Dreamschool

Moderators: Warboel, Berdien

Kinke

Dreamschool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 06:45

Iemand die dit programma volgt? Een groep probleemjongeren krijgt de kans om af te rekenen met hun foute gedrag met behulp van o.a. Lucia Rijker en krijgen les van o.a. BN-ers, politici etc.etc.
Ik vind het erg interessant om te zien :)

Arabier

Re: Dreamschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 06:51

Ik! Ik vind die Lucia zo geweldig. Mijn moeder kijkt het ook. Zij vind die "shawnty"ofzo echt vreselijk. Ik vind haar echter echt hilarisch, ze komt goed voor haar mening uit. Demi is echt vervelend maar die zou met betere kleding zo model kunnen worden.

So what if im crazy? The best people are.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 07:00

Vind ik ook, Lucia weet de juiste toon aan te slaan.
Maar sommige dingen vind ik dan wel weer vreemd, aangezien de dames en heren vaak afhaken in de les en met hun mobieltjes druk zijn, waarom die dingen niet inleveren? Is wel heel kinderachtig maar blijkbaar is dat nodig. Net als de jassen nog aanhouden, petjes op e.d. Wat een onzin, alsof je daar binnen anders bevriest oid.

Shadow0
Sabbatical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:26

Ik kijk het ook. Ik denk dat die regels zo soepel zijn omdat al die jongeren genoeg regels hebben gehad om tegenaan te trappen, en bovendien de kans moeten hebben om fouten te maken zodat ze ook echt kunnen kiezen en leren.

Zoals die jongen die de jas aantrok, maar even later toch weer uit! En over die petjes was in een van de eerste uitzendingen ook iets - zo'n petje is een big deal voor die jongeren. Dan kun je daar wel weer een conflict van maken... maar wat schiet je ermee op? Het idee is om jongeren die anders afhaken binnenboord te houden, niet om ze voor de zoveelste keer te laten afhaken.

Doe het goede, en verdedig het verkeerde niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:51

Kinke schreef:
Vind ik ook, Lucia weet de juiste toon aan te slaan.
Maar sommige dingen vind ik dan wel weer vreemd, aangezien de dames en heren vaak afhaken in de les en met hun mobieltjes druk zijn, waarom die dingen niet inleveren? Is wel heel kinderachtig maar blijkbaar is dat nodig. Net als de jassen nog aanhouden, petjes op e.d. Wat een onzin, alsof je daar binnen anders bevriest oid.

Inderdaad. Ik ben van mening dat je moet beginnen bij de basis; jas uit, petjes af, mobieltjes weg. Zijn simpele beleefdheidsvormen.

Goed programma en fijn dat deze kinderen een kans krijgen op deze manier. Ik ben zelf docent en vind het erg interessant om te zien wie ze hebben uitgenodigd om te doceren, hoe zij het aanpakken en hoe hard sommigen daarin falen. Ik verbaas me erover dat sommigen totaal niet in staat zijn om met deze doel- en leeftijdsgroep om te gaan, dat ze enkel hun informatie komen overbrengen en niet stil staan bij de behoeften van deze kinderen.

Adelaide71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:20

Idd Goof: Maarten van Rossem was daar niet zo op z'n plek! Ik heb nu twee afleveringen gezien, viel er per ongeluk in, want ik kijk niet zo heel veel tv meer. Is er meer bekend over de achtergrond van de jongeren? Ik verbaasde me namelijk wel over het gebrek aan respect van deze kinderen...maar goed: ze zitten daar niet zomaar natuurlijk.

M: dressuur Z2+wp, springen L+wp en nogmaals Z1+wp
C: zadelmak.
R: Z1 dress +wp.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:04

Picasso schreef:
Idd Goof: Maarten van Rossem was daar niet zo op z'n plek! Ik heb nu twee afleveringen gezien, viel er per ongeluk in, want ik kijk niet zo heel veel tv meer. Is er meer bekend over de achtergrond van de jongeren? Ik verbaasde me namelijk wel over het gebrek aan respect van deze kinderen...maar goed: ze zitten daar niet zomaar natuurlijk.

Via de website/app van NPO kun je de afleveringen terugkijken. Door de afleveringen heen krijg je fragmenten te zien over de jongeren en hoe ze zijn geworden zoals ze nu zijn.

Ik vind dit echt een super goed concept. Ik denk dat je in deze situatie helemaal niet te moeilijk moet gaan doen over telefoons etc, deze jongeren zijn drop outs die veel hebben meegemaakt en al lang niet meer naar school gaan en moeite hebben daarvoor motivatie op te brengen. Het is van de meesten al knap dat ze er uberhaupt elke dag zitten en ik denk als je de regels scherper maakt ze er meteen tegenaan gaan trappen. Dat zou super zonde zijn.

Shadow0
Sabbatical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:02

Goof schreef:
Inderdaad. Ik ben van mening dat je moet beginnen bij de basis; jas uit, petjes af, mobieltjes weg. Zijn simpele beleefdheidsvormen.

Da's leuk bedacht als je jongeren hebt die daar open voor staan. Ik vind het ook prima regels voor normaal in de klas en op school. Maar dit is geen normale school. Deze jongeren hebben dat al afgewezen.

Stel dat je het een regel maakt, wat dan? Dan zeggen ze 'ik ga echt mijn pet niet afzetten', en 'blijf van mijn telefoon af! Echt niet dat ik die ga geven!', en dan?
Dan stuur je ze weer naar huis, alleen maar om iets oninteressants als een pet of telefoon? Die jongeren willen daar best een strijd van maken: dat hebben ze een leven lang geoefend en ze zijn er goed in. "Kom maar op", zullen ze denken, en ook "zie je wel" - zowel een bevestiging van hoe verschrikkelijk scholen zijn, en hoe onwaardig zijzelf. En dan haken ze weer af, want dat past prima in het patroon. (En ook... deze jongeren zijn deels bang. Ze zijn bang dat ze straks hun best doen en dat het dan nog niet lukt. Dan liever maar falen op bekend terrein, dan jezelf eerst kwetsbaar maken en dan alsnog falen, maar dan zonder bescherming.)

Het is juist de stap van de Lucia en Erik om dat niet te doen, om nou eens niet alleen maar voor de confrontatie te kiezen.

En je ziet gewoon dat het werkt. Die petjes gaan niet zomaar af, maar op een bepaald moment wordt het gevraagt als vorm van persoonlijk respect naar de gastdocent: en dan werken een aantal wel mee.
Of iemand trekt een jas aan, daar wordt door de docent iets van gezegd maar niet op een eisende manier... en hij trekt die jas even later weer uit.
Of zoals Demi geen andere schoenen aan wil... maar de volgende dag alsnog wel omdat ze anders buiten de kookles valt. (En ik weet vrij zeker dat als dat het eerste conflict over de schoenen was geweest, ze geen andere weg had gezien dan gewoon vol in verzet. Maar juist doordat dat verzet al een keer was geweest, kon ze nu de stap maken om toch maar schoenen te lenen.)
Ik vind dat mooi om te zien.

Ik heb Maarten van Rossem gisteren nog niet gezien, maar de vorige les was idd nogal eh... drama. Een veel te grote kloof. Ik mag graag naar hem luisteren, en gelukkig maar, want anders had ik best een onaardig oordeel over hem gehad. Nu kan ik het iets makkelijker echt als onmacht zien.
Tegelijkertijd zag je vorige week een aantal leerlingen wel degelijk in staat om dat te relativeren.

Straks dus maar eens terugkijken hoe het met de tweede les is gegaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:21

Shadow0 schreef:
Goof schreef:

Da's leuk bedacht als je jongeren hebt die daar open voor staan. Ik vind het ook prima regels voor normaal in de klas en op school. Maar dit is geen normale school. Deze jongeren hebben dat al afgewezen.

Ik begrijp je punt zeker. Ik heb echter ook op scholen gewerkt die geen 'normale scholen' waren. Ik ken de doelgroep dus.
Ik ben van mening dat je ergens een basis moet hebben. Het zijn geen zwakbegaafde kinderen. Ja, ze zijn niet de doorsnee middelbare scholier, maar een bepaalde basis kun je wel hanteren.
En dat hoef je niet af te dwingen als keiharde eis en regel. Er zit nogal verschil in 'doe je pet af en houd je gewoon aan de schoolregels' en 'zou je je pet even op tafel willen leggen, ik vind dat fijner contact hebben als ik met je praat'.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:27

Ik kijk het ook en ik haal er als docent en mentor ook weer dingen uit. Ik vind het verfrissend om eens een andere kijk te zien, maar ik ben het ook niet met alles eens.
Gisteren heb ik een aflevering in mijn klas bekeken (vmbo 4) en dit met hen besproken. De leerlingen vonden het ook interessant om te zien.

*\o/* /3 Nigel Z1+12 **** /3 Alwin Intermediair 1 *\o/*
WIN JIJ EEN DRESSUURLES OP MIJN LICHTE TOUR PAARD?! https://youtu.be/igecSgf8j4Q
Youtuber Paardensportonline & vlogger van Hoefslag https://www.youtube.com/channel/UCpmgxa-Hxe0rMiJPOGI4uJw

Shadow0
Sabbatical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:53

Goof schreef:
En dat hoef je niet af te dwingen als keiharde eis en regel. Er zit nogal verschil in 'doe je pet af en houd je gewoon aan de schoolregels' en 'zou je je pet even op tafel willen leggen, ik vind dat fijner contact hebben als ik met je praat'.

Heb je de voorgaande afleveringen ook gezien? Dat is namelijk precies wat er ergens gevraagd wordt, en het antwoord is 'nee man, ik heb mijn haar niet gedaan, ik kan echt mijn pet niet afzetten.' Kom je toch weer uit op de vraag: en dan? Is het in het belang van de situatie om daar een conflict van te maken of niet?
En ga ervanuit dat heel veel leerkrachten in die situatie hebben gekozen voor het conflict (met dus de jongere die een goed excuus heeft om af te haken), en dat die weg voor de jongeren dus bekend is. Dat conflict durven wel aan.

Dat is overigens ook iets wat Lucia en Erik ook letterlijk bespreken en waarbij ze hun afwegingen delen.

Het heeft verder ook niets met zwakbegaafdheid te maken, want het gaat hier overduidelijk niet om het onvermogen om te begrijpen wat de vraag is, maar om de emotionele onmogelijkheid (op dat moment) om een vorm van zelfverdediging / zelfbeeld los te laten. Een speciale omgang koppelen aan zwakbegaafdheid is eigenlijk zowel voor deze jongeren als voor jongeren die wel zwakbegaafd zijn niet helemaal terecht. Van die laatste groep kunnen veel jongeren ook gewoon prima omgaan met regels over geen petjes in de klas.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:16

Ik kijk er ook graag naar en vind Lucia en Erik top! Heel goed hoe ze het dialoog aangaan zonder boos te worden. Ik vind de houding van sommige leerlingen stuitend maar ik denk wel dat ze hier beter uit komen. Ook dat ze op stap gaan en 's ochtends veel te laat nog eens binnen komen lopen bij een les.... En dan verbaasd zijn dat je de les niet meer in mag!
Het is sowieso wel interessant om de achtergrondinfo te lezen en de andere afleveringen te zien.
Dat ze die jongen in elkaar schopten in Amsterdam ( een paar afl. terug) begreep ik niet helemaal en hoe kwamen ze aan de videobeelden? Het was duidelijk dat ze hem tegen het hoofd schopten echt een no-go! Ze hadden t over zelfverdediging maar dat vond ik een sterk verhaal.

Carpe diem

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:24

Ik miste dit topic al. Ik ben ook trouwe kijker, ik vind het heel leerzaam om te zien.
Hoe sommige interacties ontzettend goed gaan, hoe andere compleet de mist in gaan. En ook vooral om te zien hoe alles weer bij elkaar wordt gehaald als er iets fout gaat. Ik vind de combinatie van Lucia en Erik ook heel mooi, hoe die met verschillende achtergronden een verschillend perspectief hebben maar wel dat samen kunnen weven om er samen iets mee te doen.

Petjes, jassen, mobiel wil ik in een gewone klas ook niet hebben. Maar in deze situatie zie ik het hetzelfde als Shadow.
Het incident in Amsterdam vond ik ook heel heftig. Jammer ook dat twee van die jongens niet konden zien dat dit niet meer onder zelfverdediging valt. Vond het ook heel knap van Lucia dat ze niet compleet uit haar vel sprong bij de vergelijking met haar vak. Ik hoop ook echt dat ze de jongen die zijn fout wel erkende goed kunnen helpen nu.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:41

jankawijnsma schreef:
Ik kijk er ook graag naar en vind Lucia en Erik top! Heel goed hoe ze het dialoog aangaan zonder boos te worden. Ik vind de houding van sommige leerlingen stuitend maar ik denk wel dat ze hier beter uit komen. Ook dat ze op stap gaan en 's ochtends veel te laat nog eens binnen komen lopen bij een les.... En dan verbaasd zijn dat je de les niet meer in mag!
Het is sowieso wel interessant om de achtergrondinfo te lezen en de andere afleveringen te zien.
Dat ze die jongen in elkaar schopten in Amsterdam ( een paar afl. terug) begreep ik niet helemaal en hoe kwamen ze aan de videobeelden? Het was duidelijk dat ze hem tegen het hoofd schopten echt een no-go! Ze hadden t over zelfverdediging maar dat vond ik een sterk verhaal.

Ik heb alleen die aflevering toen gezien en vond de manier van aanpak erg interessant. Ook die vrouwelijke (gast?)docent met dat voorval met die jongen die spontaan (provocerend?) die jas aan deed in de klas en die later toch weer uit deed. Mooi leermoment.

Bij die aanval in Amsterdam stond me bij, dat er in ieder geval twee jongens bij betrokken waren. Die ene had alles aan zijn ouders verteld. die andere niet.

Hoe is dat afgelopen? Zijn die nog geschorst / van school af. Te lui om terug te zoeken, aangezien ik niet zoveel tv kijk

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:53

Ik vind het een interessant programma.

De jongen die spijt betuigde, mocht blijven en de andere twee konden weg.

"Listen, what I said before John, I meant it. I don't have friends; I've just got one."-Sherlock

Adelaide71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:02

amandananana schreef:
Picasso schreef:

Via de website/app van NPO kun je de afleveringen terugkijken. Door de afleveringen heen krijg je fragmenten te zien over de jongeren en hoe ze zijn geworden zoals ze nu zijn.

Ik vind dit echt een super goed concept. Ik denk dat je in deze situatie helemaal niet te moeilijk moet gaan doen over telefoons etc, deze jongeren zijn drop outs die veel hebben meegemaakt en al lang niet meer naar school gaan en moeite hebben daarvoor motivatie op te brengen. Het is van de meesten al knap dat ze er uberhaupt elke dag zitten en ik denk als je de regels scherper maakt ze er meteen tegenaan gaan trappen. Dat zou super zonde zijn.

Ga ik doen! +:)+

M: dressuur Z2+wp, springen L+wp en nogmaals Z1+wp
C: zadelmak.
R: Z1 dress +wp.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:07

Rocamor schreef:
Ik heb alleen die aflevering toen gezien en vond de manier van aanpak erg interessant. Ook die vrouwelijke (gast?)docent met dat voorval met die jongen die spontaan (provocerend?) die jas aan deed in de klas en die later toch weer uit deed. Mooi leermoment.

Bij die aanval in Amsterdam stond me bij, dat er in ieder geval twee jongens bij betrokken waren. Die ene had alles aan zijn ouders verteld. die andere niet.

Hoe is dat afgelopen? Zijn die nog geschorst / van school af. Te lui om terug te zoeken, aangezien ik niet zoveel tv kijk

Dat was de gastdocent Economie volgens mij, dat stukje weet ik ook nog wel met die jas.

Er zijn idd 2 jongens geschorst en 1 mocht blijven omdat hij inzag dat hij fout zat. Die andere 2 bleven roepen dat het zelfverdediging was.

Iemand anders in dit topic zegt dat Demi wel een fotomodel kon zijn, dat vind ik ook maar ik erger me ook t meest aan haar omdat ze zo gruwelijk negatief is! En altijd maar die jas met grote kraag aanhouden, ze kijkt alleen maar boos.

Het meisje die eruitziet als een jongen vind ik ook heel interessant, zij is opgevoed met de harde hand door haar Thaise moeder. Haar Thaise moeder praat gebrekkig Nederlands dus de communicatie tussen moeder en dochter was altijd heel moeizaam. Vond dat wel interessant dat als je dus je kinderen opvoedt in een andere taal dan je moedertaal je dus enorme communicatieproblemen kunt krijgen.

Carpe diem

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:11

Eens hoor shadow, zoals ik zei 'ik begrijp je punt zeker'.
Ik ben echter ook van mening dat je, ook met deze doelgroep, ergens een bepaalde basis moet hebben.
En misschien is die basis hier wel gewoon enkel de aanwezigheid. In dat geval is er al veel overwonnen, want ze zijn er trouw!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:13

Ik volg het ook, een oprecht en eerlijk programma.

Meneer van R.ossem lijkt mij idd voor deze doelgroep niet helemaal de juiste combinatie...

Ben benieuwd naar volgende week of het gesprek die Eric en Lucia geven wat gaat opleveren.
Wat Eric al aangeeft zijn de achtergronden/dossiers van de jongeren echt wel heavy en ik denk dat wij als kijker dan ook echt niet alles weten.Respect voor Eric en Lucia die dit samen met hun aan gaan. Naar mijn idee zijn Eric en Lucia wel een goede combinatie voor de jongeren wat ik zo zie.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:30

Wij kijken het ook :) Lucia vind ik echt een heldin, maar dat vond ik
altijd al! Ze is een heel mooie toevoeging op de rector ;)

Om die Maarten van Rossum lig ik iedere keer maar weer helemaal in een
deuk :+ En eerlijk is eerlijk .... ik heb geen probleem, maar ik zou daar ook geen
uur naar kunnen luisteren :o :n

Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:45

Ik ga eens terugkijken :j , lokt mij wel ! (Ook ik heb de middelbare verknald door oa gedragsproblemen en bezit alleen een MBO 1 diploma )

Utopia 01-05-09 / 27-11-15 , de hemel heeft er een ☆ bij . Kerst 01-11-2007 / 13-08-2016 ☆

NadjaNadja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:47

Ik kijk ook en vind het heel erg inspirerend en interessant! :)

Elfina ♥♥♥ B+13 L1+14 L2+10 M1+10 M2+*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 17:42

Even afgezien van het feit of je ze wel of niet mobieltjes/jassen/petjes moet laten inleveren…ik snap het sowieso niet. Waarom hou je je jas aan? Doe je dat ook als je bij iemand op visite gaat? Als je uit eten gaat? Ik vind dat gewoon vreemd, zal de leeftijd wel zijn :D

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:49

Indd, heb er zo eentje in de klas, houdt haar jas aan, want ze vindt het koud en vertikt het om een trui te kopen. Geld heeft ze wel, dat weet ik van haar maar ze vindt dat raar om een trui of zo of iets warms te kopen. Euh ja, zal wel. Je wilt gewoon je jas showen, omdat het een merk jas is.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:49

Ik heb een tijdje mijn jas aangehouden in de klas, maar dat was een kruising jas/jasje. Dus eh :=

"Listen, what I said before John, I meant it. I don't have friends; I've just got one."-Sherlock