eens naar kijk!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:37

Ik zou ook wel een willen maar dat is gewoon geld uitgeven voor de hebberij in ons geval. :P We hebben 2 game pc's, een xbox series x, Playstation 5 en een Nintendo switch. We houden gewoon van gamen. :')

Ik heb dus geen enkele goede reden om er een te kopen dus ik lees gewoon mee. :Y)

Second to the right, and straight on till morning

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:42

Ik ga ook volgen!

Wil misschien later dit jaar ook een aanschaffen, naast de Game pc.

Verder hebben we 2 switches en 2 switch lites. Maar soms wil ik andere games spelen.

Aangezien ik vaak last van mijn rug heb, is achter de pc zitten niet altijd even fijn.

Maar het is best veel geld dus eerst even sparen :)

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-23 17:56

_Mars schreef:
Thuis op de bank met laptop :Y)

Wij krijgen in Feb de sleutel van ons nieuwe huis, en dan klussen + verhuizen. Dus ook al wil ik het heb ik liever het bedrag beschikbaar daarvoor op dit moment. Misschien na verhuizing/aankomende zomer dat ik er nog eens naar kijk!

Nou :+

Maar wel begrijpelijk natuurlijk, de plannen zullen ook nog genoeg geld gaan kosten. Misschien als het wat rustiger is dat je het eens kan herbekijken :j

Haha Neverland, jij hebt wel al wat opties. Op dat gebied zit ik wel goed, ik heb enkel mijn laptop, dus dan is iets extra wel te verantwoorden :P

Leuk Nientsje, ik vind het vooral een voordeel dat je gewoon je games vanop de pc kan verder spelen. Heb eerder ook al zitten denken om bv. een Switch te kopen, daar heb je bepaalde spellen ook op, maar die moet je dan weer apart kopen en je hebt altijd andere saves dus dat is dan ook zonde.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:09

Geld kan je maar 1 keer uitgeven en een Steam Deck valt niet onder de eerste levensbehoefte :)
Ze zijn nu makkelijk verkrijgbaar , later bestellen kan altijd nog en 2e hands zie je ze ook steeds meer.

Ik heb een jaar moeten wachten voor ik hem kon bestellen, wegens het niet / slecht leverbaar zijn.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-23 10:23

Zou je zoiets 2e hands durven kopen? Ik ben er met zo'n dingen altijd huiverig voor, je weet niet wat de vorige eigenaar er allemaal mee gedaan heeft..

Die van mij ligt in het depot, had zo gehoopt dat die vandaag zou doorstromen (ben de hele dag thuis) maar er beweegt niks meer dus zal wel voor maandag zijn. Benieuwd waar ik 'm dan kan ophalen :=

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-23 09:57

Mijn deck is er *\o/*
Ben nu even snel aan het kijken/proberen (moet zo gaan werken) maar op het eerste zicht meer dan tevreden! Ding is groot, maar voelt niet onhandig, mooi scherm en tot nu toe makkelijk in gebruik. Ben nu een klein spel aan het installeren wat ik vaak speel (niet teveel verschillende controls :)) ) om even te testen maar komt helemaal goed denk ik. Gelukkig maar :Y)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 10:22

Wat leuk! Ik ben benieuwd!

Hoe zit dat eigenlijk met de betaling, kan je de deck ook via iDeal betalen?

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-23 10:34

Betaling gaat op dezelfde manier als dat je je spellen op Steam koopt, dus als dat via iDeal kan dan kan het met de deck ook. Ik ken het verder niet, maar dacht dat ik het icoon er wel tussen had zien staan.

Heb al even kort gespeeld, het is wel héél erg wennen aan de controls, maar ik ben dan ook totaal niks anders gewend dan toetsenbord en muis. Normaal moet dat wel goedkomen met vaker te spelen, hoewel ik me wel afvraag hoe ik de meer ingewikkelde spellen (je weet wel, die met de 1000 verschillende controls) ooit ga moeten kunnen, maar ook dat zal wel in orde komen.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:53

Nog tip met de spellen van ubisoft die uplay/ ubisoft connect gebruiken als luncher, pas onder de desktop rechts onder bij de netwerk instellingen van WiFi /vast de MTU instelling aan van automatisch naar 1452 anders heb je kans dat het aanmelden niet lukt

Theseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 12:15

Ik heb planet zoo op de deck gespeeld, met een beetje wennen en het aanpassen van enkele controls loopt die met z'n duizenden controls echt prima :D Je kan alle controls zoals je zelf wil aanpassen per game en die onthoud steam ook voor je zodat je het niet steeds weer opnieuw in hoef te stellen. Als je dus games hebt met controls die echt verstopt zitten op onhandige plekken kan je die ook op een knop zetten waar je makkelijker bij kan gelukkig :j