Steam Deck Ervaringen?

Moderators: xingridx, Firelight, Muiz, Essie73, NadjaNadja

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 23:46

Rohesia schreef:
Je zou het denken hé :P
Bovenaan staan inderdaad de temperaturen van zowel de GPU als CPU ;)

Heeft iemand hier verstand van SD-kaarten?
Ik zit te twijfelen tussen een Samsung Pro plus of een Evo plus. Als ik op Tweakers kijk dan zit er een klein verschil in de lees/schrijfsnelheid (Pro 160/120 en Evo 130/130) maar wel op bol zo'n dikke 15 euro prijsverschil (met de Evo goedkoper). Verder zijn ze in mijn ogen identiek. Heb het idee dat je dat verschil in snelheden niet zo echt gaat merken? Wil er dan 2 van 512 GB kopen, samen met de 512 GB van de Deck hoop ik dan een tijdje toe te komen, haha.

De U op de kaart geeft de snelheid /Max snelheid klasse aan en de A de io klasse

Hoe hoger de U hoe sneller de kaart is met lezen en schrijven (MB/s)
Hoe hoger de A hoe meer random acties de kaart tegelijk aan kan.
Hoe hoger de waardes hoe duurder de kaart.

Gebruik zelf
SanDisk Extreme PRO MicroSD/SD-card - 200/140MB - 1TB (EAN: 0619659188535)
en
Samsung PRO Plus 512GB (EAN: 8806092411203)

Als je snelle SD kaarten hebt en snelheid blijft te laag of gaat steeds naar 0 tijdens het downloaden van een spel, doe een format onder de desktop modus.

Rohesia

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-23 23:59

Thanks, bij beiden zijn de klasses hetzelfde, enkel de 'exacte' lees/schrijfsnelheid verschilt, en de prijs dus. Vandaar dat ik het mij afvraag of je dat verschil echt gaat merken, het scheelt toch ruim 30 euro voor 2 kaarten.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 00:04

Kan zijn dat het verschil zit in hoeveel keer je naar de cellen van de kaart kan schrijven.(slijt vastheid)
Bij de pro schijven van Samsung voor de pc ligt het hoger geloof ik tov de evo

Of je het gaat merken in de praktijk weet ik niet.
Er komen toch steeds grotere, snellere en goedkopere kaartjes uit voor als er 1 kapot gaat.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 05-02-23 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-23 00:06

Hmm, daar moet ik morgen eens naar kijken of ik daar iets over kan vinden, is wel een goede.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-23 22:15

Wat is jullie ervaring met de complexere spellen en de deck? Qua controls en dingen onder de knie krijgen? Heb nu een paar keer Red Dead Redemption 2 gespeeld maar het schiet niet echt op, letterlijk dan, want vooral het schieten is een ramp :') Maar ook gewoon de complexiteit van de controls, zit constant op verkeerde knoppen te duwen, levert wel hilarische taferelen op maar verder...

Ik vind het geweldig zo'n spel fijn op de bank te kunnen spelen, maar poeh, ik mis precies een bepaald gen daarvoor ofzo :)) Toevallig nog tips daarvoor? Buiten blijven oefenen, haha.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:24

Ik ben dat spel niet anders gewend dan op de PlayStation. Kan me er dus weinig bij voorstellen dat het niet speelbaar is. Kwestie van wennen inderdaad. Moest ook even zoeken toen ik van Assassins Creed op de PC overstapte naar de PS3.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-23 22:50

Het is sowieso wel speelbaar, als je weet welke knoppen je wanneer moet gebruiken :+
Weet je welk spel ik kan spelen? Crash Bandicoot, met de pijltjestoetsen, A voor springen, X voor spinnen en dat is het. Dat krijgen mijn hersenen nog verwerkt, dat ken ik nog van vroeger _O-

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 01:00

Hahaha ik heb hetzelfde op RDR2, toevallig net een aantal uurtjes gespeeld <3

Wilde ik een man helpen, schiet ik hem door het hoofd want.... verkeerde knopje... oeps :))

En natuurlijk een witness, kon ik daar weer achteraan op mn poownie _O-

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 01:40

Nientsje schreef:

Wilde ik een man helpen, schiet ik hem door het hoofd want.... verkeerde knopje... oeps :))

:D :D :D :D Yep, dat gebeurd me ook op de playstation.
Viva la dirtleague heeft daar geweldige filmpjes over gemaakt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:50

Ik ben er gisteren achter gekomen tijdens het spelen van Hogwarts Legacy dat de Steam Deck helemaal niet zo krachtig is als me verteld is. Het komt bij lange na niet aan de kwaliteit van een hele goede PC, je zit namelijk gewoon naar pixels te staren. De dock is helemaal een lachertje blijkbaar. Nu pas echt kunnen testen, maar hij geeft blijkbaar de 750p versie door aan mijn tv. Dus het is alsof ik naar een iets verbeterde PS2 game aan het kijken ben. :=

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:09

Celebi schreef:
Ik ben er gisteren achter gekomen tijdens het spelen van Hogwarts Legacy dat de Steam Deck helemaal niet zo krachtig is als me verteld is. Het komt bij lange na niet aan de kwaliteit van een hele goede PC, je zit namelijk gewoon naar pixels te staren. De dock is helemaal een lachertje blijkbaar. Nu pas echt kunnen testen, maar hij geeft blijkbaar de 750p versie door aan mijn tv. Dus het is alsof ik naar een iets verbeterde PS2 game aan het kijken ben. :=

Ik denk ook niet dat je dat kunt verwachten. Alleen al een hele goede videokaart is al duurder dan de Steam deck. En dan heb je verder nog niks. Maar ik denk wel dat de Steam deck beter kan dan dat? Als ik op internet kijk lees ik dat meerdere mensen problemen hebben met dit spel en Steam deck. Als ik jou was zou ik je geld terug vragen want je ergert je er behoorlijk aan. Eerst het werkende krijgen en nu dit. Of het spel behouden en wachten tot er of updates voor komen of een duidelijke uitleg hoe je dit wel draaiend krijgt.

Second to the right, and straight on till morning

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:31

Neverland schreef:
Celebi schreef:

Ik denk ook niet dat je dat kunt verwachten. Alleen al een hele goede videokaart is al duurder dan de Steam deck. En dan heb je verder nog niks. Maar ik denk wel dat de Steam deck beter kan dan dat? Als ik op internet kijk lees ik dat meerdere mensen problemen hebben met dit spel en Steam deck. Als ik jou was zou ik je geld terug vragen want je ergert je er behoorlijk aan. Eerst het werkende krijgen en nu dit. Of het spel behouden en wachten tot er of updates voor komen of een duidelijke uitleg hoe je dit wel draaiend krijgt.

Ik twijfel enorm. Heb gisteravond nog zitten klooien met de settings en ik heb nu nog maar 14 minuten over voordat de refund niet meer geldt. Was echt het spel waar ik al maanden naar uitkeek en op zich maken iets mindere graphics niet zoveel uit, maar ik had zowel van de steam deck als de performance van het spel meer verwacht. Misschien ben ik niet goed voorgelicht, maar 720p op een grote tv is toch een lachertje? Als ik 720p kijk op een gemiddelde telefoon is het tegenwoordig al bijna te klein. Dat heeft verder nog niets met dit spel te maken. Heb 'm namelijk gisteravond even op maximale settings gezet en de haperingen waren voor mij minder vervelend dan de blurry beelden dus heb nog even zo geprobeerd te spelen (op de steam deck weliswaar, op groot scherm was het gewoon echt niet naar te kijken).

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-23 11:02

Eleeke schreef:
Nientsje schreef:

:D :D :D :D Yep, dat gebeurd me ook op de playstation.
Viva la dirtleague heeft daar geweldige filmpjes over gemaakt.

Ben toch blij dat ik niet alleen ben dan :Y)
Heb wel al eens filmpjes op youtube gekeken en dan dacht ik "hoe kan iemand dit gebeuren", je weet wel, ineens tegen een boom aanrijden enzo.. maar nu weet ik hoe _O-

Had gisteren ook zo'n situatie, na een missie moesten we vertrekken van de crime scene en om 1 of andere reden geraakte ik niet weg (don't ask) en toen kwamen er ineens lawman en die gingen mij natuurlijk achtervolgen, kon intussen wel weg maarja .. Dus paard gefloten, die kwam achter mij aan, stuk gaan rennen en toen draaide ik mij om om snel op mijn paard te springen om weg te komen, bleek een lawman dichterbij te zijn, dus die heb ik van z'n paard getrokken (geheel perongeluk uiteraard) en dan maar op dat paard gesprongen, maarja, kwam daar niet ver mee dus die ging bokken en toen werd die door de achtervolgers doodgeschoten :o Gelukkig toen wel op mijn eigen paard kunnen springen en kunnen ontkomen, maar dat was echt zo'n situatie dat ik dacht van 'hoe dan ..' :')

Balen Celebi dat het niet doet wat je ervan dacht, maar hopelijk komt er wel een oplossing voor. Lijkt me wel dat de deck zo'n spel aan zou moeten kunnen, als je ziet wat er allemaal wel op kan draaien.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:47

@Celebi nou lekker is dat... wat zonde. Ik wilde hem ook voor op de Deck maar daar wacht ik nu wel mee als ik dit hoor... misschien dan toch maar de Switch versie.

@Rohesia, haha ja dat dus. Ik ben ook al tegen een paal en boom aangeknald. Alles overhoop :+

Of ik probeerde van een klif te komen, was van paard afgestegen met de gedachte dat die bleef staan. Nee hoor die stortte zich ook van de klif, viel als een plumpudding heel dramatisch naar beneden :)) heb enorm erom moeten lachen. Paardje zwaargewond natuurlijk, dus die maar medicijnen gegeven _O-

Vanavond maar weer even spelen. Probeer al 2 dagen Micah te bevrijden, maar er komt in het spel steeds vanalles tussen :o

Lytse Feike
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:51

@celebi ik zie youtube videos met hogwarts legacy die best ok zijn. Uiteraard niet te vergelijken met een game pc. Maar zoals gezegd . alleen een videokaart is al duurder dan een steamdeck.

Ik kom veel op tweakers en je zou daar eens rond kunnen kijken en vragen stellen. Steamdeck kan heel veel mee , maar dat kost best wel wat moeite.
Nu weet ik uiteraard niet of je dat al gedaan hebt natuurlijk en ken ik ook jouw technische kennis niet op dat gebied.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:53

https://youtu.be/ld-t8ZG1Wc8
Over hogwarts legacy op steamdeck.

Komende dagen / weken gaan er uiteraard ook nog wel wat patches uitkomen , men verwacht dat het stutteren nog wel gefixed wordt.

Ik zou het ook niet op de steamdeck willen spelen, tenzij ik geen andere optie had. Want dan went het wel en de game schijnt geweldig te zijn ( ik moet nog tot vrijdag wachten )

Vooral de fight scenes vallen tegen, de rustige scenes zien er best ok uit.

Dat hij niet beter wordt als je hem aansluit opde tv klopt wel. De steamdock verbeter de graphics niet, dat doet de switch wel ( tot op zeker hoogte)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:57

Ja dat laatste was me dus niet bekend. Althans, ik wist dat de dock het niet extra zou vergroten, maar had dus ook niet meegekregen dat het beeld maar 750p is. Dat is op een grote tv toch echt wel alsof je naar een remastered PS2 game kijkt. Ik vond wel iets om het te vergroten, maar dat moet ik dus even met een andere game gaan proberen vanavond zodat ik niet over mijn refund tijd heen ga met Hogwarts Legacy. Meh, ik ben gewoon verkeerd voorgelicht door mijn vriend. Die vertelde me dat het een soort supercomputer is waarmee je dus zowel handheld als op groter scherm kunt spelen. Was echt enthousiast over dat concept om die dus te kopen ipv de PS5. Die kan namelijk niet zomaar mee op vakantie. Maar de kwaliteit is dus echt wel veel minder begrijp ik nu. Balen. Had ik toch beter voor de PS5 kunnen gaan of doorsparen voor een gaming pc (heb een game laptop die Planet Zoo aankan dus op zich best aardig, dus vandaar dat ik de Steam Deck interessanter vond dan een hele PC setup).

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 20:04

Er zitten nog verbeteringen aan te komen mbt GPU drivers.

Je kan een Deck niet vergelijken met een (game) pc.
Compleet andere formfactor mbt energie verbruik en warmte afvoer mogelijkhden.
Ook bijna geen 1 laptop is net zo krachtig als de desktop variant.

De hardware die in de Deck zit is krachtig voor de formfactor. Is het gelijk aan een pc , nee dat niet.
Het is ook een compleet andere doelgroep.
Het is het zelfde als een Deck vergelijken met een Switch.

Je bent ook afhankelijk van de optimalisaties van een spel maker. Sommige maken zich er ook makkelijk van af door niet zo zuinig / efficient met de recources om te gaan.

De deck moet gewoon 2k/4k kunnen uitsturen als signaal , kijk ook eens bij de spel instellingen of je resulatie handmatig kan zetten ipv native etc.
Of het spel dan lekker kan draaien is dan weer een 2e.
Ik weet niet of er ook ondersteuning is voor FSR mbt het spel
https://www.pocket-lint.com/laptops/new ... esolution/

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:15

Oke dat was weer een avondje puzzelen. Ik heb via de desktop mode (waarbij je dus letterlijk gewoon een Linux scherm ziet, voor iedereen die het niet kent) de output kunnen verhogen naar de bijna 4K van mijn tv. Het spel wordt vervolgens 50% teruggeschroefd en ik heb alles op low gezet en een paar instellingen verschoven. Het is nu speelbaar, vraag me alleen niet hoe, dit had wat voeten in de aarde. Een klein beetje lag en niet de beste kwaliteit, maar de output is nu in ieder geval niet meer 720p op een 4K tv. Dat was gewoonweg afgrijselijk. Zo jammer dat de Steamdeck zelf dus geen output kan geven hoger dan 720p (800p). Had het geheel een stuk minder complex gemaakt. Nu heb ik nagenoeg gewoon een mini Linux pc aan mijn beeldscherm hangen. :')

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-23 18:33

Fijn dat je het wel speelbaar hebt gekregen, hopelijk heb je er toch plezier mee.

Ik ben intussen héél blij met de steam deck, heb wat meer tijd gehad om ermee te spelen en het is een geweldig leuk ding. Nu voornamelijk met 1 spel bezig omdat ik daar nu echt in zit en verder wil met het verhaal ed, schiet lekker op als je snel de deck erbij kan nemen om even te spelen. Maar het spel waar ik ziek van werd heb ik ook al een stuk langer kunnen spelen, dus ben ik ook wel blij mee. De controls beginnen ook goed te wennen. Helemaal blij dus :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:12

Wat fijn zeg! Welk spel speel jij nu dan? :)

Lytse Feike
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-23 21:43

Red Dead Redemption 2 ben ik eindelijk eens mee vertrokken in de story. Zit nu in chapter 6 en nu wil ik naar het einde ook, duurt alleen wat langer dan ik dacht :')

(daarna ga ik nog eens spelen om alles te ontdekken, maar nu is het gewoon de focus op het verhaal).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:45

Hoe is dat spel van kwaliteit? Komt het een beetje in de buurt van de PlayStation variant?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:55

Hoe die op de Playstation is, geen idee, die heb ik niet.

Maar ik ben echt te spreken van de kwaliteit op de Steam Deck.

Hier een foto van het scherm, gemaakt met mijn mobiel (ik weet niet hoe ik een screenshot van de Deck zelf af moet halen haha)
Afbeelding
De kwaliteit lijkt daardoor wat minder, maar op de Deck echt haarscherp!

Had hier net een paard gevangen om te verkopen (want stallen vol) mijn vaste paardje rent achter mij aan :))

Lytse Feike
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-23 12:03

Ik heb ook geen idee van playstation maar ik vind het wel dik ok. Zie geen verschil met mijn laptop. Heb gisteren ook eens even met steam link op de tv gespeeld en dan heb je wel iets waziger beeld maar had ook niks met de instellingen gedaan en ik vond het nog best meevallen.
Maar zo op de deck zelf prima helder, vlot en ook makkelijk de ondertitels lezen enzo.

Heb gisteren wel eens een screenshot geprobeerd maar moet nog even zoeken waar ik die kan vinden, ben nu niet thuis maar zal even zien of het lukt zodra ik thuis ben.