Piano/keyboard (leren) spelen

Moderators: MirandaT, Duhelo, Muiz, Essie73, NadjaNadja, Ods

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:48

Sheran schreef:
Aroha schreef:
Met toestemming van een mod mag ik dit topic weer omhoog schoppen :j.

Ik speel al bijna mijn hele leven piano en heb sinds kort dan ook een digitale piano aangeschaft voor op mijn studentenkamertje. De laatste jaren heb ik eigenlijk geen nieuwe muziek meer geleerd, maar ik wil dit weer gaan oppakken. :j

Iemand hier suggesties? Ik speel Mozart, Bach, Yan Tiersen.. Ik houd van tango's en filmmuziek.
Ook tips voor waar ik goede bladmuziek kan vinden/downloaden? :)

Voor klassiek natuurlijk imslp.org, voor pop vind je ook veel op everyonepiano.

Maar Bach, Mozart en Yann Thiersen hebben nogal niveauverschillen. Wat speel je van ze?

Bij Bach ben ik nu bezig met The Moonlight Sonate (leek mij een goede om het aanleren van nieuwe nummers weer mee op te pakken :') lekker 15 minuten aan materiaal hoppa), van Mozart speel ik bv de Sonate n16 (deze:
)

Yann Thiersen (mind my spelling, ik heb dyslexie en het werd niet gecorrigeerd door mijn telefoon :+) speel ik nu alleen het cliche stukje van Amelie. Maar ik heb ook andere muziek van hem gespeeld. Snap dat er een niveau verschil zit, maar ik speel van alles door elkaar, gewoon wat ik leuk vind om te spelen of mooi vind, gaat mij niet persé om het niveau, zolang het maar niet te makkelijk is want dan zit er geen uitdaging in :D.

Ik speelde vroeger vrijwel elke dag 1 a 2 uur, en nu heb ik al jaren sporadisch de dingetjes die ik al kon bijgehouden.. Best zonde eigenlijk.

Paardenfotografie, huisdierenfotografie & tweedehands / vintage spullen:
Instagram | Facebook | Winkeltje

Sheran

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:58

De Moonlight Sonate (de standaard dan) is van Beethoven :D

Je zou nog eens naar Einaudi kunnen kijken (maar dat is wel makkelijk, net als Amélie). Ook Chopin heeft mooie stukken, zoals de nocturne in cis, en die is heel erg goed te doen. Of de wals in A mineur.

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:59

Ik speel ook veel van Einaudi, maar zie hier momenteel echt geen uitdaging meer in... weet iemand nog soortgelijke componisten van een graad moeilijker zegmaar? Was ookal begonnen wat te spelen van 2 steps from hell, maar deze nummers liggen me toch minder

:)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:10

Sheran schreef:
De Moonlight Sonate (de standaard dan) is van Beethoven :D

Je zou nog eens naar Einaudi kunnen kijken (maar dat is wel makkelijk, net als Amélie). Ook Chopin heeft mooie stukken, zoals de nocturne in cis, en die is heel erg goed te doen. Of de wals in A mineur.

Haha sorry, ik zat met mijn hoofd bij hele andere dingen :o :).

Mijn moeder speelde inderdaad veel Chopin, mooie muziek idd. Misschien eens wat van haar boeken kopiëren.

Paardenfotografie, huisdierenfotografie & tweedehands / vintage spullen:
Instagram | Facebook | Winkeltje

nienke555

Woonplaats: Deels in Grou en deels in Rozendaal (nee, niet Roosendaal :P )

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:10

fleurvosje schreef:
Ik speel ook veel van Einaudi, maar zie hier momenteel echt geen uitdaging meer in... weet iemand nog soortgelijke componisten van een graad moeilijker zegmaar? Was ookal begonnen wat te spelen van 2 steps from hell, maar deze nummers liggen me toch minder

Yann Tiersen? Weet niet of dat een soortgelijke componist is, maar ik speelde zelf vroeger veel Einaudi en nu onder andere Yann Tiersen, erg leuke liedjes!

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:12

Ik heb een keyboard!
Ik speel al een hele tijd, maar ga er nu pas meer mee bezig :j

Never apologize for being yourself

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:25

Leuk Nicolette! Wat voor soort muziek maak je dan?

Mijn nieuwe projectje wordt Ständchen van Schubert/Liszt. Niet te moeilijk succesnummer, haha :)

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 00:25

Hoi, mag ik me hier ook melden? :)

Ik heb vroeger (volgens mij van 8-11 ofzoiets?) pianoles gevolgd. Daarna ben ik gestopt, want ik oefende nooit :') maar sinds het laatste jaar heb ik het weer opgepakt (nu 14). Ik heb nu sinds 4 maanden weer les :)

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 00:35

Ik meld me! Ik heb vroeger 10 jaar les gehad en speel nogsteeds een beetje in mijn vrije tijd!
Hou het meest van klassiek en filmmuziek.

Mijn meest favoriete stuk om te spelen is eigenlijk nogsteeds Mozart's fantasie :D
https://www.youtube.com/watch?v=7JJgQ4Ij4nI

En de Moonlight Sonata (Presto Agitato) is er een die ik absoluut nog een keer wil leren. Ben hem aan het oefenen maar ben bang dat het veel tijd gaat kosten, die snelheid. :\
https://www.youtube.com/watch?v=Hrfw0RqakTg

(Ik weet niet hoe ik yt filmpjes hier kan neerzetten haha)

I haven't been everywhere, but it's on my list

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:52

Sheran schreef:
Leuk Nicolette! Wat voor soort muziek maak je dan?

Mijn nieuwe projectje wordt Ständchen van Schubert/Liszt. Niet te moeilijk succesnummer, haha :)

Gewoon liedjes van nu :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:50

ik kom me ook even melden hier :) speel gewoon voor de lol. ben nu verliefd op time to say goodbye; super simpel en als in octaven gespeeld klinkt het super ingewikkeld.
ik vroeg me af: zijn er mensen hier goed met spelen op gehoor? ik probeer een kort stukje op de piano te spelen vanaf een video maar het lukt net niet :( tips daar nog voor?

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:01

Leuk topic :D Ik heb de piano altijd een fascinerend instrument gevonden en zou graag leren spelen. Qua tijd zou het geen probleem zijn, maar financieel is het toch een aardige kostenpost naast studeren en het hebben van een eigen pony. Een half uur per week les zou financieel nog wel te doen zijn, maar zou dat genoeg zijn voor iemand die echt vanaf 0 moet beginnen? Een uur per week is bijna €50 per les en dat is me toch echt te veel.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:05

Ik heb een vraag. Hoe weet je bij een keyboard welke toets welke noot is? Ik wil het er namelijk met stickertjes op gaan plakken alleen weet niet welke welke is :+

A drop of ink may make a million think

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:08

Bij piano lessen leer je vaak vanaf de centrale C te tellen. De C bij een keyboard is de witte toets naast een groepje van 2 zwarte naast elkaar. De centrale C zit naast de derde x dat je een groepje van de 2 zwarten telt. Dit is hoe het bij de meeste keyboards zit iig :')
Edit: typo

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:12

Plaatjes ter verduidelijking:
Afbeelding
Afbeelding

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:14

fleurvosje schreef:
Plaatjes ter verduidelijking:
[ [url=m/SPNxxL.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OUf4dg.png]Afbeelding[/url] ]

Bedankt!

A drop of ink may make a million think

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:23

Ik ben nu 17, nooit een instrument gespeeld, maar ik zou heel graag willen beginnen met piano. Nu wil een goede vriend van mij me waarschijnlijk wat begin lesjes geven terwijl ik spaar voor een fatsoenlijke digitale piano, en misschien wil hij me dan ook nog af en toe een lesje geven. Ik ben niet van plan om les te nemen, ik wil het echt mezelf aan proberen te leren.

Met als doel dat ik graag Comptine d'un autre été van Yann Tiersen wil kunnen spelen.. maar dat gaat vast nog even duren.

[o] [o] [o]

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:28

Ik volg ook even, wil al heel lang piano leren spelen. Heb mijzelf gitaar leren spelen maar dat is inmiddels een beetje verwaterd.
Geen tijd voor lessen helaas, kun je piano spelen jezelf makkelijk aanleren?

Tortilla, dat nummer wil ik ook graag leren spelen, 1 van de redenen dat ik nog enthousiaster ben geworden over de piano :))

[BB-ITP] I'll see you on the other side of the stars
♡Indy ~ ♡Vemke
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal
[INSTA]Nova.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:38

unihorses schreef:
ik kom me ook even melden hier :) speel gewoon voor de lol. ben nu verliefd op time to say goodbye; super simpel en als in octaven gespeeld klinkt het super ingewikkeld.
ik vroeg me af: zijn er mensen hier goed met spelen op gehoor? ik probeer een kort stukje op de piano te spelen vanaf een video maar het lukt net niet :( tips daar nog voor?

Ik speel soms wel op gehoor, maar dat is idd moeilijk! Moet je heel veel voor oefenen etc. en maar net de goede noot kunnen vinden. Soms is dat dus ook met mollen en kruisen!

Westhof schreef:
Leuk topic :D Ik heb de piano altijd een fascinerend instrument gevonden en zou graag leren spelen. Qua tijd zou het geen probleem zijn, maar financieel is het toch een aardige kostenpost naast studeren en het hebben van een eigen pony. Een half uur per week les zou financieel nog wel te doen zijn, maar zou dat genoeg zijn voor iemand die echt vanaf 0 moet beginnen? Een uur per week is bijna €50 per les en dat is me toch echt te veel.

Het is wel te doen hoor! Het duurt alleen iets langer en je moet natuurlijk kunnen oefenen. Dus zonder piano/keyboard is het eigenlijk onmogelijk.

SayaJones schreef:
Ik volg ook even, wil al heel lang piano leren spelen. Heb mijzelf gitaar leren spelen maar dat is inmiddels een beetje verwaterd.
Geen tijd voor lessen helaas, kun je piano spelen jezelf makkelijk aanleren?

Tortilla, dat nummer wil ik ook graag leren spelen, 1 van de redenen dat ik nog enthousiaster ben geworden over de piano :))

Je kunt het jezelf heel goed aanleren! T is alleen oefenen.

Mijn doel is om Oltremare van Ludovico Einaudi te kunnen spelen :+. Het spelen zit wel 'in mijn bloed', mijn vader kan enorm goed keyboard/piano spelen en daar heb ik ook veel mee gespeeld en geoefend. Hij heeft me enorm veel geleerd!

Ik ben nu bezig met oefenen om met 2 handen te spelen, maar dat is verdomde moeilijk! Heeft iemand hier tips voor?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:49

Ik denk er nu over om een piano te kopen en het mezelf dan proberen te leren. Ik heb op YT al best wat handige tutorials voorbij zien komen. Dat zou voor mij ook makkelijker zijn, dan kan ik oefenen wanneer het mij uitkomt en is het maar een eenmalige uitgave i.p.v. wekelijkse lessen.

@ Nico_lette
Bij sommige YT tutorials zie je dat men de akkoorden (die je met links speelt) en de melodie (die je met rechts speelt) met andere kleuren aangeven. Ik speel zelf (nog) niet, dus ik kan je ook niet echt tips geven. Misschien eerst met de melodie beginnen en dan later de akkoorden erbij pakken?

Zoiets bedoel ik:
https://www.youtube.com/watch?v=H5o37KEAGMA

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:54

Akkoorden en de melodie doe ik al, maar er zijn ook melodieën die met 2 handen gespeeld worden, en dat is het moeilijke :')

Het zelf oefenen is ook leuk hoor! Je kunt ook 1 x in de 2 weken oid lessen, en verder zelf oefenen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:05

Nico_lette schreef:
Akkoorden en de melodie doe ik al, maar er zijn ook melodieën die met 2 handen gespeeld worden, en dat is het moeilijke :')

Het zelf oefenen is ook leuk hoor! Je kunt ook 1 x in de 2 weken oid lessen, en verder zelf oefenen?

iedereen zegt altijd eerst links helemaal oefenen dan rechts en dan samen voegen maar dat werkt voor mij helemaal niet.
zoals ik het leer is gewoon noot voor noot. als ik iets echt wil leren kan ik wat voor lied dan ook leren in een dag. maar dan gaat het echt zo : ik speel de eerste noot met rechts/ links vervolgens kijk ik qua timing of ik ze mijn handen gelijk moet in drukken of afwisselend. en zo op die timing leer ik het noot voor noot. ik speel de eerste 2 tellen ( Direct met 2 handen ) 10 x opnieuw. vervolgens speel ik tel 2 en 3 meerdere keren dan 123 dan 3en4 los meerdere keren dan 1234 en dat gaat zo verder. wat helpt is een goed je bladmuziek te bestuderen, vaak hoef je maar 4 of 5 stukjes te kennen en worden die dan herhaalt. ow en als je die zelfde paar noten zo vaak speelt beter heb je een koptelefoon of ben je alleen thuis want mensen worden gek van je :')

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:16

Hahahaha, dankjewel!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:21

Nico_lette schreef:
Hahahaha, dankjewel!

op die manier ben je aan het einde ook sws in staat het uit je hoofd te spelen :)

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:24

unihorses schreef:
Nico_lette schreef:
Hahahaha, dankjewel!

op die manier ben je aan het einde ook sws in staat het uit je hoofd te spelen :)

Super, bedankt voor de tips!