[Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:42

Daar zou ik echt NIET mee beginnen := Gewoon volgorde van publicatie doen. Forge of Darkness werkt beter als je eerst The Malazan Book of the Fallen gelezen hebt. Chronologisch gezien is Forge of Darkness het "eerste" boek ja, maar dat is ècht geen goed begin. Geloof me.


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 13:23

Ik weet niet waar jij je reading volgorde vandaan hebt; maar als het lijkt op dit lijstje: https://www.tor.com/2017/11/21/malazan- ... n-erikson/
Da's a. niet geschreven door de auteur(s), maar een lijstje van de uitgever en b. ECHT 100% NIET de volgorde waarin je de boeken wilt lezen. Daarin sta ik niet alleen, iedere fan raadt dit af. Ik snap niet waarom Tor die lijst überhaupt ooit geplaatst heeft. Daarnaast is Forge of Darkness onderdeel van een trilogie, waarvan het derde boek nog niet eens geschreven is.

Dit is de volgorde waarin je de boeken zou moeten lezen: http://malazan.wikia.com/wiki/Suggested_reading_order
M.a.w. op volgorde van publicatie (wordt ook aangeraden door de schrijver, zie helemaal onderaan), beginnend met het eerste deel van The Malazan Book of the Fallen; Gardens of the Moon.
De novella's kan je overslaan in principe.

Edit: dat tor lijstje dus idd, maar die is dus gewoon k*t :+

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:48

Ja, ik ben persoonlijk nooit zo'n fan van die zogenaamd "beste" volgordes. M.i. werkt op volgorde van publicatie nog altijd het allerbeste, voor iedere serie.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:12

@ Yv: ik vind dat zo vreemd := Want daarmee snijdt een uitgeverij die de vertalingen uitgeeft, zichzelf ook in de vingers. Lijkt mij... Plus dat ik het ook gewoon slordig vind :j Zou dan wel willen weten wat de beweegredenen daarachter zijn.

Goedzo Quebelle :D Ben heel benieuwd wat je er van vindt :)

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:39

Ik weet niet waar je bent in Gardens of the Moon, maar dat eerste boek is misschien ook de lastigste. Weet ik niet hoor, ik had er zelf niet zo’n moeite mee dat je in het verhaal gegooid wordt en geen idee hebt in het begin waar het heen gaat, omdat ik de wereld en de personages heel interessant vond... Warrig zou ik de boeken dan ook niet noemen, complex en dat een beetje opletten wel handig is... ja.
In wat voor opzicht vind je het trouwens op ASOIAF lijken?


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:59

Ik schrik soms echt van de Nederlandse boeken prijzen := Voor een knappe Engelse hardcover betaal je de helft, soms/vaak nog niet eens (Engelse hardcover van Godsgrave had ik voor nog geen 14 euro van Book Depository).

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:08

Leys schreef:
Heeft een van jullie The Way of Kings gelezen van Brandon Sanderson?
Ik ben zo weg van de Mistborn trilogie, dat ik meer van hem wil lezen en deze hoor ik niks dan goeds over.

Maar...
Het schijnt een 7 (of 10, dat weet ik niet meer) delige serie te worden, waarvan er nu 3 uit zijn.
En allemaal zijn ze 1000+ pagina's...
Dus nogal een commitment _O-

Ik heb The Way of Kings gelezen en als je Mistborn goed vind, dan vermoed ik dat je die serie ook wel goed zal vinden :j Ik zeg, gewoon proberen.
Persoonlijk vind ik Sanderson redelijk overrated, maar hé, ik wijk wel vaker af :Y)

Sanderson is wel een vlotte schrijver, niet zoals GRR Martin of Rothfuss dat het eeuwen duurt voor het volgende boek er is :)

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:42

Wheel of Time is..... voor nu denk ik redelijk achterhaald :) Soort product van z'n tijd (geldt voor meer schrijvers). Ik heb alle boeken gelezen en het is geen slechte serie, maar ik zou het tegenwoordig niet snel meer aanraden. Zeker niet als iemand al veel fantasy gelezen heeft.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:31

Ik hou wel van een mooi vormgegeven cover, maar dat is voor mij geen doorslaggevende factor om een boek te lezen/kopen. Recensies van Goodreads en/of tips van een ander (boeken)forum vind ik dan belangrijker :j

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:50

Het is ook niet zo dat ik van tevoren 10 recensies tot in detail lees ofzo :+ Maar als iemand waarvan ik weet dat zijn of haar smaak met die van mij overeenkomt een recensie typt of anderszins laat weten dat dat een boek is wat je moet lezen of whatever om die en die reden (en dat is altijd heel globaal), dan ga ik daar eerder op af dan op een cover. Soms zijn die korte recensies voorin een boek soms ook een factor of ik een boek koop of niet (dan wel in de winkel, online heeft dat minder nut).

Het is ook gewoon een combinatie van dingen denk ik. Als ik een boek zie wat me wel wat lijkt (op basis van genre, auteur en aantal pagina's meestal (en daar zal een cover ook wel in meespelen)) dan doe ik vaak even een korte zoekopdracht op GR en op dat boekenforum (het Other Literature subforum van het Malazan Empire forum btw) om te zien wat ongeveer de consensus over dat bepaalde boek is en dan bepaal ik of ik het lees of niet.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:14

Oh, The Bear and the Nightingale vond ik fantastisch! Heel mooi boek :)

Wat had ik de laatste tijd ook alweer gelezen....
Oja, het meest recente October Daye boek, Night and Silence. Was weer leuk! Ben wel heel benieuwd naar het volgende boek, hopelijk dan meer over de Sea Witch en de selkies. Blijf de Sea Witch/de Luidaeg wel één van de beste/meest interessante personages vinden uit de serie.

Daarna House of Chains gelezen (deel 4 van The Malazan Book of the Fallen) van Erikson. Zo goed!

Nu verder in The Delirium Brief (Laundry Files deel 8) zodat ik die uit heb voor deel 9 verschijnt eind van de maand.

Eind van deze maand/begin volgende maand is echt een goede periode voor nieuw uitgekomen boeken _O-
We hebben Kingdom of Ash van Maas, een nieuwe Joe Ledger van Maberry, een nieuw Laundry Files boek van Stross en een nieuwe Jack Reacher van Lee Child!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:50

Hier nog een oma :j

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:43

Quebelle schreef:
Ik wil echt eens een fantasy serie waar de protag een gewone meid met grote tanden en dikke billen is. Maar ik denk dat ik die zelf zal gaan moeten schrijven :’)

Uhm.. nou, misschien moet je dan toch eens verder met de Malazan boeken :+
Één van de meest belangrijke personages (al zie je haar voor het grootste deel door de ogen van andere personages) uit de serie is een lesbische vrouw die beschreven wordt "as thin but with wide hips, breasts which were a bit large for her frame, plain facial features and reddish hair streaked with grey, which she wore cropped short. "

Niet echt de grote tanden en dikke billen natuurlijk, maar ook niet echt te omschrijven als 'knap' (al is dat ook heel subjectief).

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:16

Ik schrijf evt. nieuwe releases altijd in m'n agenda :') Eens in de zoveel tijd doe ik even een rondje langs schrijvers waar ik graag het nieuwe boek van wil.
Voor nu wacht ik op:
- Kingdom of Ash, SJ Maas (welbekend hier);
- Deep Silence (Joe Ledger #10), J. Maberry (hangt wat tussen horror, thriller en actie/avontuur in);
- The Labyrinth Index (The Laundry Files #9), C. Stross (mix van horror en science fiction);
- The Three Secret Cities (Jack West Jr. #5), M. Reilly (actie/avontuur).
Dat was oktober ^^.

Voor november/december:
- Past Tense (Jack Reacher #23), L. Child (thriller/mysterie).
- King of the Road (Brotherhood of the Wheel #2), RS Belcher (urban fantasy/horror).

En dan nog met onbepaalde releasedatum of pas volgend jaar:
- Crucible (Sigma Force #14), J. Rollins (actie/avontuur) <-- januari
- Peace Talks (Dresden Files #16). J. Butcher (urban fantasy) <-- weet niet of die volgend jaar al uitkomt
- The Olympian Affair (Cinder Spires #2), J. Butcher (steampunk) <-- dit wordt op z'n allervroegst 2020 denk ik
- Verses for the Dead (Pendergast #18), Preston & Child (mix van thriller, mysterie en soms wat horror) <-- januari
- Kellanved's Reach (Path to Ascendancy #3), IC Esslemont (fantasy) <-- ergens 2019
- het eerste deel van de Karsa trilogie van S. Erikson (fantasy) <-- weet niet of die volgend jaar al uitkomt
- het volgende Psy/Changeling boek van Nalini Singh (paranormal romance) <-- ergens 2019
- het volgende October Daye boek van S. McGuire (urban fantasy) <-- ergens 2019

Plus de nieuwe Gabaldon (Outlander), GRR Martin (ASOIAF), Rothfuss (Kingkiller) wanneer die dan ook maar mogen komen.

En ik hou meestal wel in de gaten of Hobb, Gaiman, Miéville, Sanderson, Corey, Lawrence etc. ook weer een nieuw boek uitbrengen

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:27

Mooie kasten! Altijd leuk om bij een ander in de kast te kijken wat er allemaal staat :j
Doet me er aan denken dat ik nodig (echt, héél nodig :') ) mijn kasten eens moet opruimen en opnieuw in moet delen. Iets met tijd en prioriteiten......

Ik ben momenteel bezig met het maken van book sleeves :+ Ik kan nèt een blauwe maandag naaien op de naaimachine en die sleeves zijn leuke kleine projectjes om te oefenen. Had wel graag meer boekgerelateerde stofjes gewild (en die zijn op Etsy wel te vinden), maar ik oefen eerst nog maar even verder :+

Afbeelding

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:02

Gister It Ends With Us van Colleen Hoover gelezen. Mooi boek, goed neergezet. Is normaal niet een genre wat ik snel zal lezen of graag lees, maar ik vond dit een heel mooi boek met veel nuance.

Nu bezig in Godsgrave van Jay Kristoff en Kingdom of Ash van Maas.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:57

Ik heb het boek van 13 Reasons Why niet gelezen, maar de tvserie wel gezien. Ongeacht wat ik er van vind, vond ik de acteerprestaties van de cast wel ontzettend goed. Ik vond seizoen 1 trouwens een stuk sterker dan seizoen 2.

Anyway, @ Helmer; ik heb net Godsgrave uitgelezen en vond dit tweede deel beter dan het eerste, wat ik ook erg goed vond. Ik heb wel een idee waar deel 3 heen gaat en ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Ik verwacht/hoop dat dat ook wel een spectaculair boek gaat worden.
Ik snap trouwens wel dat je het niet echt een "makkelijk" boek vind, dat eerste deel. Ik heb dat ook wel een beetje, hoe goed het boek/de boeken ook zijn, het leest niet echt vloeiend. Niet dat het een moeilijk te volgen verhaal is, maar bij vlagen kan het een beetje droog zijn ofzo.
Zal November 9 eens opzoeken btw :) Wil zeker tzt meer boeken van Hoover lezen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:19

@Quebelle: Gardens of the Moon kan moeilijk in te komen zijn :j. Of je het interessant genoeg vind om verder te lezen zal je zelf moeten bepalen, maar je zou dit en/of dit kunnen lezen om je te helpen bepalen of de serie echt iets voor je is.

Eigenlijk is de belangrijkste tip: laat het over je heen komen, probeer niet alles te begrijpen of te onthouden, het komt vanzelf goed. Het gebrek aan info hoort ook wel bij de serie, al is dat in Gardens of the Moon wel het meest extreem.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:56

Vanmiddag Kingdom of Ash uitgelezen van Maas. Een hele waardige afsluiting van de serie! Overtrof mijn verwachtingen.
Geen idee wat ik nu eens zal gaan lezen :')

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:23

Mooie ToG editie :j Gaan ze nou alle delen in zo'n versie uitgeven?

--

Anyway, ik kwam vanmiddag in de boekhandel stomtoevallig een misdruk tegen. Eerste 36 pagina's zaten er niet in :+ Is wat vreemd als je even door een boek wilt bladeren :')

Oja, makkelijke fantasyboeken..... Seanan McGuire's October Daye boeken zijn ook leuk en lezen lekker weg :j

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:27

Als je de FAQ leest (naar onder scrollen) https://www.kobo.com/nl/nl/plus zou je een heel eind moeten komen met je vragen. De boeken die je gratis met Kobo Plus kunt lezen staan aangegeven met 'Lezen met Kobo Plus', lang niet alle boeken komen daarvoor in aanmerking :)

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:51

Watership Down is een soort semi-jeugdtrauma, net als Bambi :')

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:36

Ik leen nooit boeken uit :o Bij hoge uitzondering aan mijn vader en, toen hij nog leefde, aan mijn opa. Maar verder niet. Te vaak meegemaakt dat ik de boeken niet terug kreeg of beschadigt.
Als men iets wil lezen, dan kopen ze het zelf maar :o

Zelf boeken lenen doe ik overigens ook nooit (bieb uitgezonderd).

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [Info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:15

Ik zou dan weer makkelijker mijn auto uitlenen dan mijn boeken :') Wat eigenlijk nergens op slaat gezien de waarde, maar whatever.
Ik leen dan niet of nauwelijks boeken uit, maar zou het weer een ander verhaal vinden als ik zelf wel veel boeken zou lenen van iemand. Dan zou ik de mijne wel uitlenen aan diegene waarschijnlijk. Ware het niet dat ik boeken lees die niemand anders in mijn omgeving wil lezen, dus tja.. En Engels, da's ook vaak een barrière.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:31

Ik vond KoA wel een goede, waardige afsluiting van de serie :j
Ben niet zo enthousiast als de echte fans, maar vond de serie wel de moeite van het lezen waard, al had ik best moeite met de eerste 2 boeken := Het Chaol boek vond ik trouwens wel goed, al was het maar om meer van die wereld te zien te krijgen.

Anyway, ik worstel mij een weg door The Well of Ascension van Brandon Sanderson. Wat een draak van een boek zeg, pfff....... Het eerste deel vond ik wel erg goed en het derde schijnt ook weer goed te zijn, maar deze.... jemig. Ik snap de lovende recensies op GR dan ook niet :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers