[TV] "Genaaid", Kleding eennagrootste milieuvervuiler

Moderators: MirandaT, Ods, Warboel, Muiz, Essie73

Joolien
Stormjager

[TV] "Genaaid", Kleding eennagrootste milieuvervuiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 13:49

Wie kijkt het ook? Het gaat om 5 aspirant ontwerpers die lekekr worden gemaakt met het ontwerpen van een Eigen kledinglijn. Maar in ruil daar voor, gaan ze naar Nyanmar om te ervaren hoe de meeste kleding nu wordt gemaakt.

Ik vind het eigenlijk best wel heftig, en zet wel te denken. Ik vermeed daarom oo al de Primark en steeds vaker de H&M, maar eigenlijk is het wel bij alle ketens zo dat ze niet duurzaam bezig zijn.

Maar toen dacht ik, ja dat is weer hetzelfde als biologisch eten, dat is ook veel duurder. Maar ik zit nu te kijken op bijv Bellamy en het valt me eerlijk gezegd nog mee, het zijn geen H&M prijzen, maar wel eerlijke prijzen. Ik ga zeker overwegen om duurzamer te winkelen, als dat er ook voor zorgt dat producten langer mee gaan. Maar ik zou me er sowieso beter bij voelen om duurzame kleding te dragen.

Zijn er mensen die zich al duurzaam kleden. En waar haal jij je kleding vandaan? Het lijkt mij heerlijk om naar een winkel te gaan, omdat ik niet zo hou van online shoppen. :)

Stormchasen, jagen op onweersstormen en ander extreem weer in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk.
Happystormchaser

Palmera

Re: [TV] "Genaaid", Kleding eennagrootste milieuvervuiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:52

Het enige waar ik op let is of er geen dierlijk materiaal inzit en het liefst lokaal gefabriceerd ivm milieuvervuilend transport.

Of het kinderarbeid is of niet vind ik echt minder interessant.

Retiens la nuit... ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:53

Met kleding heb ik me nog niet bezig gehouden maar vind het wel interessant :j Ik ga eens op die site kijken die jij noemt.

Ik vind het wel een heel belangrijk onderwerp; wij eten 1x per week vlees (biologisch) en verder Vega of heel soms vis. Ik heb alleen ecologische schoonmaakmiddelen en ik gebruik de auto gemiddeld 2x per week.

♥ Gaya B+16 & vaardigheid M+3 Noord Hollands kampioen vaardigheid 2018!
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:53

Aflevering meteen aangezet en ik lees mee.
Ergens heb ik echt een hekel aan dat overconsumeren en plastic maar toch maak ik me er vreselijk schuldig aan..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:54

Azmay schreef:
Ergens heb ik echt een hekel aan dat overconsumeren en plastic maar toch maak ik me er vreselijk schuldig aan..

Maar plastic consuminderen vind ik echt heel lastig ! Álles is ingepakt tegenwoordig.

♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:56

Hi Joolien, goed dat je het onder de aandacht brengt. Ik probeer zoveel mogelijk vegan te eten en anders minstens vegetarisch. Qua kleding zou ik ook wel meer bewuster willen zijn, maar het is zo moeilijk om alles goed te doen. Wat is de wereld ook f***t up als je goed nadenkt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:58

xApple schreef:
Azmay schreef:

Maar plastic consuminderen vind ik echt heel lastig ! Álles is ingepakt tegenwoordig.

Niet alleen dat, maar vind ook nog maar eens kleding zonder kunststof zooi erdoor, schoenen, een hondenbed zit vol kunststof "wol" en weet ik het wat allemaal. Iets zonder die troep vinden is bijna onmogelijk. Nog niet te spreken over de 8 lagen verpakking inderdaad met als kers op de taart een doos met plastic opdruk erop -O-

En dan te bedenken dat de olie toch echt op raakt en enorm vervuild. Plus uiteraard de microplastics..

Joolien
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 14:01

Azmay schreef:

Oh ik ook, ik prober al zo min mogelijk met plastic te doen. Ik irriteer me ook mateloos aan al die verpakte groentes in de supermarkt en de zakjes die ik moet pakken voor mn spruiten. Ik ben geneigd om ga voortaan katoenen tasjes van thuis mee te nemen voor de groente.

@Sassy, hou op schei uit, ergens voelt het ook nutteloos om dit te doen, want ik ben zo bang dat we voorbij het point of no return zijn...

Stormchasen, jagen op onweersstormen en ander extreem weer in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk.
Happystormchaser

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:04

Wat versta je onder duurzaam? Want kleding die hier al 20 jaar meegaat vind ik best al behoorlijk duurzaam eigenlijk :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:06

Ik heb ook gekeken. Wist helaas al wel hoe erg dit is. Hetzelfde als met allerlei spullen via Ali bestellen. Voor zulke prijzen is het gewoon onmogelijk om goede, eerlijke en duurzame spullen te krijgen. Ik vind het dan ook erg verdrietig dat zulke winkels goed draaien. Je weet gewoon dat iemand hiervoor een zware prijs betaald, en wij zijn het iig niet -O-

Ik vind duurzaam kleding kopen wel lastig, kleding is bijna het enige zonder keurmerk ofzo, en het is goed kijken naar wat je verantwoord en zonder schuldgevoel kan kopen.
Wel koop ik spullen waarmee ik jaren kan doen. Toevallig pas een hele goede wollen trui weggedaan, na 15 jaar. Hij was nog steeds mooi (maar manlief heeft hem verkloot in de wasmachine) Ik doe lang met mijn kleding en spullen, en met kleding van de primark kan je gewoon niet lang doen.

Wat ik wel erg lastig vind is kinderkleding. Ik wel echt wel alles heel erg duurzaam, maar kinderen groeien er na een paar maanden zo weer uit... Sta je dan met je garderobe van veel geld %) Ik koop iig niet het goedkoopste van het goedkoopste, zoals zeeman en wibra, maar ook niet de echt duurzame kinderkleding :o

[o]

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:10

verootjoo dan mss 2dehands zoeken?

ik koop enorm veel 2dehands kledij voor de kinderen.
zo goed als alle kinderen hebben kledij die eruit ziet als nieuw. in eender welk prijs sigment.
dus je kan prima duurzame,prachtige 2de hands kledij vinden die evenveel kost als h&m bv.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:13

2e hands heb ik wel wat idd :j
En nu hij wat groter wordt en wat langer met een maat doet geef ik wel meer geld uit. Maar dat babyjaar, elke maand of 2 maanden een andere maat... pfff, daar word je bijna arm van anders :o

[o]

Joolien
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 14:15

peach2001 schreef:
Wat versta je onder duurzaam? Want kleding die hier al 20 jaar meegaat vind ik best al behoorlijk duurzaam eigenlijk :+

Haha dat is aardig duurzaam.

Maar wat ik vooral bedoel, is kleding die eerlijk wordt gemaakt. Als jij een jas of trui koopt voor €15.- dan moet je je af vragen hoe dat eruit kan. Stel een jas kost gemiddeld 2 uur om te maken, er moeten minstens 3 auto's/vrachtwagens aan te pas komen om hem te verslepen, er moet huur betaal worden van de winkel waar dez in hangt, er moet loon betaald worden van de dame die hem verkoopt, wat krijgt het kind/vrouw/man dan die de jas heeft gemaakt? Per uur? Dat is soms maar een paar cent ofzo. En dat 12 uur per dag, met misschien 1 pauze? 's Avonds slapen op de grond?
Ik vind het nogal wat...

Happystormchaser

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:15

Palmera schreef:
Het enige waar ik op let is of er geen dierlijk materiaal inzit en het liefst lokaal gefabriceerd ivm milieuvervuilend transport.

Persoonlijk gebruik ik dus liever verantwoorde wol (mulesingvrij), echt leer (restproduct vleesindustrie) en biologisch katoen of bamboe. Want het alternatief is toch altijd een afgeleide van plastic?

@verootjoo, dergelijke kinderkleding is duurder, maar kwalitatief vaak super en er is een goede tweedehandsmarkt voor. Ik kocht en koop bijna alles nieuw, 2 zoontjes dragen het en daarna kan het vaak ook nog door voor een 3e / 4e ronde!

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011 en Hidde 30 september 2013

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:24

Joolien schreef:
peach2001 schreef:

Haha dat is aardig duurzaam.

Maar wat ik vooral bedoel, is kleding die eerlijk wordt gemaakt. Als jij een jas of trui koopt voor €15.- dan moet je je af vragen hoe dat eruit kan. Stel een jas kost gemiddeld 2 uur om te maken, er moeten minstens 3 auto's/vrachtwagens aan te pas komen om hem te verslepen, er moet huur betaal worden van de winkel waar dez in hangt, er moet loon betaald worden van de dame die hem verkoopt, wat krijgt het kind/vrouw/man dan die de jas heeft gemaakt? Per uur? Dat is soms maar een paar cent ofzo. En dat 12 uur per dag, met misschien 1 pauze? 's Avonds slapen op de grond?
Ik vind het nogal wat...

Die kleding van 15 euro zal vermoed ik ook geen 20 jaar mee gaan..

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:28

Op Netflix staat hier ook een documentaire over.

Om bewuster om te gaan met kleding zou je ook tweedehandskleding kunnen overwegen. Als je dan een tweedehands kledingstuk hebt van een Fairtrade merk (of lig een duurzaam merk) ben je dubbel zo goed bezig.

Spoiler:
of je gaat gewoon in je birthday suit over straat

Wat er ook speelt op de wereld;
laat het vooral de kinderen zijn.
The first thought that goes through your mind is what you have been conditioned to think.
What you think next defines who you are.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:31

Maar echt, wat is duurzaam en verantwoord? Dan wil je er geen dierenleed in verwerkt hebben. Maar dan kom je op synthetisch /plastic spul uit? Ik weet het niet meer.
Inderdaad Joolien, ik probeer mijn best te doen, maar het voelt ook een beetje nutteloos. Maar om eerlijk te zijn, dan staan milieu en dierenwelzijn en moeder aarde bij mij op de voorgrond en het mensen welzijn interesserend mij minder...

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:32

Ik wilde ook een topic aanmaken. Ik heb het net terug gekeken. Ik vind het behoorlijk heftig. Eigenlijk weet ik niet zo veel over de kledingindustrie.

03-01-2016 - † 06-01-2018 Abby
08-02-2017 - † 03-12-2018 Dash

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:35

SassyMoon schreef:
Maar echt, wat is duurzaam en verantwoord? Dan wil je er geen dierenleed in verwerkt hebben. Maar dan kom je op synthetisch /plastic spul uit? Ik weet het niet meer.
Inderdaad Joolien, ik probeer mijn best te doen, maar het voelt ook een beetje nutteloos. Maar om eerlijk te zijn, dan staan milieu en dierenwelzijn en moeder aarde bij mij op de voorgrond en het mensen welzijn interesserend mij minder...

Katoen is toch ook een prima product om mee te werken? Wol is ook een prima product, mits het van een boerderij afkomt waar de dieren goed worden verzorgd. Los van het feit dat het wol van een schaap komt, is het wel een product waarbij een dier niet hoeft te lijden om ons te kunnen voorzien van kleding.

Hier onder andere meer info: https://www.antroposofischleven.nl/onde ... e-kleding/
Laatst bijgewerkt door Werecat op 16-11-18 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

The first thought that goes through your mind is what you have been conditioned to think.

Joolien
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 14:37

Werecat schreef:

Om bewuster om te gaan met kleding zou je ook tweedehandskleding kunnen overwegen. Als je dan een tweedehands kledingstuk hebt van een Fairtrade merk (of lig een duurzaam merk) ben je dubbel zo goed bezig.

Spoiler:

Kleding gooi ik sowieso nooit zomaar weg. Ik probeer zoveel mogelijk te recyclen, of ik geef het weg, of ik gooi de kapotte kleding in de kledingbak.
Nog leuk ook, dat weggeven. Ik doe dat op de weggeefhoek van Almelo, en dan krijg je soms de leukste reacties.
Vorig jaar wat kleding van mijn man erop gezet, oa een Colbert, was mooi maar pastte mijn man niet meer. Kwam een man dat ophalen voor zijn collega die het niet breed had. De dag later kreeg ik via fb een foto toegestuurd van een superblije man, trots met zijn Colbert. Dat is echt zo leuk, daar doe je het voor! :D

Happystormchaser

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:39

Alle kleding en schoenen die ik zat ben doneer ik aan Humanitas.

Ga toch eens kijken om meer duurzaam te winkelen want ik shop best veel bij h&m :o

Arnon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:44

Werecat schreef:

Spoiler:

Welke docu is dat dan als ik mag vragen? :)

Art is how we decorate space.
Music is how we decorate time.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:46

Arnon schreef:

The True Cost

Arnon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:50

Werecat schreef:
Arnon schreef:

The True Cost

Thanks, gaat op m'n watchlist! ;)

Art is how we decorate space.
Music is how we decorate time.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:51

ღ 11/08/2013 V ღ ღ 27/01/2016 A ღ ღ 29/11/2017 R ღ