Life and Death genderswab Twilight

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Life and Death genderswab Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 06:01

Citaat:
"As I was musing on Twilight after being away from it for so long, and discussing the anniversary problem with friends, I started thinking about something I’d said before at signings and in interviews. You know, Bella has always gotten a lot of censure for getting rescued on multiple occasions, and people have complained about her being a typical damsel in distress. My answer to that has always been that Bella is a human in distress, a normal human being surrounded on all sides by people who are basically superheroes and supervillains. She’s also been criticized for being too consumed with her love interest, as if that’s somehow just a girl thing. But I’ve always maintained that it would have made no difference if the human were male and the vampire female—it’s still the same story. Gender and species aside, Twilight has always been a story about the magic and obsession and frenzy of first love.

So I thought to myself, Well, what if I put that theory to the test? That might be fun."


Stephenie Meyer, voorwoord Life and Death.

Inmiddels is het al weer even geleden dat Twilight in 2005 uitkwam, het bekende vampieren liefdesverhaal.
In 2015, als 10 jarig jubileum kwam Life and Death uit, de rollen van Bella en Edward zijn omgedraaid.

Ik kwam hier toevallig via mijn e-reader achter en kon het niet laten.


De enige 3 karakters die hetzelfde zijn gebleven zijn Renee, Phil en Charlie. Dit legt Stephenie uit in haar voorwoord, gaat voornamelijk om de voogdij die eigenlijk altijd aan de moeder wordt gegeven.

De andere rollen:
Isabella Swan - Beau(fort) Swan
Edward Cullen - Edythe Cullen
Alice Cullen - Archie Cullen
Jasper Hale - Jessamine Hale
Rosalie Hale - Royal Hale
Emmett Cullen - Eleanor Cullen
Dr. Carlisle Cullen - Dr. Carine Cullen
Esme Cullen - Earnest Cullen
Mike - McKayla
Jessica - Jeremy
Angela - Allen
Eric - Erica
Ben - Becca
Tyler - Taylor
Lauren - Logan
Billy Black - Bonnie Black
Jacob - Jules/ Julie
Rachel & Rebecca - Adam & Aaron
Sam - Sam(antha)
Paul - Paula
Laurent - Lauren
James - Joss
Victoria - Victor
Aro, Marcus & Caius - Sulpicia, Marcus & Athenodora
Eleazar- Elena
Kate - Kirill

Zelfs de leraren zijn van gender gewisseld.

De vreselijke namen zijn één ding, er zijn wat kleine dingetjes die verandert zijn omdat anders het verhaal niet aansluit op een mannelijke Bella, dat stoort niet. Maar er waren wel dingen/ gedragingen die ik niet zo snel door de andere sexe gedaan zag worden.
Je moet verder ook de boeken echt kennen om de achtergronden van Rosalie, Alice, Emmett en Jasper goed te kennen. Ik vond het heel raar/ bijzonder om de dingen die Emmett en Jasper normaal gesproken doen nu door 2 vrouwen te zien gebeuren.
Had af en toe echt even last van kortsluiting.
Het einde is totaal anders als het origineel. Daar kon ik op zich nog wel mee leven.


Ik vroeg mij af of andere fans (of critici :+ ) van de boeken dit boek ook kennen en wat ze er van vonden.

Black is the colour of my true love's hair


anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 08:49

Ik ken de "gewone" twilight-films en kijk daar wel graag naar. Die "nieuwe" heb ik (nog) niet gezien en kan daar dus nog niets over zeggen. Eigenlijk lijkt het me onnodig om een sterk spannend romantisch verhaal te gaan veranderen vanwege een "woke" tijdgeest.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Life and Death genderswab Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 08:54

Oké, dit klinkt heel apart. :+ Ik hou van het verhaal en personages zoals ze zijn en ik denk niet dat ik dit kan waarderen. Of er aan kan wennen, ik sla dus over.

Maar jij vond het wel goed?

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Re: Life and Death genderswab Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:17

Boek is niet heel bijzonder, maar wel grappig.

Vind het vooral indrukwekkend dat Meyer boek 1 in de Saga op 3 manieren heeft uitgebracht en verkocht :+

(Twilight, Genderbend Twilight en Twilight vanuit Edward)

These violent Delights have violent Ends

Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 11:50

Bellatrix schreef:
Oké, dit klinkt heel apart. :+ Ik hou van het verhaal en personages zoals ze zijn en ik denk niet dat ik dit kan waarderen. Of er aan kan wennen, ik sla dus over.

Maar jij vond het wel goed?


Nee :')
Alleen het einde, geen Renesmee.

Spoiler:
James bijt Bella en ze zijn te laat om het eruit te zuigen.
Dus ze laten haar veranderen.

Er is een begrafenis voor Charlie en Renee waar Bella en Edward vanuit een afstandje meekijken.
Direct na de begrafenis komen 3 wolven naar het huis van de Cullens, Sam, Paul en ?.
Ze willen praten, later volgt er een gesprek met Billy.
En uiteraard loopt alles met een sisser af.
En natuurlijk heeft ze de geweldige zelfcontrole net als in BD.


Voor volledigheid draai de rollen om :+



anjali schreef:
Ik ken de "gewone" twilight-films en kijk daar wel graag naar. Die "nieuwe" heb ik (nog) niet gezien en kan daar dus nog niets over zeggen. Eigenlijk lijkt het me onnodig om een sterk spannend romantisch verhaal te gaan veranderen vanwege een "woke" tijdgeest.


Boeken, niet films. En ja ik vind het ook wokegedoe. Het verhaal slaat nergens op, zeker als je dus de boekpersonen gewend ben en nu ineens zijn de 2 sterkste vampieren vrouwelijk.


Pharootz schreef:
Boek is niet heel bijzonder, maar wel grappig.

Vind het vooral indrukwekkend dat Meyer boek 1 in de Saga op 3 manieren heeft uitgebracht en verkocht :+

(Twilight, Genderbend Twilight en Twilight vanuit Edward)


Midnight Sun had ze al heel vroeg van de saga een stuk van geschreven. Alleen is dat toen uitgelekt.
Deze is pas in 2020 in zijn volledigheid ook uitgebracht.

Je vergeet trouwens de graphic novel _O-

Black is the colour of my true love's hair


petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:52

Veel te lang geleden dat ik het boek las en herinner me er weinig van. Zag dat ik het 4 sterren gaf op Goodreads, maar kan me alleen een gevoel van "feeling off" herinneren als ik eraan terug denk.
Vrees ook dat als ik het opnieuw ga lezen, dat ik enorm teleurgesteld ga zijn. Het is imo toch een reeks die je wat ongroeit naarmate je ouder wordt.

There is beauty in everything, even the things that scare us.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers