Nieuwe Boeren ( nl1)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Muze
Berichten: 5240
Geregistreerd: 24-04-20

Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-21 21:48

Zijn er meer mensen die Nieuwe Boeren kijken?
Waarin een aantal kandidaten op een boerderij een soort van “ terug in de tijd” gegooid worden en samen moeten “ overleven” zonder moderne middelen?

Ik vind het wel leuk.
Inmiddels aflevering 4 gezien.
Wel een aantal mensen die erg in mijn irritatie zitten...


Miesemuisje

Berichten: 3076
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:49

Ja ik kijk het ook, wel leuk idd! Maar 1 kandidaat... %)

Dagmar80

Berichten: 1846
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:50

Ja, ik kijk ook! Je kan niet iedereen even sympathiek vinden :D Maar leuk om te zien en ook benieuwd wie er als laatste over gaan blijven! Ik vind dat ze het tot nu toe erg goed doen met de opdrachten. Niet iedereen heeft even veel kennis en vaardigheden, maar samen hebben ze het tot nu toe toch maar mooi voor elkaar gekregen.

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:55

ik kijk ook, erg leuk om te zien hoe alles zo gaat.
het maken van het hek, de kaas.
dat scheren van dat schaap, knap zwaar zo met die schaar!

gewoonmarie

Berichten: 1134
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:05

Ja ik kijk ook, vind het erg leuk!

Mojototojr x UB40 x Houston
Nelly Furtado d-oc Just Wimphof x ampere x Nero
Oops I did it again Flynn X Lord Loxley X zeoliet
Starlight Mowgli VOD X Nelly Furtado

Muze
Berichten: 5240
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-21 22:34

Nou dat knippen vond ik ook best pittig! Zouden ze daar dan nog meer uitleg over hebben gehad van tevoren?

Ook mooi wel om te zien hoe alles niet zo vanzelfsprekend is.. melk, graan, douchen...

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:20

Ik vindt het wel een leuk programma. Die Jethro is echt een eikel vanaf de eerste minuut. Maar nu het wat verder is komen er wel steeds meer irritante trekjes van anderen tevoorschijn.
Ik zit wel vaak met kromme tenen en roep "zo doe je dat toch niet". Vooral in het begin.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Radiostilte
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 01:06

Ik kijk ook. Maar ik vind het wel een beetje een dubbel programma als ik eerlijk ben.

Ik vind het totaal niet realistisch en geromantiseerd. De voice-over noemt steeds dat een groep boeren zelfvoorzienend gaan leven maar daar komen ze natuurlijk niet eens bij in de buurt. Ze hebben een kant en klare moestuin die ook nog eens oogst klaar is. Ze hebben gedorst graan. Ze hebben gehakt, gekloofd en gedroogd hout om op te koken. Als ze iets moeten bouwen liggen de planken al klaar etc. Allemaal dingen die als je echt zelfvoorzienend leeft natuurlijk meer dan een jaar soms wel jaren voorbereiding en werk kostte en dan doe je het met een minder grote groep. Ik snap dat dat voor zo programma niet haalbaar is, want hoe lang zit de winnaar daar nou straks, 3 weken? Maar waarom dan steeds dat zelfvoorzienend blijven herhalen? Het is eigenlijk een groep die opdrachten krijgt en dingen wat primitiever moet doen zoals het wassen en koken. En daarnaast een paar taken erbij pakt van wat iemand zou doen als die zelfvoorzienend leeft maar nog niet eens alles. Dat vind ik wel leuk om te zien. Daarom kijk ik ook. En nu komt het spelelement er echt een beetje in. Maar het verhaal wat er omheen wordt gemaakt stoot mij een beetje tegen de borst. En het is ook zo geromantiseerd.

Nu klinkt het net of ik zo fan ben van zelfvoorzienend leven. Dat is niet zo maar ik hou wel van als dingen een beetje naar waarheid gedaan worden. In het topic: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie krijg je bijvoorbeeld een veel realistischer beeld.

heidy_wilco

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 03:10

Ik heb een tip die echt willen weten hoe er vroeger op de boerderij gewerkt hebt, heb ik een tip: De farm-series. Tudor farm, Tales of the green valley (James I), Victorian farm, Edwardian farm en Wartime farm.

Leuke mensen die het doen, leerzaam en gewoon prachtig om te zien hoe oude technieken weer worden gebruikt.

*pum**pum**pum**pum**pum*

Kinke

Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 04:00

het heeft natuurlijk ook niks met 'boeren' te maken. 't is gewoon een soort big brother, maar dan op een ander soort locatie :)

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 06:41

Ik heb de eerste twee afleveringen gezien en ergerde me meteen aan Jehtro. Wat een eikel.

Vind het ook belachelijk dat het trekpaard gecoupeerd is. Heb de KRO-NCRV er al vragen over gesteld, maar krijg geen reactie. Belachelijk dat je anno 2021 dierenleed etaleert op televisie.

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:40

_Reneee schreef:
Vind het ook belachelijk dat het trekpaard gecoupeerd is. Heb de KRO-NCRV er al vragen over gesteld, maar krijg geen reactie. Belachelijk dat je anno 2021 dierenleed etaleert op televisie.


Deze discussie hoeft hier niet gevoerd te worden, want daar gaat dit topic niet over. Maar 100 jaar geleden was het gewoon en ik denk dat ze een ouder braaf paard hebben uitgezocht en die zijn nu eenmaal gecoupeerd. En dierenleed etaleren? vindt ik wel wat overdreven.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Martine123

Berichten: 1663
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: Tilburg

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:43

Biggest little farm is dan wel een gave docu over zelfvoorzienende boeren

Chic Warning Whiz
2001- 2019

Doedatje
Berichten: 618
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:59

Ik vind het maar een dom programma. Om de reden die Daantj_ noemt.

Ook was laatst in de aflevering dat de ene groep de andere groep niet wilde helpen, want eerste groep had al heul veul gedaan en hadden geen zin. Met zo'n instelling gaan ze echt niet zelfvoorzienend worden en is ook totaal niet de instelling die veel boeren hebben, die helpen elkaar juist.

Paletti-Anouk-Hugo-Bente

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:01

heidy_wilco schreef:
Ik heb een tip die echt willen weten hoe er vroeger op de boerderij gewerkt hebt, heb ik een tip: De farm-series. Tudor farm, Tales of the green valley (James I), Victorian farm, Edwardian farm en Wartime farm.

Leuke mensen die het doen, leerzaam en gewoon prachtig om te zien hoe oude technieken weer worden gebruikt.

Dit inderdaad, samenwerking ipv competitie en mensen die de in elk geval een stuk van de theorie en omstandigheden zoals beschreven door auteurs van die tijd kennen. Valt onder experimentele archeologie en is heel interessant om te kijken.
Programma in competitie setup valt qua omkleding daar zeker niet onder (samenwerking was juist essentieel om te overleven en dat nabuurschap zie je in een aantal landelijke gebieden en dorpen nog steeds), wat dit eigenlijk een BB variant maakt en dan kijk ik liever aapjes via youtube tot de dierentuin weer open is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:42

pillow schreef:
_Reneee schreef:
Vind het ook belachelijk dat het trekpaard gecoupeerd is. Heb de KRO-NCRV er al vragen over gesteld, maar krijg geen reactie. Belachelijk dat je anno 2021 dierenleed etaleert op televisie.


Deze discussie hoeft hier niet gevoerd te worden, want daar gaat dit topic niet over. Maar 100 jaar geleden was het gewoon en ik denk dat ze een ouder braaf paard hebben uitgezocht en die zijn nu eenmaal gecoupeerd. En dierenleed etaleren? vindt ik wel wat overdreven.


Ik begin helemaal geen discussie. Honderd jaar geleden kreeg een kind ook nog een knal voor z'n harsens van de schoolnon, doen we nu ook niet meer. Tijden veranderen.

Het is ongekend dat je bijna 20 jaar na een verbod bij wet in de media nog steeds doet of het normaal is. En dat is het juist niet. En ik denk dat we vandaag de dag maar al te goed weten hoeveel invloed (sociale) media hebben. Ik ben zelf journalist en ik besef me maar al te goed hoe beeldvorming in elkaar steekt.

Dát was mijn punt. Het stoort me gewoon.

Anoniem

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:46

Ik vind het een apart programma maar kan er wel om lachen :')

Vind het ergens wel kinderachtig hoe er op Jethro wordt gevlogen, maar ja, hij heeft zichzelf ook niet erg populair gemaakt.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:52

wij kijken het ook

Ach het heeft wat weg van big brother x wie is de mol? zeg maar. Maar vooral wel leuk om te zien hoe onervaren mensen met bepaalde dingen omgaan. Ik zou zelf niet zo snel tussen varkens gaan zitten zeg maar, niet omdat ik ze vies vind, maar als je van een lijk af wil............... ik zou zeggen gooi het bij de varkens en je vind niks terug :) Mijn man zei ook gelijk al, ze beginnen gelijk al te happen en proberen. Varkens zijn behoorlijk intelligent en er zijn genoeg boeren geweest die onwel geworden zijn in het varkenshok en waar vrij weinig van terug gevonden is

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:03

heidy_wilco schreef:
Ik heb een tip die echt willen weten hoe er vroeger op de boerderij gewerkt hebt, heb ik een tip: De farm-series. Tudor farm, Tales of the green valley (James I), Victorian farm, Edwardian farm en Wartime farm.

Leuke mensen die het doen, leerzaam en gewoon prachtig om te zien hoe oude technieken weer worden gebruikt.


Dank je wel voor de tip! de "farm" series heb ik gezien, maar Tales of the green valley ga ik vanavond eens voor zitten.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:05

Ik vind het echt zo simpel, vraag me af of ze geselecteerd hebben op mensen die weinig zelf kunnen bedenken.

Radiostilte
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 00:25

heidy_wilco schreef:
Ik heb een tip die echt willen weten hoe er vroeger op de boerderij gewerkt hebt, heb ik een tip: De farm-series. Tudor farm, Tales of the green valley (James I), Victorian farm, Edwardian farm en Wartime farm.

Leuke mensen die het doen, leerzaam en gewoon prachtig om te zien hoe oude technieken weer worden gebruikt.



Ooo de Tales of the Green Valley ken ik niet. Ga ik eens op zoeken. De andere farm-series heb ik vorig jaar ontdekt. En die vond ik echt leuk. Misschien dat daarom Nieuwe Boeren een beetje tegenvalt voor mij? Maar in de farm-series laten ze echt zien hoe een heel jaar leven op zo boerderij is. Dus ook in de winter etc en ook dat er wel eens wat kan mislukken. En laten ze zien hoe dingen echt van het begin tot het einde geproduceerd worden, dus echt meer richting zelfvoorzienend. + leuke weetjes hoe het vroeger ging en normaal was. Al denk ik dat hier ook zomaar een deel in scène wordt gezet hoor. Ik geloof nooit dat die 3 hoofdpersonages echt een vol jaar fulltime op die farm zitten. Eerder een week of paar dagen voor de maand. En dat de rest opgevangen wordt door vrijwilligers en crew-members. Beetje het openluchtmuseum-effect. Maar al zou dat zo zijn dan doet dat er niet toe. Want je krijgt wel het idee dat het wel echt zo is. Dat ze er echt een jaar wonen en werken. Het is veel realistischer.

Ik ben het wel mee eens met mensen hierboven dat het eigenlijk een soort Wie is de Mol/Big Brother is. Dat omschrijft het wel goed ja.

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 01:42

_Reneee schreef:
Ik heb de eerste twee afleveringen gezien en ergerde me meteen aan Jehtro. Wat een eikel.

Vind het ook belachelijk dat het trekpaard gecoupeerd is. Heb de KRO-NCRV er al vragen over gesteld, maar krijg geen reactie. Belachelijk dat je anno 2021 dierenleed etaleert op televisie.


Dat was ook wat ik gelijk tegen m’n vriend zei, wat jammer dat ze een gecoupeerd paard laten zien wat ook nog alleen staat.

Verder vind ik het een vermakelijk programma maar ik hoop niet dat mensen het idee krijgen dat dit echt is hoe boeren leven of hoe je zelfvoorzienend leeft inderdaad. Want het is wel echt een show.

Maar wát een gaaf stekkie, daar zou ik zo willen wonen.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 02:32

Ik kijk het! Vooral omdat er een vriend mee deed. Jethro is indd echt een sukkel :+

Korter.

Muze
Berichten: 5240
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 09:27

Gut ik kijk het echt even voor “ simpel vermaak”. Net zoals boer zoekt vrouw of andere simpele tv.
Bb vergelijking snap ik wel maar dat vind ik toch wel een ander kaliber Hahah

Zo vond ik het al leuk te zien hoe ze een kaasje maken, hoe graan gedorst wordt.
En ja het kan allemaal heus meer back to nature hoor, dat snap Ik ook wel.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Nieuwe Boeren ( nl1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:33

Ik volg het ook.
Mede omdat er een bekende van mij bij zit. (Niet Jethro haha)

Ik ben halverwege aflevering drie, ik kijk hem namelijk terug.

Vind het vooral psychologisch vermakelijk programma.

Gewoon lekker aan het werk zijn, en een spel spelen.

Gaat wel wat kennis en kunde bij kijken, maar natuurlijk is het geen zelfvoorzienend leven.

Het is even wat anders, terwijl ik mijn was aan het opvouwen ben :') haha

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rinkex en 2 bezoekers