NaNoWriMo

Moderators: Ods, MirandaT, Warboel, Ineke2, Essie73

julya

NaNoWriMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 12:40

Afbeelding

Nog even en het is zo ver! NaNoWriMo staat weer voor de deur. NaNoWriMo staat voor National Novel Writing Month, en daagt je uit om in 1 maand (De maand november) 50.000 woorden te schrijven.

Dit zal voor mij de eerste echte keer zijn dat ik meedoe.
Zijn hier meer NaNo'ers?

AmberG

Re: NaNoWriMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:41

Ik meld me! Weet niet exact hoeveel jaar ik nu meedoe, maar t zal rond de vijf zitten ongeveer :)

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:15

Ik wou ook een poging doen dit jaar :j Mogelijk ga ik keihard falen maar dat zien we tegen die tijd wel :+ :D

"The difference between fiction and reality? Fiction has to make sense." - Tom Clancy

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:22

Omdat ik nog nooit eerder mee heb gedaan en sowieso niet zo gek veel schrijf ben ik gisteravond bezig geweest, bijna heel de avond en heb daarmee iets van 700 woorden eruit kunnen persen. Alleen al om te kijken wat voor mijzelf haalbaar is zeg maar, maar dat wordt dus nog wel een issue, aangezien 700 woorden per dag in een maand tijd 21000 worden is (en dus nog niet de helft van de 50.000). Nou zou dat voor mij al een flinke sprong vooruit wezen, 21000 woorden is immers altijd beter dan altijd maar voor je uit schuiven en niks schrijven denk ik dan. Laten we het erop houden dat ik mijn best ga doen, je weet maar nooit, niet geschoten is altijd mis.

Amber hoe heb jij het ervaren de afgelopen jaren, mag ik vragen hoeveel uur je per dag bezig was zo ongeveer? en wat waren issues waar je tegenaan liep, heb je aanraders of juist afraders?

"The difference between fiction and reality? Fiction has to make sense." - Tom Clancy

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:46

Ik zal me ook eens melden ^^ doe al jaren mee, en als mijn studie het toelaat ook dit jaar weer :)

'Reality is a lovely place but I wouldn't want to live there'

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:57

Telpeva schreef:
Omdat ik nog nooit eerder mee heb gedaan en sowieso niet zo gek veel schrijf ben ik gisteravond bezig geweest, bijna heel de avond en heb daarmee iets van 700 woorden eruit kunnen persen. Alleen al om te kijken wat voor mijzelf haalbaar is zeg maar, maar dat wordt dus nog wel een issue, aangezien 700 woorden per dag in een maand tijd 21000 worden is (en dus nog niet de helft van de 50.000). Nou zou dat voor mij al een flinke sprong vooruit wezen, 21000 woorden is immers altijd beter dan altijd maar voor je uit schuiven en niks schrijven denk ik dan. Laten we het erop houden dat ik mijn best ga doen, je weet maar nooit, niet geschoten is altijd mis.

Amber hoe heb jij het ervaren de afgelopen jaren, mag ik vragen hoeveel uur je per dag bezig was zo ongeveer? en wat waren issues waar je tegenaan liep, heb je aanraders of juist afraders?

Ten eerste, wat voor mij vaak wel hielp, hoe hoeft niet per se 50.000 woorden te schrijven, je kunt je aantal aanpassen zodat het haalbaarder is voor jezelf. NaNo gaat natuurlijk ook om jezelf uitdagen en verder gaan dan dat je dacht dat je zou komen, maar het moet wel leuk blijven. Van de jaren dat ik heb meegedaan, is het me ook maar één jaar gelukt om de 50.000 te halen. Ik kwam vaak wel in de buurt, maar soms heb je gewoon wat minder motivatie. Dan ook gelijk een tip: begin met veel. Werkt niet voor iedereen, maar voor mij is het ideaal. Op het begin van Nano ben je vaak nog gemotiveerd, heb je een heel plot in gedachten voor je verhaal en weet je exact waar je naar toe wil of juist niet, maar hopelijk is de motivatie er wel hahaha. Gebruik die motivatie om (iets) meer te schrijven dan je dagelijkse doel, zo voorkom je dat je op wat mindere dagen gelijk een mega achterstand oploopt, en hoef je op het laatst als je het goed doet soms nog maar tientallen woorden te schrijven, in plaats van 1,667.

Probeer ook vooruit te plannen. Op facebook zie ik mensen die nu al aan het plannen zijn voor hun verhaal, en hoewel ik zelf niet zo'n planner ben, denk ik dat het best wel zou kunnen helpen om in ieder geval in grote lijnen te weten waar je verhaal heengaat, zodat je niet halverwege november zit van 'ja... En nu?'. Je kunt natuurlijk ook gewoon meerdere verhalen schrijven, of een bundel van short stories. Wat ik ook vaak doe als ik mijn 'main story' zat ben of vast loop, is een kleine short story schrijven, om toch maar iets geschreven te hebben die dag, en dat helpt vaak ook wel.

Ook doe ik, als ik zin heb, mee aan word sprints. Die zijn te vinden op twitter, of op een bepaald deel van het Nano forum. Hierbij probeer je zoveel mogelijk woorden te schrijven in een bepaald tijdsbestek, bijvoorbeeld 10 minuten of een half uur. Het werkt niet voor iedereen natuurlijk, zoals bijna alle tips hier, maar ik vind het fijn om gewoon 10 minuten alleen maar te schrijven, te kijken hoeveel de rest in die tijd heeft geschreven, dan een pauze te houden, en het nog eens te doen. Helpt mij vaak ook met de hoeveelheid woorden, want ik schrijf toch meer in zo'n word sprint dan dat ik anders zou doen.

En niet gaan editen terwijl je Nano doet! Het is heel verleidelijk om delen van je verhaal alvast aan te gaan passen en te veranderen, maar tijdens Nano moet je je echt focussen op het schrijven van je verhaal, en na november mag je alles aan gaan passen en voor mij part de hele boel verwijderen hahaha. Editen neemt veel tijd in beslag, en die tijd heb je gewoon nodig voor het schrijven, dus probeer niet te kritisch te zijn naar jezelf tijdens Nano, dat mag daarna wel weer.

Maar het is natuurlijk ook extreem afhankelijk van de persoon. Ik ben totaal een planner en doe dat dus ook niet, en voor een ander werkt vooruit werken weer voor geen meter, dus het is meer een kwestie van vinden wat voor jou werkt, en kijken welke tips wel werken en wat niet. En vragen staat vrij, dus mochten er meer vragen zijn, vraag ze! :)

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:17

Heerlijk om het er over te kunnen hebben :D
Ik ben een behoorlijke planner, ik heb al termen als preptober voorbij zien komen en ehm... ik benoem deze maand maar tot preptember want ik ben al bezig met de planning. Heerlijk om nu alvast bezig te zijn met to do lists, gisteren heb ik een aantal printables gevonden en uitgeprint zoals character sheets, wat feel good invulpagina's (met vragen als wat is leuk aan je verhaal, wat maakt dat je het wil schrijven, daar kan je dan op terugvallen als je later een rotdag hebt). Pinterest is erg leuk om zulk soort informatie op te vinden!

Dankje voor je post dat geeft moed!

julya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 09:19

Ik ben niet echt een plotter, dat ia ook de reden dat mijn pogingen tot NaNo altijd faalden.
Heeft iemand tips voor het plotten van je verhaal?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:42

Ik ga waarschijnlijk ook mee doen!

NH-BLOG

Spoiler:
https://equisophie.wordpress.com

xEmpire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:45

Ik ga waarschijnlijk ook meedoen, maar mijn doel gaat wel stukken lager zijn omdat ik echt weinig heb geschreven de laatste tijd.

En al denk ik soms dat het zo beter is, kan ik het niet helpen dat ik je soms mis. - Empire 14.02.2018

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:02

Ik wil mij ook melden dit jaar, zal mijn account updaten.xD
Heb nu vier keer meegedaan waarvan 1 echt gehaald.

Ik gebruik NaNoWriMo meer om in het schijf ritme te komen dan echt de 50.000 woorden te halen, al is dat doel wel heel leuk wanneer je hem gehaald hebt, natuurlijk.xD

Ik plot zelf nauwelijks, helpt mij totaal niet. Wijk er in het verhaal toch te veel vanaf.
Bij sommige helpt het om de hoofdstukken op te schrijven en dan bij elk hoofdstuk een paar steekwoorden te plaatsen, zodat je een houvast hebt.:)

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:21

julya schreef:
Ik ben niet echt een plotter, dat ia ook de reden dat mijn pogingen tot NaNo altijd faalden.
Heeft iemand tips voor het plotten van je verhaal?

Eigenlijk ben ik niet de persoon om dit te zeggen (heb namelijk nog nooit een verhaal af geschreven..) Maar ik vind voor mijzelf de Snowflake methode tot nu toe voor mij het meest logisch klinken, daar zijn ook boeken van te krijgen maar ik ga vooral af op gratis informatie die erover te vinden is op internet.
Dit is dus de methode die ik zo'n beetje volg

Hier een linkje van de werkwijze, ik hoop dat de link het doet?
https://i.pinimg.com/originals/6a/ae/ff ... ef52b2.png

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:05

Ik ben aan het overwegen ook mee te doen, ik wil wel het doel halen maar dan op mijn eigen tempo. 50.000 woorden in 2 maanden lukt mij echt niet, daar ben ik veel te druk voor

Humor. Het ligt zo gevoelig dat je er maar beter om kunt lachen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:18

Yess, ik ga ook weer een poging wagen. Vorig jaar ergens op 40K uitgekomen, maar dat was een short story collection en geen samenhangend verhaal. Dit jaar heb ik zowaar een idee voor een plot, dus we gaan zien hoe ver ik ga komen :')

Fight for truth. Justice. Freedom. Reasonably priced love. And a hard boiled egg.

Zin in draken, heist jobs en fluffy lesbian romance? Klik dan hier!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:34

Op hoeveel pagina's kom je ongeveer uit? Voor mijn beeldvorming

Hanafubuki
Lid Nieuwsredactie
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:37

Ik doe dit jaar ook weer mee. Ik ben wel iemand die niet naar meetings enzo gaat. Ik schrijf het liefste zelf, in mn uppie in mijn favo koffiebarretje.

After all this time? - Always
Dumbledore & Snape
- Certified book-nerd: always reading & reviewing -

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:48

Ik heb drie jaar mee gedaan en twee keer de 50000 woorden gehaald, de laatste keer niet. Vorig jaar heb ik niet mee gedaan, ik heb de laatste twee jaar vrijwel geen motivatie meer om te schrijven.... maar iedere keer rond nanowrimo begint het weer te kriebelen :+ . Ik zit me nu wel af te vragen of ik misschien toch mee ga doen, ik zou alleen mij god niet weten waar ik over ga schrijven.
Misschien ga ik wel ieder dag een one shot doen of zo, ik ben beter in korte verhalen. En ik weet ook nog niet of ik het in het Nederlands of Engels zal doen..

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:55

Ik heb ooit mee willen doen, maar uiteindelijk niet mee gedaan. Nu loop ik al een tijd met een verhaal in mijn hoofd en wil ik hem graag op papier gaan zetten, dus ik ga dit topic stippen en het proberen dit jaar!

Import Limburger. :+

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:08

Oeh, dit gaat weer kriebelen :').
Ik ben me al eeuwen bewust van nanowrimo, maar ik heb nog nooit meegedaan. Ben nu wel toevallig bezig met het plotten van een verhaal, dus misschien moet ik nu juist die stap zetten en het ga doen om een stok achter de deur te hebben om het daadwerkelijk te schrijven. Ik ga er eens goed over nadenken :).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:49

Ik weet zeker dat 50.000 me niet gaat lukken in een maand. Ik heb niet de tijd om zoveel te schrijven en het is ook niet reeel om daar tijd voor vrij te willen maken. Maar ik vind het concept zo leuk... hoe zouden jullie dat aanpakken? Voor mezelf een meer realistische datum stellen?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:31

Je kan de 50.000 grens volgens mij bijstellen naar een lager getal :D

Import Limburger. :+

Aleeneh
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:42

Na jarenlang als ML ga ik eindelijk weer een november de tijd aan mezelf hebben := hopelijk komt er dan weer eens iets meer van het schrijven, door de verplichting ging de lol er een beetje af :)

Uiteindelijk is NaNo een selfchallenge, dus zet het doel gewoon daar waar jij er comfortabel mee bent, toch? :)

[ITP] S.A. Mishkaljiyah op de foto
S.A Mishkaljiyah (Mish), Arabisch Volbloed merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:47

Ja das waar maar ik ben nogal een streber dus ik wil dat dan ook halen. Ik ga eens kijken wat realistisch is per week en daar nijn doel op instellen

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:03

Ik vind de NaNoWriMo een geweldig leuk idee, maar ik vind het zo jammer dat je helemaal niets doet met de site zelf. Ik had gehoopt dat je op hun site schreef en zo met elk woord je word count omhoog zag lopen, maar als je elke dag zelf een (al dan niet fictief 8-) ) cijfer invoert van iets wat je gewoon in Word of waar dan ook hebt geschreven, dan voelt het zo ontkoppeld.
Hebben jullie daar geen last van?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:32

ja dat vond ik ook. Ik denk ook dat ik met die hele site niks meer ga doen en dat ik het zelf bij ga houden