Een poëzietopic?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
musiqolog
Berichten: 3326
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Een poëzietopic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 17:57

Jawel mensen, ik wil tussen alle film- en popmuziektopics even een klein lansje breken voor de hoge cultuur. :)

Ik had een jaar of tien geleden een huisgenootje dat dichteres was. Ze heette Vicky Francken, was toen nog piepjong en had een paar gedichten in tijdschriften gepubliceerd. Vorig jaar kwam haar debuutbundeltje uit, en het werd meteen met een prijs bekroond (om precies te zijn de C. Buddingh'-prijs, een prijs voor debuutbundels). Dit jaar vond ik het boekje in de boekhandel, en het heeft meteen mijn oude interesse in poëzie doen opleven.

Zijn er meer Bokkers die regelmatig gedichten lezen? En hebben jullie misschien nog tips?


musiqolog
Berichten: 3326
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Een poëzietopic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 22:21

Kom op poëzieminnende Bokkers, jullie zijn er toch wel?

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Een poëzietopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:24

Ik ben een hele slechte dichter, maar ben er wel dol op om gedichten van anderen te lezen, dus ik volg!

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:53

Ik schrijf zo nu en dan wel eens een gedicht, dus ik volg ook :)

Heb een paar jaar geleden de stoute schoenen aangetrokken en met een "gedichten wedstrijd" meegedaan. Was maar iets kleinschaligs, maar toen wel 2e geworden. Verder ooit 1x een gedicht gehad in een krant. Nu schrijf ik voornamelijk voor mezelf en post ik wel eens wat op mn FB.

musiqolog
Berichten: 3326
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Een poëzietopic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 23:22

O, het was niet helemaal mijn bedoeling dat mensen hier zelf gedichten gingen posten. Ik wilde meer, zoals in al die muziek- en literatuurtopics, over poëzie praten, en ons elkaar dingen laten aanraden die je moet lezen. Maar met zelfgeschreven dichtwerk aankomen mag natuurlijk wel. :)


Mischa

Berichten: 3499
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Een poëzietopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 23:31

Zo’n 12-15 jaar geleden schreef ik regelmatig gedichten en postte deze op een gedichtensite die erg druk bezocht en gebruikt werd. Volgens mij heette het gedicht.nu maar ik denk dat ie niet meer bestaat want ik kan er niks meer van vinden helaas. Destijds met een meisje die ik via die site had leren kennen meegedaan met een dichtwedstrijd en beide gewonnen, zij eerste en ik derde dacht ik. We waren toen iets van 16 jaar; het was een leuke ervaring!
Inmiddrls dicht ik al heel lang niet meer, maak er geen prioriteit van. Maar ik vond het toen echt leuk om te doen :)

Everywhere... is just a journey away

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:38

musiqolog schreef:
O, het was niet helemaal mijn bedoeling dat mensen hier zelf gedichten gingen posten. Ik wilde meer, zoals in al die muziek- en literatuurtopics, over poëzie praten, en ons elkaar dingen laten aanraden die je moet lezen. Maar met zelfgeschreven dichtwerk aankomen mag natuurlijk wel. :)


Oke duidelijk :) Gedichten lezen doe ik eigenlijk nooit, dus daar kan ik niet over meepraten. Ontstip ik het topic weer!

musiqolog
Berichten: 3326
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 19:27

Wannabeanky schreef:
musiqolog schreef:
O, het was niet helemaal mijn bedoeling dat mensen hier zelf gedichten gingen posten. Ik wilde meer, zoals in al die muziek- en literatuurtopics, over poëzie praten, en ons elkaar dingen laten aanraden die je moet lezen. Maar met zelfgeschreven dichtwerk aankomen mag natuurlijk wel. :)


Oke duidelijk :) Gedichten lezen doe ik eigenlijk nooit, dus daar kan ik niet over meepraten. Ontstip ik het topic weer!

Nou, dat hoeft nou ook weer niet. Ik ben sowieso niet de baas hier. Dus als je nog niet ontstipt hebt...

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Een poëzietopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:48

Wat leuk dat je hier een topic over hebt gemaakt! Krijg meteen zin om weer eens poëzie te lezen . Ik ben dol op poëzie, maar laat het helaas te vaak ondersneeuwen onder alle romans en verhalenbundels die ik ook wil lezen. Wel ben ik van het type dat vindt dat het ofwel rijm, of ritme moet hebben, te abstracte dingen zijn niet voor mij weggelegd.
Ik schrijf trouwens ook weleens gedichten, al zou ik absoluut niet willen beweren dat ik daar goed in ben ;) .

musiqolog
Berichten: 3326
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 08:44

prulletje schreef:
Wat leuk dat je hier een topic over hebt gemaakt! Krijg meteen zin om weer eens poëzie te lezen . Ik ben dol op poëzie, maar laat het helaas te vaak ondersneeuwen onder alle romans en verhalenbundels die ik ook wil lezen. Wel ben ik van het type dat vindt dat het ofwel rijm, of ritme moet hebben, te abstracte dingen zijn niet voor mij weggelegd.
Ik schrijf trouwens ook weleens gedichten, al zou ik absoluut niet willen beweren dat ik daar goed in ben ;) .

Gelukkig, een reactie. :+ Wat voor bundels liggen er nu op je nachtkastje (bij wijze van spreken)?

Ik vind juist het fijne van poëzie dat je er niet zo'n spanningsboog voor nodig hebt. Je kunt je desnoods tot één gedicht beperken zonder uit het verhaal te raken of uitgebreid te moeten denken wie die-en-die ook alweer was.

Blijkbaar is er toch wel behoefte aan een topic waar mensen hun eigen poëzie kwijt kunnen. Dus wat dat betreft: kom maar door met jullie eigen gedichten. :) (Ik heb al jaren niets meer bij elkaar gedicht, afgezien van sinterklaas. Misschien moet ik dat ook maar eens oppakken.)

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:27

Dan wil ik wel aftrappen met het gedicht waar ik het hierboven over had. Het thema was "stop discriminatie" en ik heb er de 2e prijs, een boek, mee gewonnen. Verder schrijf ik altijd vooral (deels) autobiografisch (als je dat zo kunt zeggen) en heb ik gister weer de stoute schoenen aangetrokken en een gedicht aangemeld voor een andere wedstrijd. Deze mag alleen ng niet online gezet worden, dus die houden jullie tegoed. Afijn hier mijn gedicht uit 2012 alweer...

WOORDENMOORD

Elke dag moest ik weer door zien te komen
het slaan, en steeds weer die harde woorden
De nachtmerries die mijn slaap verstoorden
angst en verdriet bleven binnenstromen
veroorzaakten een wond die
niet meer genas
ik had er genoeg van
wilde niet meer leven
Op mijn steen staat nu geschreven
‘omdat ik anders was’….

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Een poëzietopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:35

Leuk topic! Vroeger dichtte ik ook, maar nu niet meer. Ik lees wel nog graag poëzie, en dan voornamelijk op instagram omdat dit lekker toegankelijk is in mijn dagelijksleven! Ik lees vooral graag Engelse poëzie over liefde(sverdriet).

Mijn meest recente aanschaf was het boek "love her wild" van Atticus

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

musiqolog
Berichten: 3326
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-18 19:54

Afgelopen tijd uitgelezen: het volledige werk van J.C. Bloem, het verzameld werk van Esther Naomi Perquin en het laatste bundeltje van Hendrik Tollens. Ik ben verder helemaal niet aan het soggen hoor... O:)

In het verleden dichtte ik ook weleens zelf. Met een zwaar negentiende-eeuwse stijl. Ik beheers(te) rijm en metrum bijna perfect; of mijn gedichten ook goed waren durf ik te betwijfelen. Enfin, omdat ik geen spelbreker ben zal ik nog eens een oud maaksel publiceren. Dit heb ik een jaar of tien geleden in elkaar gefabriekt:

Lilit

De grond onder mijn voeten is nog nauw vertreden.
Ik, met mijn zwarte haren,
Mijn sleep van ravenpennen en van ebbenblaren,
Schrijd uit met vloênde schreden.
Ik zoek de lieve mens. Hij zal nog heden
Mijn schrijnend wensgevoelen doen bedaren.

Ik sta paraat
Zie hoe mijn hart tussen mijn borsten slaat
Ik houd geen maat

Mijn lijf is sterk maar naakt; mijn bloed is onversneden –
Daar loopt hij! Zie hem staren.
Mijn schijn, ondanks zijn duister, heeft hem op doen klaren.
Ons half-zijn is verleden.
Gij, mens, zult herwaarts in mijn sporen treden,
Uit reine liefde u aan mijn zijde scharen.

Ik sta paraat
Kijk hoe uw gade blakend naast u staat
Met raad en daad

Helaas, de mens is mij onmiddellijk ontgleden.
Zijn trots zal niet gauw klaren.
Hij duldt niet dat men hem maar eens zou evenaren;
Belijden krenkt zijn zeden.
Ik zal vanuit de woestheid ginds beneden
Mijn zware mantel wuiven, al mijn jaren.

Ik sta paraat
Merk hoe uw evenknie haars weegs nu gaat
En u verlaat
Gij brengt ons beiden enkel kwaad
Thans wacht ons arbeid, scheiding, pijn en haat.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Een poëzietopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 23:51

Wauw. Prachtig!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:30

In het kader van dit topic. Ik heb onlangs meegedaan aan een gedichtenwedstrijd van Alzheimer Nederland en mijn gedicht is verkozen tot 1 van de beste 10. Dus nu staat hij op de pagina van Alzheimer Nederland en zou ik graag in de top 3 komen aan likes zodat het gepubliceerd kan worden!

Stemmen vragen in dit topic mag vast niet, maar er staat een linkje in mijn onderschrift!

Lief als jullie het willen delen en/of liken. <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers