Break Free

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 07:45

mvdende schreef:
Ik kan niet meer editen dus even zo:

Net de aflevering met Martijn Seuren terug gekeken. Extra heftig toen Ueli Steck in beeld kwam, tijdens het maken van de aflevering van Break Free een van de personen die geïnterviewd waren, vorig jaar net als Martijn om het leven gekomen tijdens een beklimming. Net als Martijn op een stuk wat niet als zeer moeilijk en gevaarlijk te boek staat.....


Die klimmers doen me niet zoveel op de een of andere manier. Het is een risico van het vak als je moeilijke beklimmingen gaat doen. Je weet als je eraan begint dat er een kans is dat je niet meer terugkomt.

Voor de nabestaanden is het natuurlijk net zo goed hartstikke verdrietig. Verlies is verlies en dat is altijd rauw en hard. Maar qua verhaal vind ik die klimmers persoonlijk niet zo indrukwekkend als het verhaal van een jong iemand die gewoon een mooie wereldreis gaat maken en volkomen onverwacht niet meer terugkeert.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:16

mvdende schreef:
Dat kan je vinden, en eigenlijk is het misschien wel waar. Maar de klimcommunitie is zo close, iedereen kent iedereen en er hangt altijd een speciale sfeer, ben zelf klimmer, dan komt dit gewoon hard binnen. Beetje hetzelfde als dat Anky van Grunsven nu zou overlijden door een val van een paard.


Dat weet ik. Ik heb namelijk rond m'n 20ste een aantal jaren in die klimcommunity gebivakkeerd en gewerkt. Dus ik ken het speciale sfeertje. Maar daarom doet het mij dus juist minder. Had ik toen al hoor. Toen vond ik het ook verdrietig als iemand (of meerdere mensen) niet meer terugkwam(en) van een beklimming. Maar verder ook gewoon een risico van het vak. Dus van mij hoeven ze niet nog meer afleveringen over klimmers te gaan maken.

Zo'n verhaal als dat geadopteerde meisje grijpt me dan veel meer aan. Haar hele voorgeschiedenis, zomaar opeens uit het leven weggerukt, familie die met enorme vraagtekens achterblijft... Of die meid in Australië die wegging als meisje, daar een hele zelfstandige vrouw was geworden en toen plotseling verongelukte. Jonge mensen die de wereld willen zien, die volop belangrijke persoonlijke ontwikkelingen doormaken en dan beslist het noodlot zomaar opeens dat dat stopt. Daar ben je dan wel even stil van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:11

Tazzey schreef:
.

Ik vind het nogal wat om te zeggen dat de dood van de klimmers je niets doet omdat ze het gevaar zelf opzoeken. Dat is wel erg hard, ook voor de nabestaanden. Als je zo gaat denken dan sta je wel heel zwart in het leven want een automobilist die omkomt bij een ongeval heeft ook zelf de keuze gemaakt in zijn auto te stappen. De amazone die haar nek breekt na een ongelukkige val van haar paard heeft zelf de keuze gemaakt op het paard te stappen.


Ff goed lezen. Dat zeg ik namelijk helemaal niet. Je trekt mn woorden behoorlijk uit het verband en verzint er vanalles bij. Dat vind ik vervelend. Zeker omdat ik mensen heb gekend die niet meer terugkwamen en je het nu laat lijken of dat me koud laat.

Er staat namelijk helemaal niet dat het me niets doet. Integendeel: Er staat wel dat ik het verdrietig vind als zulke dingen gebeuren. Er staat ook dat een uitzendig met het verhaal van zo'n klimmer me niet zo aangrijpt als die andere verhalen omdat en dat ze er voor mij niet meer uitzendingen over klimmers hoeven te maken. Maar absoluut niet dat het me niks doet als klimmers omkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:52

Tazzey schreef:
safina schreef:
Die klimmers doen me niet zoveel op de een of andere manier. Het is een risico van het vak als je moeilijke beklimmingen gaat doen. Je weet als je eraan begint dat er een kans is dat je niet meer terugkomt.


Leg dan even uit hoe we bovenstaande moeten opvatten. Want hier zeg je dat wel degelijk.


Niet dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eva1969, wendy_flair en 34 bezoekers